Jump to content
Sign in to follow this  
julnil

Når dommeren sitter i en bil og dømmer

Recommended Posts

Men, then again, da står vel sannsynligvis både bil og varmluft igang mens vinduene er stengt, og hvor mye får en da med seg av smatting til ryttere? :rolleyes: burde hellert vært innlagte tiningspauser mellom ekvipasjene :P

Hos.oss er smatting lov da

Aah, tenkte dressur da tråden er lagt inn under dressur ;)

Ja, derfor jeg ikke har sagt noe mer, bare kommenterte hva ei skrev her om at det ikke er vanlig på.våre stevner :)

• Liker 1

Dommerboder er selvsagt det mest ideelle, men det koster mange penger som små klubber ikke har.

Så på mindre stevner, så bryr det meg filla om dommerne sitter i biler.

På større stevner forventer jeg mer...

Forekommer ofte at dommere sitter i bil på våre stevner og, men da helst vinterstid. -20 på biri er kaldt. Veldig kaldt.

Men jeg har aldri startet mjøsmót eller andre stevner på vinterstid og har kun vært tilskuer på mjøsmót en gang. :) Forklarte meg veldig krøkkete, jeg mente de stevnene jeg har vært på. :)

Edited by Skjóna

Jeg synes det er helt uproblematisk at dommeren sitter i bil, er verre synes jeg i de hallene hvor dommeren sitter i et annet rom, med vinduer og ofte en etasje opp når han/hun dømmer..

Vil forøvrig også si at dommeren ofte har bedre utsikt i en bil enn i en liten dommerbod. Dette er forøvrig også praksis i andre land som DK.

• Liker 2

Eg ser ingen problem med at dommeren sit i bil, eg forventer eit visst snev av respekt for sporten ved at man skal holde seg til reglane, har man lyst til å være så falsk mot seg sjølv og medkonkurenter at man smatter eller snakker med groom så får dei berre ha det så godt.

På større stevner forventer eg litt meir opplegg med dommerbod, men viktigst av alt er det at dommer og skriver sitter komfortabelt heile tida igjennom, dommeren fortjener eit ok plass å sitte, mat og drikke og det man ellers har behov for av fasiliteter for å ha det bekvemt nok til å sitte konsentrert i timesvis å gjere den tunge jobben med dømming.

Dommerane får jaggu nok pes, men all respekt til dei som orker å bruke så mykje tid og engasjement på å drive sporten framover som det dommere og arrangører av stevner gjer !

:)

• Liker 3

Jeg synes det er helt uproblematisk at dommeren sitter i bil, er verre synes jeg i de hallene hvor dommeren sitter i et annet rom, med vinduer og ofte en etasje opp når han/hun dømmer..

Vil forøvrig også si at dommeren ofte har bedre utsikt i en bil enn i en liten dommerbod. Dette er forøvrig også praksis i andre land som DK.

Sånn hadde vi på folkehøyskolen. Du hører virkelig ikke mye små lyder som smatting der inne ifra, men god oversikt over ridebanen har du da i det minste.

Jeg starta på KMen her i slutten av august, og der ble stevnet stengt for flere påmeldte da det var over 60 startende hver dag så de måtte kutte ned og regulere hvem som fikk ri og hva, og der satt dommeren i en bil. Jeg ser ikke problemet i det hele tatt, da jeg er vandt med at dommerne enten sitter i bil eller hestehenger. Tror det er ganske vanlig iallefall her nord. Siden været er ganske så uforutsigbart... :)

Grunnen til bil (hvis dommertårn ikke eksisterer) er enkel. En hest kan mye bedre forholde seg til en bil enn den kan til et lite bord, to stoler med to personer som sitter ned. Dette er et syn mange hester ikke kan relatere til uansett hvor mange ganger de har sett det. En bil ser de fleste hester ofte, det er en "ufarlig" ting (med mindre den kjører fort eller bråker) og så har den en størrelse som gjør at hesten bedre kan forholde seg til den. Jeg vil da mye heller ha en hest som har en god tur inne på banen, enn en hest som springer rundt eller spenner seg, hver gang den kommer til C og evt. de andre stedene dommerene måtte sitte.

Man kan si hva man vil om biler kontra dommertårn, men det er da absolutt ikke noe nytt at man bruker biler til dommere.

• Liker 7

Det var nytt for meg. Ingen big deal, har bare alltid trodd at stevner er en stor greie, og har sett for meg ala OHS i mindre format :P Hva har det med respekt eller ikke for dommere å gjøre?

Jeg synes ikke noe om det, aller helst bør dommeren være nærmere banen og ekvipasjene, og kunne ta inn med flere sanser enn kun synet inne i en bil.

Som oftest står jeg selv utenfor bilen om det er "dømming i bil", men noen ganger når været virkelig er ufyselig, kan jeg være "gal" og sitte i bilen. Som regel benker jeg skriveren inn i bilen og sveiver ned vinduet. Har ikke så mye med å holde varmen å gjøre, men vær og føre generelt.

• Liker 2

Jeg foretrekker å sitte mest mulig åpent når jeg dømmer, HATER å sitte i et annet rom med vindu osv mellom, da er altså bil bedre:) Men alt i alt har jeg prøvd det meste, og så lenge skriveren kan gjøre jobben sin driter jeg i om jeg så må stå i allslags vær for å være ærlig. Dømming er jo moro :D

• Liker 3

Jeg var på dressur NM her i Sandnes for ett år eller to siden, og da var det en salig blanding av boder og biler. Men de bodene så ut som de var ganske lukka, så jeg kan aldri tenke meg at de hørte noe der heller, men det vet vel monab bedre enn meg, du var der vel hvis jeg ikke husker feil?

