Jump to content
smaaen

Ridning med garrocha og lanse

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg kunne opprette en egen tråd om det @carambee , så det ikke ble for mye annet prat i dressurtråden. Selv om det jo har med dressur å gjøre, men ja. Det er veldig moro å bruke slike ting for å både ha ting å styre rundt, flytte litt fokus og det blir fort veldig moro for hesten. 

Den ene lanseteknikken vi bruker viser Arne på denne videoen, ca 12 min inn. De bruker lang tid på å diskutere og forklare før de gjennomfører. Du galopperer (eller skritter, alt etter hva du vil, men i kamp er det jo galopp) med lansen "cuffed" (plassert inne i armhulen, når du skal vende tar du den ut, legger den over/langs venstreskulder, snur overkroppen mot venstre mens lansen peker bakover, snur deg og legger høyre albue over lansen igjen og "drar" på en måte hesten med deg i setet i vendingen. 

Når du skal snu til andre siden, altså til høyre setter du lansen inn i høyre skinke, så den peker rett bakover, samtidig som du vender overkroppen så langt som mulig til høyre og tar med deg hesten. Her er et bilde fra sist kurs med en hest som begynner å skjønne moroa og er veldig med. 

11148316_1289887121025147_91725398237118

Foto: Marie Mellegård Guslund

Denne øvelsen kan man gjøre i skritt eller galopp (trav blir nok vanskelig), poenget er å få til en piruett, eventuelt pivot, men det er litt mer kamptrening enn dressur :P 

• Liker 4

Weee. Supert med egen tråd :) kanskje det kommer bilder fra oss etterhvert og :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

• Liker 1

Kan jo også legge ut lekesnutten vår. Jeg er så fornøyd med hesten, vi har ridd med lanse et par ganger, spyd litt flere, men aldri galoppert med lanse. Heller ikke mot andre hester og han tar alt helt supert. Fine Findusen! 

Har fått fikset meg spyd også nå, så nå kan jeg leke med spyd, lanse(r), sverd og div annet i treningen. juhu! 

• Liker 5

En dag kommer jeg fresende gjennom skogen sånn på spanjolen [emoji14] 

Dere får bli med på treninger, disse dyra tar det helt naturlig [emoji4]

Akkurat nå, smaaen skrev:

Dere får bli med på treninger, disse dyra tar det helt naturlig emoji4.png

Skal ikke se bort i fra det etter hvert :D 

• Liker 1

Ikke garrocha eller lanse, men sverd. Her demonstreres ulike teknikker for HEMA (historic european martial arts) til hest.

• Liker 3

Jeg fortsetter å spamme denne tråden jeg. Her lek med sverd, lanse og spyd, for så trening til melee. Alt fra min hests trening og han er jo ikke heeelt komfortabel med alt enda, men det kommer seg. 

• Liker 1

Så flinke dere er :) Litt vel skremmelt når alle hestene fyker rundt ham så det ut som. Men det blir nok bedre med litt trening :)

Skrevet på tapa. skrivefeil må påregnes :P

Han blir veldig defensiv ja, er det samme han gjør når vi har trent med Ellen. Tror at de angriper han så han må forsvare seg. Det kommer nok med mer trening, skal bare gi litt ekstra beskjed om å holde seg unna rompa hans :P 

• Liker 1

Garrocharidning er sabla gøy med hest som kan det!

3b2afbe6d44fe45f1a8c46a2e3363bcd.jpg

f11d8c5d1ab0be9ecb3d87ef9d6439c7.jpg

c51083a0020d9383339fd0f6454d4a44.jpg

babeb054a6d3d3cb678d3cd18029373a.jpg

0d37faf2444b30f2fa896cfb63c3aac3.jpg

Snu under lansen er snedig, værre for meg enn hesten. Mister setet mitt og da stopper han.

19835636315ad8fa4df031cec1a9db4d.jpg

8ef5c5792fb581c47ac51b309e6f3070.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 10

Veldig morro å se!! 

Nå er det bare å overføre til F [emoji3]

Ja det var det da [emoji38]

• Liker 1

Spammer bare videre jeg :P 

Her i fra forrige uke, fikk selvsagt ikke det aller beste på film, her mister jeg setet og hesten stopper opp når vi skal under, men du og du så moro allikevel. Klarte til og med å få han pent og pyntelig ut av terre-a-terre som er en gangart der det er veldig lett for hestene å "henge seg opp" i gangarten. 

