Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

julnil

Dressurkjøring - tips og triks

Recommended Posts

En tråd for oss som interesserer seg for dressurkjøring.

Er ikke alle som har tilgang på dressurkjører-instruktør, og det er lett å kjøre seg fast i egne spor (hehe), da kan kanskje denne tråden hjelpe til med å komme med nye ideer og innspill :)

Monty er morro å kjøre dressur med, for han ser så liten at han og vognen får god plass på ridebanen :P

Vi øver nå på at han skal bli værende i tempoet jeg setter han i, og ikke prøve å øke hele tiden.

Straks jeg gir litt etter på tømmen, øker han farten. Det tar litt tid uti økten før han igjen forstår at jeg ikke ønsker dette.

Jeg ønsker ikke å bli hengende i tømmen heller, for å holde han i tempo, så jeg må bare få dette på plass.

Tanker?

Synes det er vanskelig å drive med dressur uten sjenkler og sete. Er mye mer krevende å flytte for pisk, knotene og upresist føler jeg.

Monty er morro å kjøre dressur med, for han ser så liten at han og vognen får god plass på ridebanen [emoji14]

Vi øver nå på at han skal bli værende i tempoet jeg setter han i, og ikke prøve å øke hele tiden.

Straks jeg gir litt etter på tømmen, øker han farten. Det tar litt tid uti økten før han igjen forstår at jeg ikke ønsker dette.

Jeg ønsker ikke å bli hengende i tømmen heller, for å holde han i tempo, så jeg må bare få dette på plass.

Tanker?

Synes det er vanskelig å drive med dressur uten sjenkler og sete. Er mye mer krevende å flytte for pisk, knotene og upresist føler jeg.

Ang å øke tempo. Ofte finner de ut at det er lurt å bli værende i mer samlet tempo hvis de ofte må ned en gangart. Altså massemasse overganger. Og halvparadene må komme nesten før han øker tempo. Selv om det betyr at du løsner et kvart sekund.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

ønsker meg noen superlette kjøretømmer, nesten som tøyler, som er presise. Finnes det mon tro, eller er alt lær eller dårlig tykk web?

halvparade i kjøring, det blir kun med tømmene det (og stemme), er vel ingen annen måte?

Jeg fikk med syntet-tømmer til min Ideal Euro-Tech sele. 

Ikke begeistret for dem selv, men har et par venninner som har lagt sin elsk på slike tømmer. Helt sikkert mulig å få kjøpt separat. 

Ser Skoies selger Arden sine kjøretømmer i biothane, skal prøve dem :)

Føler at lilleponnis trenger noe lettere enn kjøretømmene jeg allerede har

Postet via Tapatalk

Hva mener du med å slippe opp? Du må ha kontakt, og øking av steg må komme på kommando, øking av fart kan komme av at du ikke får til halvparadene eller at han ikke er sterk nok til å gå jevnt?

Sånn generelt: En feil mange gjør når de knoter med dressuren alene er at de ikke bruker pisken.

En annen er at de ikke klarer å ha hesten på utvendig Tøm, og sliter med å få volter og vendinger gode pga det.

En tredje er at de blir hengende på tømmen og sliter med ettergift, noe som også gjør volter og vendinger vanskelige for hesten, og mindre pene.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

2 timer siden, Mona skrev:

Hva mener du med å slippe opp? Du må ha kontakt, og øking av steg må komme på kommando, øking av fart kan komme av at du ikke får til halvparadene eller at han ikke er sterk nok til å gå jevnt?

Sånn generelt: En feil mange gjør når de knoter med dressuren alene er at de ikke bruker pisken.

En annen er at de ikke klarer å ha hesten på utvendig Tøm, og sliter med å få volter og vendinger gode pga det.

En tredje er at de blir hengende på tømmen og sliter med ettergift, noe som også gjør volter og vendinger vanskelige for hesten, og mindre pene.

