Jump to content
Sawielb

Utstyrstråden

Recommended Posts

8 timer siden, LillianK skrev:

Har et spm ang horsware Amigo bravo plus som hooks har i 30g, er bravo store i str? 145 i bucas smartex er akkurat nesten litt for snaut for Julie å tenkte at jeg skulle prøve ut hw igjen nå samt kjøpe linere for å teste til vinteren 

Normale mot små vil jeg si. Men syns bucas er enda litt mindre så vil gjette på at du heller trenger 145 enn 155. Linerne er ofte litt større enn bravo og 🙄 kan hende du må ned i 140 på dem. Men vanskelig å si... Hvis du ikke har noen å prøve på, går det jo i verste fall an å returnere varene. 

Har et Amigo hero med 50g å det er alt for snaut på rompa i 140 så derfor jeg er usikker. Tror om jeg leter at jeg har et Amigo hero til i 145 men da dog 350 g for som kan prøves men ingen bravo serie:( tror jeg prøvde samme dekken i 140 som

noen på stallen hadde men det ble for kort bak. Lav men lang og brei hest er liksom ikke enkelt 

Edited by LillianK

Jeg har syntes at Amigo Hero og Bravo er ganske like i størrelsen. Min hest har hatt et tykt 200g Hero med fast hals og et av de Bravo-dekkena som du nevner i 30g, som han bruker om hverandre i samme størrelse :) 

Hero og bravo er like ja, enig. Prøv det i 145, hvis det også er for lite må du jo opp i 155. Kan ikke gå å være bar på rompa si :) husk å sjekk lengden også når hesten har mulen I bakken. Det skal ikke være for kort da heller. 

Angående horsewear-størrelser så er de noe rare.. Kjøpte et brukt Optimo til en billig penge i str 145  - hørt rykter om at de er litt store men tenkte det gikk bra siden jeg bruker 155 i en del dekken.. Men så feil kan ejg ta. Dekkenet rakk ned til pipa hennes, samt hang rundt bogen :P  Jeg hadde jo tilfeldigvis et i str 130 hjemme som ejg egentlig skulle selge for det var jo sikkert altfor lite, men neida. Det satt som et skudd :P Så min som bruker 145/155 i dekken er nede i 130.. DET er rart :P 

Det er ikke rart, det er direkte teit 😅 kan de ikke ha en standard mal å gå ut fra når de skriver på størrelsen 🙄 ang hero og bravo kan de også variere, og bravo og bravo. Har både 130 og 140 til han ene og 130 og 125 til han andre. 

Bruker ikke biothane til transport, det er nylon med gummi rundt, ser for meg det er verre enn bare nylon. Bruker helst lær og et tau som ryker lett. 

12 timer siden, Mariell skrev:

Angående horsewear-størrelser så er de noe rare.. Kjøpte et brukt Optimo til en billig penge i str 145  - hørt rykter om at de er litt store men tenkte det gikk bra siden jeg bruker 155 i en del dekken.. Men så feil kan ejg ta. Dekkenet rakk ned til pipa hennes, samt hang rundt bogen :P  Jeg hadde jo tilfeldigvis et i str 130 hjemme som ejg egentlig skulle selge for det var jo sikkert altfor lite, men neida. Det satt som et skudd :P Så min som bruker 145/155 i dekken er nede i 130.. DET er rart :P 

Min bruker 145 og har 130 i Optimo stalldekkene(200g&400g). Sitter som et skudd ja 😄

På 20.5.2020 at 22.58, Mariell skrev:

Jeg har optimo i 145, og alle andre dekken i 145. Optimo sitter knall på han i den størrelsen! :) 

Jeg har krympa ut av level 3- vesten min.  😁🙈

Den får gubben arve (i fall han skal starte mer kjøring, groome for naboen eller noe). 

Men jeg må ha en ny som er level 3/ beta 2009 (godkjent for feltritt). Tror jeg går for en enkel variant foreløpig da jeg ikke ser for meg masse stevner første par årene. Men greit å ha en som er godkjent. (Fikk trene med cross light i går, men den er jo ikke godkjent på level 3). 

Har noen erfaring med f.eks denne vesten? 

