Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Cassini

Halvblods?

Recommended Posts

Hva er egentlig en halvblods? Finnes jo både svenske og danske halvblods, men finner ingen informasjon om de på nettet. Er det et fancy ord for en blandingshest? 

Er ikke det den gamle varmblods ridehesten?

Jeg vet ikke for sikkert, men jeg innbiller meg at det ligger i et begrep fra gamle dager hvor man lagde "nye" raser i norden ved å krysse lokale kaldblodige hopper med importerte varmblodige hingster. I Sverige er det vel en rase som heter svensk halvblods? Jeg mener i hvert fall jeg kjente en som hadde en slik en for mange år siden. 

I Norge prøvde man en periode å lage en norsk ridehest ved å krysse dølahopper med importerte ridehester. Men prosjektet ble lagt ned og avlsarbeidet ble bygget på kun importerte varmblodige hester i stedet. Men det finnes ridehester i dag med dølahester i stamtavlen sin.

Jeg lærte på tidlig 90-tall at det er en litt tyngre type ridehest enn varmblods ridehest, altså en blanding av varm og kald som ble avlet frem. Husker det var flere svensk og dansk halvblods på rideskolen jeg red. Fine hester til både sprang og dressur. Nå har jeg hørt at halvblods ikke "finnes mer" eller at de har byttet navn til varmblods ridehest de også, men om det stemmer vet jeg ikke. Stort sett bare islandshest jeg følger med på så. :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Svensk halvblods heiter no svensk varmblodig ridhäst.

Halvblods er ikkje eit omgrep som nyttast i stor grad meir, men eg har for meg at før i tida var ein halvblods ein hest som var halvt fullblods og halvt anten kaldblods eller varmblods ridehest. Men dette har eg ingen kjelde på, så det kan godt vere feil.

Halvblodshesten er mindre edel, tyngre, grovere enn "varmblods ridehest"

Holsteiner, oldenburger, hannoveraner er vel hester som typisk ble omtalt som halvblodshester.

Nå kalles disse for varmblods ridehest

Avlen har vel endret seg en god del siden halvblods var vanlig.
Da var en del ridehester en god del tyngre, mens i dag er det generelt lettere i benbygning (men høyere i høyden :P ).

Har ikke hørt om halvblods nå lenger, så kan nok godt være at de alle heter varmblods nå.

Og de aller fleste rideforbund har vel en god del innførsel av fullblods som foredlere, som gjør at rasene ikke blir like tunge som det de var før.

Holsteiner og hannoveraner ser jeg som like "lette" som alle andre ridehestforbund, mens oldenburger innbiller jeg meg er tyngre. Men det kan godt være det bare er de individene jeg har sett, fullblods er vel tillatt i dem alle sammen uansett.

Holsteiner og hannoveraner ser jeg som like "lette" som alle andre ridehestforbund, mens oldenburger innbiller jeg meg er tyngre. Men det kan godt være det bare er de individene jeg har sett, fullblods er vel tillatt i dem alle sammen uansett.

Avhenger av linjene, og de er også avlet letter de siste årene.

Samme som med oldenburgeren, der avles det jo også mer lette typer, som er ganske forskjellige fra den tyngre typen

En dag så jeg er overbevist om at alt blir slått sammen til "europisk ridehest" :P

jeg er da så gammel så jeg husker godt da den eneste hesten som het noe med varmblods var en traver og halvblods var en ridehst og den eneste ridehesten som ikke var fullblods,ponni eller kaldblods.

Det het svensk,dansk,tysk...U name it,halvblodshest.Rasebetegnelse på det som idag heter varmblods ridehest.

De halvblodsene jeg vokste opp med var ikke blanding av kaldblods og varmblods, det var ridehester som var tyngre enn fullblodsen, men på linje med dagens varmblods. 

De halvblodsene jeg vokste opp med var ikke blanding av kaldblods og varmblods, det var ridehester som var tyngre enn fullblodsen, men på linje med dagens varmblods.

Enig der, halvblods har i mine øyne ikke noe med innblanding av kaldblods å gjøre

Halvblods er det som i dag kalles varmblods ridehest. Husker i Sverige på treningsleir i 2001 hvor jeg red en hest de presenterte som svensk halvblods og hun var ridehest så det holdt. :)

Samme her. Ridehester, kalde i hodet men fullt funksjonable konkurranse hester. Det svenske politiet brukte svensk halvblodshester, samme med de norske.

(ser ut som det svenske politiet bruker halvblodser enda https://polisen.se/Om-polisen/Specialkompetenser/Polisrytteriet/Om-hastarna/)

Min stedatter hadde en gang en svensk halvblods på 1.48. Edel liten sak. :) Men hva de er "laget av" vet jeg dessverre ikke.

