Jump to content
Mariell

Unghest født 2014

Recommended Posts

Vi fikk ridd litt mer i romjula. Det er noen utfordringer vi har måttet jobbe gjennom etter skadeoppholdet, men nå tror jeg vi endelig er på riktig vei. Når hun ble igangsatt etter friskmelding har hun vært helt umulig å sitte på. Hodet har gått som en vindmølle, kasta i alle mulige retninger. Null kontakt og ingen hjemme. Stiv i krysset, låst i skuldre og hysterisk følsom i nakken og bak ørene. Vi starta med å løsne i det vi fant, men problemet med hodekastingen ga seg ikke, det var helt ekstremt og ikke gøy å sitte på. Forsøkte flere typer hodelag uten hell, salen ble sjekka og hesten sjekka. Fant ingentig. Så fikk vi tilfeldig prøve ett Dyon Difference hodelag, og problemet fordufta 🎉 Hun takler tydeligvis ikke press bak ørene, ikke i det heletatt. Så nå låner vi det hodelaget en stund, og så håper jeg det går seg til 🍀🍀 Planen er å senere investere i ett tilpasset Fairfaxhodelag :)

IMG_20191228_220446_465.jpg

• Liker 3

Prøvd å ri med baucherbitt, @Bitten&Betty? Min hadde også problemer med hoderisting, har delvis fortsatt det, men nå vet jeg at det er pga låsninger i nakken. Men vi var hvertfall innom samme regla som deg og sjekka alt fra huet til ræva, baucherbitt var et sted inni der ;) Kan være en litt billigere investering enn fairfaxhodelag 😎

• Liker 1

8 minutter siden, Ninahei skrev:

Prøvd å ri med baucherbitt, @Bitten&Betty? Min hadde også problemer med hoderisting, har delvis fortsatt det, men nå vet jeg at det er pga låsninger i nakken. Men vi var hvertfall innom samme regla som deg og sjekka alt fra huet til ræva, baucherbitt var et sted inni der ;) Kan være en litt billigere investering enn fairfaxhodelag 😎

Har baucherbitt, både rett og tredelt. Hun rister like mye på hode og nakke med dem begge så lenge de er festet til ett ordinært hodelag. Bruker vi det fra Dyon er hun helt rolig, med både baucher, tredelt trinse og rett muffe. Har drevet utprøvning med forskjellige hodelag og bitt, uten effekt, før vi fikk teste det fra Dyon. Hun hadde låsninger i overgang hals/skuldre og bak ørene, men de er tatt tak i og hun har fått behandling. Ved siste sjekk var det ikke noe å finne, men hun er blitt ubersensitiv bak ørene, hun reagerer på grima også.. Jeg hadde sånn ca null tro på at det fra Dyon skulle kunne fixe noe, men det var som natt og dag. Veldig fasinerende! Håper vi kan gå tilbake til mer ordinære hodelag etterhvert, da blir det isåfall ett tilpasset fra Fairfax :)

Edited by Bitten&Betty
  • Liker 2

24 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Men da kan man jo ikke ha bling i pannereima :(

Joda, har forhandler av Fairfaxhodelagene oppstallet, og hun kan fixe blingpannereimene slik at de kan skrus på :D Eller er det det fra dyon du tenker på, for der er det lite mulighet for bling, ikke er det fint heller 😅 Sær hest med lite interesse for mote har jeg fått meg 🙈

Min 2014 hest har spaltet personlighet tror jeg. Noen dager er hun helt fantastisk. Andre dager, som idag er hun et mareritt. Irritert og vrang. Vi kom oss ikke på tur idag, foråsiresånn. 
Mulig hun var lei av å bli holdt på med. Hun sto tross alt stille lenge for smeden i går 😆 

Hvor mye trener dere i uka? Og hvor hardt/lenge?

2 minutter siden, Kaja skrev:

Min 2014 hest har spaltet personlighet tror jeg. Noen dager er hun helt fantastisk. Andre dager, som idag er hun et mareritt. Irritert og vrang. Vi kom oss ikke på tur idag, foråsiresånn. 
Mulig hun var lei av å bli holdt på med. Hun sto tross alt stille lenge for smeden i går 😆 

Hvor mye trener dere i uka? Og hvor hardt/lenge?

