Jump to content
kjersti *

Markedet for hest. Avl, sport og framtid

Recommended Posts

Nytt forslag Sverige om at hester ikke skal omfattes av den ordinære forbrukerloven (hvis jeg har forstått det riktig)

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/hasten-kan-lyftas-ut-ur-konsumentkoplagen.htm

Vet ikke hvor stort problem dette har vært i Norge, men tenker det vil virke positivt på avlen i utlandet :)

Edited by kjersti *

Håper ikke det gjelder skader og sykdommer som er skjulte! Jeg tenkte umiddelbart at det gjaldt hvordan hesten fungerer i sitt nye hjem. Det blir nok bare viktigere med en slik lov å sørge for en god vetrinærsjekk selv.

Jeg fortsetter monologen min her ;) i en lang periode (vet ikke hvor mange år) så har det vært spesielt vanskelig for avlerne å omsette sprangføll. Det har vært en generell tendens til at kjøpere ikke er interessert før føllet evt. har blitt testet litt i sprang, typisk 3-4 årsalderen. Selvsagt er har omsetningen gått greit for toppføllene, men nå tenker jeg litt mer bredt.  Men, i år ser vi tendensen til at unghestene i sprang og faktisk også føllene er lett å omsette og i tillegg gir nye prisrekorder på auksjoner. Se f.eks denne artikkelen http://www.ridehesten.com/nyheder/springfol-dyrest-pa-schockemohles-online-auktion/45285  Dette stemmer godt med de uttalelsene avlerne har kommet med ift. de problemene de har sett ved sprangføll, og sannsynligvis er det et resultat av at avlerne har strammet inn slik at det er færre renavlede spranghester som avles. 

Ellers synes jeg prisene er ganske høye nå, man venner seg fort til det, men det slår meg hver gang jeg åpner en utenlandsk side. Selvsagt finnes det billige hester, men ikke i like stor grad som tidligere. Finn synes jeg er ganske stabilt, man merker kanskje en liten endring, men det er ikke mye sammenlignet med utlandet. Forøvrig virker det som det er mange som leter etter hest sammenlignet med tidligere og en del merkelige annonser hest/ponni ønskes kjøpt :O 

• Liker 5

Jeg leser monologen din med stor iver, @kjersti *! Mye fornuftige og interessante betraktninger du kommer med. :)

• Liker 2

5 minutter siden, SiljeB skrev:

Jeg leser monologen din med stor iver, @kjersti *! Mye fornuftige og interessante betraktninger du kommer med. :)

Haha :D Godt å høre! Jeg synes jo det er fryktelig interessant, ikke fordi jeg nødvendigvis skal bruke det til noe, men fordi det påvirker utviklingen i ridesporten og det vi har å forholde oss til i årene som kommer :)

• Liker 1

Jeg ser samme tendens som deg @kjersti *. Nå er ikke jeg avler, og jeg leter ikke i toppen - men jeg ser stadig etter gode individ enten for å utvikle i sporten (drømmen om dressurhesten jeg lager selv) eller som vi kan bruke i undervisningen. Her hjemme er det merkbart for lite hest i markedet, skal man dømme etter antall "hest ønskes"-annonser. Og utenlands koster hester med åpenbare lyter dobbelt så mye som helt greie hobbyhester kostet for noen år siden. Kjenner flere som avler, og de har veldig gode tider nå - det meste selges før det er født.

• Liker 1

På 1.7.2017 at 10.25, GryCat skrev:

Jeg ser samme tendens som deg @kjersti *. Nå er ikke jeg avler, og jeg leter ikke i toppen - men jeg ser stadig etter gode individ enten for å utvikle i sporten (drømmen om dressurhesten jeg lager selv) eller som vi kan bruke i undervisningen. Her hjemme er det merkbart for lite hest i markedet, skal man dømme etter antall "hest ønskes"-annonser. Og utenlands koster hester med åpenbare lyter dobbelt så mye som helt greie hobbyhester kostet for noen år siden. Kjenner flere som avler, og de har veldig gode tider nå - det meste selges før det er født.