Så måtte jeg jo forsøke med min lille luring. Det å gå under garrochaen tok han ganske kjapt, men var vel mest interessert i å dukke under, for så å sette tenna i den :lol: Vi fikk til et par ok forsøk i hvertfall. Foreløpig kun i skritt, da galoppen er for svak til å kunne gjøre vendinger under, men gallopperte en del på volte rundt garrochaen, det gikk fint. Vi øver videre. 

• Liker 12

Tøft! Skjønner ikke at dere klarer sånt - er vanskelig nok å bare RI, om ikke man skal måtte styre rundt med pinne i tillegg! :D Gøy å se på!

3 minutter siden, Zacken skrev:

Tøft! Skjønner ikke at dere klarer sånt - er vanskelig nok å bare RI, om ikke man skal måtte styre rundt med pinne i tillegg! :D Gøy å se på!

Det er jo det som er det morsomme, det at du har den pinnen gjør at du rir bedre :D 

• Liker 2

Hva slags underlag var det på den banen der du rir på proffshesten? Syns du er flink jeg, hadde ikke klart noe i nærheten, proff hest eller ikke

Banen er av oppkuttede bilmatter. Gravd ut, lagt på pukk og grus så dette underlaget oppå. Drenerer godt, er mulig litt mykt, men godt å ri på, ikke slitsomt. Lite/ikke noe vedlikehold annet enn møkking, hestene trives godt på det.

Nærbilde

c3bd8c0cbbf6a767dab8111538805c68.jpg

Aldri si aldri. På godt trente hester er det myyye lettere å kjenne seg frem til de rette knappene. Du trenger ikke at noen sier til deg at du må ha skuldrene tilbake, utvendig ben på plass eller sitt på innsiden, hesten forteller deg det. Kjempelærerikt! Det var forøvrig mye lettere å ri galoppiruetter med garrocha enn uten, trolig klarte jeg å sitte bedre med [emoji12] hesten vet jo også hva greia er når man rir med garrochaen så han hjelper jo litt ekstra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 2

Vet ikke om denne synes? Første gang vi fekter sammen, øvde først uten hest så jobbet med de samme tingene med hester. Utrolig moro og så lærerikt for hvordan man er nødt til å ri for å få hesten til å flytte seg i forhold til hverandre. Jobbet også mye med å speile hverandre, begge rir piaffe, så overgang til galopp samtidig, like pasader, passere hverandre på samme sted, tilpasse hestene til hverandre med rytme og fart for å plassere seg best mulig. Det å ri godt utdannede hester er så sykt lærerikt at jeg har ikke ord for det en gang, utrolig moro!

• Liker 6

Jeg har vært på reise i to uker nå, først i Tyskland en uke som ble avsluttet med Rossfechten symposium. Det ble arrangert for første gang i 2012 med fektere fra hele verden som gikk sammen for å diskutere og trene på ulike teknikker fra tidlige fektemanualer. I år var vi vel på det meste 50 stk hos Arne Koets i Lauchröden, fikk stappa 18 hester inn på området og fikk gjennomført mange ulike teknikktreninger. Angret litt på at jeg ikke dro med meg hesten i bagasjen, men han er ikke heelt der enda tror jeg. På økten der de jobbet med "tummelen", som er de to-taktige "galoppene" (terre à terre, mezair og courbette, ikke den de bruker i spanske rideskolen) hadde vi 7 hester på banen samtidig som fikk til terre à terre eller mezair, det er det ikke så ofte en ser. Ellers var det mye formasjonsridning og fekting med ulike teknikker som å ri med tøylen på beltet slik at en hadde begge hendene fri til våpen eller wrestling. Neste år pakker jeg definitivt med meg hesten også!

Formasjonsridning og melee

DSC_3361

I tillegg stormet vi slottet siste dagen, det er tydelig veldig moro

DSC_3649

Prøvde å få bildene mindre, men det gikk ikke?

Mange flere bilder her (https://www.flickr.com/photos/142527723@N04/) for de som er interessert. 

