Jump to content
Sign in to follow this  
EliFi

Å velge ut hester som skal brukes i terapeutisk foretak

Recommended Posts

Er inn i en fase der jeg/vi holder på å planlegge oppstart av et foretak på gården vår. Tenker i første omgang å rette tilbudet mot ungdom som sliter i hverdagen, og som kanskje har behov for litt avkobling og bruke seg litt mer fysisk enn hva de får gjort i løpet av en hel skoledag/skoleuke. Det blir nok i starten mest fokusert på hest (og alt rundt dette) og muligens litt geiter, høner og kaniner etc.

Men jeg tenker litt på dette med å finne riktige hester. Hva ville dere vektlagt mest og minst? Selv er jeg inne på disse momentene:

Størrelse: ikke kjempestore, men kanskje litt stødige hester ala f.eks fjording eller islandshest?

Alder: ikke nødvendigvis gamle, men gjerne hester som har levd litt og erfart en del.

Psyke: VIKTIG. Ute etter snille og tålmodige individer, som ikke lar seg skremme så lett. Sparking og truing mot folk er det nulltoleranse for. Og lette å fange inn er veldig ønsket.

Allsidige: gjerne både ride- og kjørevant, og stødige i terrenget da vi har variert og fint turterreng. Har liksom ikke greid å komme frem til noe "nivå", siden jeg ikke vet helt hvordan kompetanse rytterne er ute etter, om det e bare kosing eller for å lære?! (og det kan jo være at målene dems endrer seg etter en stund)

Ellers er det elementer som å tåle/like flokkliv og utegang, kunne være alene uten å bli hysterisk, tåle å se paraplyer etc uten å frike.

Tror dere folk er villige til å sette bort på prøve for å kunne se om hester egner seg til den bruken man ønsker?

Flere tips og råd? Tenker dere umiddelbart på raser eller individer? Sikkert mye jeg har tenkt på som jeg ikke har nevnt her nå, men rekker ikke skrive mer nå. Kan skrive mer utfyllende i kveld:-)

Alle skrivefeil skyldes nå bruk av Tapatalk ;)

Jeg tenker heeeeeeeeeelt klart fjording til dette formålet. Hester som finner seg i mer uerfarne personer uten kroppskontroll skal man lete lenge etter.

I alder så vil jeg si 7-9 når er en fin alder.

Maja f.eks hadde vært fullstendig perfekt for dette formålet (men hun får du ikke :P )

Første som slo meg var fjording også! Kanskje også islandshest, har jo et par på Berge som egner seg for alt og alle... :) Har tilogmed kjørt inn islandshest jeg ;) hehe. Alder hadde jeg ikke sett på, man kan få verdens roligste 6 års, og verdens galeste 20 års.... Dog ville jeg ikke gått under 6 år, da de åra før er mye mye læring ifht innridingen og miljøtreningen. Og å sette ikke-hestevante mennesker på en hest som ikke er 100% på signaler og "ting/trafikk" ser jeg for meg er litt vel risky :)

Om man skal ha litt større enn fjording og isis,( f.eks. om det er noen som er litt lange eller tunge) ville jeg helt klart sett på oldenburger. Gjerne av "gamle sorten", som er litt bredere, men samtidig har det gode gemyttet.

Nå er jo ikke jeg noe fan av å sette ut på prøve eller fôr, men det kan jo godt hende andre er villige til å sette ut. Spesielt til sånne formål. :)

Foerste som slo meg var QUARTER :D De er i tilegg til det du skriver veldig arbeidsvillige. De vil ogsaa passe godt til terapiridning for funksjonshemmede med gangartene sine.

Quarter og fjording, helst quarter, men de er jo mye mye dyrere. Ikke islandshest, bare fordi jeg ikke synes det er så greit med gjennomsnittlig store voksne på så små ponnier, særlig ikke om det da i tillegg er ubalanserte nybegynnere. Ha i hvert fall ikke bare islandshest, det er så godt som ingen tenåringsgutter som er lette nok (synes jeg), og de fleste postpubertale jenter går vel også over.

Ift til fjording og dette kan du jo ta en prat med Siri hos Fjordane Folkehøyskole/Norsk Fjordhestsenter. De bruker aktivt fjordinger til terapiridning, da i samarbeid med fysioterapaut/pedagog. Alt fra relativt unge hester ned i 7års alder til de som nærmer seg 20år.

Så spennende!

Jeg ville helt klart vektlagt individ!

Enorme hester kan fort virke skremmende, og små ponnier er det få som kan bruke, så jeg ville nok ikke hatt hester mindre enn type islandshest/lyngshest. Fjordinger er som regel helt knall i både lynne og størrelse.

Aldersmessig ville jeg helt klart gått for voksne hester, heller gamle enn unge. De må ha livserfaringen og være trygg på å gjøre rette valg og følge lederen (deg). Hestene må og være vennlige og like andre dyr og folk. Sette pris på stell, kos og håndtering. Jeg ville økt nulltoleransen på sparking osv til å gjelde hele tiden, også hestene i mellom. Spesielt når det er mennesker inn i bildet, eks ri i rævva på hverandre, hente hestene ute i luftegården osv.

I tillegg bør de være lettridde, med grei gass og god brems.

For å finne slike hester, kan det nok hende du innimellom får inn noen som ikke passer optimalt. Noen sjanser må man ta, og man kan jo evt. selge igjen om det ikke skulle fungere med en hest. Mange samarbeider med steder som for eksempel har fjellridning om sommeren og setter vekk hestene om vinteren.

