Jump to content

Utstyrstråden

Recommended Posts

• Replies 674
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skal bestille disse fra Celeris: 

Jeg rir med strikkstigbøyler, synes ikke det er noe problem overhodet. 😁   Jeg vant en konkurranse på fb, og fikk velge design på pannereim. Pannereima heter siden, og jeg synes den ble veld

Jeg kan jo bare si at jeg den siste perioden har innsett at det i noen tilfeller virkelig lønner seg å kjøpe kvalitet. Kjøpte mine første ROECKL hansker for noen mnd siden, og kommer definitivt aldri

Posted Images

3 timer siden, Mariell skrev:

Jeg har de, veldig gode. Litt demping, passe pigger og liker at de er sånn skrå. Mere demping enn de gamle freejumpene. :) 

Men hvordan er de skrå? Bare for bedre «heng» i stigbøylereima? Eller skrår den faktisk litt ifht hvordan vi holde foten? Hvis du skjønner? 

På 11.10.2020 at 11.22, LisaFi skrev:

Jeg er nysgjerrig på stigbøyler. Det jeg egentlig er mest nysgjerrig på er om noen har en spesiell stigbøyle eller innlegg som motvirker tendes til pronasjon i stigbøylen. Fortbuen min ble svakere etter at jeg var gravid, og nå ser jeg at jeg har bruk for å tråkke mer på hele stigbøylen, og mindre innover i stigbøylen (det fører til at undersjenkelen min vil bort fra hesten). 

Går i Gaitlinesko til daglig for å korrigere bevegelsesmønster litt. 

Lite stigbøyler å finne med tanke på slike korrigeringer, muligens bare skrå innlegg? 
Masse andre fikse ting som stigbøyler er innrettet for og mot, men ikke dette ser det ut for. 

Tanker om disse? 

Jeg har stigbøyler fra safestyle, jeg er veldig fornøyd.  Disse skrår ifht hvordan man holder foten. https://www.norsksalsenter.no/produkter/utstyr/safestyle/ 

Du kunne jo ha lånt og testa de en gang.

Edited by Sunniva
  • Liker 1
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Noen som har prøvd acavallo arena stigbøyler? 

Må ha noen nye sikkerhetsbelter, men liker ikke de med strikk på siden. Bow balance fungerer heller ikke for meg.

15 timer siden, Kah skrev:

Noen som har prøvd acavallo arena stigbøyler? 

Må ha noen nye sikkerhetsbelter, men liker ikke de med strikk på siden. Bow balance fungerer heller ikke for meg.

Jeg har de, lurer på om jeg har hatt de borti et år eller noe sånt. 
Er fornøyd med bred plate og godt grep. 

• Liker 1
32 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Synest det såg og virka interessant, men dei koster sikker ei nyre, lunge og hjerte så 🤷‍♀️

Koster visst over 3k ja. Hvordan blir sjenkelen mer effektiv? 🤔 Og vil ikke stigbløylereimene gnage? Men skal ikke stille meg for skeptisk uten å ha prøvd, er jo fint med norske oppfinnelser 

4 minutter siden, Issa skrev:

Koster visst over 3k ja. Hvordan blir sjenkelen mer effektiv? 🤔 Og vil ikke stigbløylereimene gnage? Men skal ikke stille meg for skeptisk uten å ha prøvd, er jo fint med norske oppfinnelser 

Ja, då er igrunn ikkje prisen så ille kanskje, ikkje at eg hadde handla dei sjølv som førstemann. Men flott med norske oppfinnelser ja, spesielt om dei slår an.

Effektivt, nei sei det 🤔

De koster 3000 ca ja. Jeg tror de kan være fine for meg som overpronerer ihvertfall. Sliter veldig med føttene i stigbøyler. 

Kunne tenke meg å prøve de ihvertfall..

Tror de er verdt å prøve. Så prototypen i test på kurs på Starum i fjor på denne tida, tror de har noe for deg. Men jeg synes også 3000kr er mye for et par stigbøyler. 

Bruker stoet sett Gaitline sko selv også.

Men vil ikke - for de fleste - en fremprovokasjon av «korrekt sjenkelleie» i praksis gå utover rytterens sete? 
jeg tenker ikke nå på folk som har skader eller såpass skavanker at de ikke klarer, men for de fleste av oss kommer jo ustabil og ukorrekt plassert sjenkel gjerne fra andre steder i kroppen. 

