Jump to content

Ridning med garrocha og lanse

Recommended Posts

• Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spammer bare videre jeg   Her i fra forrige uke, fikk selvsagt ikke det aller beste på film, her mister jeg setet og hesten stopper opp når vi skal under, men du og du så moro allikevel. Klarte t

Garrocharidning er sabla gøy med hest som kan det! Snu under lansen er snedig, værre for meg enn hesten. Mister setet mitt og da stopper han. Sent from my iPhone using Tapat

Jeg har vært på reise i to uker nå, først i Tyskland en uke som ble avsluttet med Rossfechten symposium. Det ble arrangert for første gang i 2012 med fektere fra hele verden som gikk sammen for å disk

Posted Images

Ja jeg lagde selv, eller jeg og Ellen lagde. Høvlet ned en 2 tom 2. Vil tro man helt greit kan kjøpe enkel rundstokk, men må jo være lang nok 😊 

tror ikke jeg har så mye annet enn det som er lagt ut her allerede, men fare for at det blir mer etterhvert 😊

• Liker 1
52 minutter siden, smaaen skrev:

Ja jeg lagde selv, eller jeg og Ellen lagde. Høvlet ned en 2 tom 2. Vil tro man helt greit kan kjøpe enkel rundstokk, men må jo være lang nok 😊 

tror ikke jeg har så mye annet enn det som er lagt ut her allerede, men fare for at det blir mer etterhvert 😊

Okay! Husker du hvor lang din er? Jeg har innsett at å lage selv kanskje ikke er noe problem, men å frakte den til stallen er nok hakket mer komplisert. Jeg vet ikke hva bussen sier om jeg kommer gående med en garrocha :rødmer: Jeg får den sikkert ikke inn dørene en gang :P

• Haha 2
33 minutter siden, Sivoya skrev:

Okay! Husker du hvor lang din er? Jeg har innsett at å lage selv kanskje ikke er noe problem, men å frakte den til stallen er nok hakket mer komplisert. Jeg vet ikke hva bussen sier om jeg kommer gående med en garrocha :rødmer: Jeg får den sikkert ikke inn dørene en gang :P

Trooor det er 3,80-4,20 ish dom er innenfor. Jo lengre jo lettere sånn ca. Min er nok nærmere 4,50 og litt lang. 

23 minutter siden, Issa skrev:

:rofl: åh bildene i mitt hode. Du får lage deg en hengslet utgave som kan brettes i to :lol:

Ja, haha :lol: Noen ganger tenker jeg at det hadde vært litt gøy å prøve.. Med skjult kamera :ahugegrin:

2 minutter siden, smaaen skrev:

Trooor det er 3,80-4,20 ish dom er innenfor. Jo lengre jo lettere sånn ca. Min er nok nærmere 4,50 og litt lang. 

Okay, supert :) Hadde vært gøy å fått laget en og lekt litt med etter hvert!

• 1 month later...

Forrige helg hadde vi årets utgave av Rossfechten Symposium her nede i Lauchröden. Til sammen rundt 65 mennesker og 25 hester på et bittelite område, var vel rundt 8 hingster, resten vallaker. Dette var Finorios første store event med masse hester. Han overrasket meg lørdag morgen etter at vi hadde spist frokost, da lå han nede midt på plassen, med masse fremmede hester og mennesker rundt seg, og snorksov :lol: Resten av helgen har han vært superkul, vil hilse på alle og har gått veldig bra, samt stått og sovet når han har hatt pause. De eneste gangene han har backet noe har vært i situasjoner med litt mange hester foran seg i cavalry vs cavalry, og han synes det var litt snodig å skulle gå på mennesker når vi hadde cavalry vs infantry, men til å være første gangen er jeg superhappy. Det virker som han stortrives her nede og har virkelig funnet roen inni seg. 

Legger ved noen bilder

RossfechtenSymposium2018amanda-3.jpg.eafac03bfcbcb0fb814110a4829bc237.jpg

Photo: Amanda Melchior

RossfechtenSymposium2018amanda-2.jpg.d263b14fb302ed326558a9ecabf183f6.jpg

RossfechtenSymposium2018amanda-9.jpg.d8ed909e2c74a28dbad4588d6732125d.jpg

RossfechtenSymposium2018amanda-10.jpg.3eacd37745b03e8a21078622392d7787.jpg

RossfechtenSymposium2018amanda-15.jpg.f08e2a6508c1b2ad3bf3910607c2686d.jpg

RossfechtenSymposium2018amanda-17.jpg.a79e6ab3a38df011edbd3cce07e37c4d.jpg

RossfechtenSymposium2018amanda-23.jpg.79ee717eddaa903de38d37d3fa12a35d.jpg

RossfechtenSymposium2018amanda-25.jpg.89c6eddd3df75797b56c9148f14387e9.jpg

RossfechtenSymposium2018amanda.jpg.8c6ca5687549808ff013ef6928ab4f47.jpg

RossfechtenSymposium2018katrina-3.jpg.3b3e7647eb704a694ee41010a1377a10.jpg

Photo: Katrina Kruse

Siste dagen hadde vi en liten photoshoot oppe på slottet, der Findus flikket av seg kjedet på stangbittet så vi fikk lete litt i gresset som heldigvis var nyklipt 😛 Nå har jeg fikset det så det ikke går lenger 😛 

RossfechtenSymposium2018amanda-36.jpg.26c4b286750309532b284fe5d66051ba.jpg

For spesielt interesserte ligger det over 2000 bilder her 

Edited by smaaen
  • Liker 7
  • 1 month later...

Fra gårsdagens Working Equitation karusell i den internasjonale lusitanofestivalen i Cascais
Det er forresten 11 hingster og ei skikkelig kul hoppe!

