Jump to content
Sawielb

Utstyrstråden

Recommended Posts

1 time siden, Sunniva skrev:

De har jeg ikke tenkt på å sjekke ut, men det skal jeg gjøre! Den som skal ha ny gjord kan jo kanskje spare litt, og låne gjord av Mamman sin enn så lenge - Mamman har jo mer enn nok utstyr. 🙊

Jeg mente tøltrider forresten, enklere å få tak i I Norge 😅 men ja, bedre å spare litt 😁 

1 time siden, Issa skrev:

Jeg mente tøltrider forresten, enklere å få tak i I Norge 😅 men ja, bedre å spare litt 😁 

Jeg regna med du mente tøltrider ja 😛 Vi får se hva det blir til! 

Sitter og designer sal og fytti helvete det er ikke enkelt å bestemme seg for fargekombinasjoner 🥵 Luksusproblem! Jeg vet... Men problem uansett... :lol: 

1 time siden, Emsy skrev:

Sitter og designer sal og fytti helvete det er ikke enkelt å bestemme seg for fargekombinasjoner 🥵 Luksusproblem! Jeg vet... Men problem uansett... :lol: 

Hva slags sal?

Jeg har en hest som har bestemt seg for at jeg trenger Bosal... sukk. det har jeg ikke råd til :( 

3 minutes ago, smaaen said:

Hva slags sal?

Jeg har en hest som har bestemt seg for at jeg trenger Bosal... sukk. det har jeg ikke råd til :( 

Ser ut som om det blir en Jerez SKL, litt nettere versjon av burgeren :)  Hvis alt går som det skal, da, og ingen hester har behov for å prøve å dø på seg den neste tiden, bilen holder seg gående osv osv.

Skal holde øynene åpne for bosaler for salg, jeg vet Taur har en billig en, men kan ingenting om bosaler og den er sikkert ikke helt optimal?

18 minutter siden, Emsy skrev:

Ser ut som om det blir en Jerez SKL, litt nettere versjon av burgeren :)  Hvis alt går som det skal, da, og ingen hester har behov for å prøve å dø på seg den neste tiden, bilen holder seg gående osv osv.

Skal holde øynene åpne for bosaler for salg, jeg vet Taur har en billig en, men kan ingenting om bosaler og den er sikkert ikke helt optimal?

Kult, anbefaling fra Wolfgang i går (aner ikke om det også gjelder jerez modellen) er å bestille med medium puter og tilpasse videre med kiler 😛 

Nei Bosaler bør en helst ha ny, og de formes spesielt til hesten den skal brukes på, ligger vel på rundt 4000+ for bosal + mecate tipper jeg. Her kjenner de jo alle som lager så man må liksom ha den eller den, men den jeg lånte i dag fungerte veldig fint for F så har lyst på en fra den samme makeren. 

8 minutes ago, smaaen said:

Kult, anbefaling fra Wolfgang i går (aner ikke om det også gjelder jerez modellen) er å bestille med medium puter og tilpasse videre med kiler 😛 

Nei Bosaler bør en helst ha ny, og de formes spesielt til hesten den skal brukes på, ligger vel på rundt 4000+ for bosal + mecate tipper jeg. Her kjenner de jo alle som lager så man må liksom ha den eller den, men den jeg lånte i dag fungerte veldig fint for F så har lyst på en fra den samme makeren. 

Takk for tips!! Jeg hadde tenkt medium eller thick, men så en islandshest med thick og salen svevde en meter over hesten 🙈 Har liksom lyst til å sitte på hesten, ikke over. Veldig godt å vite at de kan tilpasses med kiler. Smart!

Aah, ja gir jo mening at de må tilpasses. Da blir det verre :/ 

8 hours ago, smaaen said:

Medium puter vil si 3cm (altså 2+1)? 

Og bruker de kilene i tillegg til putene? Når vi snakka om dette skjønte jeg det som at man hadde egne kileformede paneler som man brukte i stedet for de vanlige 🤔

Edited by Sivoya

2 timer siden, Sivoya skrev:

Medium puter vil si 3cm (altså 2+1)? 

Og bruker de kilene i tillegg til putene? Når vi snakka om dette skjønte jeg det som at man hadde egne kileformede paneler som man brukte i stedet for de vanlige 🤔

Han sa det er tre tykkelser på putene, han bestiller alltid medium. Det de bruker er sånne innlegg du legger mellom sal og pute, som også ha borrelås. Som fyller ut der hesten ikke gjør det selv. Ved manken eller for å heve salen bak om vekten i salen blir feil. 

• Perfekt 1

1 hour ago, smaaen said:

Han sa det er tre tykkelser på putene, han bestiller alltid medium. Det de bruker er sånne innlegg du legger mellom sal og pute, som også ha borrelås. Som fyller ut der hesten ikke gjør det selv. Ved manken eller for å heve salen bak om vekten i salen blir feil. 

Ah, jeg skjønner! Jeg trodde de bytta ut hele panelene, jeg. Men det var jo logisk og smart 😄👌🏼 Vet du om de bestiller disse innleggene også fra Deuber? 

Må ha et par nye frambeinsbelegg. De skal være lette, ikke trekke til seg vann og være godt ventilerte. 

Noen som har disse? 

E9C2AC8F-BAF7-4A52-9199-7012F86D019C.png

1 time siden, LisaFi skrev:

Må ha et par nye frambeinsbelegg. De skal være lette, ikke trekke til seg vann og være godt ventilerte. 

