Jump to content

Bakkearbeid - Grunntrening - annen trening

LeneShettis

Recommended Posts

• 5 months later...

Dette var en neglisjert tråd! Fra dagens trening med shirehesten:

12343243_10205361749552189_1366711453_o.jpg

Han har et uheldig ganglag, og vi jobber nå med å få han til å bevege seg mer korrekt i forhold til eksteriørmessige utfordringer. Dett er første økt på syv måneder (seneskade og røntgenfunn i hovsenebeinet). Målet med treningen er å lære han å ta mer vekt bak enn fram, ettersom hovsenebeinet alltid vil være utsatt i den hoven.

Jeg jobber kun fra bakken for tiden, akkurat startet opp etter et par ukers pause pga eksamen osv. Vi jobber egentlig bare med lydighet og øke/korte inn steget. Når den begynner å høre på meg skal vi sette i gang med andre ting, foreløpig bytter jeg på tømmelongering og leietau/longeringstau. Gampen sliter litt med å stå stille hvis den ikke får stå klistra opp i meg, så vi jobber med å være litt mer selvstendig og kunne stoppe med meg BAK tømmene. Litt unødvendig at hesten vil snu seg hver gang jeg ber om brems.

Jeg gjør også endel sånt om dagen med min store grå. Litt for å forklare ham at løsgjøring er deilig, ikke noe man krangler om, og litt fordi det er gode lederskapsøvelser.

Driver og reoppdager bokhylla mi igjen, Bent Branderup sine bøker er det årevis siden jeg har lest selv om de har inspirert meg mye før.

a7a047292ab49922448358870f39421a.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er jo veldig glad i bakkearbeid! Etter at jeg begynte med akademisk og oppdaget denne gullgruven føler jeg at jeg har så mange flere verktøy når jeg jobber med hest, og det er supergøy :) For tida (dvs før det ble mørkt..) jobber jeg mest med litt groundwork og longering / halvlongering (altså hvor man longerer, men går rundt litt nærmere hesten). Sist vi trente prøvde jeg også å jobbe litt stillestående og det gikk egentlig bedre enn jeg hadde frykta med en hest som er litt vel våken, og det har jeg veldig lyst til å jobbe mer med. Etter jul har jeg tenkt til å få litt undervisning igjen og da vil jeg gjerne få litt hjelp med bakkearbeidet. Jeg gleder meg til det, nå er det litt vel lenge siden jeg har fått undervisning merker jeg! 

Noen som vil dele hva de gjør av bakkearbeid? :) Jeg går litt tom for ideer fordi jeg egentlig aldri har lært så mye. Har en hest som er sliter litt med motivasjonen og fremdriften, men som liker å tenke. Og en annen som helst vil løpe om ting blir tungt eller pisken blir for farlig. :P

Stort sett går vi bare i sirkel og øver på å flytte bakpart og skuldre, ofte før en rideøkt. Med Pille har jeg gått litt lange tøyler (min egen versjon *kremt*). Til å begynne med var han kjempegira og syntes det var såå gøy! Nå er det også blitt litt kjedelig så jeg føler jeg burde finne noe nytt han synes er spennende. Han liker nok egentlig veldig godt å få bruke det lille hodet sitt, men er også ganske smart (i motsetning til hva jeg egentlig har tenkt tidligere..) og går fort lei. Når vi er på ridetur i skogen feks; Er litt kjedelig å bare trave rett fram, men han blir såå gira om vi feks traver fort og "plutselig" løper inn på en liten sti og legger inn masse svinger og "avstikkere". Eller tar krappe svinger og fatter galopp. Longering var også gøy en periode, men ikke så veldig nå lenger. Føler han må "overraskes" litt.

Hva med å bruke bommer, Malin? Da blir det kanskje mer spennende [emoji4] f.eks legge dem langs midtlinjen og gå serpentiner over.