Her er det også veldig vanlig at dommeren sitter i bil, og jeg ser ingen problemer med det. Til dere som mener at dommeren skal sitte ute uansett vær; har du noensinne vært dommer? eller skriver? Enkelte dressurstevner hos oss varer opp til 10 timer, og DET er lenge om været er mot oss og det blåser kuling og regner i bøtter og spann!!

Og ang oppholdsvær; ser for meg at halvparten av hestene hadde fått spasmer om de skulle opp mot midtlinjen og en stor parasoll stod der og blafret i vinden :blink:

Edited by Torhild
  • Liker 8

Tror jeg skulle kost meg godt med blafrende parasoll i stiv kuling og regn, gitt! Da hadde vel gampen plutselig gått passage og piruetter helt av seg selv, det hjelper forøvrig meg veldig lite i de klassene jeg starter! :haha: Forøvrig regner det jo vannrett på denne kanten av landet, så jeg for min del har ingen problemer med dommere i bil. Jeg er bare takknemlig for at de gidder å gjøre den jobben de gjør, jeg!

• Liker 1

Bryr meg pent lite om dommer sitter i dommerbod, bil, henger eller ute.. Alle rir likt for dommer, og alle blir dømt likt (for de fleste dommere iallefall..)

Dommerne får knapt nok noe for å dømme, og de bruker gjerne hele helga si på det, synes det er helt ok å "skjemme de bort" litt jeg. Vi har så få som gidder å utdanne seg som dommere så. Hadde aldri i livet utdanna meg som dommer om jeg skulle jobba for 200-300 kr pr dag (og ofte 7-8 timer pr dag..), i isende kulde og pissregn..

• Liker 3

Dommerene har jo ofte bedre utsikt fra en bil enn fra mange av disse dommerbodene.

Ta f.eks disse i Drammen, på linnesvollen. Har vært skriver der etpar ganger, og der må de jo lene seg ut for å få med seg hva som foregår på hele banen. De slipper de om de sitter i biler som jo faktisk er laget for å få oversikt. Jeg ser ikke helt problemet, så lenge dommeren sitter godt og greier å få med seg det h*n skal!

Det er jo likt for alle! Og svært ofte har de jo også et vindu oppe/på gløtt, og hører da helt fint evt smatting.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

• Liker 2

2-300 kroner....det var ikke mye! Her ligger satsene fra rundt 800 kr per dag og opp, avhengig av størrelsen på stevnet. I tillegg får vi gratis mat og drikke samt kjøregodtgjørelse etter statens satser

EDIT: også får vi dekket evt andre reiseutgifter, evt sponset reise, og overnatting er også gratis!

Edited by Inemor
  • Liker 1

Paa westernstevner sitter de i pene klaer hele dagen har alltid lurt paa hvordan de orker :P

2-300 kroner....det var ikke mye! Her ligger satsene fra rundt 800 kr per dag og opp, avhengig av størrelsen på stevnet. I tillegg får vi gratis mat og drikke samt kjøregodtgjørelse etter statens satser

EDIT: også får vi dekket evt andre reiseutgifter, evt sponset reise, og overnatting er også gratis!

Reiseutgifter og sånt er jo også dekt, og overnatting ja. :P Men uansett.. og 800 for å sitte fra 8 på morgenen til 7-8-9 på kvelden :P Synes det er lite også jeg.. Mange jeg vet som ikke orker å utdanne seg til dommere, fordi de ikke tjener noen ting på det. Har vurdert det selv også, men om de startende skal begynne å kreve at dommerne sitter ute i alt (u)vær her oppe så gidder jeg iallefall ikke :P Dommerne gjør mye jobb for lite, da synes jeg komfort er en ting vi bør unne dem. :)

Hege(pii): Dommerne får mer i Norge enn de gjør i Danmark. Og det kommer ann på størrelsen på stevnet og hvor mange klasser/ekvipasjer de dømmer.

Nåh ja. Men også rundt 800 synes jeg er lite.. Hadde heller hatt en vanlig jobb og ridd på stevne istede jeg da ja xD

Jeg syns at dommere kan sitte i bilen uten problem. Herregud, de skal jo sitte der i flere timer å dömme. Vi får vel väre glade at det er noen som faktisk vil gjöre det! Både smatte, prate og ptro-e kan man gjöre uansett, det gjelder bare å gjöre det i rett ende av banen, og litt lavt ;)

• Liker 1

Fantastisk innlegg, Wilisia! True, true!

Reagerte litt på sist dressurstevne hos oss, tror aldri jeg har hørt så mye smatting og husjing og howing siden jeg hadde nybegynnerkurser!!!! Lett regn i lufta så dommerne hadde vinduene igjen, og da benyttet folk seg av det til tusen!

• Liker 1

Her smattes det til tusen selv om dommerne ikke sitter i bil..... Folk tror jeg gir blanke jeg.

Det er jo bare dumt, skal ikke mye til før allment inntrykk går til helvete pga smatting. Man får heller ri med pisk og trene en periode på at hesten skal høre etter på stevner, og kutte ut smatting og sånt hjemme.