Det er som om jeg må kjøre han med bremsen på, og straks jeg slipper litt opp/gir litt etter på tømmen, så øker han farten istedenfor å strekke seg etter kontakten.

Skritter jeg han på lange tømmer, så skritter han raskere og raskere før han går over i trav (som et eksempel).

Føler kontakten ikke blir en kontakt, men en kontinuerlig brems.

Hodet hans blir litt stresset når vi kjører dressur på banene, og han er veldig frem, så det det blir en litt ond sirkel som jeg må bryte.

På tur er det ikke slik, da er fremdriften med avslappet og naturlig.

Har hele tiden i tankene at han skal være på utvendig tøm, og er det jeg jobber mot.

Er ikke helt problemfritt, da han gjerne vil bøye seg etter tømmen, og jeg ikke har sjenkler å holde han på plass med.

Bruker pisken som sjenkel, men også der stresser han opp hodet sitt litt i forhold til den.

Han er nok ikke sterk nok til å gå jevnt nei. Bør jeg bare fortsette å "bremse" på tømmen (og stemmen), men hele tiden gi han mulighet til å få ettergift (for så å ta den tilbake når han øker tempo)? Eller bør jeg gjøre noe annet?

Har bestilt meg de syntetiske tømmene nå, føler lærtømmene jeg har er en hemsko når jeg skal ha kontakt med bittet. De er tunge og "bumsende" når hesten beveger seg. Gleder meg til å teste syntetiske

Jeg ville brukt stemmen hovedsakelig, og lagt på mer trykk på utvendig Tøm om han ikke hører. Noen hester reagerer negativt på pisken med å løpe, så det kan hende du kan prøve å binde opp snerten og bare la være å bruke den aktivt.

Hvilket bitt kjører du ham på?

22 minutter siden, Mona skrev:

Jeg ville brukt stemmen hovedsakelig, og lagt på mer trykk på utvendig Tøm om han ikke hører. Noen hester reagerer negativt på pisken med å løpe, så det kan hende du kan prøve å binde opp snerten og bare la være å bruke den aktivt.

Hvilket bitt kjører du ham på?

Om jeg ikke har pisken, så går han som en banan (også på rette linjer), så jeg må bruke den for å holde han rett.
Men trenger kanskje ikke å fokusere på dette nå? La han gå litt bøyd, og heller fokusere på korrekt tempo?

Har både rett trinsebitt og rett kjørebitt som jeg har brukt om hverandre litt

1 time siden, julnil skrev:

Det er som om jeg må kjøre han med bremsen på, og straks jeg slipper litt opp/gir litt etter på tømmen, så øker han farten istedenfor å strekke seg etter kontakten.

Skritter jeg han på lange tømmer, så skritter han raskere og raskere før han går over i trav (som et eksempel).

Føler kontakten ikke blir en kontakt, men en kontinuerlig brems.

Hodet hans blir litt stresset når vi kjører dressur på banene, og han er veldig frem, så det det blir en litt ond sirkel som jeg må bryte.

På tur er det ikke slik, da er fremdriften med avslappet og naturlig.

Har hele tiden i tankene at han skal være på utvendig tøm, og er det jeg jobber mot.

Er ikke helt problemfritt, da han gjerne vil bøye seg etter tømmen, og jeg ikke har sjenkler å holde han på plass med.

Bruker pisken som sjenkel, men også der stresser han opp hodet sitt litt i forhold til den.

Han er nok ikke sterk nok til å gå jevnt nei. Bør jeg bare fortsette å "bremse" på tømmen (og stemmen), men hele tiden gi han mulighet til å få ettergift (for så å ta den tilbake når han øker tempo)? Eller bør jeg gjøre noe annet?