Ja, det har jeg egentlig tenkt på å prøve. Og små hinder kanskje. Kanskje sånne "labyrinter" også hvor han liksom må ta en frampartsvending feks mellom bommene? Man må være kreativ med den der om han skal gå fram samtidig som han er fornøyd altså. :P

• 3 weeks later...

Ønsker å dra opp denne jeg.. Noen som har tips til gode videoer eller sider med info? Litt steg for steg gjerne. Udyret jeg har nå er ikke så veldig grei på bakken. Han er nok ganske usikker og da vil han gjerne trampe oppå meg. Han er også veldig konsentrert om alt annet og generelt en veldig skeptisk og vàr type-. Tror ikke han har trent så mye på å gå pent i bånd for å si det sånn..  Og når hesten er så stor som han er så er det ikke gøy med han hengende oppi nakken min. :blink:

Han er nok ganske lett i fremparten og kan nok gjerne steile hvis ting ikke går hans vei. Det har dog bare skjedd en gang. Er veldig obs på det nå. Jeg har trent han litt på små volter at han går typ en meter fra meg. På Denne måten får jeg han lett frem hvis han skal stoppe og glo. Men vet ikke om jeg gjør ting riktig :P 

På 22. desember 2015 at 20.42, Mariell skrev:

Ønsker å dra opp denne jeg.. Noen som har tips til gode videoer eller sider med info? Litt steg for steg gjerne. Udyret jeg har nå er ikke så veldig grei på bakken. Han er nok ganske usikker og da vil han gjerne trampe oppå meg. Han er også veldig konsentrert om alt annet og generelt en veldig skeptisk og vàr type-. Tror ikke han har trent så mye på å gå pent i bånd for å si det sånn..  Og når hesten er så stor som han er så er det ikke gøy med han hengende oppi nakken min. :blink:

Han er nok ganske lett i fremparten og kan nok gjerne steile hvis ting ikke går hans vei. Det har dog bare skjedd en gang. Er veldig obs på det nå. Jeg har trent han litt på små volter at han går typ en meter fra meg. På Denne måten får jeg han lett frem hvis han skal stoppe og glo. Men vet ikke om jeg gjør ting riktig :P 

Ikke gjør noe avansert. Vær veldig obs på at hesten ikke kommer inn mot deg, eller dytter deg med skulderen, du skal beholde ditt personlige rom! Jeg ville kanskje bare trent på stopp, start og rygging. Cluet er at hesten skal stoppe fordi du stopper, ikke fordi du tar i tauet, gå når du går i ditt tempo, ikke fordi du drar/bremser med tauet osv. Hesten skal også rygge fordi du går, ikke fordi du dytter på den. 

Mitt beste råd: få med deg noen som er gode på bakkearbeid til å vise deg, er så små nyanser som avgjør om det blir bra eller dårlig. 

Jeg jobber litt sånn med min ene for tida. Inspirert av litt alt mulig. Ikke helt klassisk, akademisk eller noe som helst. Bare det jeg føler at denne hesten trenger for tida.

For det første skal han holde oppmerksomheten på meg ( øye, ører). Videre skal han holde seg unna mitt område, la være å bite på ting eller finne på ting selv.

Videre er han ikke innspent her, for jeg vil han skal ta mer ansvar for å finne balansen selv (han kan lene seg på bittet og skyve skuldre i hytt og pine ved ridning). De lange westerntøylene som henger i bittet er bare hengt bak stigbøylene for å ikke gli fram når han strekker seg.

Jeg ønsker å lære ham å strekke hele overlinja, også etterhvert ved ridning ( hopper i salen og repeterer øvelsene fra salen på slutten av økta ). Så han får ros for å senke hodet med stilling innover og samtidig jobbe fremover.

Denne har foreløpig et problemområde muskulært i høyre bog/skulder, så jeg jobber endel med å tøye det partiet både i stallen før og etter, samt under treningen (trå utover gjennom skulderen).

