Jump to content
Issa

Tips ang bygging av stall

Recommended Posts

Det er mye mulig vi må bygge ny stall her, da den vi har er i dårlig forfatning. Kanskje ikke så mye vits å reparere på noe som aldri blir helt 100 prosent uansett hva.

Så er det noen som har tips til hva å gjøre og ikke gjøre, velge og ikke velge?

Hvilke vegger bør vi gå for inni boksene? Altså ut mot veggene i bygget? Hvilken boksibredninger? Usikker på om jeg (dvs snekker) vil bygge innredning selv, eller om jeg skal kjøpe ferdigbokser fra feks boj (42.000 kr).

Hva funker liksom, og hva bør man styre unna....

Tja, veldig fornøyd med min.. Men du vil kanskje ikke ha utegang? Osb-plater på vegger har vertfall funka finfint! Og med kalkmaling har de heller ikke gnagd på noe enda

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det enkle er i allefall ofte det beste.
Der jeg og hestene har trivdes best har absolutt vært der vi har hatt åpne boksløsninger,altså ikke sånne ekle gitterbokser. Løsningen i Østbygda funket fint.Liggende lange planker i sånne "slisser" så man bare stablet dem på hverandre.
Hadde ikke kastet bort penger på drikkekar.Med såpass få hester du har er det greiere å bære de få bøttene med vann.Lite fornuftig å komme med ellers annet en at åååh jeg er misunnelig :ahugegrin:

• Liker 1

Enig, åpent! Og liggende plank er smart uansett, om man bygger selv eller kjøper sånn ferdiggreie Kurre snakker om. Hvis det skulle bli fukt i den nederste planken er det bare å bytte den ut. Kjedelig om det skulle bli fukt langsmed en hel vegg også må man bytte alt fordi det er stående plank.

My two cents. 

• Liker 4

.. Og ang. drikkekar, jeg ville jo også ha det. Men med en hest som har blitt superfølsom, har jeg funnet ut at thermobaren er bedre(så har jeg litt mer kontroll). Vurderer heller å kjøpe en slik vinterslange å ha ute, er så kjedelig å tråkke inni huset med skitne stallklær for å fylle vann i minusgrader :P

Men dere som har åpent mellom boksene, hvor høy/lav er veggene mellom hestene? Hva sier lovene? 

Tror vel ikke egentlig det er noen lover på det? Det har ikke jeg sjekket, i hvert fall :D Jeg har denne høyden. 

37_292070235.jpg

Edit: Det er feil, dette er den høyeste døra. De andre er ti cm lavere tror jeg. Dette er den høyeste hesten, da. 

Edited by duredilla

Jeg hadde vel omtrent samme høyden som Dura.Husker ikke mål.Fikk ingen kommentar på det av MT i allefall.

Vi har stedsstøpt betong, synes det funker godt, påent mellom boksene og også mot gangen, veggene mellom boksene er riktignok hakket høyere enn jeg hadde valgt hvis jeg skulle bygd selv, ville hatt ca sånn som dura..

• Liker 1

Skal definitivt ikke ha en eneste spinkel :D liggende plank høres lurt ut. Hva brukes som slisser? Metall? Tre? Osb blir det bak de liggende plankene ut mot isolasjonen i ytterveggene tror jeg, og ellers der det ikke skal være bokser.

Blir innestall ja. Jeg så noen skikkelig lure drikkekar, de så ut som bøtter, men hadde flotør så de fylte seg. Var alltid fulle av vann.

Vi bygger sånn at det holder seg over null innendørs, så vi legger neppe opp varme i vannet. Får heller stenge det av om stallen står tom på vinteren, eller sette opp varmeovn..

Burde vi isolere betonggulvet? Det byr på et par praktiske problemer, men heller det enn at flisa fortsatt fryser til stein, det er udigg.

Eller er det bedre med bøtter og en lang slange? Man har jo bedre kontroll da ja

Jeg hadde metallslisser.