Noen som har disse? 

E9C2AC8F-BAF7-4A52-9199-7012F86D019C.png

Eg lurer på om eg ikkje har disse til sprang 😊 kan dobbeltsjekke i morgon. Men fornøyd med mine iallefall. 

• Liker 1

10 timer siden, Stjorm10 skrev:

Eg lurer på om eg ikkje har disse til sprang 😊 kan dobbeltsjekke i morgon. Men fornøyd med mine iallefall. 

Det var god info! Kan du ikke sjekke hvilken størrelse du har? Ikke svære pailabber på min røde dame, men hun må kanskje ha full for å få de lange nok likevel? Derfor jeg gjerne vil ha slik lukking og ikke faste kroker, mistenker det kan bli vanskelig å få til akkurat passe stramt.

52 minutter siden, LisaFi skrev:

Det var god info! Kan du ikke sjekke hvilken størrelse du har? Ikke svære pailabber på min røde dame, men hun må kanskje ha full for å få de lange nok likevel? Derfor jeg gjerne vil ha slik lukking og ikke faste kroker, mistenker det kan bli vanskelig å få til akkurat passe stramt.

Det er disse eg har 😊

Mine er str cob (c 3/4) for å lese av begge lappene. Fjordhestbein er ikkje dei letteste å finne belegg til, men disse passer han ganske greit 😊 brukt dei på kvar økt i sprang i høst/vinter og dei har holdt sålangt 👌

1 time siden, Stjorm10 skrev:

Det er disse eg har 😊

Mine er str cob (c 3/4) for å lese av begge lappene. Fjordhestbein er ikkje dei letteste å finne belegg til, men disse passer han ganske greit 😊 brukt dei på kvar økt i sprang i høst/vinter og dei har holdt sålangt 👌

føler du han blir svett/våt under beleggene? 

1 time siden, LisaFi skrev:

føler du han blir svett/våt under beleggene? 

Nei, ikkje som eg har lagt merke til. Vi har hatt veldig fuktig, våt og gjørmete høst og vinter, så beina har ikkje vert 100% tørre når eg har tatt dei på, men dei har vert ganske tørre når vi har tatt belegga av 😊

Er det noen som har erfaring med belegg fra Premier Equine? (Smart stall forhandler).  Vil gjerne høre om både feltrittsbeleggene og sprang (kevlar) beleggene! 

Jeg har stallbelegg fra de. Kjempe god kvalitet, og veldig holdbare. Bruker de på natten innimellom, og på transport. 

Kjenner ikke til de du nevner, men det er et godt merke har jeg forstått.

15 timer siden, Kah skrev:

Jeg har stallbelegg fra de. Kjempe god kvalitet, og veldig holdbare. Bruker de på natten innimellom, og på transport. 

Kjenner ikke til de du nevner, men det er et godt merke har jeg forstått.

Så bra! De så fine ut, og jeg liker godt at lufting er en av hovedprioritetene i produktbeskrivelsene! Ikke dyrere enn mange andre «merketing» heller. 

• Liker 1

Tips til ridedekken med glatt innside?

Edited by Blesa

5 timer siden, Blesa skrev:

Tips til ridedekken med glatt innside?

Jeg har dette fra horze. Helt ok, kanskje litt kort på sidene. Men salen min har bare én kappe, hvis du har doble er kanskje sånne med lukking over manken bedre.

2989CB7D-4EB9-460A-9D98-29888D626F1D.png

• Liker 1

30 minutter siden, Issa skrev:

Jeg har dette fra horze. Helt ok, kanskje litt kort på sidene. Men salen min har bare én kappe, hvis du har doble er kanskje sånne med lukking over manken bedre.

2989CB7D-4EB9-460A-9D98-29888D626F1D.png

Hun har også monoflap 😃

2 timer siden, Albina skrev:

Hun har også monoflap 😃

Da vil jeg ha fortet meg å kjøpe det der 😅 

Event har de er på høøks Skedsmo som er litt lengre ned på sidene. Og rosa. 

Screenshot_20200325-000138_Chrome.jpg

• Liker 1

Akkurat nå, Issa skrev:

Ikke mer enn jeg har klådd på det og det virker ok i læret. Har varianten fra collegiate og den er jeg veldig fornøyd med 😍 

Det er den jeg egentlig har tenkt å kjøpe, men ramla over dette som var litt billigere. Prøver å være litt økonomisk etter bomkjøpet fra Fagerbits. 😄

2 timer siden, Nina skrev:

Det er den jeg egentlig har tenkt å kjøpe, men ramla over dette som var litt billigere. Prøver å være litt økonomisk etter bomkjøpet fra Fagerbits. 😄

Nooo ble det bom 😅 

Patenten er i hvert fall god 😃 

10 minutter siden, Issa skrev:

Nooo ble det bom 😅 

Patenten er i hvert fall god 😃 

Hesten min har minimunn, så det ble jo for stort.🙄 De bittene var visst ikke store i str likevel fant jeg ut.

Hm, vurderer å prøve det hodelaget. Kan jo alltids sende det tilbake om det virker helt bæsj når jeg prøver det på.

Har et spm ang horsware Amigo bravo plus som hooks har i 30g, er bravo store i str? 145 i bucas smartex er akkurat nesten litt for snaut for Julie å tenkte at jeg skulle prøve ut hw igjen nå samt kjøpe linere for å teste til vinteren