Jump to content
Sign in to follow this  
EliFi

Mugg

Recommended Posts

Oppdaget at Blue har opptakt til mugg på bakbeina i dag. Finner det litt merkelig, i og med at det er tørt på beitet, og han er i bedre balanse i kroppen enn han har vært på kjempelenge.

Men:

Hva er deres beste tips og råd for å ta det i en tidlig fase? Hva bruker dere av remedier? Hva hjelper, hva hjelper ikke? Hva er verdt å bruke penger på?

Guest Margaret

Klorhexidin omslag er utrolig effektivt. Omslag med Klorhexidin, plastfolie så bandasjeom natta.

Jeg vasker med hibiscrub og lar det være på i 10 min før jeg skylder av, uten og pelle på skorpene. Så har jeg fått to salver, Fucidin og en kortisonsalve (trooor jeg), som jeg smører på. Muggen var borte etter få dager, og så stor forandring etter bare en dag!

Disse salvene er det karenstid på 4 dager vel og merke, men har aldri vært borti noe som har funket så kvikt og bra. Virkelig! :)

Edit; Hydrokortison tror jeg den salven er!

Edited by Augustina

Oi, her var det flere effektive metoder ser jeg!

Margaret: Klorhexidinen er ikke hard mot huden da?

Augustina: Blandet du de to salvene når du hadde dem på eller?

Lactasyd og fucidin har jeg for hånden akkurat nå, så jeg prøver det i første omgang nå tenker jeg. Men hører gjerne om flere erfaringer? Mener å ha hørt om noe annet, som jeg selvsagt ikke husker navnet på nå. Noe med et grunnstoffnavn?! Kan det stemme?

Ja, blander de og smører på :) Tror kun fucidin funker bra også! :)

Jeg har prøvd litt av hvert.. Typ biolaomslag, tjæresalve, sinksalve, animalintex for å mykne opp, muggmiddel jeg fikk fra en veterinær i oslo, grønnsåpe, biotex- u name it! Men det er absolutt de to salvene + hibiscrub som har vært mest effektivt til nå :)

Zink salve funket gull i kodene til Loke på beite i år ( tjukt hovskjegg + vått, ikke god combo). Klippet, tok en god dæsj på fingrene og smurte og masserte godt inn og "skrubbet" vekk klumper. Nersagt helt fin igjen etter 4 dager:-)

Sent from my lovely Samsung Galaxy S III with Tapatalk♡

Guest Margaret

Oi, her var det flere effektive metoder ser jeg!

Margaret: Klorhexidinen er ikke hard mot huden da?

Augustina: Blandet du de to salvene når du hadde dem på eller?

Lactasyd og fucidin har jeg for hånden akkurat nå, så jeg prøver det i første omgang nå tenker jeg. Men hører gjerne om flere erfaringer? Mener å ha hørt om noe annet, som jeg selvsagt ikke husker navnet på nå. Noe med et grunnstoffnavn?! Kan det stemme?

Den gjør ingen ting mot huden der det ikkje er mugg, å der muggen er blir ikkje huden rød der heller. Me har alltid brukt det, muggen blir da som oftes vekke på en natt. Selvfølgelig må du pitle å vaske neste dag, men blir så borte :)

Stor fordel å spør dyrlegen om å få pulver på resept som du blander ut sjøl, blir utrolig mye billigere då ;)

Mugg kommer vel innenfra? Vet av en frieserhoppe her oppe som var plaget med mye mugg og eier ville jo helst ikke klippe alt hovskjegg. Begynte med Animal Biosa og smurte med Blue Horse Skinhealer og muggen forsvant fort! Biosa hjelper mage/tarm og den flytende utgaven er det ingen doping på. Skinhealer kan brukes på sår å og er drøy i bruk.

Jeg sliter sykt med mugg på min tinker, det som har hjulpet best er å holde det luftig (fjerne hovskjegg og pels) og vaske ca annenhver dag med Ph 4 såpe for å deretter smøre inn med hibitane

Må legge til at det er karenstid på den Blue Horse Skinhealeren også- troor det er 4 dager ;)

Ja noe slikt.

Mugg trives vel i vått og fuktig miljø så hvorfor vasker "alle"?

Ja noe slikt.

Mugg trives vel i vått og fuktig miljø så hvorfor vasker "alle"?

Det er forskjell på vått og fultig utemiljø og rent vann.

Raller rundt med iPhone

Det er forskjell på vått og fultig utemiljø og rent vann.

Raller rundt med iPhone

Det er sant men er jo likevell vått og fuktig selv etter vask med rent vann?

Det er sant men er jo likevell vått og fuktig selv etter vask med rent vann?

Jo. Jeg tørker veldig godt om jeg har vasket om hesten har mugg iallefall.

Ja, men når huden er harde klumper av sprukken hud og mugg, må den fuktes for å få vekk klumpene og få gro bedre. Når de harde klumpene er borte, lar jeg det være og ser om det gror fint. Hvis ikke er det ny runde med vask og smøring.

Ville ikke brukt penger på salver o.l i det hele tatt. Det som har funket best for meg, der mugg har kommet av ulike grunner på forskjellige hester, er å ringe veterinær, få resept på øredråper til hund. Ala fucidin, men heter noe annet nå. Tar bort all muggen på noen dager, skal smøres morgen og kveld, vask minst mulig, kun hvis det er skikkelig gjørmete.

