Jump to content
sfagervik

Avl-snikksnakk!

Recommended Posts

KWPN har visst et prosjekt der godkjente hingster kan brukes på renrasede lusitanohopper og avkommene kan så registreres i A registeret hos KWPN. Flott at lusitanoen legges merke til, men begynner å bli litt redd for at det skal bli ingenting igjen av rasen til slutt, bare vannes ut og gjøres til digert gangartsdressurdyr. 

På 6.1.2019 at 12.40, smaaen skrev:

KWPN har visst et prosjekt der godkjente hingster kan brukes på renrasede lusitanohopper og avkommene kan så registreres i A registeret hos KWPN. Flott at lusitanoen legges merke til, men begynner å bli litt redd for at det skal bli ingenting igjen av rasen til slutt, bare vannes ut og gjøres til digert gangartsdressurdyr. 

Tja, lusitanoen blir vel i grunnen ikke utvannet hvis avkommet registreres i KWPN? For de kan jo da ikke registreres som lusitano etter det du skriver. 

• Liker 1

2 timer siden, kjersti * skrev:

Tja, lusitanoen blir vel i grunnen ikke utvannet hvis avkommet registreres i KWPN? For de kan jo da ikke registreres som lusitano etter det du skriver. 

Er ikke så altfor mange hopper da. Så om de bruker lusitano hopper, så betyr jo det at det blir færre renrasede hester. 

Burde heller vært omvendt. Luso hingst på kwpn hoppe!

14 timer siden, Reaper skrev:

Er ikke så altfor mange hopper da. Så om de bruker lusitano hopper, så betyr jo det at det blir færre renrasede hester. 

Burde heller vært omvendt. Luso hingst på kwpn hoppe!

Jeg kommenterte det som stod i kommentaren, at lusitanoen skulle bli et digert stort gangartsdressurdyr, det blir de ikke bare fordi noen hopper får noen føll i KWPN. Lusitanoen er jo den av de iberiske rasene som jeg selv tenker og synes er "mest" velfungerende i klassisk dressur, men det må nesten være opp til avlsforbundet og avlerne om de velger å vri avlen i den retningen. Om noen få hopper får noen føll i KWPN betyr det slettes ikke automatisk at de slutter å få føll innen rasen. En hoppe kan tross alt få ganske mange føll i løpet av sin levetid. Forøvrig kunne det jo like greit vært lov å bruke lusitano hingst på kwpn hoppe, men uansett et spennende prosjekt :)

Til de som funderer på avl i år så kan jeg informere om at Blue Hors og Helgstrand har oppdatert hingstene sine nå 😎 Veldig mye spennende endringer, spesielt med tanke på nytt blod. Nå er det mye mer alternativer ift. tidligere som ikke inneholder for mye av de aller mest brukte hingstene.

Ellers blir det spennende å se hvordan endringene i betingelser hos helgstrand kommer til å slå inn 😮 Nå skal alt betales i en rate! Jeg tror de mister en del kunder på det siden det er en ganske stor utgift å legge ut for i en omgang. Det er jo samarbeidet med Schockemohle som gjør at de har endret måten de gjør det på.

• Liker 2

4 timer siden, kjersti * skrev:

Til de som funderer på avl i år så kan jeg informere om at Blue Hors og Helgstrand har oppdatert hingstene sine nå 😎 Veldig mye spennende endringer, spesielt med tanke på nytt blod. Nå er det mye mer alternativer ift. tidligere som ikke inneholder for mye av de aller mest brukte hingstene.

Ellers blir det spennende å se hvordan endringene i betingelser hos helgstrand kommer til å slå inn 😮 Nå skal alt betales i en rate! Jeg tror de mister en del kunder på det siden det er en ganske stor utgift å legge ut for i en omgang. Det er jo samarbeidet med Schockemohle som gjør at de har endret måten de gjør det på.

Ah, så nå finnes det ikke første og andre rate, men alt må betales med en gang? Litt kjedelig om hoppa ikke blir drektig da....

15 timer siden, Torhild skrev:

Ah, så nå finnes det ikke første og andre rate, men alt må betales med en gang? Litt kjedelig om hoppa ikke blir drektig da....

Stemmer :/ Hvis hoppen ikke blir drektig så tror jeg de tilbakebetaler halve beløpet

Ellers ser jeg at Blue Hors har fjernet alle hingstene som har wffs (med unntak av Don Schufro som jo kun er tilgjengelig på frost).  Det synes jeg det står respekt av 👌 For de som ikke har fått det med seg så har Paul Schockemöhle nesten halvdelen av hingstene wffs positive og han har gått ut og sagt at han betaler 10 000Euro til de som evt. måtte få et føll med wffs. Nesten så man kan lure på om han har hørt for mye på Trump med alternative sannheter. 😂 

Jeg vet ikke hvor mye dere her har fulgt med ift. det med WFFS. Det har vært kjent en stund nå at Donnerhall nesten garantert hadde genet, det forklarer jo en del av spredningen på genet, blant annet har Don Schufro, Damon Hill, Don Frederico og mulig Diamond Hit det. I tillegg har vi Londonderry, Wolkentanz 2, Apache, Fürsten Look, Skovens Rafael og Quantensprung med sine avkommer og på sprangsiden blant annet Balou Du Rouet :/

• Liker 1

Kjipt med mye wwfs ja. Når de virkelig store med flere kårede etter seg har- eller mest sansynlig har genet da blir det ikke enkelt å være hoppeeier heller.. 

• Trist 1

13 timer siden, LisaFi skrev:

Kjipt med mye wwfs ja. Når de virkelig store med flere kårede etter seg har- eller mest sansynlig har genet da blir det ikke enkelt å være hoppeeier heller.. 

Nei, det er nettopp det :/ Jeg er ikke egentlig  i mot å beholde gode hingster som er bærere, men jeg liker ikke at enkelte avlsstasjoner omhandler dette som "fake news". Det burde være et krav om at man kan fremlegge negativ test på hoppen om man skal bruke positiv hingst. En hest som er bærer er jo ikke syk eller dårligere enn andre hester, men vi skal jo prøve å legge til rette for å unngå at dette sprer seg mer enn det allerede har gjort. At Donnerhall er positiv er jo rett og slett skremmende synes jeg 👀

Jeg har ikke testet mine hopper ennå, jeg har hatt litt utfordringer økonomisk i vinter pga flere faktorer, håper jeg får tatt testen i løpet av året, men inntil da er det kun springbank som er positiv som jeg kunne tenkt meg å bruke, og jeg har funnet bra alternativer til han ift hva jeg planlegger så her blir det ikke noe bruk av wffs hingst ;)

• Liker 3

Har ikke tenkt å bruke WFFS positiv hingst, så jeg tenker jeg tar testingen etterhvert. Ser ut som avlssesongen kanskje blir framskjøvet med noen måneder så det blir for mye som skjer samtidig her til at jeg kan administrere alt :) Ellers er jeg rimelig trygg på at hoppen jeg skal bruke mest sannsynligvis er wffs fri heldigvis. Tenker å teste alle mine etterhvert siden alle potensielt kan bli brukt i avlen på et eller annet tidspunkt, så da venter jeg til jeg har fått den siste hjem fra Sverige før jeg sender inn 😎

På 2.11.2019 at 14.07, sfagervik skrev:

Noen her inne som vet om fullblodsaraber også er godkjent i avl, slik som fullblods, til NV? Tenker da på hopper😊

Hm, godt spørsmål. Hadde det vært hingsten så måtte den jo vært godkjent i gjeldende raseforbund, men med hoppe er jeg neimen ikke sikker....