Jump to content
LisaFi

Hvilket tilskudd gir DU til DIN hest?

Recommended Posts

Hvilket tilskudd gir du til din hest? I fôret, pulver, flytende, pasta? 

Hvorfor gir du det du gir, og gir du det hele tiden eller periodevis? 

Min 21 år gamle kaldblodshoppe i full trening som allround hobbyhest får MSM. 

MSM kan også brukes av mennesker, og noen av bruksområdene/fordelene kan man lese om her: 

http://www.altshop.no/msm

Min åtte år gamle vallak får for øyeblikket en kur med Tandem Oral, kjøpt fra den lokale hesteklinikken. Dette er et tilskudd med hyaluronsyre, glucosamin og chondoritin.https://www.vetdepot.com/tandem-oral-nutritional-supplement-for-horses-5-2-lbs.html

Han får dette fordi han var stiv og lemster i hele kroppen og var veldig lite bevegelig i leddene når han kom. Voldsom overgang fra flat sandluftegård til steinete bratte bakker og megakupert terreng gjorde ikke saken bedre til å begynne med. 

Nå har han fått to måleskjeer en måneds tid, og har gått ned til en ( i døgnet). Når boksen er tom skal han også få msm er planen. 

Jeg glemte at de også får flytende b-vitamin, hvertfall vår og høst! :) 

Min får Spillers Hoof and Coat. Biotintilskudd i pulverform. Fikk en bøtte billig grunnet feilbestilling, aner ikke om det faktisk har noe for seg - men verdt et forsøk da hovene var sprø og praktisk talt smuldret opp.

Hesten er en sju år gammel fjordhoppe.

Synes luggen hennes har blitt finere, men det kan jo komme av tusenvis av ting.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 1

R får Build&Glow fra Dodson&Horrell, og magnesium daglig.

Og så får han B-vitamintilskudd høst og vår i forbindelse med pelsskifte.

• Liker 1

Bruker succeed i perioder, hadde veldig god effekt på den forrige blodsen vår som vi slet lenge med vekta på. Det er en oralpasta, gir minimum en mnds kur.

Har satt den nye blodsen på det også, han er skranten og generelt litt matt, ser endring allerede, men det har jo selvsagt med øvrig fôring å gjøre også. :)

Har også gitt det i forkant av, og under, fôrbytter - da til alle hestene. Ikke opplevd dårlige mager etc.

• Liker 1

Magnesium. Kommer også til å begynne med msm igjen (hatt pause i sommer) også gir jeg b-vitaminer på høsten.

Mine får per dags dato kun B-vitamin frå hausten til utpå vårparten :) Lurer dog på om Linndi burde få noko ala MSM eller glukosamin fordi ho byrjar å bli ei gammal dame. Heidrid burde kanskje få noko som hjelper litt på magen, ho har fått eit par kurar med probiotika i pulverform ved behov tidlegare :)

Edit: Dei får sjølvsagt multivitamin også, FK sin pellets.

Edited by idak92

Vitamintilskudd (champion multi), msm, hyaluron og magnesium går i gamlingen. 

Ponnien nekter ete annet enn multitilskuddet. 

B vit, E vit og magnesium får P, for vedlikehold av pels, hjelp til muskler etter trening og for å holde kontroll på fluene i hodet [emoji14]

Gris får enkelt og greit multivitaminer. Vurderer noe for ledd etterhvert, men vil konsultere med vet først.

Bikkja derimot :lol:

Dino får:

Magnesium - enkelt og greit for at han skal ha mindre surr i hovudet sitt.

Glucosamine 5000 + MSM + Dewils Claw - for å opprettholde friske fine ledd

Equitop Myoplast - bygging av musklar, og reklamert med å motverke muskelspenningar.

Så langt har desse tilskota funka flott for dinofino. Vert spanande å sjå om ein merkar noko endring når han evt vert tatt av dei.

Magnesium på de av de som trenger det (utregnet fôrplan, de fôres med ulike fôrmidler så noen trenger, andre trenger ikke). Ja, og så gir jeg Seltin istedenfor havsalt da, fordi jeg også vil ha kalium. Ingen får nok "ferdigfôr" til at de slipper unna en vitamineralblanding, som er pulveret til FK. 

Har brukt Succeed og biosa tidligere. Hender jeg har noen som går på Shy Feeder. 

• Liker 1

Søderstrøm sine produkter. I utgangspunktet skal han ha grunntilskuddet Minesyl pluss at jeg syns han fungerer best med dobbel dose Ferrum.

Jeg gir andre mer spesifikke tilskudd litt etter hvordan han virker. Få nå har han vært stiv i høyre side etter beite, samt at han er veldig ivrig på å spise tistel. Så da får han colofor som går på tarm og lever.

