Jump to content
Mariell

Unghest født 2014

Recommended Posts

Så flink! 👏🏻👏🏻👏🏻 

Min 5 åring er en prøvelse for tiden 🙄 

Tester til den store gullmedaljen. 

Har gitt henne en uke fri i håp om at det bare er brunst 🙈 

Hvor mye hensyn tar dere i forhold til vekst nå? Noen mener det kan være en vekstperiode nå? Min hest har stortsett gått på tur i vinter, så den er godt trimmet, men ikke akkurat trent i den forstand. 

☠️😂😂😂

De kan ha vekstperioder opp i alder altså, men man må jo se an tenker jeg i forhold til hvilke reaksjoner hesten kommer med og hvordan den beveger seg. Min var kjempetreg (2011-modell) og jeg måtte ta hensyn til det både når han var fem og seks. Er det trass/testing eller reaksjoner på ubehag i kroppen er jo spørsmål man må stille seg selv og diskutere med trener. Det finnes ingen fasit da de er så forskjellige. 😊

Joda, vet jo det. Men som 5års er jo ikke disse vekstfasen så store, og den kan jo ikke få være «baby» i evigheter. 

Edited by Queen

Ser at min har vokst, men har ikke gitt noen lengre friperioder. Merker jeg at han er sliten eller der han har ligget mye inne/ute så får han tre-fire dager fri og litt lettere trening noen dager etter det. 

Han er utrolig positiv, prøver å beholde det :) ingen grensetesting men så er han også vallak 😅 har vært et par ganger med opprør men har funnet måter å løse det på neste trening og da har det gått over. Nå øver vi på å være rooliiig mens jeg rir 😅 han har så mye energi, men det virker som han bare må skjønne at det ikke er full spiker jeg ønsker meg 😂 

Protestering ved å gå i byggefelt har jeg vansker for å se for meg at skyldes voksing....

Typiske tegn på voksesmerter er for meg at hesten blir ubalansert, forandrer seg ift. hvordan den legger seg i hånden, evt bukker og er motvillig.
MEN - motvilje tror jeg også kan skyldes ren trass.
Hvor mye dette skinner gjennom tror jeg henger tett sammen med generell oppdragelse av hesten ellers også.

Etterhvert som hestene blir eldre setter vi jo strengere krav til dem, arbeidet blir tyngre, og siden hester er late dyr faller det seg lett å protestere litt. 

Viktig å kjenne sin egen hest, så man får en føling på om det er et reelt problem, eller om det er grensetesting.
Evt justerer man kravene og senker lista, men mine hester må ALLTID gjøre som de blir bedt om.
Dersom jeg opplever at jeg har satt for strenge krav eller for høye forventninger utifra dagsform, så har jeg ingen interesse av å trumfe det gjennom og ende opp med en negativ hest, men grunnhjelpen skal den alltid adlyde, dvs fremaddrivende og forholdende, samt til en viss grad sideførende.

Jeg tror det er få hester som har så store voksesmerter over lengre tid at de ikke tåler å ha rytter på ryggen. Men det er selvfølgelig viktig å ikke presse hverken varighet eller vanskelighetsgrad for langt.
Min DV har "aldri" hatt voksefri, men vi har variert treningen mye. Har hun vist tegn til å være litt "av" under ridning, så har vi gjort andre ting. Tømmekjørt, longert, gått i terrenget etc.
Hun kunne sikkert hatt friperioder, men da hadde jeg blitt rastløs, så da har hun fungert som "hund" istedet.
Nå har vi skrudd opp intensiteten i ridningen litt, så hun går gjerne 4-5 dager i uken under rytter, og er i rivende utvikling om jeg skal si det selv :)

Islandshesten fungerer veldig godt under rytter, så hun ris mer enn hun jobbes fra bakken. Rir 5-6 ganger i uken, men korte økter på 15-20 min.

Den kan ikke ha vokst ut av utstyret sitt, slik at f.eks salen er ubehagelig?

• Liker 1

Merket godt at noen av 4/5-åringene her hadde vekstperioder i høst og vinter, og de fikk da roligere trening i noen dager, helt fri hvis det var ille, longering hvis de bare var litt ubalanserte og ikke helt "på topp". De har også hatt sine trassperioder, da får de ikke fri, da øker vi treningen men gjør det kanskje litt annerledes. Lengre turer med flere hester, nytt terreng, mer tempo e.l. for å øke vilje og arbeidslyst i hestene. Merker også stor forskjell på hestene, noen ris max 3 ganger i uka, andre 5. Men nå skal dampen opp framover, to mnd til avlsvisningene starter og det er flere som skal i dom. 

Hva tenker dere om 5åring på ridesenter? 

Edited by Queen

Så flink! Bare å starte tidlig med teknikken, så kommer styrken etterhvert :D For de som har lett for det, for andre er det å flytte beina koordinert litt vanskelig, selv om man er 9 år 😛 

• Haha 1

Åh, fine, fine ponnien! :)

Langt fra feilfritt, men morro er det lell!
Er noen relativt aktive bakbein på madammen (Y) ❤️ 
Jobber stadig med å korte inn rammene, men samtidig trenger hun å lære å være "lang og kort" samtidig, så vi bruker øktene på veien til å strekke litt å beina. 
Hun begynner å skjønne tegninga med å slippe i skuldrene nå.
Og galoppbyttene begynner også å bli morsomme å ri :D
Har mye teknisk å jobbe med i forhold til form og bevegelse, så de blir luftige, selvbærende å flotte, men det er jo litt morsomt å leke med koordinasjonen. O:-)

https://youtu.be/lBv4WuhYyZs

Edited by Elisabeth E
  • Liker 3
  • Perfekt 1
  • Wow 2

På 6.4.2019 at 15.49, Elisabeth E skrev:

Snart klare for grand prix 😁😁

Får ikke "likt", av en eller annen grunn...

