Jump to content

Unghest født 2014

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hils på min nye stjerne   Belize H etter Belamour, ue Rambo. 2014 modell og bare verdens peneste lille dame Får henne hjem  på søndag   Fotograf er oppdretter H ilde H augsrud

Min har hoppet hinder idag.. Tror det er greit vi sattser på dressur 😂😂😂 

Denne her er jeg skikkelig forelska i  😍 Tenk om den hadde vært litt større bare. Døtrene mine har i hvertfall en helt fantastisk ponni som de kan utvikle seg sammen med 😊 Den store 5åringen er fin de

Posted Images

Mini har blitt dressurhest, spranghest og terrenghest den siste veka 🤗🐴💨🌟

received_863340187494108.jpeg.e8b3b67c70c1b71a658d1072e06fbfab.jpeg

received_560132724691890.jpeg.f49660aa01031adb9500e5059cb6cad3.jpeg

received_712498449292414.jpeg.1f1974b91d224e84dba3bb414a44f22c.jpeg

received_268074757682563.jpeg.cd93ef56525a82e811cb5095bccdbc57.jpeg

received_3219121928111846.jpeg.1b63686efd827d49df89c53a0927bc63.jpeg

IMG_20200502_154755_689.jpg.d2c949c51f6fa1049d51ffff2a165c3e.jpg

IMG_20200502_154755_739.jpg.d05c9b2af406ef544756b8e8c8b4691f.jpg

received_2938591366367420.jpeg.9cfad8c08a06a0c4ee8c47947e743058.jpeg

Fremdeles mykje igjen å lære, men det er så utrulig kjekt når hesten virker. Og han viser seg fra ei god side om dagen. 🌟❤️

• Liker 2
  • Wow 4
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vi har møtt på en hindring jeg ikke vet om vi kommer over. Belize har siden jeg fikk henne alltid hatt noen litt snåle "nykker", både løs (i trav) og under rytter, men som vi ikke har sett på som noe problem, men lagt i kategorien rastløs unghest. Nå for rundt en mnd siden ble det så ille at hun ikke kan ris. Det viser seg dessverre å være head shaking syndrom, og vi går en uviss framtid i møte. Årsaken er mest sannsynlig en traume/skade i hodet som veldig ung, og som nå slår ut for fult. Triggeren er dessverre belastning, så ridning er foreløpig lagt på hylla. Hun er heldigvis helt symptomfri når hun går helt uten utstyr (annet enn litt risting når hun traver løs på banen), og det er ikke arvelig, så da blir det nok til at vi prøver oss på føll til neste år om vi ikke finner en løsning for henne som ridehest. 

Edited by Bitten&Betty
  • Trist 3
  • Knust 1

Så leit @Bitten&Betty. :( Du har sikkert sjekket ut behandlingsmuligheter, men jeg kom til å huske på et innlegg på fb siden til Ellen schmedling der hun hadde suksess med behandling på en hest med headshaking. Vet ikke hvordan effekt det hadde på lang sikt da, men det går det jo evnt an å høre med henne om. https://m.facebook.com/groups/149351395091648?view=permalink&id=2520554987971265

Det var leit å høre ja! 

Headshaker er vel mest en samlebetegnelse på symptom og kan ha mange forskjellige årsaker/utgangspunkt.  Har dere begynt å lete? Har det blitt akutt forverret nå i varmen? 

Tror folk har funnet årsaker til denne typiske adferden i alt fra pollenallergi, øremidd, tenner, trigeminusneuralgi og videre til kjeveledds eller atlasproblemer, bihuler, tumorer i hoderegion osv. Og selvsagt nerveskader. 

Mange typer plager som kan gi utslag i dette.   Enn om de bare kunne snakke... 

Hvis man er heldig og finner ut hva det er kan jo noen av tingene behandles. 

Håper dere finner ut av det! ❤️

Edited by LisaFi
1 time siden, LisaFi skrev:

Det var leit å høre ja! 

Headshaker er vel mest en samlebetegnelse på symptom og kan ha mange forskjellige årsaker/utgangspunkt.  Har dere begynt å lete? Har det blitt akutt forverret nå i varmen? 