Har prøvd alt, hibiscrub, hibitane, alle mulige muggkremer, tilskudd mot mugg, lactasyd, grønnsåpe, hipposan, you name it. Brukte nærmere 4000kr på forskjellige såper og kremer over flere uker, når jeg isteden kunne brukt et par hundre på å ringe veterinær

Har prøvd med lactacyd og fucidin nå, har fungert ok. Men vi blir liksom ikke kvitt det, for stallen blir aldri ferdig så han kan gå inn og tørke opp ordentlig. Knurr.. Skal ha veterinær denne uka forhåpentligvis, kanskje jeg kan spørre henne om de øredråpene til hund da. Du husker ikke hva det heter da?

Brukte honningomslag om natta i tre dager jeg... Da var det bare å pille av skorpene og så kom muggen ikke tilbake :) Klissete men effektift for meg iallefall :)

Jeg har alltid fått anbefalt hibiscrub og hibitane av veterinærer, men synes ikke det har vært så gull.

Selv bruker jeg jodomslag. Når skorpene er vekk smører jeg med salve, og har egentlig erfart at det er ett-fett hvilken man bruker, bare skorpene er løst opp og vekk. Fikk blant annet en passhest som hadde mugg fra kneet og helt ned, enorme skorper. Borte på tre dager med jodomslag. :)

Hva som fungerer kommer jo an på hvorfor det er mugg. ALtså om det er bakterielt betinget, soppbetinget eller middbetinget.

Jeg har igrunn aldri hatt mugg, før nå. Ble anbefalt hibiscrub og en antibiotika/hydrokortison salve, pga det var ganske mye. Dette ser ut til å fungere bra. Hadde det ikke fungert , må man se på sopp og midd delen. Når man begynner å behandle bør man se bedring relativt raskt . øredråper til hund har vel gjerne noe soppdrepende i seg også, litt avhengig av hva slags øredråper det er snakk om. Skal man vaske beina daglig bør man nesten barbere også, så det tørker skikkelig. (Med mindre man har fullblodsbein uten særlig pels )

Edited by Heidi P

Canaural er øredråpene til hund som brukes en del på mugg på hest. Man må vaske det rent først, hibiscrub er min favoritt, eller Muddy Buddy ett eller annet scrub. Mengden Canaural man skal bruke er veldig liten.

Ellers synes jeg ofte at "vaniljesaus" gjør susen jeg altså.

Noen som har "oppskrifta" på "vaniljesausen"? Hadde den en plass men finner ikke igjen. Tenkte å få en dyrlege til å lage men han skjønner ikke hva jeg mener :P

Var det ikke en tråd på FH for en stund tilbake hvor det kom fram at blåsteinpulver eller noe i den duren var meget effektivt mot mugg? Nå er jeg muligens helt på viddene her, men synes å huske noe slikt.

Det var en tråd på FH angående svovelpulver og babyolje/griseolje ellerno, kanskje det er den du tenker på? Men det funket visst best for hester med mye hovskjegg. Har en stor boks med det hvis noen er interessert i å prøve. Ville ikke sitte på min varmblods med tynne fine hårstrå. Gis bort mot porto ;-)

Det var en tråd på FH angående svovelpulver og babyolje/griseolje ellerno, kanskje det er den du tenker på? Men det funket visst best for hester med mye hovskjegg. Har en stor boks med det hvis noen er interessert i å prøve. Ville ikke sitte på min varmblods med tynne fine hårstrå. Gis bort mot porto ;-)

Fult mulig det var det ja :) Hukommelsen min er litt så som så :P

Guest Fluffy

Det som funket best for meg var lactacyd og sinksalve, men prøvde masse den gangen jeg hadde hest med mugg. Fikk også skrevet ut kortison+fucidin fra vet. som noen over her, men da skulle de ikke blandes. Tror en skulle på morgen og den andre kveld.

Eller så er det jo som Heidi P skriver, mange forskjellige typer mugg. Mugg er jo bare en samlebetegnelse. Derfor er det jo noe som funker på en hest, men ikke på en annen. Eller om det hele kommer innenfra. I tillegg er mugg en "bivirkning" fra hovskabb, så en kan drive å behandle i evigheter uten at muggen blir borte. Og hovskabb er jo i tillegg vanskelig å både påvise og behandle.

Et tips jeg har lest er også å la hesten vasse i saltvann, også som forebyggende. Men vet ikke om dette har noe hold i seg.

• Liker 1

Noen som har "oppskrifta" på "vaniljesausen"? Hadde den en plass men finner ikke igjen. Tenkte å få en dyrlege til å lage men han skjønner ikke hva jeg mener :P

Du kan ringe de på Bjerke om oppskrift? Er der jeg alltid har fått tak i "vaniljesaus". ;)

Jeg vasker ikke på mugg om ikke føttene er marinert i våt, tykk gjørme til knæra. Og da isåfall er det kun for å få av gjørme. Kan smøre på med litt sinksalve eller spenol, om det ikke er mye. Er det mye har jeg ringt inn på Bjerke og kjøpt vaniljesaus, som gjør susen. Ellers er det jo å prøve å holde hesten tørr på føttene da..

Og prøve å oppdage det tidlig, tidlig. Grer hovskjegg hver dag om høsten for å lete.... :)