Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

GunnE

Trenings roadcart/gigg (?)

Recommended Posts

Først og fremst: Beklager om posten har blitt opprettet i feil forum.

Jeg trenger tips til trenings roadcart/gigg, som tåler tøft underlag. Helst bør den ha svingel påmontert, slik at jeg kan kjøre med en "ordentlig" kjøresele og ikke en typisk "vanlig travsele".

Har tidligere erfaring med Hudik, Chevi (?), FinnTack og x-antall navnløse (og hjemmelagde) roadcarter.

Problemer mitt med disse "standard" trav roadcartene er at de får meg til å "synke sammen". Det er dårlig beinplass, siden "kurven" man har beina i er buet. Man sitter gjerne litt lavt, slik at jeg får feil vinkel på skuldrene mine... Samt at feks FinnTrack sin (den billige til 10 - 12 tusen) har helt elendig fjærsystem. Man ristes jo i filler, ute i skogen her vi kjører. :/

Jeg ser Grafstrøms har en del dyre roadcarter, som anbefales. Men er de virkelig så mye bedre en feks Hudik sine?

De "modifiserte/hjemmelagde" roadcartene til svigerfar (som har bildekk og skikkelig støtdempere) er knall gode å kjøre. Problemet er at de veier sikkert 200 kg og det blir i tyngste laget for meg å håndtere.

http://www.grafstroms.com/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1

http://www.walsh.no/Default.asp?ItemID=1184

http://www.finntack.com/nb_NO/category/1/

Jeg har sett på en del høye "trenings roadcarter", som feks disse:

http://www.driveout.se/vagnar/rockarder-giggar/55

Men etter å ha kjørt (skranglete) ponnivogn, så føler jeg at disse fort kan velte...? Og siden de er så "åpne" føler jeg at man fort kan ramle ut?

Jeg følte meg ihvertfall ikke så trygg i ponnivognen, som i en vanlig "trav roadcart", men det har kanskje med at jeg er så vant med disse roadcartene og ikke disse åpne "kjørevognene".

Jeg ser for meg at det fort kan bli litt vel spenstig å spenne for en realt frisk travhest, foran en vogn som (for meg) ser ut som om den i beste fall kun bør kjøres på en rett strekke med.

Så... Hva anbefaler dere av gode treningsvogner, som ikke veier "ett halv tonn", er stødige med gode støtedempere, har påmontert svingel (eller mulighetene for dette) og som man sitter litt høyt i?

:)

En gigg er ikke laget for at man skal børne avgårde i hundre og helvete, men litt fart tåler de helt fint altså. Folk starter jo maraton i gigg, bare med tilpasset tempo. 

Liker absolutt gigg best, man får mye bedre oversikt, og som regel er fjæringen helt grei. 

De er mer enn solide nok, jeg kjørte med min i all slags terreng (t.o.m. over tømmerstokker ute i skogen) og den var dønn stabil. Og i alle gangarter.

Det går kun på vanen mtp at de er så høye og åpne kontra vanlig travroadcart, så det venner du deg raskt til.

Det som skiller de fleste roadcart/giggene på markedet er i hovedsak vekt og pris. Selv har jeg hatt tidaholm og en fra drive out - gode vogner begge to. Sistnevnte skranglet en del mer. Mange som har fra Kutzmann og Glinkowski, og så har Skoies noen egne. Og så har man disse kinavognene, men jeg hadde nok gått for merkevogn.

Kinavogner tror jeg at jeg skal styre unne til såpass "stor og sterk" hest. Jeg vil har minst mulig "mutter og skruer" og mest mulig "helsveiset" vogn.

Er det "vanlig gigg" du snakker om Tonje S? Som er så solide at de ikke velter, til tross for at man kjører over tømmerstokker ute i skogen?

For vi snakker kampesteiner, på enkelte av strekningene vi må forsere, for å komme til sandbunn og litt bedre løyper, ute i skogen. :/

Ja, den jeg kjørte i skogen med var en tidaholm 204. Humpet og skumpet selvsagt, men vi kom oss over. Klarer du å kjøre der med en roadcart, skal det gå fint med en treningsgigg også. Men man må jo bruke huet, over tømmerstokker kjørte jeg alltid så begge hjulene traff jevnt på stokken feks.

Giggen min har eg kjørt lett offroad med, uten særlig mindre problem, har vel neeeeesten velta ein gong, og det var min egen feil. eg tenkte heilt feil mtp vekt og plassering i skauen!

Har gigg fra skoies, skulle gjerne hatt vogn med uavhengig fjæring, da eg synest den blir fort litt stivt med stiv aksling (seier seg nesten sjølv) :)

• Create New...