Er hun vandt til å bli stilt krav til..?
I ikke komme seg ut på tur anser jeg som et håndterings-/respektproblem, og har ingenting med treningsmengde i mitt hode. Å stå stille for smed er heller ikke trening, det er håndtering. 
(Så fremt hesten er frisk fysisk selvsagt)

Nå som min faktisk runder 6 år begynner jeg å anse henne som voksen i treningssammenheng. Tidligere har jeg vært veldig obs på hvor mye arbeid hun gjør under rytter, og hvor høyt jeg legger lista.
Nå tenker jeg at hun fint bør tåle 5-6 økter under rytter i  løpet av uken, og også tyngre "mental" trening, som øvelser og program.
Tenker hun tåler 45-60 min under rytter nå, tidligere har vi sjeldent hatt aktive økter over 30 min.
Er nok på tide å legge vekk silkehanskene litt nå, og faktisk sette litt krav og stå på dem.
Vi skal selvfølgelig kose oss og variere treningen masse, men noen unghest er hun liksom ikke lenger. Snart voksen nå!

• Liker 2

18 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Er hun vandt til å bli stilt krav til..?
I ikke komme seg ut på tur anser jeg som et håndterings-/respektproblem, og har ingenting med treningsmengde i mitt hode. Å stå stille for smed er heller ikke trening, det er håndtering. 
(Så fremt hesten er frisk fysisk selvsagt)

Nå som min faktisk runder 6 år begynner jeg å anse henne som voksen i treningssammenheng. Tidligere har jeg vært veldig obs på hvor mye arbeid hun gjør under rytter, og hvor høyt jeg legger lista.
Nå tenker jeg at hun fint bør tåle 5-6 økter under rytter i  løpet av uken, og også tyngre "mental" trening, som øvelser og program.
Tenker hun tåler 45-60 min under rytter nå, tidligere har vi sjeldent hatt aktive økter over 30 min.
Er nok på tide å legge vekk silkehanskene litt nå, og faktisk sette litt krav og stå på dem.
Vi skal selvfølgelig kose oss og variere treningen masse, men noen unghest er hun liksom ikke lenger. Snart voksen nå!

Missforstå meg rett, det var skrevet i en spøkefull tone. 
Jeg anser også det som et håndteringsproblem. Men når det er skøytebane ute så tør jeg rett og slett ikke prøve for hardt, jeg er redd vi skal gå på trynet begge to. 
Hun er vant til å bli stilt krav til og er stort sett veldig snill og håndterlig. Men hun har dager hvor hun virker skikkelig irritabel, uten at jeg klarer å finne noen rød tråd i det. 
De fleste dagene så rir vi rett ut av gårdstunet uten problem! :)
Hun har gått ganske mye siden hun kom til meg (på tur, ikke mye på bane). 

Du har jo ikke hatt henne så lenge :) bare ikke fall for fristelsen å unnskylde alt med "hun er jo så ung" - hvilket er  veldig lett. Min ris "helt likt" som de andre voksne nå. Samme intensitet, lengde og type trening. Litt andre krav til samling (grad og lengde) men samme krav til lydighet og the basics. 

• Perfekt 1

6år blitt ja! 😆

Eg meldte oss på første stevnet på nytt i dag, såå blir å trene godt dei neste 14 dagene. Heldigvis har ho som rir sprang hatt han i gang mens eg har juleferi 😊

• Liker 2
  • Yay 1

5 timer siden, Elisabeth E skrev:

Men da kan man jo ikke ha bling i pannereima :(

Sier du nå at det bare er jeg som alltid plukker av alle pannereimer på alle hodelag og rir uten?? 🤣

• Yay 1

2 minutter siden, Ninahei skrev:

Sier du nå at det bare er jeg som alltid plukker av alle pannereimer på alle hodelag og rir uten?? 🤣