Tror folk har funnet årsaker til denne typiske adferden i alt fra pollenallergi, øremidd, tenner, trigeminusneuralgi og videre til kjeveledds eller atlasproblemer, bihuler, tumorer i hoderegion osv. Og selvsagt nerveskader. 

Mange typer plager som kan gi utslag i dette.   Enn om de bare kunne snakke... 

Hvis man er heldig og finner ut hva det er kan jo noen av tingene behandles. 

Håper dere finner ut av det! ❤️

De deler det i flere kategorier, Belize er ikke i den gruppen som reagerer på sollys, pollen osv. Det er med andre ord ikke allergi eller den type helseproblemer som ligger bak. De har funnet en forbeining, ujevnhet ved atlas, og tror hun har dunket hodet og fått en skade der. Dette har mest sannsynlig skjedd når hun har vært veldig ung siden hun har hatt milde symptomer hele tiden jeg har hatt henne, vi har bare ikke koblet at noe var galt siden de var så milde. 

Så lenge hun står på beite/i paddock er hun så og si helt symptomfri, rister så lite at ingen ville tenkt at det var noe som feilte henne. Så hun trigges ikke av noe i luft/lys eller av innsekter. 

Får hun hodelag på så blir det mer synlig, hun tygger på bittet konstant, og rister litt på hode, men ikke mye, når hun blir longert forsvinner symptomene nesten helt når hun "jobber" men er litt synlige når hun skritter på/av eller traver uten innspenning.

Når vi rir har det tidligere vært liknende som når vi longerer, at hun rister litt på hodet under oppvarming, men stort sett slutter når intensiteten tar seg opp. Nå har det derimot utviklet seg nesten over natten til å bli helt ekstremt. Hun rister ikke så mye mer, men vil ikke fram, ikke så mye som ett skritt. Bukket og sparker om vi ber om fram, samme hvor mildt vi spør. Når dette starta begynte vi å lete etter andre ting enn stivheter og overfølsomme ører. Hun har fått behandling hver andre dag de siste 14 dagene, og vi har sett bedring i anspentheten i nakken. Testet derfor på nytt med rytter, men det var ingen endring. Så prøvde vi å la en person leie henne, da pløyer hun mulen inn i skulderen på henne og blir helt "salig". Når personen går framover dilter hun villig etter, med mulen inni klærne hennes, rundt om på hele banen, rolig og avslappet. Hun som går der flytter seg etterhvert bort, og Belize blir med en gang anspent, kaster på hodet og slutter til slutt å gå fram, jeg kjenner lett at jeg ikke kan presse på uten at hun begynner å sparke. Vi gjentar dette ett par ganger med likt resultatet, person forran er rolig hest med mulen inni klærne, når hun er borte er hesten ikke lengre ridbar, og veldig plaget. Triggeren er etter all sannsynlighet belastning og en kombinasjon av belastning og utstyr. 

Nå husker jeg ikke navnet på nerven de tror er problemet, men det er i hvertfall den som går fram i ansiktet og sender signaler til mulen. Det kan visst minne om konstant kløe/støt og kan utvikle seg til å bli veldig ekstremt. Finnes foreløpig ingen (?) behandling som garantert gir bedring. 

Vi har ett lite håp om at mulenett og forsatt kiro/massage skal kunne stabilisere tilstanden, men tørr ikke håpe for mye. 

Edited by Bitten&Betty
2 timer siden, stinej skrev:

Så leit @Bitten&Betty. :( Du har sikkert sjekket ut behandlingsmuligheter, men jeg kom til å huske på et innlegg på fb siden til Ellen schmedling der hun hadde suksess med behandling på en hest med headshaking. Vet ikke hvordan effekt det hadde på lang sikt da, men det går det jo evnt an å høre med henne om. https://m.facebook.com/groups/149351395091648?view=permalink&id=2520554987971265

Takk for tips. Skal sjekke det ut og viderformidle til min vet. :)

2 hours ago, Sivoya said:

Det er veldig trist, @Bitten&Betty :( Jeg lurer litt på hva som er grunnen til at man tror mulenett kan hjelpe? 

I tilfeller der er nerven som er problemet blir nettet en form for stimuli som "distraherer" nerven så den reaksjonen ikke utløses er teorien ihvertfall.