Har egentlig lyst på en som ikke er så massiv, denne så overkommelig ut. Og tilbud i helga.

2BFF66BF-74A4-464E-9911-F38CF7484426.png

6 timer siden, LisaFi skrev:

Jeg har krympa ut av level 3- vesten min.  😁🙈

Den får gubben arve (i fall han skal starte mer kjøring, groome for naboen eller noe). 

Men jeg må ha en ny som er level 3/ beta 2009 (godkjent for feltritt). Tror jeg går for en enkel variant foreløpig da jeg ikke ser for meg masse stevner første par årene. Men greit å ha en som er godkjent. (Fikk trene med cross light i går, men den er jo ikke godkjent på level 3). 

Har noen erfaring med f.eks denne vesten? 

Har egentlig lyst på en som ikke er så massiv, denne så overkommelig ut. Og tilbud i helga.

Vi har barnevarianten av den der og den er eeenorm på 😬 mer er jo ikke sikkert voksenvarianten er det da. 

8 timer siden, Issa skrev:

Vi har barnevarianten av den der og den er eeenorm på 😬 mer er jo ikke sikkert voksenvarianten er det da. 

Nei æsj, sier du det?😖 men mistenker at alle godkjente er eh, massive.  Den jeg har (som har blitt for stor) er også sånn type som ser ut til at rytter skal tåle å bli overkjørt av traktor. 🙈 

Noen som har evt andre forslag? 

Har ikke så lyst til å kjøpe dyr vest nå. Men må nesten HA en i tilfelle det skulle bli aktuelt med en KC i høst. Vil heller kjøpe en ordentlig (luft) vest hvis det blir mer alvor med feltrittsplanene senere år! 

9 timer siden, LisaFi skrev:

Nei æsj, sier du det?😖 men mistenker at alle godkjente er eh, massive.  Den jeg har (som har blitt for stor) er også sånn type som ser ut til at rytter skal tåle å bli overkjørt av traktor. 🙈 

Noen som har evt andre forslag? 

Har ikke så lyst til å kjøpe dyr vest nå. Men må nesten HA en i tilfelle det skulle bli aktuelt med en KC i høst. Vil heller kjøpe en ordentlig (luft) vest hvis det blir mer alvor med feltrittsplanene senere år! 

Kan jo hende, men hun hadde en fra høøks som satt bedre og var litt mindre.. Papplate tredd utenpå unge 😅 det er noe med de borelåsene i tillegg til glidelåsen også føyde den seg liksom ikke noe rundt kroppen. Hun hadde denne https://www.hooks.no/rytter/rytterutstyr/sikkerhetsvester/sikkerhetsvest-voksen-ares-crw før den fra horze, og den satt bedre 🤔 

• Liker 1

Jeg håper å ha ridbar hest igjen utpå høsten,og vurderer å kjøpe en ny gjord. Jeg har Marjoman xpand nå,og liker jo den, men ønsker en som er lettere å gjøre ren til gjørmetida. 😛 Så kriteriene er en dressurgjord som er lett å rengjøre, men også anatomisk og fleksibel. Eidur blåser seg gjerne opp en del ved stramming av gjord, men er mer komfortabel med Msrjoman- gjorden.

Har kikka litt på Top Reiter Magic Move og den brede fra Tøltrider. Noen som har erfaring med de eller har noen andre å anbefale? Siden det er en gjord nr 2 bør den ikke koste en nyre.😛

Edited by Nina

2 timer siden, Nina skrev:

Jeg håper å ha ridbar hest igjen utpå høsten,og vurderer å kjøpe en ny gjord. Jeg har Marjoman xpand nå,og liker jo den, men ønsker en som er lettere å gjøre ren til gjørmetida. 😛 Så kriteriene er en dressurgjord som er lett å rengjøre, men også anatomisk og fleksibel. Eidur blåser seg gjerne opp en del ved stramming av gjord, men er mer komfortabel med Msrjoman- gjorden.