Jeg tror og livskår, flokksammensetning og trivsel generelt har mye å si. En lykkelig hest er en snill hest. Når hesten selv føler seg tatt vare på både psykisk og fysisk, kan den ta vare på andre – både 2 og 4 beinte. Det så jeg utallige eksempler på i nord. Vi kunne få inn hester som var ”håpløse” bare for å se de forvandle seg til perfekte terapihester når de fikk leve godt og være hest. Eks. lyngshesten Rasken som både steilet, sparket og bet, men etter 1 år var den godmodige gamle gampen 5 barn kunne klatre på mens han hang midt på ridebanen med toppede ører og smør i øynene.

Eller min Jane, som var full av issues og traumer, men etter en stund var alles favoritt på rideleir og gjorde alt man kunne finne på å be om – innen rimelighetens grenser.

Edited by Inemor
  • Liker 2

Hun som leier gamlestallen her driver med terapiriding og har gjort det i svært mange år (tidligere "lillemorstallen" i Sørkedalen.

Hun har kun islandshest.

Hadde en fjording,men den døde (av alderdomsvakhet antagelig) for et par år siden.

Vet hun sliter MYE med å finne godt nok egnet hest.

En ting er at de skal være friske "nok"(,Litt spatt,eksem ++ er ikke noe problem her) komplett stødige.Tåle ubalanserte,"ikke alltid helt tilstede" ryttere,det å gå med kanskje 2 medhjelpere og leier ved siden av...

I tillegg skla disse hestene fungere i vanlig rideskoledrift og må dermed være...om ikke akkurat gull ridehester,så fungerende.

Fjellstøtt lynne og oppførsel sier seg selv.

Disse finnes,men problemet blir stort sett kostnaden.SLike hester er nemlig ikke veldig billige....Og når hestebudsjettet gjerne ligger på max 15000 pr hest (helst mellom 5 og 10) så er det ikke mange å få tak i.

Hestene hennes er stort sett svært voksne.Flere av dem er født på midten av 80tallet. Når de har en alder på 20+ er de jo ikke bare billigere,men også ferdige med alle evt ungdomsnykker.

Holder en knapp på fjordinger jeg også. Vi har to stykker oppe hos oss, som begge er passert godt over 20 år, og har vært på stallen i evigheter. Brukes ukentlig til handicap/terapi-ridning + at de blir brukt til alt mulig fra kjerrekjøring på festligheter, torgdager osv til småstevner for lokale unger uten egen hest.

jeg har drevet med dette. Vi brukte døl, haflinger, ponniraser og til og med en fullblods. Han var super til handicapridning, rolig pensjonert feltritt-hest. Sier meg enig med de andre, tenk individ før alder og rase. Har møtt flere fjordinger med instalert turbo, så individ er viktig. Men ot, jeg håper du får til prosjektet ditt, hest er helse for veldig mange!

Det som slår meg er at om jeg skulle satt bort /solgt kua så hadde hun vært soleklar egna til dette formålet!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oi, her var kommet mange svar. Tar til meg det dere sier om å gå for individ fremfor å låse meg på rase. Har sannsynligvis en kandidat klar, men det må nok en til inn i flokken. Kommer til å tråle annonser og håper å finne noe brukbart. Har heldigvis god tid på meg, så jeg trenger ikke handle forhastet.

Har mange ideèr og tanker om hvordan vi skal videreutvikle tilbudet, så det er greit å ha i bakhodet at hestene evt. skal kunne brukes i vedskogen for å trekke frem hugde trær etc. Så jeg tenker at allsidighet er helt nødvendig i allefall. Tusen takk for alle tanker og råd, peis bare på med flere om dere har :) Har en liste på et a4-ark her som jeg fyller på etter hvert som det kommer innspill :D

Guest Fluesopp

Det spørs jo veldig på hvordan ungdommen er også :)

Noen trenger en støtig hest, mens andre trenger en lett og smidig hest.

Spørs hva slags bruk også.. Har du en fysisk funksjonshemmet ungdom bør du gå for en hest som har stødige bevegelser og som er god å sitte på. (det var bare ett eksempel, selv om jeg vet du har tenkt å satse på ungdom som ikke har det så lett).

Men si at du får ei jente på 13-14 år, kjempe spinkel, og kanskje veldg sjenert - da er det ikke sikkert det er så lurt å sette ho på en bred stødig hest. Det kan fort bli for mye hest om du forstår? :D

Dette er ett tema jeg brenner for seg - og har skrevet bacheloroppgave om bruk av hest i form for terapi med barn og ungdom som har adhd. Om du vil lese den kan jeg gjerne sende den til deg. Kontakt meg i såfall :D Har fokusert på hva en må tenke på i forhold til hva slags type hest, hva en må tilrettelegge for osv..

Si ifra om du trenger en ansatt da :D Dette hørtes jo fantastisk ut!!

• Liker 3

Åh, ja, gjerne send meg den oppgaven, det hadde vært gull verdt. Kan sende deg en pm jeg ;)

Ja, vi har hatt en gjennomgang på gården og områdene rundt nå, og de mener vi sitter på en helt unik mulighet med tanke på arealene vi har til rådighet. Det er alt fra vann, fjell, skog og mark, og etter hvert også fasiliteter som ridebane og lignende. Det er bare å komme i gang med reell planlegging og økonomistragegi her nå. Tar litt tid ting ser jeg, men ser veldig spennende ut :)