Jump to content
Guest MatildeB

Den farlige Pennyverdenen?

Recommended Posts

Enig med mange over. I mine øyne er "Penny" kanskje hovedsaklig det å gi hestene menneskelige egenskaper, tanker og følelser som de (bevist) ikke kan inneha, som sjalusi og baktanker.

Er det bevist at hester ikke kan føle sjalusi? Jeg er nemlig helt sikker på at de kan. Å ha baktanker tror jeg derimot ikke de har, men det tenker jeg heller ikke på som en følelse.

• Liker 2

Å jeg vet nå ikke, jeg. Innimellom tror jeg shettisen her har baktanker med det meste han gjør. Utspekulerte lille f***. Sjalusi tror jeg nok de føler, men i et annet monn enn hva vi gjør.

De sørger, de furter, blir glade, oppspilte, muntre, deprimerte etc. Følelser har de nok av, mener nå jeg. Mens evnen til å tenke og trekke slutninger på bakgrunn av annet enn erfaring og instinkter tror jeg ikke de kan.

• Liker 3

Det er klart hester har følelser, men jeg er ganske sikker på at de ikke har det i like kompleks grad som oss. Jeg synes ofte mange tillegger hestene sine et alt for komplekst "følelsesliv" enn det som er mulig for et dyr å ha, jeg sier ikke at hester ikke har følelser, for det tror jeg absolutt de har. ;) Men når man begynner å lage laaange tankerekker som hesten visstnok skal ha hatt, da er jeg ikke helt med lenger. "Nei, den er sånn fordi at for to dager siden så gjorde vi sånn og sånn, og den så at jeg red en annen hest så den er sikkert sur og sjalu i dag."

~Anniken

• Liker 2

Helt enig i det, Anniken. De har følelser, men de drar det ikke så langt som vi gjør. De lever mer i nuet enn hva mennesker gjør, men jeg tror nok også dyr kan være "langsinte". Dette gjelder kanskje i større grad hunder enn hester, altså. Har sett noen eksempler (tisper alle sammen) som virkelig gjør furting og fornærmelse til en kunst :lol:

Hunndyr er kanskje i det store og hele mer følelsesstyrte enn hanndyr? Kan ikke huske å ha sett en dødsfornærma vallak eller hingst noen gang i så stor grad som ei hoppe. En trener jeg jobbet hos sa noe om at merrer nytter det ikke å stramme opp før et løp, da de i mange tilfeller blir så fornærma at de ikke løper en meter når de kommer i banen. Prøver man å jage dem fremover setter de på bremsen i stedet.

Det er grunner i massevis for min del for det å ha vallak eller hingst - hopper er litt for humørsjuke til tider :P

• Liker 3

Jeg tror alle dyr kan ha umiddelbare følelser som for eksempel sjalusi og skuffelse. Lange tankerekker og evnen til logiske slutninger og konsekvensvurderinger, tror jeg ikke de har.

• Liker 3

Men ER noe faktisk bevist? Eller er det bare vi som trekker slutninger om hva en hest kan/ikke kan tenke og føle?

I mange hundre år har man jo ment at dyr hverken har følelser eller sjel. Nå er vi jo kommet litt lengre enn dette, men jeg tror fortsatt vi har en lang vei å gå i hva en hest/et dyr faktisk kan tenke og føle.

Jo mer jeg er med hestene mine, desto mer undrende blir jeg til deres komplekse og spesielle personlighet og følelsesregister. At en hest beviselig ikke kan være sjalu er for meg bare helt ufattelig, for her er de virkelig sjalu på hverandre til tider!

Og at de kan ha en baktanke ved handlinger de gjør innimellom, det tror jeg også.

Er dette virkelig bevist, så må jeg jo ta en runde med meg selv og spørre meg hvorfor jeg oppfatter slike ting når de ikke skal være der.

• Liker 2

Det første jeg tenker på når jeg hører ordet Penny, er småjenter som skal redde en hest fra de store stygge mennene som mishandler den, og det skal alltid ende bra.

