Jump to content

Utstyrstråden

Sawielb
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger også nye stigbøyler, nå har jeg slitt ut to par på to år 🙈 har brukt Høøks og Børjes sine, men de er blitt så slitt og nærmest går i oppløsning.  Ønsker av typen webbers i sort lær, noen tips?

Gjerne litt mer kvalitet, men helst litt billigere enn Prestige sine til over tusenlappen  😇

• Liker 1

Jeg tipper de fra Geysir er produsert likt og på samme sted som tølthester produserte sine. Jeg har et par tølthester og de har holdt i ca tusen år, finnes ikke slitt engang for den lange spennebeskytteren er av godt lær og sparer selve reima for gniss. Har slitt ut flere fra høøks på samme tid, de er helt håpløse. Men de 70 cm til tølthester er lengre enn høøks sine 70 cm. 

10 hours ago, Issa said:

Jeg tipper de fra Geysir er produsert likt og på samme sted som tølthester produserte sine. Jeg har et par tølthester og de har holdt i ca tusen år, finnes ikke slitt engang for den lange spennebeskytteren er av godt lær og sparer selve reima for gniss. Har slitt ut flere fra høøks på samme tid, de er helt håpløse. Men de 70 cm til tølthester er lengre enn høøks sine 70 cm. 

12 hours ago, Nina said:

Hadde Geysir for en del år siden, men de ble for lange til meg. Ble ikke nok hull. Mulig de har gjort noe med det nå. Mener de var ålreite ellers. 

Har nå disse fra Hilbar som jeg liker godt. Mykt og godt lær. 

https://www.hestifokus.no/produkt/saler-og-utstyr/stigboyler-og-remmer/stigba-yleremmer-enkle-hilbar

Om det stemmer at de er de samme som tølthester hadde jo det vært topp, og tror vi kan overleve litt lenge stigbøyler. Har jo et par vanlige gamle reserveremmer som kan brukes ved kortbeint rytter 😇Godt poeng med at lang spennebeskyttelse er lurt. 

Jeg skjønte ikke helt hvordan spennene på den hilbar var 🤔

11 hours ago, Elisabeth E said:

Ja, de der ja @Eva. Men mener jeg kjøpte mine for en 500lapp😬

Penga flyr fort 😂

• 1 month later...
59 minutter siden, Kah skrev:

Noen som har fairfield hodelag? Hvordan er kvaliteten?

Litt opp og ned, noe er drit og noe er ok. De er ganske riktig prisa da, de billige ER billige I kvaliteten og de dyrere er ok. 

26 minutter siden, Issa skrev:

Litt opp og ned, noe er drit og noe er ok. De er ganske riktig prisa da, de billige ER billige I kvaliteten og de dyrere er ok. 

Ok flott. Det er jo ærlig

1 time siden, Mariell skrev:

Det kunne jeg også tenkt meg.. Gi beskjed om hvordan det er hvis du kjøper det da :P 

Absolutt! Finner ingen andre sånn

Vil tro det ikke er så verst með jevnlig smøring. Syns kanskje de fra jh er hakket bedre, men til 800kr bør det være ok. Har prøvd/tafset noen av de til 400ish pga jeg har likt utformingen, men læret på dem er helt blæh. 

Noen som vet hvordan læret på Schockemöhle sine hodelag er? 

11 timer siden, Issa skrev:

Vil tro det ikke er så verst með jevnlig smøring. Syns kanskje de fra jh er hakket bedre, men til 800kr bør det være ok. Har prøvd/tafset noen av de til 400ish pga jeg har likt utformingen, men læret på dem er helt blæh. 

Noen som vet hvordan læret på Schockemöhle sine hodelag er? 

Jeg har schockemohle og er fornøyd med hodelaget. Holder seg godt. Tøylene frynser opp i sømmene. Ikke så pent.

• Perfekt 1

Det så jo også veldig fint ut da..

Forresten - vet dere om det er noe forskjell på Samshield vanlig og Miss shield i passform? Har begge i M-skall og liner i 57, men Miss shielden virker mindre, eller smalere.. Mulig den er for ovalt hode:P? 

• Liker 1

Det er sikkert nevnt tidligere og overalt (kjapt søk gav ingen nyere innlegg om det) 

Men for at eg slipper hesten på gress så ønsker eg tak på gressmaske. Kva erfaringer har folk ovenfor kva maske? Anbefales? Kva str passer type normal fjordhestmule? 😆

Screenshot_20210624_180931.jpg.c1a8d16eb86cbe5c5ffa267e1a8933d8.jpg

Sikkert verdens dårligste bilde, men eg ønsker altså å fortsette å ha hesten min ca slik 👆

Itillegg så bør han få gå sammen med resten av flokken, og ikkje aleine som han no gjer pga eg er skeptisk til fjordhest og mykje mat 🙄

6 timer siden, Stjorm10 skrev:

Det er sikkert nevnt tidligere og overalt (kjapt søk gav ingen nyere innlegg om det) 

Men for at eg slipper hesten på gress så ønsker eg tak på gressmaske. Kva erfaringer har folk ovenfor kva maske? Anbefales? Kva str passer type normal fjordhestmule? 😆

Screenshot_20210624_180931.jpg.c1a8d16eb86cbe5c5ffa267e1a8933d8.jpg

Sikkert verdens dårligste bilde, men eg ønsker altså å fortsette å ha hesten min ca slik 👆

Itillegg så bør han få gå sammen med resten av flokken, og ikkje aleine som han no gjer pga eg er skeptisk til fjordhest og mykje mat 🙄

Jeg har samme problemstillingen, har akkurat kjøpt denne i strl. XL til fjordingen:

https://www.horze.no/grimer/harrys-horse-air-gressemaske/324485.html#color=BL

Skal teste den på i morgen. Skal prøve å huske å ta bilde.

Gått snart 4 uker mer eller mindre på begrenset beite nå, og jeg ser at han har lagt litt på seg. Vil gjerne holde han i greit hold.

20210621_23344645_exported_16229.jpg.df3dfb69e66089730659bbd160fe0a8c.jpg

For øvrig bruker jeg gressemaske nesten 24/7 på welsh-ponnien vår, og så langt viser denne å holde seg veldig bra:

https://www.horze.no/grimer/horze-munnkurv/50539.html#color=BL

Ponnien får lett gnag, så på denne masken laget jeg enkelt hull i selve munnkurven og festet på en saueskinnspus som egentlig er beregnet på hakekjede til bitt. Jeg tror ikke denne blir stor nok til fjordingen i strl. full (som er den største størrelsen i denne masken hos horze), derfor bestilte jeg den andre modellen til han. Denne masken klippet jeg ekstra "pustehull" i også. Jeg kjøpte strl. cob til ponnien, og hun bruker normalt sett shetland/ponni i grimer og hodelag.

IMG_20210615_150624076~2.jpg

Edited by VivianK

• 1 month later...

Jeg tenker å kjøpe ny gjord, men blir helt svimmel av alt utvalget. Må være dressurgjord, og må finnes i str 55-60 cm. 
Hun har for så vidt ok gjordleie, men stor skulder og albue. Ønsker helst en som er anatomisk utformet og i lær. Har prøvd Prestige RP på henne, men hun var ikke noe fan av den. 

Så om noen har en dressurgjord de er veldig fornøyd med, kom gjerne med tips. :)