Jump to content
sfagervik

Avl-snikksnakk!

Recommended Posts

Jeg lurte litt på om det er noen her som har erfaringer med å bruke følldekken? Hvilken størrelse er det som regel som passer, til feks et varmblodsføll?

Jeg lurte litt på om det er noen her som har erfaringer med å bruke følldekken? Hvilken størrelse er det som regel som passer, til feks et varmblodsføll?

Vi brukte det på ei som ble født tidlig mars for noen år siden. Hun hadde hundedekken, det største [emoji14] var varmblodstraver.

Valuable brukte 105 på høsten om det regnet, men har nå vokst fra det.

Jeg har fått tilbud om å kjøpe Forcens mor... 19 år i år, hatt føll nesten hvert år, kun et år hun har hatt pause de siste 12 (?) årene... Men i år GLEMTE de at jeg hadde bestilt en Romanov etter henne, og hun er ikke inseminert.. Blæ! Og for sent å inseminere nå, jeg skal ikke ha noe juli-føll. 

Sååå... Hvis jeg overtar, gir henne pause i år, og inseminerer tidlig neste år? Har henne på en føllstall i NL? Da er hun 20, men er det noen alder for en avlshoppe som tar seg på første forsøk hvert år? 25.000 danske skal de ha.. Men får henne med til NL uten problemer.

Hjelp? :P

• Liker 1

Hadde tatt henne om du har økonomi til å "lagre" henne et år :) bør ikke være noe problem å sette føll på henne som 20 åring om hun er frisk og fin ellers :)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Jeg får se hva jeg nå vil få utbetalt.. :P Men oppstalling for drektig hoppe på utegang var 110 euro. inkl mat... og stall var 188 euro :P Så det er jo ikke svindyrt. Hun skal på utegang tenker jeg, best for henne det :)

• Liker 1

Har en her nå som forhåpentligvis er drektig på 68 dager (var drektig på 31 i hvertfall). Humøret hennes er mildest talt forandret. Hun er rett og slett mye sinna! Ikke noe særlig ute, for der er hun ikke sjefen, men inne på boks så glefser hun i gitteret og har flate ører jevnt og trutt. Hovedsakelig i forbindelse med fôring, der hun prøver å angripe nabohesten gjennom gitteret, selv om hun ikke har krybbe der selv. Hun vil nemlig ikke at den andre skal få mat. Sånn pleier hun ikke være, så jeg håper det er hormonene som gjør henne sånn, og at det roer seg litt. Noen andre som har erfart gemyttendring til det negative så tidlig?

En av de yngre hoppene på stutteriet ble sånn når hun var drektig. Det varte 3-4 måneder :P men det var jo henne og hennes hormoner.

Jeg har fått tilbud om å kjøpe Forcens mor... 19 år i år, hatt føll nesten hvert år, kun et år hun har hatt pause de siste 12 (?) årene... Men i år GLEMTE de at jeg hadde bestilt en Romanov etter henne, og hun er ikke inseminert.. Blæ! Og for sent å inseminere nå, jeg skal ikke ha noe juli-føll. 

Sååå... Hvis jeg overtar, gir henne pause i år, og inseminerer tidlig neste år? Har henne på en føllstall i NL? Da er hun 20, men er det noen alder for en avlshoppe som tar seg på første forsøk hvert år? 25.000 danske skal de ha.. Men får henne med til NL uten problemer.

Hjelp? :P

Først og fremst,så utrolig moro  :)

Jeg ville bedekket selv om det blir sent.Har lite å si når den blir året og videre.Det de mangler da i størrelse som føll tar de fort igjen når de er litt eldre og såpass gamle hopper bør helst ikke gå tomme et år er min erfaring.

Bedre at de får føll hvert år de kan uten å hoppe over noe.Vet aldri når det "tørker inn" sår de er såpass voksne og skjer lettere om de går uten føll et år.

SÅ jeg ville hoppet på,bedekket nå og gledet meg til føll.

Å, har vi en avslsnikksnakk?  :P

Og jeg som har skrevet alle mine teite avlsspørsmål i en annen tråd hvor de sikkert ikke passet så godt inn, hehe. 

Ikke at jeg har så mye spennende spørsmål nå da. Ponniene går på beite, neste steg er å ta dem inn, starte trening av mor, og chippe føllet. Så er det vel bare å fortsette som før. 

Først og fremst,så utrolig moro  :)

Jeg ville bedekket selv om det blir sent.Har lite å si når den blir året og videre.Det de mangler da i størrelse som føll tar de fort igjen når de er litt eldre og såpass gamle hopper bør helst ikke gå tomme et år er min erfaring.

Bedre at de får føll hvert år de kan uten å hoppe over noe.Vet aldri når det "tørker inn" sår de er såpass voksne og skjer lettere om de går uten føll et år.

