Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Tia Emilie

Trenger hjelp til valg av kjøretømmer.

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut de grusomme webtømmene som fulgte med selen min. Ønsker noen som ikke er så fjærlette. Har også tenkt at det hadde vært kjekt med noen som var lette å rengjøre, er syntetiske eller  Bio Thane ok eller blir de stive i kulda? Ønsker noe som er mykt/ikke stivt.

Noen spesielle merker som anbefales/ikke anbefales å kjøpe? Wahlsten, Finntack, Arden, Ideal.. Noen synspunkter? :)

Tømmene skal brukes til turkjøring. Gjerne med løkker.

Biothane er herlig, beta altså! Ville ikke hatt den andre typen biothane som tømmer, tror jeg. Betabiothane blir ikke stivt i kulda nei. På eBay får man kjøpt ganske mye ulikt i betatømmer dersom du ikke finner noen andre steder. Bare pass på at du kjøper med svakhet på midten (eller klipper av og setter på ei spenne) slik at ikke hesten sitter bom fast etter munnen dersom tømmene hekter seg fast i noe, biothane er veldig, VELDIG solid så går ikke spennene, går ingenting :P Skulle jeg hatt biothanetømmer, hadde jeg kjøpt tynne fra eBay tror jeg. De ligger veldig godt i hånda og er kjempegode å jobbe med, har hatt lange slike før til å gå LT med og elsket dem :) 

Jeg har tømmekjøringstømmer laget av N yby. Veldig fornøyd med dem! Man kan be om "dametykkelse" også, altså litt smalere lær :)

Må si meg enig i at lær er helt fantastisk godt å jobbe med :) Jo bedre kvalitet og ivaretatt, men brukt, jo herligere. Men betabiothane er en veldig god nummer to, til bruk og misbruk er det absolutt et alternativ for meg.

Lær er best, syntet er mest praktisk i forhold til rengjøring og nedbør. Og kjøp for Guds skyld lange nok tømmer, eller ha på tømmeforlengere. Altfor mange som kjører med tømmer som er så korte at de er stilt nesten helt ut.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har 2 sett stegtømmer og begge er beta materiale, men tror at de nyeste er Biothane da de er mer lik Biothane hodelaget mitt. Veldig myk og god, men kunne vært hakket bredere i løkkene  :lol:   De andre er noe beta/pvc aktig, men gode de og.  Og lange nok tømmer ja er et must!

Drar opp denne igjen jeg. Hvor får man kjøpt tømmer i beta-materiale i Norge? Som gjerne er litt lengre enn 10-11 meter? 

6 timer siden, VivianK skrev:

Drar opp denne igjen jeg. Hvor får man kjøpt tømmer i beta-materiale i Norge? Som gjerne er litt lengre enn 10-11 meter? 

Man kjøper beta i metetvare og lager selv :) 

2 timer siden, mallilen skrev:

Man kjøper beta i metetvare og lager selv :) 

Samme teknikk som å sy i lær? Jeg trenger de nåååååå :rolleyes:

27 minutter siden, VivianK skrev:

Samme teknikk som å sy i lær? Jeg trenger de nåååååå :rolleyes:

Ja, samme teknikk :) de selger metervis på ebay. Bare finn en með litt tykkelse (ikke bredde, men hvor "høye" de er). Fant en tysker som sendte ganske kjapt og som hadde smale nok. Så er det strengt tatt bare å sy på kroker eller spenner :D mine ligger enda i rullen sin i kottet  👀 

34 minutter siden, mallilen skrev:

Jeg har bare brukt conwayspenner og karabinkroker, jeg :P

Omg det har jeg ikke tenkt på engang 😂😂 kanskje jeg skulle ta steget ut... 

• Create New...