Har bestilt meg de syntetiske tømmene nå, føler lærtømmene jeg har er en hemsko når jeg skal ha kontakt med bittet. De er tunge og "bumsende" når hesten beveger seg. Gleder meg til å teste syntetiske

For meg så høres det ut som at dere må jobbe masse masse med halvparader, og få ham til å forstå hva "vent" betyr, samt bli sterk nok til å bære seg i i riktig tempo :) Overganger og halvparader til dere spyr, og husk å være flink med ettergiften. Er ofte en vond sirkel å bli hengende i tømmene, og det kan være med å birda til at han legger seg på og løper.

Om jeg ikke har pisken, så går han som en banan (også på rette linjer), så jeg må bruke den for å holde han rett.

Men trenger kanskje ikke å fokusere på dette nå? La han gå litt bøyd, og heller fokusere på korrekt tempo?

Har både rett trinsebitt og rett kjørebitt som jeg har brukt om hverandre litt

Hvordan ser munnstykket ut?

17 minutter siden, Mona skrev:

Hvordan ser munnstykket ut?

Det er buet fremover, for å oppfordre til å søke frem til bittet/unngå for mye tungepress

Er dette: http://www.skoies.no/hesteutstyr-id-343/bitt-id-344/kj-re-og-travbitt-id-345/ideal-butterfly-bit-loose-cheek

Her ser du et bilde av samme bittet i en større størrelse, som viser buen fremover

10944828_1043360415690696_6491780718814859910_o.jpg

Vår Welsh A kjører vi på rett trinse. Nå er ikke han av typen som legger seg på, men jeg foretrekker å kjøre med en eller annen form for trinse når jeg kjører dressur.

Blir du litt statisk i hånden når du trener? Hvordan er han når du tømmelongerer, er det likt der? I såfall ville jeg jobbet med tempovekslinger med to tømmer og rett og bøyd spor uten vogn og virkelig jobbet med å få feelingen på hva som fungerer og ikke..

Det kan også hende at han ikke kommer nok bakfra, og hvis ikke halvparadene fungerer vil det mest sannsynlig hjelpe å få installert dem ordentlig, og vær supernøye med hva du ber om så han ikke blir forvirret og ignorerer deg. Det er ganske som i ridning, hvis de ikke virker får du ikke gjort så mye fornuftig.

Du må gjøre halvparadene før vendinger, før du endrer gangart, før du ber om bøyd/rett spor osv.

Det er veldig ofte det folk bommer på i konkurranser, de bare durer i vei på rett spor gjennom programmet i samme tempo, og så løper hesten i økningene. Det er det grunnleggende man må tilbake til da:) og ofte bøyes hesten mye i halsen, mens resten av kroppen dingler etter, man kan ikke tenke bøyning på lik linje som i ridning, det går ikke og skal man ikke heller, da skjer det ofte at skuldrene flyr på bærtur..

For å få ham til å strekke seg etter hånden må også halvparadene og ettergift på plass, gjør masse overganger som Agnethe sier, uten å bli hengende. Med en gang du kjenner at han skifter gir, halvparade, så du får energien vekk fra fronten og bak, da vil tempoet automatisk senkes. Da er ettergift viktig, du må ikke bli hengende, bare støtte normalt. Hvis han legger seg på, halvparade og ettergift til han bærer hodet selv, så tilbake til normal støtte.

16 minutter siden, Mona skrev:

Blir du litt statisk i hånden når du trener?  Det kan jeg fort bli, så jeg påminner meg selv dette hele tiden. Føler det er vanskelig å snakke med han, med tunge lange tømmer

Hvordan er han når du tømmelongerer, er det likt der? I såfall ville jeg jobbet med tempovekslinger med to tømmer og rett og bøyd spor uten vogn og virkelig jobbet med å få feelingen på hva som fungerer og ikke.. Ja han blir fort sånn der også

Det kan også hende at han ikke kommer nok bakfra, og hvis ikke halvparadene fungerer vil det mest sannsynlig hjelpe å få installert dem ordentlig, og vær supernøye med hva du ber om så han ikke blir forvirret og ignorerer deg. Det er ganske som i ridning, hvis de ikke virker får du ikke gjort så mye fornuftig.
Vil tro han ikke kommer nok bakfra på dette tidspunktet, nei.
Under rytter fungerer halvparadene veldig bra, og han lytter godt til setet.

