Jump to content

Dressurgjorder

Recommended Posts

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eneste gjordten Rainbow kan gå med er en helt enkel neoprengjordt fra Horze   Alt annet er bare tull og tøys mener han. Kjøpte en dyr lærgjordt som var polstret med saueskinn til han, og da gikk han

Denne! http://www.netthest.no/products/treadstone-comfort-dressur-gjord *elsk*

Tror man må bare prøve. Det er ikke sånn på min hest, mens gjord fra prestige og passier for fremskutt gjordleie ga punktpress på min hest. Sent fra min SM-T315 via Tapatalk

Posted Images

Jeg har denne:

http://www.skoies.no/geysir-bred-gjord.html

Igrunn fornøyd med den, men føler den ikke ligger helt optimalt på hesten min.. Lurer litt på om hun har fremskutt gjordleie.

Og derfor vurderer jeg å prøve denne:

http://www.skoies.no/hesteutstyr-id-343/saltilbeh-r-salunderlag-id-395/gjorder-id-398/passier-dressurgjord-for-fremskutt-gjordleie.html

Noen som har erfaringer med denne gjorden? Eller vet om en tilsvarende til en litt rimeligere penge? :P

Jeg har denne:

Igrunn fornøyd med den, men føler den ikke ligger helt optimalt på hesten min.. Lurer litt på om hun har fremskutt gjordleie.

http://www.skoies.no/hesteutstyr-id-343/saltilbeh-r-salunderlag-id-395/gjorder-id-398/passier-dressurgjord-for-fremskutt-gjordleie.html

Noen som har erfaringer med denne gjorden? Eller vet om en tilsvarende til en litt rimeligere penge? [emoji14]

Denne ga trykk i bakkant på siden. Altså på vomma for å si det sånn. Selv om han ikke har stor mage så skrår han veldig inn mot gjordleiet. Som jeg skrev tidligere må man nesten prøve de på. De har jo så forskjellige kropper. Og vi som har ikke-storbrun får ofte litt annen oppførsel på utstyret enn forventet

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Syns noen av de veldig svingte havner for nært forbeina igjen, så den "stanger" i forbeina selv om salen ligger på plass. Den fra Equisoft former seg visst etter hesten, så den ikke presser kun i for- eller bakkant, og magan dytter den ikke framover. Noen i "kursgjengen" min har den og er fornøyd, mens en av dem likte den ikke. 

Denne ga trykk i bakkant på siden. Altså på vomma for å si det sånn. Selv om han ikke har stor mage så skrår han veldig inn mot gjordleiet. Som jeg skrev tidligere må man nesten prøve de på. De har jo så forskjellige kropper. Og vi som har ikke-storbrun får ofte litt annen oppførsel på utstyret enn forventet

Fikk også samme på min kalde, med denne passier-gjorden (og andre tilsvarende)

Syns noen av de veldig svingte havner for nært forbeina igjen, så den "stanger" i forbeina selv om salen ligger på plass. Den fra Equisoft former seg visst etter hesten, så den ikke presser kun i for- eller bakkant, og magan dytter den ikke framover. Noen i "kursgjengen" min har den og er fornøyd, mens en av dem likte den ikke.

Samme problem her. Har du prøvd den equisoft-gjorden? Har så lyst på den, men kjipt å betale 2500 om man ikke liker den. Men den ser innmari god ut og jeg har jo bare hørt positivt om den. Skulle gjerne prøvd den før jeg eventuelt kjøper.

Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by Skjóna

Har hørt flere som har denne erfaringen, så da utgår den.. :/

Jeg kunne også tenkt meg å prøve Equisoftgjorden før jeg evnt kjøper den! Kan høre med Skoies om de har demo på den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har ufoen til dubbisen som kan få litt lett gjortkrampe, hun har blitt mer fornøyd i hvertfall. Jeg syns hun får veldig korte ben av å ha den på fordi den fyller såpass, men så lenge hun er fornøyd skal jeg ikke klag. Her i april på stevne:

11109310_10155378765040015_4559510812095

Stellusen er ikke så nøye på det, så hun har en helt ordinær gjord fra Thin line med saueullsbeskytter. Noen ganger varierer jeg med equisoft som dubbisen ikke likte så godt som ufoen .