Spatten hans krever også lang og gradvis oppvarming, og jeg ber også om noen steg ovrrtredelse av bakbeina (krysse bakbeina utover, stilt/ bøyd innover).

Det er merkbart lettere å jobbe fra salen rett etter disse øvelsene fra bakken.

Så akkurat for tida jobber vi med dette. Hvis dårlig tid bare dette, hvis bedre tid også fra salen etter bakkearbeidet som oppvarming.

Her jobber jeg Eline fra bakken. Noen ganger skjer det ingenting, andre ganger skjer alt på en gang. Noen ganger får jeg for mye, andre for lite. Hovedfokus er uansett alltid å løsgjøre og etterhvert samle (dit er det et stykke til enda).

67800c2a21312df17a3020959a9ebff5.jpg

2e98cd32da05e465787bd147ebd6f022.jpg

b7b2cfafe6088ce1132ec9719395eaee.jpg

f9904938c77cb4fef0856d3991398ddc.jpg

cab330a0eac07d775ea6b929f1c56cb1.jpg

Så fint! Ser ut som om kapsunen/taugrima (??) blir dratt litt opp i øyet hans på utsiden, er det noe som skjer ofte? Ser ut som god trening for ham da, hesteyoga [emoji4]

Ja, den er kanskje i mykeste laget for ham, kunne godt hatt en kapsun med stiv nesedel. Prøver å etterstramme kjeveremmen av og til.

Jeg følger siden hans på Facebook og har fått et godt inntrykk av han, uten at jeg har lest sånn kjempemye (kom over den for ikke så lenge siden). Så jeg skal definitivt prøve å få sett den videoen :) Takk for at du deler!

Noen fryktelig dårlige bilder tatt fra film i dag. Jeg er ikke så veldig utdannet i arbeid for hånden så vi prøver oss litt frem. Findus begynner endelig å skjønne litt mer av tegningen, jeg sliter mest med at steglengden hans er noe lengre enn min så jeg må klare å følge med. Travet har endelig blitt "lett" for hesten er nå sterk nok til å klare å trave sakte nok for min gange.

FullSizeRender_28.jpg

FullSizeRender_17.jpg

FullSizeRender_18.jpg

FullSizeRender_19.jpg

FullSizeRender_24.jpg

• 2 months later...

Jeg gjentar meg selv litt her, men har i helgen fått litt instruksjon i arbeid for hånden for første gang. Vi har jobbet med noe så avansert som start, stopp, rygg, og versade :P Finorio er superfølsom når jeg går ved siden av, og når jeg nå fikk en pisk i tre som er importert fra Portugal som faktisk rekker frem dit den skal ble han enda mer sensitiv. Jeg kan lett se for meg at vi kan enkelt leke oss litt med samling for hånden på denne måten. 

Jeg jobber fra bakken hver rideøkt før jeg setter meg opp, både som oppvarming og for å få forfinet signalene. Må huske på egne skuldre, egen kroppsholdning og positur samt jobbe med teknikken med pisken. Hesten er veldig følsom for når pisken er aktiv og når den ikke er det og holder jeg den aktiv når han ikke trenger det blir det for litt veel mye energi inn i mixen :P

Gå fremover

12890997_10156667765710494_3476380065151

Prøve å sortere hender, tøyler og pisk. 

12891503_10156667765760494_2130969344106

Holdt

12525102_10156667765750494_8834280591112

Rygge

img_3498.jpg

Prøver meg på å få litt mer bøyning i hesten, må løfte hodet noe mer, men det er vanskelig gitt

1933492_10156667766215494_88552193780191

På vei inn i en versade, er vanskelig å få nok energi bakfra, løfte nok foran og få han til å bære seg selv uten å lene seg på meg, men øvelse gjør mester. 