Du må gjøre halvparadene før vendinger, før du endrer gangart, før du ber om bøyd/rett spor osv. Ja, prøver å få de til før hver endring. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Noen ganger glemmer jeg det, og noen ganger er tiden gått ifra meg

Det er veldig ofte det folk bommer på i konkurranser, de bare durer i vei på rett spor gjennom programmet i samme tempo, og så løper hesten i økningene. Det er det grunnleggende man må tilbake til da:) og ofte bøyes hesten mye i halsen, mens resten av kroppen dingler etter, man kan ikke tenke bøyning på lik linje som i ridning, det går ikke og skal man ikke heller, da skjer det ofte at skuldrene flyr på bærtur..
Ble litt nysgjerrig her; hva du utdype hva du mener med at man ikke kan tenke bøyning på lik linje som i ridning? Kanskje jeg gjør feil her, for jeg støtter meg til rideteorien. Ja skuldrene flyr ofte på egne oppdrag i vogn...

For å få ham til å strekke seg etter hånden må også halvparadene og ettergift på plass, gjør masse overganger som Agnethe sier, uten å bli hengende. Med en gang du kjenner at han skifter gir, halvparade, så du får energien vekk fra fronten og bak, da vil tempoet automatisk senkes. Da er ettergift viktig, du må ikke bli hengende, bare støtte normalt. Hvis han legger seg på, halvparade og ettergift til han bærer hodet selv, så tilbake til normal støtte.
Ja er det jeg ønsker å få til, og er redd for at jeg henger og ikke støtter... skulle absolutt vært på et helgekurs med en god kjøreinstruktør nå, for å fått feedback.
Han krøller seg fort bak om det blir for mye støtte (om jeg skal anta noe), men letter jeg litt på støtten så er det tempoøkning som blir resultat.

Synes også han noen ganger bare blir mer og mer stresset om jeg gjør halvparade omatt og omatt og omatt ettersom han omatt og omatt øker tempo.

Og da lurer jeg på om jeg gjør feil, eller om det bare er noe han må igjennom før det løsner i hodet?
Oppi det hele så blir jeg litt usikker på om jeg støtter normalt eller ikke. Kan være jeg støtter for lite også for alt jeg vet, men mest sannsynlig for mye (og/eller feil måte)

Mine svar i sort :)

40 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Vår Welsh A kjører vi på rett trinse. Nå er ikke han av typen som legger seg på, men jeg foretrekker å kjøre med en eller annen form for trinse når jeg kjører dressur.

At du heller vil ha trinse enn kjørebitt?

Hva er fordelen/bakdelen med disse, i dressurkjøring?

Dette med bitt er jo egentlig en interessant diskusjon.

Mange kjører jo dressur på stangbitt, og de ulike stangbittene og utformingen av munnstykket gir ulike effekter. Noen runder hesten mer, andre løfter den mer i halsen osv. Ulike hester ønsker ulik bitting.

Det jeg har lært de siste årene er at dressur kjører man på stangbitt, mens maraton kjører man på trinse da det for mange hester kan bli litt for skarpt i maraton.

Men selvsagt, man må jo se an hesten, og mange klarer seg sikkert langt på vei på trinsebitt.

Jeg selv kjører på trinse enn så lenge, men har på stangbitt (fremoverbøyd munnstykke) en gang i blant for tilvenning.

13 minutter siden, KatrineH skrev:

Dette med bitt er jo egentlig en interessant diskusjon.

Mange kjører jo dressur på stangbitt, og de ulike stangbittene og utformingen av munnstykket gir ulike effekter. Noen runder hesten mer, andre løfter den mer i halsen osv. Ulike hester ønsker ulik bitting.

