Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Johanne S.

Kan jeg bruke baksele til en surresele?

Recommended Posts

Har sulky og surresele til Shetlandsponnien, og det tror jeg fungerer greit. Men det er mange bratte bakker hos oss, og jeg lurer på om jeg kan bruke en baksele sammen med surreselen? Nå går jeg ut av sulkyen de bratteste bakkene. Har ikke baksele, så har ikke prøvd. Bare funderer på om det kan være en ide. 

Jeg gjør det. Har både på store hesten og ponnisen. Kjører med roadcart på begge to og har mye bakker. Får ikke helt samme funksjonen som på en sele hvor dragene ligger løst, men den har helt klart effekt. Stor forskjell med og uten.

Jeg gjør det. Har både på store hesten og ponnisen. Kjører med roadcart på begge to og har mye bakker. Får ikke helt samme funksjonen som på en sele hvor dragene ligger løst, men den har helt klart effekt. Stor forskjell med og uten.

Flott, jeg skal prøve det jeg også  :) Må bare få tak i en baksele først.

Om du har et bryst som er festet i vogna (draget) og ikke i selen vil det la seg gjøre på et vis dersom du ikke surrer for hardt (dvs at det blir litt bevegelse i dragene). 
Ellers må du ha bakselen fryktelig stramt, og det gavner virkelig ikke noen.

Om du har et bryst som er festet i vogna (draget) og ikke i selen vil det la seg gjøre på et vis dersom du ikke surrer for hardt (dvs at det blir litt bevegelse i dragene). 

Ellers må du ha bakselen fryktelig stramt, og det gavner virkelig ikke noen.

Hm, kanskje ikke vits å bruke masse penger på en baksele, kjedelig hvis det ikke fungerer. En annen mulighet er å fortsette å gå ut av sulkyen i bratte nedoverbakker. Sulkyen har sykkelhjul og er veldig lett å dra. Kremt, passasjeren veier jo en del da  ;)

Her er et bilde av ponnien med selen og sulkyen:

11263943_10204309148353203_8690207277160

Du, den komben der hadde jeg ikke tatt særlig tungt. Forsøk å gå ned en bakke med sulkyen mens noen sitter i den - det er ikke store vekta som skyver på, altså. 

Om du kjenner noen med litt Reodor Felgen - tendenser hadde jeg heller forsøkt å fått på en brems på ett eller begge hjul. Det er antagelig langt enklere å få til å fungere, samt at det jo har en absolutt effekt :) 

Du, den komben der hadde jeg ikke tatt særlig tungt. Forsøk å gå ned en bakke med sulkyen mens noen sitter i den - det er ikke store vekta som skyver på, altså. 

Om du kjenner noen med litt Reodor Felgen - tendenser hadde jeg heller forsøkt å fått på en brems på ett eller begge hjul. Det er antagelig langt enklere å få til å fungere, samt at det jo har en absolutt effekt :)

Så godt å høre  :) Og joda, jeg har et par stk med Reodor Felgen-tendenser i familien, så det var et smart forslag  :D

• Create New...