Står litt her https://thehorse.com/153130/headshaking-triggers-and-treatment/ og her 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://thehorse.com/153130/headshaking-triggers-and-treatment/&ved=2ahUKEwixta_Zy-LpAhUKFpoKHRGoBSoQFjALegQIAhAB&usg=AOvVaw20V8J9YHUeRRNoYhvTqOGE&cshid=1591082537640

Er en på stallen som bruker nett i perioder og syntes det funker bra!

• Liker 1
30 minutter siden, Eva skrev:

I tilfeller der er nerven som er problemet blir nettet en form for stimuli som "distraherer" nerven så den reaksjonen ikke utløses er teorien ihvertfall.

Står litt her https://thehorse.com/153130/headshaking-triggers-and-treatment/ og her 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://thehorse.com/153130/headshaking-triggers-and-treatment/&ved=2ahUKEwixta_Zy-LpAhUKFpoKHRGoBSoQFjALegQIAhAB&usg=AOvVaw20V8J9YHUeRRNoYhvTqOGE&cshid=1591082537640

Er en på stallen som bruker nett i perioder og syntes det funker bra!

Vi har litt troen på nett siden hun viser slik endring i adferd når hun får gå med mulen sin oppi en person. Så vi håper mulenett kan gi samme lindring. Lest flere steder at noen også bruker en nylonstrømpebukse, og det prøvde vi i går i longen. Hun hater den, med stor H, men vi følte vi kunne se litt bedring når hun ikke forsøkte å myrde den. Ristet litt da også, men det kan også være fordi hun ville ha den av. Skal teste ut litt mer framover :)

• Liker 2
  • 2 weeks later...
På 1.6.2020 at 15.01, Bitten&Betty skrev:

Vi har møtt på en hindring jeg ikke vet om vi kommer over. Belize har siden jeg fikk henne alltid hatt noen litt snåle "nykker", både løs (i trav) og under rytter, men som vi ikke har sett på som noe problem, men lagt i kategorien rastløs unghest. Nå for rundt en mnd siden ble det så ille at hun ikke kan ris. Det viser seg dessverre å være head shaking syndrom, og vi går en uviss framtid i møte. Årsaken er mest sannsynlig en traume/skade i hodet som veldig ung, og som nå slår ut for fult. Triggeren er dessverre belastning, så ridning er foreløpig lagt på hylla. Hun er heldigvis helt symptomfri når hun går helt uten utstyr (annet enn litt risting når hun traver løs på banen), og det er ikke arvelig, så da blir det nok til at vi prøver oss på føll til neste år om vi ikke finner en løsning for henne som ridehest. 

I tilfelle du ikke har sett denne :

https://hest.no/article.html?news.nid=18115&fbclid=IwAR2QrEuSTjAeAt4rdxO5qhIzDdW8cPdJ_bvK2r-8gbDTiq6MTAzfflchmo0

5 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Takk. Har ikke lest akkurat den, men liknende artikler fra inn og utland med samme informasjon. Min reagerer ikke på sollys eller pollen. Hadde nesten håpet på det, for å kunne se fram mot en vinter hvor hun kanskje var bedre. Men alle er rimelig sikkre på at hennes årsak er en gammel traume i hode, og det er veldig lite de kan gjøre. Hun får behandling i nakke og hode hver andre dag, og har fått det i flere uker nå, i håp om bedring. Hun er mye finere sånn generellt etter alt det, men ridemessig er det helt uforandret dessverre. Nå kjører vi henne til avlstasjon i dag, og håper på en fin avtaker og at kanskje ett friår med føll kan hjelpe.

• Liker 1
  • Hjerte 4
8 timer siden, Bitten&Betty skrev:

Takk. Har ikke lest akkurat den, men liknende artikler fra inn og utland med samme informasjon. Min reagerer ikke på sollys eller pollen. Hadde nesten håpet på det, for å kunne se fram mot en vinter hvor hun kanskje var bedre. Men alle er rimelig sikkre på at hennes årsak er en gammel traume i hode, og det er veldig lite de kan gjøre. Hun får behandling i nakke og hode hver andre dag, og har fått det i flere uker nå, i håp om bedring. Hun er mye finere sånn generellt etter alt det, men ridemessig er det helt uforandret dessverre. Nå kjører vi henne til avlstasjon i dag, og håper på en fin avtaker og at kanskje ett friår med føll kan hjelpe.

hvilken pappa får føllet da?