Det jeg har lært de siste årene er at dressur kjører man på stangbitt, mens maraton kjører man på trinse da det for mange hester kan bli litt for skarpt i maraton.

Men selvsagt, man må jo se an hesten, og mange klarer seg sikkert langt på vei på trinsebitt.

Jeg selv kjører på trinse enn så lenge, men har på stangbitt (fremoverbøyd munnstykke) en gang i blant for tilvenning.

Her gjør vi motsatt. Dressur på trinse og maraton på stang (jaktkandar).

26 minutter siden, julnil skrev:

At du heller vil ha trinse enn kjørebitt?

Hva er fordelen/bakdelen med disse, i dressurkjøring?

De hestene vi har til kjøring er så fine i munnen at stang gjør dem bare ustabile og lite villige til å gå til kontakten. Bittene blir for sterke, og det er vanskeligere å være rettferdig med hånda. Synes det er lettere å en fin kontakt med trinse enn med stang, men forstår at andre kan mene det motsatte.

Om man kjører maraton med trinse vil jeg si er veldig variabelt, har man en sterk hest som girer seg opp anbefaler jeg ikke trinse, men man må tenke sikkerhet. Blir hesten stressa av stang i maraton bør man vurdere om trinse kan fungere, men jeg synes de skal være ekstremt lydhør for stemme før man putter på trinse, man skal jo uansett ikke henge som et slips på tømmen bare fordi det er trinse..

5 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

De hestene vi har til kjøring er så fine i munnen at stang gjør dem bare ustabile og lite villige til å gå til kontakten. Bittene blir for sterke, og det er vanskeligere å være rettferdig med hånda. Synes det er lettere å en fin kontakt med trinse enn med stang, men forstår at andre kan mene det motsatte.

Dette har surret litt i hodet mitt, de siste 3-4 øktene hvor jeg har kjørt med kjørebittet istedenfor trinsebittet. Er redd det skal bli for sterkt.

Nå skal jeg jo ikke delta i noen konkurransekjøring med han, så det er ikke superviktig for meg at vi trener med kjørebitt.

Synes han krøller seg litt med kjørebittet, kanskje for å unngå kontakt.

Men det skal sies at det kjørebittet han har, regnes som det mildeste, pga at det er butterfly, har løse sidestykker og fremoverbuet munnstykke.

Er munnstykket jeg mye liker med dette bittet, har ikke funnet rette trinsebitt i hans størrelse, med en slik bue fremover.

Men har jeg tømmene i øverste ring, burde det vel ikke være den største forskjellen fra det og et trinsebitt, selv om det er noe.

Dette har surret litt i hodet mitt, de siste 3-4 øktene hvor jeg har kjørt med kjørebittet istedenfor trinsebittet. Er redd det skal bli for sterkt.

Nå skal jeg jo ikke delta i noen konkurransekjøring med han, så det er ikke superviktig for meg at vi trener med kjørebitt.

Synes han krøller seg litt med kjørebittet, kanskje for å unngå kontakt.

Men det skal sies at det kjørebittet han har, regnes som det mildeste, pga at det er butterfly, har løse sidestykker og fremoverbuet munnstykke.

Er munnstykket jeg mye liker med dette bittet, har ikke funnet rette trinsebitt i hans størrelse, med en slik bue fremover.

Men har jeg tømmene i øverste ring, burde det vel ikke være den største forskjellen fra det og et trinsebitt, selv om det er noe.

Hvis du føler det er bittet som gjør at han krøller seg hadde jeg bare puttet på trinse, om du har rett eller tredelt munnstykke kommer an på hva hesten trenger. Kan høres ut som du kanskje kan prøve tredelt med løse ringer, det bør hjelpe på hvis han blir litt stum og legger seg på, og det kan være lettere for deg å kjenne hva som skjer med løse ringer.