SÅ jeg ville hoppet på,bedekket nå og gledet meg til føll.

Vi fant vel egentlig ut det ikke passer helt inn å skal plutselig ha 3 hester, for vi hadde orginalt "bestilt" oss bare et føll :P

Har en her nå som forhåpentligvis er drektig på 68 dager (var drektig på 31 i hvertfall). Humøret hennes er mildest talt forandret. Hun er rett og slett mye sinna! Ikke noe særlig ute, for der er hun ikke sjefen, men inne på boks så glefser hun i gitteret og har flate ører jevnt og trutt. Hovedsakelig i forbindelse med fôring, der hun prøver å angripe nabohesten gjennom gitteret, selv om hun ikke har krybbe der selv. Hun vil nemlig ikke at den andre skal få mat. Sånn pleier hun ikke være, så jeg håper det er hormonene som gjør henne sånn, og at det roer seg litt. Noen andre som har erfart gemyttendring til det negative så tidlig?

Jeg husker ikke når endringen startet på vår hoppe, men hun ble skikkelig bitch da hun ventet føll nr. 2. Ikke noe koselig å være verken hest eller menneske rundt henne på den tiden. Hun var ikke sånn under første drektighet, så jeg var bombesikker på at det ble hingst den andre gangen, og det ble det (sikkert tilfeldig, men [emoji14]).

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Jeg husker ikke når endringen startet på vår hoppe, men hun ble skikkelig bitch da hun ventet føll nr. 2. Ikke noe koselig å være verken hest eller menneske rundt henne på den tiden. Hun var ikke sånn under første drektighet, så jeg var bombesikker på at det ble hingst den andre gangen, og det ble det (sikkert tilfeldig, men [emoji14]).

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Hopper kan visst ha humør/atferdsendringer når de er drektig med hingsteføll, pga testosteronet.

Jeg har trodd jeg fikk hingst siden november, siden hoppa begynte å stoppe for å tisse og/eller bæsje i møkkahaugen på stallen. Og hingst ble det.

Er det noen fler som har kunnet se slike endringer på hoppa når de har båret hingst?

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Hopper kan visst ha humør/atferdsendringer når de er drektig med hingsteføll, pga testosteronet.

Jeg har trodd jeg fikk hingst siden november, siden hoppa begynte å stoppe for å tisse og/eller bæsje i møkkahaugen på stallen. Og hingst ble det.

Er det noen fler som har kunnet se slike endringer på hoppa når de har båret hingst?

Ei jeg hadde tidligere og den ene jeg har nå bedekker...

Den andre begynte litt lenger ut i svangerskapet enn den jeg har nå,men begge var veldig på venninnene sine.

Den jeg har nå er drektig igjen nå og har vært temmelig dust med ei hoppe på beitet.Samler henne,passer på henne og bedekker henne ofte.Dønn sikker på at jeg får hingst til våren.

Sist hun fikk hingst var samme greia.Plukket seg ut ei venninne og...ja.

• Liker 1

Ja det er en av atferdene jeg har hørt at de kan "adaptere". 

Min gjorde ikke det, men hun er såpass lav på rang at jeg ikke tror hun hadde turt om hun hadde villet  :P

Når begynner dere å trene mor uten at føllet er med?

Er vel kanskje individuelt ift hvor knyttet de er til hverandre og hvor stressa de blir...

Driver og planlegger litt trening framover, og tenker å ta med meg føllet på turer, men hva om jeg ønsker å ri for instruksjon eller annet som er enklest å gjøre "alene".

Edited by KatrineH

Trener jo ikke jeg...Når mor er avlshest,så er hun mor på heltid.Her har vi tradisjonelt kvinnesyn  :P

Min hoppe har kunnet la føllet være igjen i boks for å trene en times tid fra føll var ca fire mnd gammelt. Litt ropings, men sånn er livet til å begynne med.

Hoppa mi tror jeg faktisk synes det var et ålreit avbrekk fra masungen, selv om hun var glad for å finne den igjen.

Føllet stressa mer, men sånn er det å bli avvent litt etter litt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hoppa mi fikk hingst i år, men jeg kunne ikke merke så veldig stor atferdsendring på henne egentlig. Hun ble litt ekstra grinete sånn 3-4 mnd ut i drektigheten, men så syns jeg hun ble normal igjen :)

Når og hvordan gjør dere avvenningen?

Venter gjerne "så lenge som mulig",dvs en 9 eller gjerne 10 mnd.
Har så langt gjort det sånn at mor har blitt flyttet til nytt sted,så føllet er igjen i kjente trygge omgivelser og med kjent og trygg flokk.Har fungert flott.Både mor og barn rolige,mor knegger gjerne litt,men ikke mye.
Føllet mister ikke vekt,men holder formen fint og er rolig og trygg.