Man kan såklart tvinge det frem, men da vil det gå utover noe annet i skrotten, som f.eks når folk kjøper seg saler med altfor store kneputer, og ender opp med lengre stigbøyler enn kroppen egentlig er i stand til å takle. Resultatet blir jo da gjerne ryggvondt istedet 🤔

Dårlig plassert sjenkel kan sikkert komme av masse forskjellig. Selv har jeg blitt oppmerksom på det det siste året, og jeg tror det kommer av mange ting. Kanskje gammel uvane av å ha ridd raketthest gjennom mange år og ønske om å holde undersjenkel vekk fra hesten. Kanskje fikk jeg annen pronasjon mens jeg gikk gravid (tung), kanskje er det til og med noe jeg har trodd har vært riktig (hælene ned og press i innvendig side stigbøyle). Men det har hjulpet på presisheten min, og ikke minst det å kunne være «kjapp i støvlene» som Lillian kaller det. 

• Liker 1

Min erfaring etter å ha undervist x-antall ryttere er at om man endrer på sjenkelplassering først, blir det lettere å holde setet i korrekt posisjon. Som regel sklir undersjenkelelen frem når man blir sliten av å sitte korrekt, men hvis man har lært seg å holde undersjenkelen tilbake og få anklene under hoftene er det enklere å beholde stabilt sete over lengre tid og etterhvert som tiden går blir man sterkere og setet mer uavhengig av hvor sjenkelen er. Ja til verktøy som gjør det lettere å få til korrekt sits og ja til sitstrening som grunnleggende element i all ridning, spør du meg! 😊 

• Liker 1
10 timer siden, Mariell skrev:

Det jeg tenkte, er et tykt kingsland ulldekken så håpet kanskje det gikk :P 

Hvis prisen er god kan det jo uansett være verdt det da :) kanskje brodere noe over? 🤔 

• 3 weeks later...

Noen spørsmål om utstyr:

Micklemmultibridle:

Har lest i mange gamle innlegg om at dere har kjøpt det. Men få innlegg om man er fornøyd eller ikke. Så, hva er dommen til dere som bruker dette? 
Hva liker dere med det? Hva liker dere evt ikke med det?

13 timer siden, Hestejentemamma skrev:

Noen spørsmål om utstyr:

Micklemmultibridle:

Har lest i mange gamle innlegg om at dere har kjøpt det. Men få innlegg om man er fornøyd eller ikke. Så, hva er dommen til dere som bruker dette? 
Hva liker dere med det? Hva liker dere evt ikke med det?

Liker det, men bruker det kun når jeg lonsjerer. Kan nok ri med det og, men har andre hodelag og bitt jeg liker bedre til det. 

Utformingen er god, det sitter stødig, man kan feste line i ringen på nesa, på sidene eller I bittet, som er en stor pluss for meg og mine hester. Læret er skikkelig drit, spennene også. Men mulig det har forbedret seg de siste årene, mitt er mange år gammelt (og holder enda da). 

• Liker 1

Jeg er fornøyd med multibridle utenom kvaliteten på læret. Jeg har kun brukt det som bittløst hodelag, aldri med bitt. Hadde et som jeg brukte til alt mulig rart, longering, groundwork (i akademisk ridekunst-stil), innridning av unghesten, tømmekjøring osv osv. Det har fungert veldig fint til alt, men til slutt så begynte sømmen ved neseringen å ryke, tror det blir en svakhet der pga at de har sydd på tvers av læret. Jeg sluttet da å bruke det (pga sikkerheten), og brukte andre hodelag en stund. Men jeg savnet å ha det som bittløst hodelag, jeg prøvde veldig mange forskjellige typer bittløst, men savnet hele tiden micklemen :)  Så i fjor kjøpte jeg  et brukt multibridle, siden jeg synes de er litt vel dyre mtp kvaliteten. Nå bruker jeg ikke ringen på nesa, bruker det kun som bittløst, da jeg har en annen kapsun nå, så da regner jeg med at det vil holde lenger. 

• Liker 1

Jeg harikke multibridle riktignok, men det vanlige micklem-hodelaget. Igrunn fornøyd med passfom og alt, men jeg syns heller ikke at lærkvaliteten er noe å skryte av. Føles litt papp-aktig ut. Har brukt mitt ganske mye, og det er like helt enda da, men det blir liksom sånn "skrukkete" i læret og føles tørt, selv med jevn smøring og vedlikehold.

• Liker 1
  • 2 months later...