Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

catoster

Skylapper

Recommended Posts

Jeg har vært innom tanker flere ganger om jeg burde prøve skylapper på Perle. Hun kan være veldig kikkete, samt at hun ikke er så glad i pisken. Grunnen til at det har blitt med tanken, er at jeg er redd for at hun skal bli usikker og redd med skylapper, når jeg begrenser side synet. Vil gjerne høre deres erfringer:)

Jeg har en som ikke er glad i pisken, satte på ham skylapper, og problemet løst. :) Han reagerte ikke i det hele tatt, til tross for at han har litt nerver. Er man usikker på reaksjonen kan man jo tømmekjøre med de først, noen reagerer jo, andre ikke. Har opplevd at noen blir bakredde med skylapper.

Hadde en prat med Tomas Eriksson om dette, han synes nordmenn er rare som kjører så mye uten skylapper, det er kun her han ser det sier han.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Min hadde aldri brukt skylapper før vi satte han i par. Da jeg tok på han kjørehodelaget ble han helt sykt rolig i forhold til vanlig rolig og det var litt sprøtt å se, hvordan de lappene kunne gjøre så stor forskjell. Parkjøringa gikk også fint og han gikk helt supert med det.

Neste gang vi brukte skylapper skulle vi kjøre han i unicornformasjon (et par  med en hest foran). Det gikk også helt fint, men da vi skulle koble på hesten i front kom det en far med barn og begge hadde sykler. De stoppet litt bak hestene og lagde litt bråk han ikke var sikker på, og da han ikke fikk sett de ble han veldig usikker og redd så jeg måtte la han få snu hodet bakover så han kunne se de, men da gikk det helt fint.

Konklusjonen min med disse to gangene er at min hest ihvertfall ble veldig rolig men at skumle lyder bakfra kunne bli spennende. Pisk var helt smooth, men det er det eller også^^

jeg har kjørt hesten til en venninne av meg med skylapper. Først kjørte jeg han uten, men han var så innmari vimsete og ukonsentrert og stoppe for å titte pp alt mulig rart. Jeg foreslo å sette på skylapper, og med de ble han mye bedre. Konsentrerte seg mer om kusken, svarte bedre fremover, og ble generelt bedre å kjøre. Nå fungerer han også bedre uten skylapper enn han gjorde før.

Det skader i hvert fall ikke å prøve tenker jeg.

Min egen hest har jeg kun kjørt uten skylapper så langt, men har planer om å kjøre henne litt med etterhvert også, slik at hun skal være vant til det.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Jeg har erfaring begge veier. Hester som roer seg helt ned og slutter å kikke både på vogn og sidene, og de som blir (enda mer) nervøse og som får sterkere reaksjoner enn når de kan se hva som skjer. 

Jeg har vært innom tanker flere ganger om jeg burde prøve skylapper på Perle. Hun kan være veldig kikkete, samt at hun ikke er så glad i pisken. Grunnen til at det har blitt med tanken, er at jeg er redd for at hun skal bli usikker og redd med skylapper, når jeg begrenser side synet. Vil gjerne høre deres erfringer:)

Hatt en som ble bedre i trafikken med skylapper

Jeg har en som ikke er glad i pisken, satte på ham skylapper, og problemet løst. :) Han reagerte ikke i det hele tatt, til tross for at han har litt nerver. Er man usikker på reaksjonen kan man jo tømmekjøre med de først, noen reagerer jo, andre ikke. Har opplevd at noen blir bakredde med skylapper.

Hadde en prat med Tomas Eriksson om dette, han synes nordmenn er rare som kjører så mye uten skylapper, det er kun her han ser det sier han.

Kommer kanskje av at det ikke har vært så mye brukt på arbeidshesten?

Jeg har bare erfaring med skylapper fra trav. Noen blir helt rolige, noen blir sykt bakredde og noen blir bare grisestri. Prøv uten vogn først er nok lurt. 

Har sett litt på forskjellige skylapper. Jeg har jo drevet med trav mesteparten av min hestekarriere, og der brukte vi ofte halve skylapper. Her googlet litt og ser at det brukes i kjøresporten også, men det virker ikke så det er så vanlig? Har funnet en nett butikk som selger kjørehodelag med halve skylapper, men ingen som selger kun skylappene. Noen som vet hvor jeg kan se etter de?

Jeg kommer til å prøve med skylapper. Først tømmekjøre så evt ri henne med det:)

post-470-0-13412100-1440999222.txt

Sært med teddy på? Må da være upraktisk i regnvær?

Er det noe begrensninger i reglementet på hva slags skylapper som er tillat og ikke?

Kan ikke huske å ha lest noe om det i det hele tatt, så om det står noe om det er det litt flaut x)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Innbiller meg at f.eks. draskylapper ikke er tillat, men husker ikke om jeg har lest noe om det må jeg innrømme.

Sånne svære teddydingser som festes rundt sidestykkene kalles can't-see-backs, ganske vanlig i trav i alle fall. Der vaskes stort sett alt utstyr etter et løp uansett.

Glem det, eneste jeg fant var at de ikke skal komme i kontakt med hestens øyne og ikke hindre synet fremover. Så da er vel "alt" lov :-p

Sånne svære teddydingser som festes rundt sidestykkene kalles can't-see-backs, ganske vanlig i trav i alle fall. Der vaskes stort sett alt utstyr etter et løp uansett.

Jepp, brukes i galopp også. Men vi kaller det puseblinkers (eller vi gjorde det i hvert fall på "min" stall)

Før het alt blinkers, men de siste 10 årene har det blitt så vanlig med pus og draskylapper også at de har fått hver sin betegnelse i løpsprogrammet.

Synes ikke at de med Teddy er spesielt fine. Vil ha halve skylapper helst, om jeg får tak i det. Men da ser det ut til at jeg må kjøpe ett helt hodelag :blink:

Teddy er dritstygt [emoji23] du får kjøpt bare halve skylapper i travbutikker hvertfall.

Fant bare til travhodelag der. De har vel for smale reimer og spenner til å passe til ett kraftig ideal kjørehodelag?

Til ideal sine hodelag påstår eg at du kan få kjøpt lause sidestykker for skylapper? (med mindre det var omvendt) skylapper pleier jo å følge med når ein kjøper komplett sele.

Uansett, mulig eg skulle ha testa kossen hoppa går på skylapper. Greit å ha prøvd liksom.

Fant bare til travhodelag der. De har vel for smale reimer og spenner til å passe til ett kraftig ideal kjørehodelag?

Hmm, der sier du noe.. Jeg har halve, kan prøve de på hodelaget til min arden sele.

Til ideal sine hodelag påstår eg at du kan få kjøpt lause sidestykker for skylapper? (med mindre det var omvendt) skylapper pleier jo å følge med når ein kjøper komplett sele.

Uansett, mulig eg skulle ha testa kossen hoppa går på skylapper. Greit å ha prøvd liK

Kjørehodelag kommer stort sett med skylapper. Så får man kjøpt løse sidestykker om man ikke skal bruke skylapper.:)

Jeg prøvde en gang med skylapper, og hesten som er veldig kald og fin og avslappet, ble stri og bakredd. Så d gjorde vi ikke flere gang.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Har også opplevd at avslappet hest ble stri og bakredd med skylapper, han var vant til å gå uten da. Så da ble det uten :P

• Create New...