• Liker 10

Ridning med lanse, spyd og sverd og masse moro. Hvis noen lurer på om de vil være med på riddersportstreninger så er det dette vi driver med :)

• Liker 6

Forrige helg var det igjen Rossfechten Symposium i Tyskland. Dette er vel det tredje som blir arrangert og det andre som blir arrangert hos Arne Koets i Lauchröden. 40-50 mennesker og pluss minus 20 hester. Veldig morsom og lærerik helg, med mye moro for hester og ryttere. 

18358775_1731788590170481_6209307474472920873_o.jpg?oh=5053653433e02be83e773d89d2e12daa&oe=597417CE

Formasjonsridning

18359150_1316042175139262_2491196356539868202_o.jpg?oh=3ebeced74f776db73aa99b38d62f567b&oe=59ABF497

Fekting med lanse, hvordan avvæpne motstanderen. Her har jeg først mistet lansen, Isak angrep meg bakfra og jeg tok tak i lansen, snudde hesten, la lansen i armhulen og med hjelp fra hesten pusher tilbake. Bare se hvordan hesten setter seg i mot og hjelper til. Dette var rett etter at han faktisk forstod hva han skulle og når det gikk opp for han la han hele sjela si i det. Kjempegøy!

18359106_1722838401091806_158847017456382853_o.jpg?oh=85ac550e9a1d04ff6fb5d2d73b2ac4db&oe=59B3F179

Tribune for hester som ikke rir på ridebanen, men venter på sin tur

18320828_1373516666076738_4305092881429632765_o.jpg?oh=d50ef3ec123c623e379d077f5a705d38&oe=597F15F0

Unarmed combat, til hest. Utrolig liten kraft som skal til for at rytteren ligger i bakken. Den gule hesten her er gammel tyrefekter og er kjempegod på å unnvike ved å kollapse i skulderen og komme seg kjapt unna. Han gjorde det mens Isak hadde et relativt greit grep på meg og jeg gikk rett i bakken. Vi ble alle, hester som ryttere, like overrasket over at jeg plutselig lå på bakken :P

18402680_10158644478785494_4701956525287 18274919_10158644479095494_1685275580979 

18301188_10158644479270494_7575571759341

For de som er ekstra interessert er det flere album på Facebook med masse blider av all moroa :D 

Erika Englund Storbråten https://www.facebook.com/erika.englundstorbraten/media_set?set=a.1315927561817390.1073741910.100002004765928&type=3

Agnes Wadenbäck https://www.facebook.com/agnes.wadenback/media_set?set=a.1721511667891146.1073741860.100000969893416&type=3

• Liker 6

En kort liten video som viser en del av stemningen og hva vi gjorde på Rossfechten Symposiumet

• Liker 4

12 minutter siden, Edith skrev:

Imponerende! Ser ut som dere har det gøy også.

Det er veldig moro! Hesten skjønner fort hva som er greia og når man har garrochaen der må man ri presist. I tillegg til at de ofte setter seg mye bedre når de galopperer med garrochaen. Største problemet er at jeg må tørre. Hver gang han prøver seg under i gallopp så faller jeg frem, sender setet bakover og dermed stopper han i prosessen. Jeg må bare stole på at han gjør det, litt på samme måte som på videoen med maxi jeg tror jeg har lagt ut over her. 

Det aller beste er jo at han har sluttet (for godt?!) å spise på garrochaen :P Han har pleid å være mer opptatt av å gnafse på den enn å gå under. 

• Liker 3

Kjempeomponerende å se! Når ridebanen min er klar må jeg prøve meg på det. Chiquita var jo dritrå på riddertreningen, så det er værtfall ikke når problem å ri med lanse. Men garrocha ser gøy ut. Har du lagd den, eller? Er det bare en lang stokk, eller er det noe spesialmål?

1 minutt siden, Chiquita skrev:

Kjempeomponerende å se! Når ridebanen min er klar må jeg prøve meg på det. Chiquita var jo dritrå på riddertreningen, så det er værtfall ikke når problem å ri med lanse. Men garrocha ser gøy ut. Har du lagd den, eller? Er det bare en lang stokk, eller er det noe spesialmål?

Ja den jeg har er bare en 2 tom 2 som er høvlet ned, litt enklere å bare kjøpe en ferdig rundtstokk. Om jeg ikke husker helt feil er typisk mål rundt 3.80-4 meter. Husker ikke hvor lang min er, men lang, gjør det litt enklere i starten synes jeg. 

• Liker 1