• Liker 2

Ikke noe adskillelse nattestid eller slikt først, bare tar rett fra?
Dine går kanskje på utegang?

Hadde jeg bodd i Ås fortsatt og hatt hesten på utegang der, så hadde jeg bare flyttet hoppa til en annen flokk når tiden var moden, og latt føllet være igjen i den kjente flokken.
Nå står de på stall, en liten en så de vil ha synlig kontakt både inne og ute etter også adskillelse.
Vet mange skiller på natten først, og så helt permanent adskilt etter en stund, men vet ikke når folk begynner med det og hvor lenge den "delvise" adskillelsen foregår...

Han er bare 4 måneder, så ingen planer om å ta fra enda (tidligst nyttår tenkte jeg, da er han 6 måneder), men liker å tenke og planlegge da :P

Nei,bare rett fra,men stemmer det,de går på utegang.
Ellers ville jeg nok også skilt helt med en gang.Dersom de går nær hverandre når de er ute vil de mase endel etter hverandre.Den første min skilte jeg på den måten du beskriver.De sto sammen på dagen ute og hver for seg om natten inne da føllet sto sammen med en annen i boksen for selskap.
Fungerte greit nok det også,men tok jo tid da.Sto sånn frem til jeg flyttet føllet til en annen plass der hun gikk med andre jevnaldrende.
Begynte da hun var 8 eller 9 mnd om jeg ikke husker feil (begynner å bli noen år siden :rødmer:)
Uansett hvordan man gjør det er målet for meg å få minst mulig stress og redsel for føllet og gjøre ting så greit for den som mulig.Om mor blir litt bekymret og stresset en kort stund er jeg ikke så bekymret for det.

Noe av tanken med å vente til godt utpå våren er også at da er været mildere,så jeg slipper å skille fra når det er som kaldest og mest energikrevende for føllet og den så samtidig skal miste melken.

Resultatet mitt med den måten å gjøre det på har vært over middelstore,svært friske og letthåndterlige hyggelige unghester:)

Det forrige føllet mitt skilte jeg ved 5 mnd, det syns jeg er tidlig. Men det var div årsaker til at det måtte gjøres den gangen. Syns tidligst 6 mnd jeg :)
Folk gjør det jo så forskjellig... Stod på en travstall for litt siden, syns avvenningen der fungerte bra! De ble skilt om natta noen få ganger først, så ble de skilt hele døgnet men føllene fikk komme til på morran for å die litt først. Føllene ble flyttet til en annen stall på samme gård, så de både så og hørte hverandre på dagtid.  Men jeg syns alikevell det gikk utrolig fint

Går det greit å vente til 9-10 måneder med hingsteføll også?
Bare tenker på når de begynner å eventuelt prøve seg på mor. Har jo hørt om flere tilfeller hvor hingsteføll er blitt tatt fra for sent og blir far til sin egen bror osv...

Jeg har begynt å trene mor uten at føllet er med, og føllet er ikke stresset for det så lenge han har annet selskap (en 3-års valakk som er kjempegøy å leke med). Er samme valakken som han kommer til å gå sammen med når han er adskilt. Ikke så mange muligheter når vi har fire hester på stallen og to av dem er hopper :P

Om man eventuelt bare tar fra på natten, og lar de gå sammen på dagen gjennom vinteren, kan det fungere greit? Sånn at mor får litt pause fra en slitsom kar på natten, men at han fortsatt får drikke melk på dagen? Tenker da etter at han er 6 måneder.

Guest

Her skilte jeg tvert av da han var 8 mnd, ved at guttungen ble tatt ut av flokken og sendt i barnehage på en annen stall. Synes det er kjekt for småttisene å få gå med jevnaldrende, så hadde nok gjort det på samme måte igjen.

Ville ikke ha latt dem gå sammen så mye lengre enn 8-9 mnd, det er utrolig hvor fort de våkner opp, og selv om det ikke skulle bli føll av det, så innbiller jeg meg at en hingst som "skjønner greia" er vanskeligere å håndtere enn en som aldri har fått sniffet hoppe :)

Ikke hatt problemer med å skille såpass sent selv ved hingsteføll.
I teorien er de jo kjønnsmodne så snart steinene kommer ned,men det tar litt lenger tid før de skjønner greia,hormonene begynner å virke og de greier å bedekke.De vil gjerne klatre litt på mor,men det er lek og herjing og ikke for å bedekke.
Noe særlig over ti mnd vill jeg dog ikke ventet.

Ser man til naturen driver moren gjerne vekk avkommet når det står igjen en måneds tid til det nye føllet kommer,da er den gjerne ca ti mnd.