I blingens tiår, så tør jeg påstå du er utenfor normalen 🤣

• Haha 1

3 timer siden, Elisabeth E skrev:

I blingens tiår, så tør jeg påstå du er utenfor normalen 🤣

Jentene på stallen her erter meg fordi jeg ikke liker bling og ikke har drn nye samshielden😂

Skulle nå si at å ri uten pannereim er helt normalt og innafor (for det mest tradisjonelle er vel å ri uten pannereim på islandshest), men jeg innser at også jeg er en bling-oman og har satt på pynt på det meste av hodelag :lol: 

• Liker 1

Hehe, jeg syns omtrent alle pannereimer er for trange og ligger unaturlig på hestene, ikke har de noen praktisk funksjon heller så da plukker jeg de av 😊

Vi har startet siden sist

IMG_9614-2.thumb.jpg.d09d4e49ae7999e1ab81d663a09a3294.jpg

No er vi igang med årets første trening for Anne. 

IMG_20200201_160136_893.jpg.84de6bbf0b4a8a849a58608007e3a87f.jpg

Utrulig morro å føle på framgangen og vi har siktet oss ut neste stevne 😊

• Liker 5
  • Wow 2

Min har vinterferie (jeg er så drittlei storm, regn, regn, regn og regn at jeg har lagt trening av hest på hylla til drukningsfaren er over), så da er jeg bare ponnimamma en mnd og to 😊 Veldig gøy det også! Jentungen er ikke like bekymra for regn som mamman, så hun koser seg 😁 Ponnien er jo like gammel som Belize, men hakket mer på landjorda 🙈 I vinterferien har de testa litt å slippe seg løs på tur 🦄 De er unge begge to, så alt er nytt og litt skummelt for dem begge. Men de begynner virkelig å bli fine sammen 😍

IMG-20200202-WA0000.jpg

• Liker 4
  • Wow 1

Klarte ikke holde meg lengre, vi fikk snø 😅🙈 

Planen var å sette henne igang etter Herning, men det ble nå i stede 😁 Hun var en tikkende bombe å sitte på og jeg fikk både rodeo, over marken øvelder og sirkustriks når jeg minst venta det. Fikk testa både nerver, balanse og silikonen i ridebuksa 😂 Men fy søren så gøy det var 😍 

IMG_8745.jpg

IMG_8772.jpg

IMG_8769.jpg

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Perfekt 1
  • Wow 3

Vinteren har gjort oss godt. 😊

Godt grovfôr og riktig kraftfôr, godt miljø og gode treningstimer.

Mini begynner å ligne ein hest, og no tester vi ut nytt tilskudd - som faktisk føles å virke, sjølv om det er litt tidlig endo 🙊

Screenshot_20200326_215621.jpg.bc67d7a0a25cd36cdbbc46882b71888a.jpg

IMG_20200327_170829.thumb.jpg.4dc79f463c5380d19e31ace545a0d556.jpg

Vi har jo skrudd oss inn på fjordhest NM 2021 i Søgne, så vårt hårete mål er å vere klar til LA neste sommer. 

Kva driver dere andre med om dagen? 😊

• Liker 3

Min likner endelig en hest han og. Strekt seg en god del siste året, så han ser mer normal ut og ikke så stygg. Utrolig elskbar hest, så kosete men høflig, og morsom å ri med masse vilje og bevegelser. Har slitt en del med grovforet så har fått tak i nytt som jeg håper han kan stablisere seg på 💩 hadde tenkt til å kurse litt og være med på stevner i vår, men det blei jo utsatt til høsten kan man si 

• Liker 1

På 31.3.2020 at 20.11, Elisabeth E skrev:

Når dressurhest skal jobbe bommer..... 

🙄🙄🙄

Skal ikke klage på mangel på løft der hverfall😂

• Haha 1

Her prøver vi å holde beina på bakken, og overlater bommer til stelleren 😅 Får se om pysestatusen min blir mindre etterhvert 🙈

A2.jpg

A3.jpg

• Liker 3
  • Yay 1
  • Wow 1