Edited by Renate
  • Liker 1
  • 1 month later...
På 31.7.2017 at 9.46, smaaen skrev:

Ja den jeg har er bare en 2 tom 2 som er høvlet ned, litt enklere å bare kjøpe en ferdig rundtstokk. Om jeg ikke husker helt feil er typisk mål rundt 3.80-4 meter. Husker ikke hvor lang min er, men lang, gjør det litt enklere i starten synes jeg. 

Har du impregnert din med noe? 

2 minutter siden, smaaen skrev:

Nei, ikke gjort noe annet enn å høvle ned. 

Okay :) Har den bodd ute? Jeg har kjøpt i dag og siden den må ligge ute ved ridebanen så tenker jeg at den kanskje kan bli litt ødelagt over tid hvis den ikke er satt inn med noe.. Men jeg har ikke så mye peiling på sånt :P 

1 minutt siden, Sivoya skrev:

Okay :) Har den bodd ute? Jeg har kjøpt i dag og siden den må ligge ute ved ridebanen så tenker jeg at den kanskje kan bli litt ødelagt over tid hvis den ikke er satt inn med noe.. Men jeg har ikke så mye peiling på sånt :P 

Det blir den sikkert, men min bodde ute i to år uten å la seg påvirke nevneverdig 😛 

• Liker 1
  • 3 weeks later...

11 minutter siden, Reaper skrev:

Så flinke dere er!! :D 

Det var supermoro! Jeg føler vi blir sittende fast i galoppen noen ganger, også fordi han må jobbe hardt for å få det til med korrigeringen vi har jobbet lenge med. Men med en gang vi setter ut noe, eller fekter så blir det lettere for begge, så dette må vi gjøre oftere :D 

• Liker 1
29 minutter siden, smaaen skrev:

Det var supermoro! Jeg føler vi blir sittende fast i galoppen noen ganger, også fordi han må jobbe hardt for å få det til med korrigeringen vi har jobbet lenge med. Men med en gang vi setter ut noe, eller fekter så blir det lettere for begge, så dette må vi gjøre oftere :D 

Tror det må være veien å gå for meg også på sikt. Vil tro det er lettere for både rytter og hest å plassere seg riktig når man ser hvor man skal. En volte blir så intetsigende, mens en tønne blir jo veldig tydelig. Man vil jo helst ikke ri på den 😜 

• 1 month later...
  • 1 month later...

Vi trener fortsatt noe med lanse, ser at det er til utrolig god hjelp for meg i sitsen så da er de aller fleste øvelser mye lettere å gjennomføre for hesten. De siste 6 månedene har hele bevegelsesaparatet til Finorio blitt ommøblert. Først måtte vi løfte han opp i fronten så han hadde friheten til å kunne klare å bruke bakparten. Nå har vi kommet dit at bakparten fungerer bedre enn noen sinne, men koordinasjonen med løft i manken og brystkassen er litt off og det er fortsatt en god del stivheter som gjør at bevegelsene blir litt stakkato innimellom. Spent på hvordan det ser ut om 6 mnd igjen. 

Her klarer vi å komme oss under garrochaen i galopp, vi klarer bare ikke fortsette ut i galopp etterpå 😛

Passader med hjelp av lanse. Også noen av de beste vi har hatt, da hesten setter seg og bruker kroppen riktig. Bare mangler styrke og koordinasjon her og, men begynner å bli veldig bra dette her. Flink isbjørnmamut

• Liker 5
På 23.5.2018 at 11.04, smaaen skrev:

Lenge siden jeg har vært i denne tråden. Flott video, imponerende ridning (!!). Skjønner ikke helt hvordan det går an 😅 

sånn bortsett fra det - flere enn meg som fikk halvangst av den gråtende ungen i bakgrunnen? 😅

4 timer siden, CruVal skrev:

Lenge siden jeg har vært i denne tråden. Flott video, imponerende ridning (!!). Skjønner ikke helt hvordan det går an 😅 

sånn bortsett fra det - flere enn meg som fikk halvangst av den gråtende ungen i bakgrunnen? 😅

Babyen måtte bare bli gammel nok til å se hestene, nå er hun så fascinert at hun bare stirrer når vi er ute å rir 😛 

• 1 month later...

Vi lekte litt her på mandag, fikk besøk av en kompis som rir en plass mellom 5-10 ganger i året, men er en dyktig fekter til fots. Jeg er en mye bedre rytter enn med sverd så det blir en fin mixup. Alle hestene oppførte seg kjempebra og en helt tilfeldig treningsøkt ble veldig mye bedre enn hva vi forutsa. Spesielt med hestene som tilbyr piruetter så lett som ingenting og jobber opp selvtilliten sin. 

• Liker 6
  • 5 weeks later...

Siden jeg tydeligvis skal være med å ri turnering i sommer i Nederland så må jeg jo starte å trene. Strengt tatt kan jeg velge på øverste hylle av gode dyst hester, men hadde jo vært best om jeg kunne ta med min egen dino på turnering. Så da trener vi. I dag jobbet vi først med quintanaen, få riktig linje, god avstand, riktig lanseføring, før vi økte vanskelighetsgraden og tok med maxi som motstander. Det gikk over all forventning og vi kommer til å fortsette med slik trening fremover, godt for både meg og hest. Ikke minst må vi få på chamfron på hesten, hjelm og skjold på meg. Iiih.

• Liker 1
  • Yay 1
  • Wow 3
3 timer siden, Nimbus skrev:

Flinke findusaurusen!

Findusaurusen fikk spenst i bakbeina i dag, doinkdoinkdoink når vi dystet mot lille ferrante-kinaputten. Så det må vi øve mer på, fikk han mer på bakparten etterhvert og fikk noen kjempefine terre-a-terre steg opptil flere ganger  :D 

• Liker 2