Hadde sånne drikkekar du beskriver (fem liter i hvert kar) der jeg leide på Fjerdingstad.Var gode kar,men ser bare ikke vitsen med å betale så mye for kar,risikere at de flømmer over ved feil,ledningene fryser,stopper seg til ved fylling om det er noe rusk på gang,hester klør dem ned eller setter seg på dem istedetfor å fylle noen få bøtter.
Dersom det er plussgrader ellers i stallen vil det vel ikke fryse på gulvet? Men nå er ikke jeg god på sånne byggtekniske ting...

Hadde definitivt hatt bøtte inne, så man kan følge med på vanninntaket dems. Og heller montere sånn slangetrommel som vi har i stallen vår, du har jo sett den. Jeg liker å følge med på hvor mye de drikker ute/inne. :)

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Kan fortelle hva vi har gjort i vårt råbygg. 

Tettet først vindpappen og forbedret stenderverket. La så asfaltplater (vindtett og musesikkert), nytt stenderverk, isolasjon, plast, osb-plater og liggende panel uten fjær/not inne i hesteboksene. Har lagt mye arbeid i fullstendig musetette veggen slik at de ikke skal kunne spise opp isolasjonen. Kjøpte boksene via småfeeserivce, de var i utgangspunktet billigste alternativ slik vi regnet. Men vi hadde glemt å regne på plank, så boj f.eks er vel ikke så langt unna i pris. 

Har ikke isolert betonggulvet, men har lagt Belmondo trendmatter i alle boksene. 

Bruker bøtter og vannslange, foretrekker å ha oversikt over vannforbruket.

Så mange gode tips! :D

Enig ang drikkekar vs bøtte, har vært mye styr med de drikekarene vi har (for ikke å snakke om rengjøringen, spes når de (dvs Brandur) driter oppgi der)

Matter høres lurt ut. Det renner ikke tiss ned mellom sprekkene? Det er åpent under en del av stallen, er redd kulden vil slå opp der :/

Syns fjøsplater er helt topp jeg da. :)

Solide, enkle å rengjøre og kjappe å montere. Dette var i eksisterende bygg (garasje), veggene er kledd med panel så vi har skrudd på platene på eksisterende vegg og satt opp en veldig enkel front og skrudd fast platene på denne. Åpen front med "vanlig" hengslet dør. Døra er også kledd med denne platen og blir ikke blytung. Vi kjøpte plastvarianten, ikke de noe tyngre sponplatene.

Syns fjøsplater er helt topp jeg da. [emoji4]

Solide, enkle å rengjøre og kjappe å montere. Dette var i eksisterende bygg (garasje), veggene er kledd med panel så vi har skrudd på platene på eksisterende vegg og satt opp en veldig enkel front og skrudd fast platene på denne. Åpen front med "vanlig" hengslet dør. Døra er også kledd med denne platen og blir ikke blytung. Vi kjøpte plastvarianten, ikke de noe tyngre sponplatene.

Hvor får man tak i sånt? Google hjalp meg ikke særlig. Hvilken farge er de?

Sent from my iPad using Tapatalk

Prøvde å google selv for å finne illustrasjonsbilde uten hell.. har dessverre ingen brukbare bilder herfra. De er (lyse) grå, kjøpte dem på en lokal landbrukshandel. De har stort sett samme vareutvalg og leverandør som FK så mulig de er å få tak i der også? De burde ihvertfall vite hva det er og hvor man får tak i dem. 

IMG_20141103_190051.jpg

I den gamle stallen (som ble restaurert like før vi flyttet inn) hadde vanlig treverk med en form for tykke plastmatter utenpå. Det fungerte veldig bra altså og er lette å vaske. Til å skille boksene med og dørene var det heldekkende vegger som var ferdig produsert boksinnredning.