Det kan jeg prøve, han har et passelig tredelt trinsebitt, med løse ringer, som jeg kan prøve med :)

C hrister P ålsson oppfordret flere til å kjøre på trinse da jeg var på ukeskurs med ham i fjor, han likte ikke å se ferske/uutdannede hester på stang. Da var det viktigere at de lærte seg å akseptere kontakten og byde fram for å komme i en naturlig ettergift. Men sikkerheten kommer selvsagt først. Boka hans er å anbefale, mye fokus på dressurkjøring. 

Den ene min er litt som du beskriver julnil, legger seg på, og tror at enhver ettergift i tommen betyr økt tempo, noe som gjør at jeg blir sittende med brems. Og med ham er det bare å jobbe med temposkiftinger og halvparader hele veien. Er jeg litt statisk på hånda, så sitter jeg der som brems med en gang.

En instruktør ga meg et fint bilde på hvordan jeg skulle kjøre halvparadene, jeg skulle skvise mandariner, og hvis han fortsatt var for sterk/framover skulle jeg skvise appelsiner. Det synes jeg fungerer fint i hvert fall. Er også opptatt av å hele tiden gi ham oppgaver, bytter kjøreveier og skifte bøyde spor hele tiden. Og roser masse. 

Han trenger også hjelp av pisken så jeg får stilt/bøyd ham korrekt, men da girer han seg opp noe vanvittig, så på ham må jeg ha skylapper når jeg kjører dressur. Kjører ham bare på trinse, brukte stang i starten (siden alle gjorde det), men da bare krøller han seg og tar ikke kontakten. 

Som sagt,  dette med bitt i kjøringen er en interessant diskusjon, og hva man gjør avhenger nok veldig av hvem man kjører for.

Vet at enkelte trenere sverger til postkandar, mens andre heller favoriserer liverpool. Noen er nok litt mer åpen for at ulike hester og kusker bruker ulike bitt.

Jeg selv synes jo hesten bør fungere på trinse så lenge som mulig, og så kan man kanskje heller ha på stang på de høyere nivåene for "det lille ekstra". Også har jeg forståelse for at mange kjører med stang som en sikkerhet, og i par.

Om det er hovedsakelig bittet som gjør at hesten "går i form" så bør man kanskje revurdere treningen sin litt?

Med min første fjording så kjørte jeg den periodevis på stang (pelham) fordi jeg hadde fått det for meg at i kjøring så "måtte" man ha stangbitt. Oppdaget heldigvis før vi skulle ut i maraton at stang var for sterkt for han. 

39 minutter siden, Mona skrev:

Om man kjører maraton med trinse vil jeg si er veldig variabelt, har man en sterk hest som girer seg opp anbefaler jeg ikke trinse, men man må tenke sikkerhet. Blir hesten stressa av stang i maraton bør man vurdere om trinse kan fungere, men jeg synes de skal være ekstremt lydhør for stemme før man putter på trinse, man skal jo uansett ikke henge som et slips på tømmen bare fordi det er trinse..

En jeg kjenner kjører sin hest konsekvent med liverpoolbitt, men de siste årene har den blitt kjørt med rett trinse i maraton. Den er heit, og i maraton girer den seg såpass opp at stangen rett og slett blir for sterk. Med trinse kan kusken ha en mye jevnere kontakt, og hesten går nå veldig bra og kontrollert i maratonen.

Ååååh. Dressurkjøring. Min favorittgren! :hjerteøyne: Jeg kan ikke tro at vi ikke har laget en slik tråd før.