12891145_10156667766270494_9019730586255

Gleder meg til å jobbe enda mer med dette, for nå som jeg har litt holdepunkter å jobbe med er det mye lettere å holde på alene. Særilg mtp arbeid med piaffe og slike øvelser blir nok bra å få en god rutine på arbeid for hånden. Jeg er mest redd for hva jeg skal gjøre om jeg ødelegger den fine pisken jeg har fått meg (eller om hesten spiser den :spise: ). Får eventuelt få noen venninner til å importere flere til meg til høsten :P 

Jeg har også begynt å jobbe litt fra bakken som oppvarming, mest for at hesten skal få Stokke beina og kroppen uten at jeg forstyrrer på toppen. Jeg må jobbe mye med hvordan jeg plasserer meg, og forfine signalene, for jeg har ikke heelt kontroll ennå. Men sist klarte jeg å få på plass skuldrene ved hjelp av pisken så han gikk mer korrekt, så det går framover.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Jeg har aldri "lært" å trene hest fra bakken sånn ordentlig dressurmessig, og mitt arbeid vil nok for en trent hesteperson se ut som et sabla sammensurium. :D

Det jeg gjør er nok en blanding av noen hprsemanship-prinsipper (jeg gjør dette minst like mye for å få hesten i riktig mental status som for oppvarming eller trening som sådan), og litt akademisk inspirasjon (Bent B), stillestående bøyning, lære hesten å FØLE egen kropp og få den til å bli mer ansvarlig for egen balanse.

Vike for press, finere signaler, senke hodet (slappe av. Både senke hodet og tygge er noe hester gjør når spenninger slipper, og min erfaring er at det også fungerer i motsatt rekkefølge, ved å senke hodet og oppfordre til aktivitet i tunge og kjeveledd så kan man få en spent hest til å bli mer avspent. Derfor vil jeg gjerne ha et (leddet, på noe vis) bitt i munnen til hesten selv om jeg f.eks jobber fra en kapsun).

Vi øker volte gjennom skulderen ( trengs for denne hesten, stram brystkurv), og så stopper jeg mine bevegelser (står i ro i steder for å gå ut i volten), slik at han må hente inn skulderen sin på voltesporet igjen. Igjen, få hesten til å føle forskjellen.

Vi gjør også noen giravolter, jobber med overtramp i versadeaktig bevegelse noen få skritt i gangen før han får gå godt fram på volten igjen.

Jobber også med å senke hodet (ikke titte eller dra ned rygg/ manke) både fra stillestående, skritt og trav, begynt litt i galopp i det siste. Spesielt utfordrende i overgangene, hesten jeg jobber med nå har en uttalt vane med å slippe opp hodet og ned/ manke og rygg, spesielt uttalt i overganger nedover.

Nå begynner det å være greit uten innspenninger, fordi han begynner å kjenne igjen øvelsene og føler seg vel når han senker hodet (endorfiner), til å begynne med var han så ukonsentrert og interessert at jeg bare tok på ham noe som fysisk hindret ham i å "være overalt" annet enn å høre på meg.

Jeg bruker vel også en del ulike teknikker hvis man ser på det arbeidet jeg gjør fra bakken med hesten. Men akkurat med tanke på arbeid for hånden så er det å gjøre det jeg ville gjort fra ryggen, bare at det er uten rytter. Det er dette arbeidet jeg gjør før jeg setter meg på hesten, ellers kan jeg finne på mye forskjellig fra bakken, med ulikt utstyr. For min hest er det viktigere å bruke arbeid for hånden til å heve hodet, han har null problemer med å senke det, altfor lavt og langt bak lodd. Så for han er arbeidet for hånden nyttig fordi jeg kan plassere hodet hans mye bedre og da blir alle øvelsene 10 hakk bedre. Særlig forskjellen på ryggingen med hevet og senket hode er nesten latterlig :P 

Det eneste jeg har lært tidligere har jeg lært fra ulike bøker, så det var veldig fint å få litt konkrete tips og allerede ser jeg stor fremgang i arbeidet vårt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...