Det med avlerne har jeg sett siden i fjor, de som kan stammer snapper opp føllene før de er født, noe som er superpositivt for avlerne, at de får litt drahjelp slik at de faktisk kan planlegge litt fremover. Hestene i utlandet blir neppe billigere før fjorårets årgang begynner å komme litt opp i årene, i hvertfall ikke hvis man tenker på avlsunderskuddet med 30-50% reduksjon i avlstall og regner at den perioden stoppet i fjor, altså 2010-2015 (6 avlssesonger). Det blir ganske mange hester... :O Etter det jeg har forstått er det mange som har kommet i gang med avl i år, så det blir spennende å se hva statistikken sier :) Her kommer det forhåpentligvis en som bidrar positivt for statistikken

Jeg ser også at en del av de unghestene som lå billig i dk i fjor og forfjor faktisk har havnet på norske salgstaller og selges for ganske dyre summer. Hvorfor de var billige i utgangspunktet aner jeg ikke, men kjenner jeg blir litt skeptisk til praksisen :S På den andre siden er det jo opp til de som kjøper i norge å faktisk sjekke opp det de kjøper fra slike staller. Selv er jeg fryktelig dårlig på å finne slike hester, dvs jeg finner dem, men de gangene jeg har kjøpt har jeg alltid endt opp med å bruke alt jeg har av penger (og gjerne litt til) fordi jeg vil ha den som har det lille ekstra og ikke har gått på kompromiss med helse, kvalitet etc når jeg har kjøpt. 

• Liker 1

https://www.fyens.dk/modules/mobile/article?articleid=3112611&fbrefresh=true

Artikkelen er fra i fjor, så mulig den er delt før.

Som oppdretter følger jeg med på markedet både i inn og utland, og ser klare tendenser. På finn.no er det svært lite til salgs og det minker på danske sider, selv om det kan virke som den norske kjøper fremdeles tror markedet er som det var like etter finanskrisen. Nå har jeg foreløpig bare ett eksempel, men da jeg prøvde å selge føllet mitt i Norge i høst, var det lite og useriøs respons. Deretter la jeg føllet ut i utlandet, og han var solgt etter ti dager.

• Liker 2

Jeg synes det samme er synlig for andre raser, eller i hvert fall for de nasjonale (som je ghar best kjennskap til).

Antall fødte føll har sunket over lang tid, og spesielt etter finanskrisen. Nå er det manko på voksne og godt skolerte hester, det har ikke blitt født nok hester til å "fylle på" de som faller fra. Men følltallene stiger ikke veldig heller, for folk vil jo ikke ha føll... En ond sirkel desverre.

Og ja, den norske kjøper følger ikke med. Folk sier fortsatt "det er kjøpers marked", akkurat det samme som man sa for 10 år siden. Etter hva jeg ser, så stemmer ikke dette lenger.

• Liker 2

Jeg er spent på utviklingen de neste årene nå :) Jeg prøver å holde litt oversikt over hvor mye hest som ligger ute på ulike tidspunkt da det sier noe overordnet om ca hvor mange hester som er til salgs. Akkurat nå ligger det 948 hester på finn.no og av disse er 80! hester som ønskes kjøpt.Tallet fra noen år tilbake var vel rundt 2000 hester :O Når det er sagt så får jeg noen spørsmål innimellom fra personer som leter etter hest eller som vil selge (som ikke nødvendigvis ligger ute), og jeg tipser når jeg ser noe som matcher. Det er få som spør etter unghester, det virker som de fleste ønsker LA/MB hester, med god gang og opp til en viss prisklasse, rundt 180-250 000. De fleste hestene jeg vet av for salg er unghester, et par eldre som møter kravene, men de er igjen ganske dyre. 

På ridehesten.com ligger det nå 828 hester for salg, og det tror jeg faktisk må være det laveste jeg har sett siden ridehesten ble populær som salgskanal. Her husker jeg at det høyeste jeg har sett har vært 2 300-2400 hester ca. Prisene på unghester der har steget, noe som er veldig positivt for avlen og sporten, men ikke for den enkelte som kjøper hest :) Det kan kanskje tyde på at prisene på de eldre nå er såpass høye at flere helgarderer seg for framtiden eller blir nødt til å gjøre noen prioriteringer når de skal ha ny hest. 

Ang. salg til kina og andre land der interessen er på tur opp, det har jeg faktisk hørt endel om de siste 6-7 årene. Det er flere hestehandlere som retter fokus mot disse landene og shipper større mengder hest enn man tror av gårde. I Tyskland er det en problemstilling de er obs på fordi det er til dels varierende kunnskap hos de nye eierne og de som jobber rundt hestene, samt varierende fokus på dyrevelferd i landene de kommer til fordi det er en sport som er i utvikling. Selvsagt vil en hest til millioner bli tatt vare på, det er de litt mindre verdifulle hestene det er rettet bekymring mot ift. det etiske med å selge. De importerer også endel arbeidskraft, men greier visstnok ikke dekke opp for behovet. Dette var et av temaene som ble tatt opp i forbindelse med de eksamene jeg tok i Tyskland i høst :blink: Veldig interessant, men også veldig fjernt fra min verden

• Liker 4

Drar opp denne i lys av forkrisen 😓 Noen tanker?