• Liker 1

Jeg har denne:

Noen som har erfaringer med denne gjorden? Eller vet om en tilsvarende til en litt rimeligere penge? [emoji14]

Jeg har denne: http://www.skoies.no/hesteutstyr-id-343/saltilbeh-r-salunderlag-id-395/dressurgjord-id-691/cheval-assymetrisk-dressurgjord-spesielt-velegnet-for-hester-med-fremskutt-gjordleie.html litt rimeligere, men også for framskutt gjordleie. Min virker fornøyd, byttet til denne fra en vanlig rett lærgjord.
  • Liker 1

Kjenner jeg er veldig glad hesten har gjordleiet forholdsvis langt bak :lol: (ifht mange islandshester ihvertfall). Har hatt en neoprengjord fra Horze de siste årene, men fant en lærgjord fra Skoies på salg på AEG, så har den nå. Simple as that. Har jo også en GG lærgjord jeg kjøpte med salen, men synes den blir litt lang så har ikke brukt den etter at jeg kjøpte fra Horze. 

Jeg har en slik,og liker den veldig godt i hvert fall. :)

Så godt å høre :) Håper den passer. Det lille jeg fant av erfaringer på nett var i det minste positivt, den kunne godt hatt ring for feste av fortøy/innspenninger/martingal da :P Men det er jo bare å sette på.

• 2 weeks later...

Samme på min, enda den ikke har mage. Fungerte ikke overhode. 

Og ene min har langt, rett gjordleie og den klemte kun i bakkant. Den andre har kortere gjordleie men ingen rund mage, og på han klemte den også kun i bakkant på. Ingen av mine andre gjorder har gjort det. Har skoies anatomiske dressurgjord, og den ligger helt jevnt i presset på begge hestene.

Sent from my iPad using Tapatalk

• 8 months later...
4 timer siden, Zacken skrev:

Drar denne opp igjen, ser det er et par her som har prøvd PR-gjorden fra Prestige; @carambee og @kjersti * ?
Hva er erfaringene deres med denne?

Fikk den anbefalt av Norsk Salsenter da de var og så på salene mine.

Rir kun med den. Når jeg har prøvd å sale på med vanlig gjord virker det som han ikke liker det (vanskelig å lese den min, legger aldri på ører osv så må lese han på pust og holdning og små tegn i ansikt). Den fordeler press jevnt og man må ikke stramme hardt.

Ser noen få har klaget på at den blir skeiv. Men det tror jeg heller er noe med hesten som er skeivt. Vi har ikke dette problemet. 

• Liker 1
13 minutter siden, carambee skrev:

Rir kun med den. Når jeg har prøvd å sale på med vanlig gjord virker det som han ikke liker det (vanskelig å lese den min, legger aldri på ører osv så må lese han på pust og holdning og små tegn i ansikt). Den fordeler press jevnt og man må ikke stramme hardt.

Ser noen få har klaget på at den blir skeiv. Men det tror jeg heller er noe med hesten som er skeivt. Vi har ikke dette problemet. 

Klarer du lese hvilken gjord han liker ut fra det?

8 timer siden, Zacken skrev:

Drar denne opp igjen, ser det er et par her som har prøvd PR-gjorden fra Prestige; @carambee og @kjersti * ?
Hva er erfaringene deres med denne?

Fikk den anbefalt av Norsk Salsenter da de var og så på salene mine.

Nå er jo hestene mine unge, så på akkurat disse er det vanskelig å sammenligne med hvordan de var tidligere.... men disse tingene setter jeg pris på:

1. Man kan forskyve "ufoen" på midten hvis man må ta inn et hakk, det er vanskelig å få til med andre trykkfordelingsgjorder. (Ufoen kan flyttes helt fritt hvis man setter den på skjevt også, den har ligget veldig stødig på mine de 1,5 årene jeg har hatt den. 

2. Hester som fort får gnagsår på baksiden av albuen går fint med denne. Putter på annen gjord.... vips nye gnagsår.

3. Jeg synes personlig det virker som de liker denne bedre enn Marjorman sin, hesten har virket mer fornøyd. Og som nevnt i nr. 1, man trenger ikke stresse om man må ta opp et hakk ekstra på en side.

4. Den er dyr, men koster i grunnen lite i forhold til gjentatte  behandlinger med kiropraktor, equiterapeut etc. Jeg har lest meg skikkelig opp på dette med gjordkrampe, og hvor viktig magemusklene er for å få opp ryggen og overlinjen. Så jeg synes absolutt den er verdt det hvis man kan unngå ryggvondter og hester som ikke vil jobbe ærlig i overlinjen fordi gjordten trykker. Den fungerer garantert ikke for alle hester, men det gjelder jo det aller meste :)

• Liker 1
13 timer siden, kjersti * skrev:

Men kan du ikke låne den av noen og prøve, du ser jo fort om den gjør forskjell eller ikke :)

Det er nok ingen jeg kjenner til som har denne, dessverre... :-/
Så det lå en på Finn litt billigere, men jeg må først måle og finne ut hva jeg egentlig bør ha.