Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

julnil

Dressurkjøring - tips og triks

Recommended Posts

Jo, kan godt det:)

Dette er Asko, fireåringen min som jeg skal debutere på stevne med neste helg. Da kjører vi LC dressur og presisjon:)

received_10159878281220623.jpeg

Synes han ser kjempefin ut, blir spennende med stevne :D Hadde du ikke hatt kjøretid før fulglene fiser imorgen skulle jeg kommet og kikket på dere :)

Nå er det en stund siden jeg har kjørt, men ligger vogna litt "høyt" på ham? Hodet mitt har litt lyst til å si at du bør slippe ned festene i saletten noe, eller går ikke det med den vogna? Ser sjekene er festet mye høyere på den vogna enn mange andre, mulig det er det som lurer øynene mine litt?

Det er pga tyngdepunktet i vogna, med en annen vogn og andre drag kan jeg legge dem ned, men denne er for lett foran og blir liggende å hoppe hvis jeg senker dem.. 

Vi har prøvd med flere seler, og det er likt på alle..  

Jeg synes det kan være vanskelig å få Blivira til å gå skikkelig til yttertømmen ved kjøring på bane. Når jeg rir svarer hun på sjenkelen så det ordner seg, men hun er litt for var og reagerer ikke riktig på pisk (hun er jo ikke tilkjørt som kjørehest på det viset), hun spretter bare framover og skjønner ikke at pisken betyr det samme som sjenkel. 

Har prøvd å vrangstille litt, men da slipper hun heller bogen inn som en travhest på volte.

11 minutter siden, LisaFi skrev:

Jeg synes det kan være vanskelig å få Blivira til å gå skikkelig til yttertømmen ved kjøring på bane. Når jeg rir svarer hun på sjenkelen så det ordner seg, men hun er litt for var og reagerer ikke riktig på pisk (hun er jo ikke tilkjørt som kjørehest på det viset), hun spretter bare framover og skjønner ikke at pisken betyr det samme som sjenkel. 

Har prøvd å vrangstille litt, men da slipper hun heller bogen inn som en travhest på volte.

Jeg ville også tenkt at skulderen kommer på plass når du vrangstiller, kanskje du må holde presset litt lenger til hun skjønner det? Prøv å ta kjappe små tak/vær bevegelig i utvendig på den utvendige istedenfor å bare holde jevnt, og bruk kun den innvendige til å ta litt tak hvis hun velter fullstendig innover.. 

Vanskelig å forklare, men hun tråkker innover uten å velte innover. Ville korrigert det med innvendig sjenkel når jeg rir.

Styre henne ut av volta med utvendig tøm så hun følger den og så begynne å stille innover igjen ved å være bevegelig i utvendig tøm. 

Mener det er noe ca slik jeg har lært på kjøretime. 

Problemet er at hun tråkker innover i stedet for å stille innover synes jeg. Eller, hun kan stille innover, men beina blir med, blir ikke ute på volten.  Men vi får sikkert bare repetere flere ganger. Veldig uvant, for hun er ikke sånn når jeg rir. 😅 Men da viser jeg henne nok bedre med sits og sjenkler, og så blir det riktig i munnen til slutt. Litt dumt at hun er så var for pisken, men vi får kanskje bare øve mer på det også. Man har absolutt ikke bruk for mer fremdrift, for å si det sånn. Blir sprøø på kurs av alle som sitter og smatter og shhh’ er frenetisk. Føler at den eneste som går fram av det er vår- som går mer enn nok fram fra før av... 🙄

Mannen har sagt at han vil kjøre minst to dmp i år, så da må vi børste støvet av den hesten snart, blitt vel mye fri nå. 

Vi har jo en kjempemulighet til å trene også, i og med at klubben har kjøpt ei maratonvogn man får låne, og den står på Stav. Så da kan vi kjøre dit med hest og sele, og så står vogna der. Før har vi måttet kjøre med to biler og hengere for å få med alt, og det er litt kjelkete/ omfattende.

Hesten har forresten aldri hatt på firehjulavogn før, pleier det å være noen reaksjon på det fra hestens side? 