Rasen Svenskt halvblodär den hästras som är störst i Sverige, om man ser till antalet hästar, detta trots att rasen är relativt ”ny” historiskt sett. Användningsområdet för svenskt halvblod har förändrats genom åren - rasen är inte i egentlig mening en ras, utan mer en typ, en mycket mångsidig sådan. Förr i tiden föddes hästen upp av många bönder för försäljning till militären, som därigenom fick inflytande på hästarnas utseende genom de krav som ställdes på en militärhäst. Då man från militärt håll slutade att köpa hästar, kom den istället att uppmärksammas inom olika hästsporter. Svenskt halvblod är en utpräglad allroundhäst, en kombination av olika europeiska hästraser. Den är som ras betraktad identisk med de halvblod som finns i exempelvis Holland och Tyskland. Svenskt halvblod används idag till dressyr, hoppning, körning och fälttävlan. ASVH, Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, bildades 1928.

Utseende: Mankhöjd ca 158 – 170 cm. Färger: brun, fux, svart eller skimmel. Utseende varierar i övrigt, vilket är helt i linje med avelsmålen, som definierar hästen som en ”för alla användningsområden lämpad”, ”storlinjerad” och ”hållbar varmblodhäst med gott temperament”.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Halvblodsh%C3%A4st

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_varmblodiga_h%C3%A4sten

Jeg red ei svensk halvblodshoppe. Alpenfürst var far, var mye fullblods på den siden minns jeg(?), mens på morsiden var det mye Morgans. Faktisk!

Jeg er også så gammel at jeg husker halvblodsene. Sto en russisk halvblods på Steinseth, en kjempe av en hest. Husker dem som utrolig ridbare og holdbare, sterke dyr og langt kraftigere enn dagens varmblodshester med unntak av enkeltindivider med kraftigere beinstamme (de forekommer innen varmblodssegmentet).

Halvblodsene jeg husker gikk oftere dressur enn sprang, da de var så tunge og grove. I mine kretser var renrasede Hannoveranere, Holsteinere og/eller blandet med fullblods foretrukket i sprang, fordi de var kvikkere.

Sånn jeg ser på dagens varmblodige ridehester uavhengig av land, er de en mellomting av den gamle halvblodsen og de letterere rasetypene, noe som kanskje er naturlig og et resultat av at alle er blandet sammen en én type nå.

Halvblods var vel opprinnelig en kavalerihest . Er fortsatt oppdrettere som spesialiserer seg på svenskhalvblods. Bare å google så finner man :) 

Skjønner ikke hvorfor dere absolutt skal ha det til at det er to forskjellige raser jeg da.

Hester som tidligere het halvblodshester (feks svensk halvblods) heter idag varmblods ridehest.Samme stammene,samme forfedrene,bare nytt navn.

Er jo ikke så voldsomt mye mer komplisert enn det.

Hesten er med årene blitt mer lettbygde og edle,men det skyldes fremgang i avlen ikke en ny rase.

Alle papirer er vel ikke oppdatert,alle mennesker er ikke oppdatert.Dumme meg trodde feks at det fremdeles het svensk halvblodshest  ;)  :rødmer:

Alle papirer er vel ikke oppdatert,alle mennesker er ikke oppdatert.Dumme meg trodde feks at det fremdeles het svensk halvblodshest  ;)  :rødmer:

Svenskene vet jo å forvirre, da. 

Svenskt Varmblod er vel dagens, men så er det firehundreogfjørti betegnelser som egentlig bare er beskrivelser. Eks "Dressyrhalvblod". Que? 

Husker yndlingshesten min på rideskolen jeg red var en palominofarget blanding av svensk halvblods og lettdøl. Jepp, den gang var det noe som het lettdøl. Nå er det jo bare døl og kaldblods. Uansett, hesten var sabla fin. Herlig å ri og god i både sprang og dressur. Og kliiiin kokos på tur, hehe. Fine hesten. Men han er borte for lengst, var født i 1973. Var steller på han i noen år på tidlig 90-tall.

Mange svensker bruker jo fremdeles betegnelsen "halvblod" om den svenske varmblods ridehesten. Tror kansje det er mer innbarka uttrykk for dem enn for oss :)

Jeg liker å bruke betegnelsen halvblod(s) om ridehestene, selv om jeg vet det er utdatert. Å si varmblods ridehest er så langt, og når man sier man har varmblod eller bare ridehest, så er det like gjerne en varmblodstraver man rir på. En halvblods er det liksom ingen tvil om at er en slik type hest.

Jeg hadde det vi kalte for Norsk halvblods :) blanding av døl og fullblods araber :) fantastisk hest.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Strengt tatt er vel halvblods alt som ikke er fullblod eller urhest.

Eller kaldblods eller ponnirase  :)

• Create New...