Jump to content
Mariell

Unghest født 2014

Recommended Posts

Njord er godt i gang med voksenlivet!

FB_IMG_1471202111550.jpg

_20160822_201737.JPG

Vi har såvidt begynt å snuse på leiefri kjøring, fått hurtigkoblinger til liner og baksele i dag, så vi er meir sikkerhetsbeviste i innkjøringa 😊😊

• Liker 1

Jeg har bare hatt på hodelaget 3-4 ganger på gampen siden jeg fikk ham, beitet de står på er så digert at jeg rett og slett ikke gidder og bruke over en time på å lete.. så ordentlig trening begynner først når de kommer inn 1. September. 

• Liker 1

Med ca ein mnd imellom bildene, så har det skjedd mykje her! I går hadde eg min første kjøreøkt, aleine! Planen var egentlig Ikkje å koble vogna på, så gubben fikk bli heime, men når eg hentet hesten fikk eg lyst likevel! 

Og han leverer, gang på gang! Unghest er gøy, og endelig føler eg vi er på rett spor til rett tid 😊😊

_20160813_165543.JPG

Første gang med vogn siden før sommeren!

_20160917_163057.JPG

Etter økta i går 😊

• Liker 3

Når tenker dere å starte tilvenning til sal? 

Min lille hest har begynt å bli kjempeflink til å bli longert, gå turer i skog og i boligfelt. Her oppfører hun seg som en rutinert, voksen hest. Vi har også startet å tømmekjøre på ridebanen. Hun er utrolig lærevillig og flink. Nå leter jeg etter sal for å starte tilvenningen 👍🏻

Den tenker jeg å klaske på over høstferien en dag det passer:) Skal bare longere med den osv, så fester den på som med saletten og gjør ikke noe ut av det.  De veier jo ikke mye, og når de er vant til saletten går det nok bra:) 

Tenkte å prøve den på snart og jobbe litt med den, og bruke siste dagene her før juleferien med å hive meg oppå. Han er blitt stor, voksen og avbalansert så voksenlivet står på døra for alvor! 😊

Han er så voksen i hodet at eg alt for lett glemmer at han faktisk bare er 2år gammel!

Lille Sjarmfisen for noen dager siden.  Provisorisk målt til 140 cm foran nå... Gosh...

14450015_10157633529910389_464760255088500820_n.jpg

• Liker 2

Pompel og pilt :)

Belize e. Belamour og Luna e. Gårder's Sandy. Belize skal en tur til B erven på lørdag. Er alt greit i munnen så starter vi trening for fullt til neste uke :D

DSC_2513.JPG

• Liker 4

Lille Joe er bare 150 cm på strømpelesten, men fin er han hvertfall :rødmer: Til sammenligning målte vi de to andre 2-åringene samtidig. Den ene er 161, og den andre 167 :blink: 17 cm er ganske stor forskjell på to hester som er samme alder og samme rase, haha. 

joe.jpg

• Liker 4

Njord har fått vokseforbud, ishmålt til 148 med sko og det holder i bøtter og spann på ein 2,5åring som kunne stoppet på 146!! :blink:

Iiik.... jeg har lurt meg til å sitte på småfrøkna og skritte et par runder i ridehallen... :engel: Klarte ikke å dy meg på lørdag, så jeg bare måtte teste :engel: Så nå har jeg puttet henne opp på utegangen igjen. Kan ikke ha henne nede på stallen, for da klør det i fingrene til å begynne :lol:

• Liker 1

Min var sterk og dum sist jeg tømmekjørte ham, men i dag gikk alt så mye bedre:p Han girer seg veldig opp når det skjer noe, men i dag var alle hestene helt koko, så litt unnskyldt er han. Men i dag travet vi på volter og sto nesten helt stille på kommando x) Litt mye lopper, og han elsker å bruke seg. 

Så at han er nok et par cm høyere bak nå igjen, så da vokser han vel mer da.. 

• Liker 1

Min har kommet ett stykke siden det lille uhellet vårt. Må skifte bitt på han igjen, men han styrer med nokon tenner så mulig det sitter litt der også, han henger sånn på venstre tømme. Men vi satser å hive vogna på til helge igjen.

Ellers så er han fattet og fornuftig, sånn 90% iallefall 🙈 

Klarte ikke å dy meg i dag heller. Gikk bort i hallen, drog en stol bort til henne og klatret oppå barbak. Hun stod dønn i ro! Så var det bare å smatte litt og så skrittet vi et par runder på hver hånd :engel:

• Liker 4

Og så måtte vi jo ta selfie i speilet da, men glemte å slå av blitsen :lol:

20161217_170742.jpg

• Liker 3

Eg hang over mini her om dagen, så håper og prøve å sitte på ein av dagene før heimreisen ☺

IMG_20161215_201921.jpg

Tenk at han snart liksom er 3år.. 

Ellers begynner han å ligne hest.

_20161215_211945.JPG

Vinterpelsen er på plass iallefall!

• Liker 2

Oj, så flink hun er, Torild. 

Min har bare blitt tilvent sal, og nå sal med stigbøyler. Det er null problem hvertfall. Har lagt litt vekt på min hoppe, men ikke skikkelig. 

Hvordan gikk du fram før du satt deg opp på henne? Lang tilvenningsfase? 

Jeg har en plan, men syns det er interessant å høre deres erfaringer også.  😊

Skal ta livet av noko veps som han har fått i hodet når eg kommer sør igjen, så blir det både sal og vogn som fokus itillegg til alt anna fra nyåret. 

Sal med stigbøyler har vi vendt til uten store problemer, så nærmer oss på det stadiet der og 🙈

Vi har gått på tur i skogen i dag med mamma og pappa! Hadde ikke med noen andre hester, men det var en ponni som gikk ca 100 m foran oss og ble redd for noe, men det gikk veldig bra. Han oppførte seg ekstremt eksemplarisk hele veien, han går bak meg som en stor hund! Opp og ned bakker, frosne dammer, åpne jorder, ikke noe problem. 

Så her går det framover :)

• Liker 4

Nå måtte jeg regne etter om min var født i 2015 eller 2014 👀 Så at halen hadde nesten vokst fullt ut på min så den så litt mindre føll ut (kunne ikke falle meg inn å sette meg på den lille gnotten der) Har bundet han opp to ganger og børstet han én, samt trent litt på å løfte beina. Veldig flink. Ellers går han ute og bøller med Brandur som syns det er stas å ha en klåmarkkompis... Han er 2014 modell altså 😅 Livets glade dager på stall Frigård. 

Edited by Issa

Hehe, min er turbobølle for tida 😝 Litt vel glatt uten sko nå så grovflisa og huset får kjørt seg. "Storebror" Váli er til for å plages tydeligvis. 🙈😂 

ellers gjør vi ikke noe spesielt annet enn å leie inn på kvelden og ut på morran. Sånn er barnelivet 😊

Edited by Hrimbakur

Jah, da hadde vi plutselig 3- åringer. 

Gratulere med dagen, og godt nytt år til dere alle. 

Edited by Queen
  • Liker 2

Ikkje sei det ein gong 😂 Ikkje heilt sånn klar for årets begivenheter heilt endo!

Men ja, godt nyttår alle mann 😁😁

• Liker 1

Har dere begynt innridningen på 3 åringene deres nå? Jeg rir nå en dag i uken på mi. Bare 10 minutter pr gang, og av dette er det 5 minutter med skritt og 5 minutter med trav. Og hun skjønner det greit :)