Styr utover av volta med utvendig tøm helt til hun -går- ut, slipp opp litt på utvendig tøm og hun går sannsynligvis innover igjen. Med en gang hun tråkker innover i volta tar du litt tak i utvendig tøm igjen og styrer henne ut av volta til hun virkelig -går- ut av volta. Fortsett sånn uten å tenke på å stille inn helt til hun holder seg stabilt på volta uten å tråkke innover og uten at du trenger å be henne om å gå ut hele tia. Forhåpentligvis har hun da lært at utvendig tøm betyr å gå UT, ikke trekke utvendig skulder tilbake (og dermed inn med innvendig, som gjør det naturlig for hesten å tråkke innover i volta med innvendig bakbein) og da kan du begynne å tenke på å stille inn med innvendig tøm :) 

Hun holder seg ute hvis hun får gå vrangstilt. Det er når man stiller inn igjen at beina blir med inn. 

Pisk.

Innvendig, ved deltoideus (Eller deltåiduss, som det heter på dialekt).

Slipp pisken ned og stryk den inntil i en oppoverbevegelse.

Nina forklarte bedre det jeg mente. 

Ja, de går inn igjen når man begynner å stille innover, men da er det bare å styre ut igjen. Med mange nok repetisjoner med styr ut-stille inn-nei du skal ikke gå inn så da styrer vi ut-stille inn - nei du skal ikke gå inn så da styrer vi ut  osv osv, så skal de ta poenget. 

Og øve på å bruke pisken som sideførende ja (min også synes pisken er mer fremaddrivende enn sideførende/bøyende, men har kommet seg). 

Jeg sliter med å finne riktig pisklengde jeg.

Elsker pisken min fra Piskmakaren, men nå som jeg kjører maratonvogn og ikke gigg/roadcart er den for lang til at jeg får brukt den godt til å bøye, spesielt på høyre (siden jeg holder pisken i høyre hånd). Som fremaddrivende virker den fint. 

Ønsker meg ny pisk av samme type (som i seg selv er et prosjekt :P) bare kortere, men hvordan finner jeg ut hva som er optimal lengde? Annet enn å låne av andre og prøve? 

3 timer siden, LisaFi skrev:

Hesten har forresten aldri hatt på firehjulavogn før, pleier det å være noen reaksjon på det fra hestens side? 

Nei jeg synes ikke det, spesielt ikke om den er vant til å kjøre "litt av hvert" fra før.

Om hesten kun er vant til at kusken sitter lavt i en slede/roadcart kan det hende man skal være litt obs på om den reagerer når man går opp, siden man blir en del høyere i maratonvogn.

49 minutter siden, Siv skrev:

Pisk.

Innvendig, ved deltoideus (Eller deltåiduss, som det heter på dialekt).

Slipp pisken ned og stryk den inntil i en oppoverbevegelse.

Da må vi trene nokså mye på den pisken tror jeg. Litt vel våken, og reagerer framover, ikke som ønsket. 🙃

2 timer siden, LisaFi skrev:

Da må vi trene nokså mye på den pisken tror jeg. Litt vel våken, og reagerer framover, ikke som ønsket. 🙃

5 minutters program på 70 sekunder 😄

Og skylapper går ikke?

4 timer siden, LisaFi skrev:

Hun holder seg ute hvis hun får gå vrangstilt. Det er når man stiller inn igjen at beina blir med inn. 

Prøv å lære henne å vike for utvendig tøm slik at skulderen faller på plass på den måten? Litt samme prinsippet som over, hesten må stilles ut med bevegelse i tømmen for at de ikke skal stive av, og når de får skulderen på plass retter du ut. Det nytter ikke å tenke at innvendig skal fikse alt når man kjører, og selv om man kan kjøre en hest til utvendig tøm så kan man sjeldent gjøre det før de skjønner at de må både følge tømmen, men også kunne vike for den så skuldrene havner på rett plass..

15 minutter siden, Siv skrev:

5 minutters program på 70 sekunder 😄

Og skylapper går ikke?

Aldri prøvd skylapper, ikke sett noen grunn til det?

Skylapper går an å prøve ja, bare test ut reaksjonen før du spenner for. 

Noen hester konsentrerer seg mer med skylapper, og så kan det for noen hester være beroligende å ikke se pisken hele tiden. 