Han får også litt Makrosyl som er magnesium. Dobbel dose nå i helga som vi har vært på stevne. Syns han er mer fattet. Har spist det selv og nervene har vært bedre enn ellers. Men det kan så klart være rutine som begynner å komme.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Ga magnesium i England, og i vinter i Norge - i England synes jeg det hjalp, men i Norge hjalp det ikke, så nå får han ikke det. Var vel litt mangel på det der borte. Ellers får han bare rent bordsalt, han spiser ikke vitaminer. Har gitt gurkemeie i perioder hvor han har hatt mye problemer med sår og slikt også. Aner ikke om det hjalp da men gjorde ikke noe skade ihvertfall.

Min får multivitaminer, og bition og magnesium på høsten og frem til våren ca. Også har jeg prøvd friendly mare, men merket ikke noe på hesten akkurat :P

Gir multivitaminer (FK sine pellets), havsalt og MSM hele året. I røyeperiodene høst og vinter får han tilskudd av B-vitamin i pulverform, og ca. 2 - 3 ganger i året får han loppefrø som forebyggende for sandkolikk. 

Synest det er så vanskeleg med tilskudd eg. Om ein byrjer å lese produktbeskrivelser så er det jammen rart hestane mine fortsatt er i live.. Synest det er vanskeleg å vite OM det faktisk er nødvendig i det heile, og om det er det, kva skal eg i så fall gi? Også er det jo 1000 ulike merke til svært varierande prisar.

Vitaminer fra FK.

Det enkle er ofte det beste :-p

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Ja, altså. Salt og vitaminblanding (jermin hest) får mine også. Det får de hver dag hele året, så det er liksom en base som alltid er der. :)

Guest

Har flere hester med spesielle behov. Gir alle vitaminer/mineraler, salt, ekstra B-vitamin ved pels skifte. Gir msm, urter for hud og pels, eksemhest. Gir ekstra glucosamine til eldre hest. Gir urter til hest med hov problemer. Gir urter til hest med stoffskifte problemer. Gir urter mikstur til hest med Asma. Urter er hjemme produsert eller fra Hiton Herbs. Hestene går i kulturmark med mye forskjellig vegetasjon alt fra nyper til gran. :)

Guest

B-vitaminer (shyfeeder) fordi han synes det er godt :P (og så er det jo kjekt for pels og høver, skader i alle fall ikke), og fri tilgang på saltstein i boksen natterstids. Komplisert passer ikke inn i mitt hestehold, og hesten har det bra som han har det  :)

Merker dere markant forskjell med/ uten magnesium på surrehuene?

R blir iallefall helt tullerusk om han ikke får det.....

Luna får også ShyFeeder på høsten. Det er en av få ting hun faktisk liker. :)

Har forsøkt å gi henne en del "tilskudd" for mage/tarm og "nerver/stress", men alt er "æsj-e"!! Og det er full spisenekt dersom det havner i kraftfôret hennes. 

Heldigvis er Succeed'n i oralpasta, ellers hadde vi aldri fått det i henne. :/

Merker dere markant forskjell med/ uten magnesium på surrehuene?

Jeg merker forskjell på min. Han er jo grei alltid men har en annen ro over seg når han får magnesium. Samtidig er han også finere i musklene.

Akkurat nå får ikke min vitaminblanding men blir snart hippo selection standard vitaminblanding. Havsalt får han på vintern i grøten, om sommeren kun saltstein for han spiser ikke opp saltet i foret når han står ute.

Planen er også e-vit/selen/biotin fra FK når de skal over på rundball. Og msm som nevnt tidligere.

Har ei hoppe på 14 år som "knepper" i leddene i bakbeina, MSM eller glucosamine til henne?

Dere som bruker disse produktene, hvor kjøper dere det?

Har ei hoppe på 14 år som "knepper" i leddene i bakbeina, MSM eller glucosamine til henne?

Dere som bruker disse produktene, hvor kjøper dere det?

MSM er billig på ebay!

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

• Liker 1

Bruker succeed i perioder, hadde veldig god effekt på den forrige blodsen vår som vi slet lenge med vekta på. Det er en oralpasta, gir minimum en mnds kur.

Har satt den nye blodsen på det også, han er skranten og generelt litt matt, ser endring allerede, men det har jo selvsagt med øvrig fôring å gjøre også. :)

Har også gitt det i forkant av, og under, fôrbytter - da til alle hestene. Ikke opplevd dårlige mager etc.

Med tyggemummi? :)

http://www.pgroos.com/index.php?main_page=product_info&products_id=529