Har kikka litt på Top Reiter Magic Move og den brede fra Tølthester. Noen som har erfaring med de eller har noen andre å anbefale? Siden det er en gjord nr 2 bør den ikke koste en nyre.😛

Jeg har kjøpt denne, etter å ha kjent/sett på venninna mi sin: https://www.horze.no/dressurgjorder/mink-horse-mmergo-dressurgjord/324491.html#color=BL

Og herreguuud, så myk og god den er! Den har Y-feste til strikken også, så den strammer jevnt. Det har jeg savnet på andre gjorder. Middels bred. Og ikke minst enkel å rengjøre, siden den er syntet - bare å vaske hele greia i lunkent vann og henge til tørk. Koster litt da, men verdt det! Det er hovedgjorden min nå.  ☺️

• Liker 1

Kunne tenkt meg en syntetisk dressurgjord til regntiden, finnes det? Må ligne på lær... 

11 timer siden, Legaat skrev:

Jeg har kjøpt denne, etter å ha kjent/sett på venninna mi sin: https://www.horze.no/dressurgjorder/mink-horse-mmergo-dressurgjord/324491.html#color=BL

Og herreguuud, så myk og god den er! Den har Y-feste til strikken også, så den strammer jevnt. Det har jeg savnet på andre gjorder. Middels bred. Og ikke minst enkel å rengjøre, siden den er syntet - bare å vaske hele greia i lunkent vann og henge til tørk. Koster litt da, men verdt det! Det er hovedgjorden min nå.  ☺️

Den har jeg også. Måtte finne en med Y fester fordi ridehesten har litt rund mage så gjorder med vanlige fester bare strammet baktil, og endte på denne. Hesten hadde begynt å gneldre litt etter den forrige gjorden, men med denne er han veldig fornøyd!

• Perfekt 1

7 timer siden, Mona skrev:

Kunne tenkt meg en syntetisk dressurgjord til regntiden, finnes det? Må ligne på lær... 

Anbefaler wintec cair. Ser harde ut utapå, men veldig gode for hesten.  Jeg rir 3/4 av året i søle føler jeg, og synes det et et bra alternativ.

Liker prestige sin rp 😍 (ufoen). Ligger bra og holder salen i ro og hestene liker den veldig godt. Dyr som f men finnes å få kjøpt brukt heldigvis. 

4 minutter siden, Issa skrev:

Liker prestige sin rp 😍 (ufoen). Ligger bra og holder salen i ro og hestene liker den veldig godt. Dyr som f men finnes å få kjøpt brukt heldigvis. 

Den ser så voldsom ut. Jeg har ikke så stor hest. Den er veldig smal, så ser for meg at det blir mye gjord på liten hest. 😛 Også har jeg ingen nyrer og donere bort.🙈

9 timer siden, Nina skrev:

Den ser så voldsom ut. Jeg har ikke så stor hest. Den er veldig smal, så ser for meg at det blir mye gjord på liten hest. 😛 Også har jeg ingen nyrer og donere bort.🙈

Ponnivarianten er mindre enn hestevarianten :)

2 timer siden, Elisabeth E skrev:

Ponnivarianten er mindre enn hestevarianten :)

Det er jo bra. Da mangler jeg bare pengene. 😛 

Tror nok jeg må gå for noe rimeligere denne gangen. 😄

Akkurat nå, Elisabeth E skrev:

Fikk min brukt for 1500 spenn:)

Oi,det var billig! De som lå ute nå kosta 2-3000. Men verdt å holde øya oppe da.🙂

Kjøpte også min brukt til en hyggelig penge 😊

Det går overraskende bra med den vanlige ufoen - jeg har jo en liten islandshest (på 135cm sikkert), og vi fikk prøvd både ponni og vanlig størrelse, det var ikke det samme. Hun ville kun ha vanlig størrelse. 🤷‍♀️ Noen hester liker de visst ikke, men Albina liker den veldig godt.

Har vanlig på min lille og. Den ligger bra på han. Og den vises nesten ikke på min store. Kjøpte min for 2500 og syns det er innenfor for en gjord, de koster gjerne 2000ish de litt ordentlige.. 

53 minutter siden, Issa skrev:

Har vanlig på min lille og. Den ligger bra på han. Og den vises nesten ikke på min store. Kjøpte min for 2500 og syns det er innenfor for en gjord, de koster gjerne 2000ish de litt ordentlige.. 

Nå koster de nesten 5000 nye.😬

• OMG 2