Penny for meg er når en person driver og diller den opp med overdådige ting, gjerne fordi hesten liker det. "Seee, den nikker på hodet fordi den liker å ha panneluggen i strikk :D "

Jeg har absolutt ingenting imot pennyjenter, for det er som oftest yngre jenter som virkelig tror at hesten forstår alt de sier til de. Jeg var litt sånn i begynnelsen av min hestekarriere, men det gikk over, som det gjør for de fleste, heldigvis ;)

Jeg leste en gang en blogg hvor en jente lurte på hvordan hun kunne kjøpe hest fra slakteriet, slik at hun kunne redde den og de kunne fått et sånt fint bånd mellom seg.

DET er for meg veldig typisk penny. Å tro at hesten vet den blir reddet fra allverdens grusomheter, og at når man redder en hest fra mishandling eller slakt så får man et sterkere bånd med hesten sin enn det folk som har "kjøpehest" får...

• Liker 6

Guest MatildeB

Enig der, Katrine .. Og spesielt om man i tillegg ignorer det faktum at noen hester faktisk har det best om de får slippe.

Pennyverden er for meg litt misforstått snillisme. Hesten får gjøre hva den vil, og er rett og slett bortskjemt. Dessuten syns jeg det handler om at alt alltid fungerer. Alle dager er flotte og herlige, aldri går noe galt, og hvis blir det fiksa opp på 1-2-3. Rosetter vinnes, og hvis man hvisker noe i øret på hesten gjør den det! Menneskeliggjøring og å tro at hest er en perfekt tilværelse uten noen problemer forbinder jeg også med det. Penny er også at "jeg vet best og trenger ikke høre/lære av deg".

Å redde alle hester, uansett hva blir for meg også litt Penny. Det er ikke alle som skal reddes, rett og slett. Noen har det bedre om de får slippe, og det å kunne ta det vanskelige valget er viktig.

Ting som at "jeg elsker hesten min", "vil aldri selge henne", at hun får litt ekstra ting, blir pussa supermye og alt er godt rundt den ser jeg ikke på som galt. Jeg diller nok fælt med hesten min, kler henne opp i rosa utstyr. Men, samtidig har jeg klare regler for henne, som ikke brytes. Hennes helse kommer alltid først, jeg lar ingenting gå utover hene. Dessuten er det å være åpen for å lære utrolig viktig! Hesten ønsker seg ikke en leder som bare duller og leker og hvisker ting i øret. De vil ha en rettferdig leder. Konsekvent men rettferdig.

Guest Line Christine

Penny er å mangle bakkekontakt. Penny er å tro at en kan elske en hest til å bli snill, og at alle hester en får har vært utsatt for en grusom fortid fordi de oppfører seg dårlig når de ikke får retningslinjer for adferden sin..

Jeg foretrekker hopper, jeg. De har et vanligvis veldig rikt språk og er flinke til å gjøre seg forstått. JA, de krever å bli behandlet rettferdig. Jeg har sett hest bli direkte sjokka for deretter bli dødelig fornærmet om de ble behandlet urettferdig (overkorrigering og unødvendig og feilplassert korrigering). For meg er hopper de beste hestene. Når du først får et ekte og solid forhold til dem så har du dem i baklomma. Da er vi et fellesskap og gjør ting sammen.

Jeg har hatt mange hester. En av dem elsket jeg. Og hun elsket meg tilbake. Savnet etter henne blir nok aldri borte. Vi hadde et tett og nært forhold med respekt og omsorg for hverandre. Klokka 24 hver nyttårsaften gikk jeg i stallen og slapp henne ut løs og vi så på rakettene sammen. Når oppskytingen var over gikk hun bare inn igjen selv. Hun syntes faktisk de var flotte å se på. Og jeg syntes det var fint å avslutte det gamle og starte det nye året sammen med min beste venn. Kall meg gjerne Penny. Det er helt greit.

• Liker 2