Jeg skal selge hest, men i dk, og der har jeg fått signaler om at det ikke er noe stort problem på nåværende tidspunkt. Der regner de med problemer kommer til våren hvis det kommer. Krysser fingrene for at ting går greit for med årets grovforsesong hadde et salg definitivt vært særdeles positivt 🙏

På 12.1.2018 at 12.56, kjersti * skrev:

Jeg er spent på utviklingen de neste årene nå :) Jeg prøver å holde litt oversikt over hvor mye hest som ligger ute på ulike tidspunkt da det sier noe overordnet om ca hvor mange hester som er til salgs. Akkurat nå ligger det 948 hester på finn.no og av disse er 80! hester som ønskes kjøpt.Tallet fra noen år tilbake var vel rundt 2000 hester 😮 Når det er sagt så får jeg noen spørsmål innimellom fra personer som leter etter hest eller som vil selge (som ikke nødvendigvis ligger ute), og jeg tipser når jeg ser noe som matcher. Det er få som spør etter unghester, det virker som de fleste ønsker LA/MB hester, med god gang og opp til en viss prisklasse, rundt 180-250 000. De fleste hestene jeg vet av for salg er unghester, et par eldre som møter kravene, men de er igjen ganske dyre. 

På ridehesten.com ligger det nå 828 hester for salg, og det tror jeg faktisk må være det laveste jeg har sett siden ridehesten ble populær som salgskanal. Her husker jeg at det høyeste jeg har sett har vært 2 300-2400 hester ca. Prisene på unghester der har steget, noe som er veldig positivt for avlen og sporten, men ikke for den enkelte som kjøper hest :) Det kan kanskje tyde på at prisene på de eldre nå er såpass høye at flere helgarderer seg for framtiden eller blir nødt til å gjøre noen prioriteringer når de skal ha ny hest. 

Ang. salg til kina og andre land der interessen er på tur opp, det har jeg faktisk hørt endel om de siste 6-7 årene. Det er flere hestehandlere som retter fokus mot disse landene og shipper større mengder hest enn man tror av gårde. I Tyskland er det en problemstilling de er obs på fordi det er til dels varierende kunnskap hos de nye eierne og de som jobber rundt hestene, samt varierende fokus på dyrevelferd i landene de kommer til fordi det er en sport som er i utvikling. Selvsagt vil en hest til millioner bli tatt vare på, det er de litt mindre verdifulle hestene det er rettet bekymring mot ift. det etiske med å selge. De importerer også endel arbeidskraft, men greier visstnok ikke dekke opp for behovet. Dette var et av temaene som ble tatt opp i forbindelse med de eksamene jeg tok i Tyskland i høst :blink: Veldig interessant, men også veldig fjernt fra min verden

Det er viktige poenger du kommer med her, når man skal skape et nytt marked, er man også nødt til å sørge for å gi god opplæring, og det er en større jobb enn å bare selge en hest.
Vi har solgt en del lusitanoer til forskjellige land i Asia, og har foreløpig veldig gode erfaringer med det. Folk i firmaet jeg er knyttet til har reist over flere ganger for å følge opp og se hvordan det går, og har kommet til fornøyde hester som får godt stell. Vi jobber også med kulturutveksling for å gi rideopplæring til kundene, mange som kjøper lusitano fra oss vil gjerne konkurrere i dressur.

• Liker 1

17 timer siden, Renate skrev:

Det er viktige poenger du kommer med her, når man skal skape et nytt marked, er man også nødt til å sørge for å gi god opplæring, og det er en større jobb enn å bare selge en hest.
Vi har solgt en del lusitanoer til forskjellige land i Asia, og har foreløpig veldig gode erfaringer med det. Folk i firmaet jeg er knyttet til har reist over flere ganger for å følge opp og se hvordan det går, og har kommet til fornøyde hester som får godt stell. Vi jobber også med kulturutveksling for å gi rideopplæring til kundene, mange som kjøper lusitano fra oss vil gjerne konkurrere i dressur.

Det må være utrolig spennende å jobbe med :) Vet du hvor i Asia det er mest etterspørsel og vekst?

6 timer siden, kjersti * skrev:

Det må være utrolig spennende å jobbe med :) Vet du hvor i Asia det er mest etterspørsel og vekst?

Vi har solgt en del hester til Malaysia, Singapore og Thailand, og får også besøk fra disse landene flere ganger i året av folk som ønsker seg treningsopphold av kortere eller lengre varighet. Vi er jo en relativt liten bedrift i forhold til de store salgsstallene i Europa som stort sett driver på med kjøp og salg av hest, og vi har også vårt eget treningssenter, så derfor er det lett for oss å tilby rideundervisning på godt skolerte hester i Portugal, og å sende instruktører når det trengs. Samtidig så er det også en del dyktige folk der allerede, som instruerer osv

• Liker 1