Nå vet jeg ikke om vi kanskje bare beskriver det forskjellig @julnil, men jeg tror vi tenker likt. Jeg slepper også frem når hesten skal øke. Men jeg slipper ikke kontakten. For oss har det alltid vært viktig at hun strekker seg frem og at min hånd er med fremover i økningene (akkurat som hofte-albu-hånd). Ellers ender man bare med halvbalansert, ujevn arbeidstrav, etter min mening. Det blir litt som overgangene oppover, når jeg tenker meg om, at munnen aldri skal møte trykket, men at trykket er med opp (det ble dårlig forklart). I økningen bare forsetter det trykket fremover. Når vi går ut av økningen (som jeg syntes er den vanskeligste delen av øvelsen) så kommer halvparaden og jeg lukker hånden godt rundt tømmen.

Forøvrig er økninger noe jeg kjører lite av. (Eller, dvs. det er treneren min som kjører henne for tiden). Men angående tempoveklinger tror jeg stemme+konsekventhet er viktig. Ha jevn kontakt med tømmene (lek med dem om du tror du blir for hard - jeg må ofte riste litt løs fordi jeg blir så fokusert). I steden for å fokusere på tempo, kan du kanskje fokusere litt på formen? At han heller skal strekke seg frem mot kontakten når du slipper opp? Øker han, tar du en halvparade og tar han tilbake. Så repeterer du til det sitter. I mitt hode skal man ikke straffe dem for å tenke frem, men det skal ikke gå så mye frem at det ikke er kontrollerbart heller. Gjør det til noe positivt at han er ivrig. :D

At han går som en banan tror jeg henger sammen med styrke, uten at jeg har sett nok til å si noe om det. Såfremt han ikke er så vrengt at sjekene stikker ham i magen, ville jeg ikke rettet for mye ut. Tenk skulderkontroll, har du utvendig skulder på plass er du kommet langt. For oss har bakdelsvendingene fungert godt. I tillegg til 3-1-regelen. Tre på den gode, en på den dårlige for ikke å ta fra dem motivasjonen (etterhvert vil det jo jevne seg ut, såklart.) Samtidig ville jeg vært forsiktig med å holde for mye i utvendig tøm, spesielt i bakpartsvendingene. Han må tross alt få nok plass til å flytte seg gjennom hele kroppen, så her ville jeg brukt pisken i stedet om han ikke hører etter.

Når jeg tar en halvparade i kjøring lukker jeg de tre nederste fingrene rundt tømmen. Må jeg gi litt ekstra beskjed vipper jeg håndleddene noe fremover. Stemmekommandoen er alltid med. Men(!) jeg vet mange er uenig med meg, men for meg handler halvparaden om å finne balansen igjen. Å re-synke om du vil. Det går forsåvidt for ridning også. Så for oss nytter det ikke med halvparade-tempoveksling om ikke halvparaden går igjennom. Om hesten ikke finner balansen før neste øvelse må du bytte den ut med en annen som får den i balanse igjen - og det er her det begynner å bli komplisert for mitt kjørehode iallfall. :lol:

Jeg er forøvrig veldig glad i mine biothane-tømmer. De funker fett på det våte vestland, men er ikke i nærheten like digg som lærtømmer. Og vil kjører på tredelt trinse, samme som vi rir på. Hesten er mer følsom i munnen enn jeg er under føttene, så å ta på noe sterkere blir som å starte en storstilt streik.

Prøvde litt forskjellig på forrige kjøreøkt.

Utstyrsmessig så satte jeg på skylapper og snurret snerten på pisken opp (så den ikke kommer borti han uforvarig). Slapp med en gang stresset han lager rundt pisken når den ikke er i bruk, og kunne ha den i ventende posisjon uten at han så det. Så det var en forbedring.

Byttet til vanlig tredelt trinsebitt, men han dykker dypt og bak lodd på dette også, så var ikke kjørebittet som var årsaken.
Han går med dette i ridning uten å gjøre det samme, så går utifra at det er manglende dressurkjøring-styrke som er årsaken.

Stresser ikke videre med det nå, for det vil endre seg etterhvert som styrken kommer

Ellers jobbet vi videre med halvparader og overganger, og han skjønner det jo, det bare litt tid uti økten for han vil GODTA det :P

• Create New...