1c105aa5578bf6d195d024cead8e0e12.jpg

de45b4e570c91b474e53a7e8dbedbf54.jpg

Jeg syntes at bokser uten gitter eller noe foran er litt skumle, for der kan jo hestene forsøke å hoppe over.

Jeg syns at hester som forsøker å hoppe over en boks hører til på grillen (nå kaster jeg stein i glasshus, for min ene har jo tidligere gjort forsøk på å steile opp etter veggene, men det har vært etter å ha stått inne i boksarrest pga skade i lengre tid). Men nå er mitt forhold til hest inne begrenset til natta, fra 22 - 7-8, liksom. Tåler de ikke det, med selskap av andre, da gidder jeg dem ikke. 

• Liker 5

Nå har jeg aldri vært borti at en hest har gjort det (for vi har alltid hatt gitter), men man hører jo mye om det. (Også ser det litt så som så ut).

1 time siden, Issa skrev:

Så mange gode tips! :D

Enig ang drikkekar vs bøtte, har vært mye styr med de drikekarene vi har (for ikke å snakke om rengjøringen, spes når de (dvs Brandur) driter oppgi der)

Matter høres lurt ut. Det renner ikke tiss ned mellom sprekkene? Det er åpent under en del av stallen, er redd kulden vil slå opp der :/

Har kalket under for sikkerhetsskyld. Har tilpasset mattene nøye slik at det ikke er noen glipper rundt kantene og mellom de er det jo puslespill mønster. Måtte løfte på et par for å sette inn en stople og det hadde ikke vært noen lekkasje der. 

Glemte å skrive at det nedeste bordet i boksene er impregnert for å tåle evt fukt fra flis. 

Legger til: fjøsplater er selvsagt det beste alternativet på vegg, men det koster jo mange ganger så mye som osb-plater. Og når en skal kle vegger og tak i en stall på 100 kvm ble dessverre valget enkelt for oss. Kommer til å kle vaskeområdet med slike plater til våren når vi skal ta byggesteg nr 2. 

Edited by Edith
fjøsplater

Nå har vi ikke kledd hele veggen med plater, kun den nederste delen. Fronten er også bare en høyde. Mener platene er omtrent 130 cm brede. Tror det gikk med 5,5 plater, boksen er 3x4 meter. Men jeg hadde valgt et rimeligere alternativ til en større stall! :)

Vurderte drikkekar men valgte bøtteløsning. Siden dyret konsekvent velter og/ eller driter i vannet har jeg satt bøtta på en hylle på utsiden av boksfronten.

• Liker 1

Den blir 60 kvm, så får regne litt på priser, fk vet sikkert eller småfeservice.

Skulle hatt islandsk innredning, men det tror jeg man må lage sjøl (så får man et mer hjemmesnekra look). De to jeg har, har ikke gitter over dørene, så de er jo vante :)

F%C3%A1ksh%C3%B3lar_hesth%C3%BAs_inni_1.jpg

• Liker 3

Litt forskjellig, alt tilpasset etter hva som passer inn med eksisterende stolper i rommet for å unngå å måtte sette opp mange ekstra. Bredeste er 120, smaleste er vel bare 70 omtrent.

Hm, for hun hos boj insisterte på at en meter ble for smalt -____-

"Kravet" til mattilsynet er 1,2m, kan reduseres noe for ponni. Sikkert derfor hun er forsiktig med å anbefale små dører :)

http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/retningslinjer_til_forskrift_om_velferd_for_hest.8416/binary/Retningslinjer til forskrift om velferd for hest

Edited by Edith
" "

"Kravet" til mattilsynet er 1,2m, kan reduseres noe for ponni. Sikkert derfor hun er forsiktig med å anbefale små dører [emoji4]

http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/retningslinjer_til_forskrift_om_velferd_for_hest.8416/binary/Retningslinjer til forskrift om velferd for hest

Jeg se du skriver "krav" med gåseøyne, men vil bare presisere at Mattilsynet har retningslinjer for dørbredde, ikke krav :)