(Men ser ikke poeng i å sette på skylapper på "alle" hesterslik det virker å være trend for hos en del kjøretrenere :P)

Lilje bruker skylapper i dressur og presisjon, men til daglig går hun uten. 

Skylapper kan funke fint på de som er vare på pisken ja, for da får de ikke sett den. Måtte ha det på det på den røde kaldblodsen min, han dura bare på når han så pisken - med skylapper så gikk det fint. 

Jeg har hatt god effekt av mangekantede volter på de som ikke tar støtte på utvendig tøm. Dvs kjører de ut med utvendig, retter opp, ut igjen, retter opp etc. Kjører da store volter, og er ikke så opptatt av selve formen på de. Mer at hesten skal følge utvendig, og halvparader på innvendig for å få bøyning og så støtte på begge når jeg retter opp. På de av mine som ikke har villet tatt støtte på utvendig har jeg vært helt stabil på den utvendige hånda, så de legger seg til den. Var ØM som viste meg dette på kurs, og jeg måtte ha mye mer støtte i tømmen enn jeg er vant til.

På 3.2.2018 at 21.48, Marthe skrev:

Ingen som vil dele noen bilder i aksjon da? :D

Ikke ferske bilder, dette er fra i sommer. Kjører ikke så mye på bane om vinteren, og i hvert fall ikke med fotograf :P

Dette er fra NM Fjordhest i Askim, klassen er LB dressurkjøring.

Følte selv hesten var for åpen og en smule vrangstilt spesielt i høyrevoltene (et problem vi fortsatt jobber med), men dommeren syntes tydeligvis det var bra og ga oss 67 % som holdt til 3. plass. Første gang jeg har fått over 60 % i noe som helst av dressur :P

Mine venner som så på mente jeg ble belønnet for et jevnt program med godt tempo. :)

Hesten min er sterkere nå, og går i en litt mer lukket form, men usikker på om hun orker å gå samlet et helt program....

I år skal vi prøve oss i LA, pinsestevnet på Starum antar jeg blir første stevnet.

20621335_10156550706902942_7601795124335

20664130_10156550707242942_1316965050162

Blir spennende å se hvordan hun gjør det i LA nå, Katrine! :D 

25 minutter siden, KatrineH skrev:

Ikke ferske bilder, dette er fra i sommer. Kjører ikke så mye på bane om vinteren, og i hvert fall ikke med fotograf :P

Dette er fra NM Fjordhest i Askim, klassen er LB dressurkjøring.

Følte selv hesten var for åpen og en smule vrangstilt spesielt i høyrevoltene (et problem vi fortsatt jobber med), men dommeren syntes tydeligvis det var bra og ga oss 67 % som holdt til 3. plass. Første gang jeg har fått over 60 % i noe som helst av dressur :P

Mine venner som så på mente jeg ble belønnet for et jevnt program med godt tempo. :)

Hesten min er sterkere nå, og går i en litt mer lukket form, men usikker på om hun orker å gå samlet et helt program....

I år skal vi prøve oss i LA, pinsestevnet på Starum antar jeg blir første stevnet.

20621335_10156550706902942_7601795124335

LA sånn som det står nå utgår, det kommer nye program og nye navn på nivåene:) Blir spennende!

44 minutter siden, Mona skrev:

LA sånn som det står nå utgår, det kommer nye program og nye navn på nivåene:) Blir spennende!

Å? Når får vi mer informasjon om dette? 

Men det er fortsatt krav om at man må innom LA (eller hva det nå skal hete :P) før man kan starte middels?

1 time siden, SiljeB skrev:

Blir spennende å se hvordan hun gjør det i LA nå, Katrine! :D 

Agreed :D

Synes liksom ikke vi er en dressurekvipasje, men vi kommer oss visst litt etter litt!

Akkurat nå, KatrineH skrev:

Agreed :D

Synes liksom ikke vi er en dressurekvipasje, men vi kommer oss visst litt etter litt!

Tror det blir bra, jeg! :) 

25 minutter siden, KatrineH skrev:

Å? Når får vi mer informasjon om dette? 

Men det er fortsatt krav om at man må innom LA (eller hva det nå skal hete :P) før man kan starte middels?

Blir nok hetende bare lett klasse, programmene er under utarbeiding, og endringer pleier å komme ut seinest i mars ca:)

• Create New...