Men; yay!! Bra jobba!!

Føler jo vi står på stedet kvil i forhold til dere andre 😊 ser virkelig bra ut! 

Sjølv så har vi begynt litt elementer i sprang, med og uten rytter. Så er mini meldt på kurs til helga, der instruktør skal ri han to økter siden eg har ferie. 

Og den er fiiiiiin! 😍 Du kler den og!

• Hjerte 1

11 timer siden, SiljeB skrev:

Og den er fiiiiiin! 😍 Du kler den og!

Tror jeg må spørre pent om jeg kan få lov til å låne den litt flere ganger :D Den var virkelig morsom å ri! Der min er litt slowmotion er denne kjapp, kvikk og liiit fyrrig. Men den er så liten at det bare er mortsomt x) Er veldig imponert over hvor godt jentungen har ridd den. Litt er det å plukke på, men den var veldig fin!

• Liker 2

Passe humørsyk for tiden den store min 🙈 På fredag hadde hun spist fire atombomber, åtte antiloper og en hai 😳 I dag kunne hun sovna med rytter på 😅 Men hun er fin da 😍 Endelig skikkelig i gang etter 4mnd ferie 🙈

received_426705794834172.jpeg

received_2345688479054222.jpeg

• Liker 4
  • Wow 3

Så flott 🤩

Vi har krympet vi, etter ei veke pjusk, men han fungerer bedre enn nokon sinne og det er gøy 😊 

Veit ikkje om det er min egen styrke eller bare psyken som er styrket, men vi slappet meir av og det blir mindre og mindre av fjaset. Vi tester grenser meir og aksepterer der vi er. 

IMG_20190514_205011.thumb.jpg.a194123ca34313cc600a29e995479ab3.jpg

Så får han så fin krølle lugg når vi er ferdig å trene 🤭 pga flette og hette. 

• Liker 5

Jazzejazz hadde tydeligvis veldig godt av den lille "Australia-ferien" sin, og er supermotivert for trening om dagen! :D
Tidligere i uken lekte vi med bytter og kontragalopp, og det gikk SÅ bra! :D 
Red firkantsporet - byttet på langsiden, kontragalopp en runde, nytt bytte på langsiden, galopp, runde, bytte, kontragalopp osv . 
Flink ponni! :D 

Neste helg er det Nikolai-trening igjen, og jeg gleeeeder meg!

• Liker 4

6 timer siden, Elisabeth E skrev:

Som hun har lagt seg ut! :D Så flott!

Hun har ikke akkurat merket så mye til denne fôrkrisen vi tobeinte har stressa med 😅 Bitte litt tykk blitt 🙈

• Hjerte 1

Akkurat nå, Bitten&Betty skrev:

Hun har ikke akkurat merket så mye til denne fôrkrisen vi tobeinte har stressa med 😅 Bitte litt tykk blitt 🙈

Kledelig!

Inspirert av de flotte bildene til @Bitten&Betty hadde vi en liten photoshoot i går. :)

Lenge siden sist, så det var greit å få ett lite spark i rumpetten B-) 

Vi har så vidt begynt å ri litt med kandaret, og hun fungerer skikkelig bra på det!
Hun vil jo gjerne være litt lang, og legge seg litt lav i formen, men hun forstår kandaret godt, og det hjelper henne virkelig til å reise seg litt mer i nakken. (Y)

IMG_7480.jpg

IMG_7422.jpg

• Liker 4
  • Perfekt 1
  • Wow 4

Dåke har så fine hester altså 😍

Vi skal på bakke/sprang/feltritt weekend kurs i helga, kjenner nervene drar seg til 🙈 første gang ut i verden mutters aleine 🙄

• Liker 4

Fikk ridd i sprangsal I dag då 😂 litt forskjell enn dressur ja. 

IMG_20190517_224824_276.jpg.fb06724eb8a92c6c0ea347b202a06bfa.jpg

• Liker 3
  • Wow 1

58 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Fikk ridd i sprangsal I dag då 😂 litt forskjell enn dressur ja. 

IMG_20190517_224824_276.jpg.fb06724eb8a92c6c0ea347b202a06bfa.jpg

For en kjekk kar 🤩

22 timer siden, Issa skrev:

For en kjekk kar 🤩

Han kan visst han vil 🤭 ønsker meg bare rein hest... 🙄

IMG_20190518_193240_562.jpg.dba35ed94beae912b5f154ad992bda5d.jpg

Vi overlevde iallefall sålangt, klarte å "dette" av første timen, med bakkearbeid.. Han hadde ein sånn kjent "hoppe skvett til sides" 🤪

I morgon blir det ny runde 😊

• Liker 4
  • Wow 1

Nåh, min hest er nesten kvit, jeg så ikke flekkene på din engang 😂 #herdet

herlige ansiktsuttrykk 😄 så moro ut det der. Litt skummelt kanskje, men moro

• Liker 1