Jump to content

Dressurvideoer

Recommended Posts

1 minutt siden, Stelpa skrev:

Men ikke såå rart jeg ikke ser forskjellen? 😬😅 Da red jeg lusitano, jeg likte den veldig godt! Så godt at jeg kunne tenkt meg å ha en faktisk. Sånn hvis jeg ikke hadde drevet og fylt opp stallen med islanedinger da. 😬

Klart man liker å ri ferrari :D 

• Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Drister meg til å legge ut video fra sist uke selv om et par av dere har sett den før.    Jeg synes det går framover med alle hestene om dagen  (med unntak av bellis som fortsatt er beitehes

Jeg husker en tidligere medoppstallør sa at "jeg vil ikke ri for sånne type trenere, som skal ta meg ned noen nivåer nå som jeg har jobbet så hardt for å komme dit jeg er" om det å ri for Andrew. Eeeh

Uhyre sjelden jeg kommer på film, så nyt synet, kan bli lenge til neste gang 😂😂😂   Asti og jeg startet LB1 på treningsstevne i dag   Litt dramaqueen pga noen bommer utenfor gjerdet,

Posted Images

Jeg har trua på at min skal bli en skikkelig cruiser når jeg får ting litt mer på plass. Litt usikker hvor mye han gjør med andre da han er veldig flink til å passe på, men dæven det løsner mye i galoppen og passagen om dagen, det er sååå moro! Planen er jo å kunne bruke han til undervisning også, så vi får se hvordan det går. 

• Liker 1
  • Perfekt 1

Takker for tips og råd, burde kanskje presisert hvorfor vi hr gjort som vi har gjort også..

Vi har gradvis mistet aktivitet og framdrift siden i vår. Såpass mye at jeg har begynt å lure på om det er «over» for min 25 år gamle helt. Virket rett og slett urein i skritt langs asfalten en periode.  Men nå har vi fått rettet på noen greier fysisk, og ved å ri kraftig frem har jeg fått igjennom endel rusk som har sittet i maskineriet. Hun blir gjennomvarm også i alle leddene i bakenden som hun nok har spart litt en tid og det er helt gull for henne å få brukt kroppen sånn som galoppen krever. Etter en del sånt arbeid blir hun myk og fin å ri på og ettergiften er som vanlig.  Etter denne økta var hun supermyk og skritta helt reint og med godt overtramp hjem igjen.  :) 

Av og til gjør man «baklengs» hvis det er en god grunn for det. 

Så vil jeg igjen klage på de DuMME DUMME nye bittreglene som gjør at vi ikke kan ri på det smale fine stabile ez-control men må putte inni noe hun ikke liker i stedet hvis vi vil delta på dressur. Det er så teit det, at jeg har nesten ikke ord. Ikke later det til at utstyrskomiteen tar til seg rettelser fra kjente tann og munnveterinærer som Berven og Schmedling heller. Tulleopplegg.  Send heller inn stewardene for å måle lengde på trinsebitt! 

Edited by LisaFi
Legge til
  • Liker 1
10 timer siden, LisaFi skrev:

Takker for tips og råd, burde kanskje presisert hvorfor vi hr gjort som vi har gjort også..

Vi har gradvis mistet aktivitet og framdrift siden i vår. Såpass mye at jeg har begynt å lure på om det er «over» for min 25 år gamle helt. Virket rett og slett urein i skritt langs asfalten en periode.  Men nå har vi fått rettet på noen greier fysisk, og ved å ri kraftig frem har jeg fått igjennom endel rusk som har sittet i maskineriet. Hun blir gjennomvarm også i alle leddene i bakenden som hun nok har spart litt en tid og det er helt gull for henne å få brukt kroppen sånn som galoppen krever. Etter en del sånt arbeid blir hun myk og fin å ri på og ettergiften er som vanlig.  Etter denne økta var hun supermyk og skritta helt reint og med godt overtramp hjem igjen.  :) 

Av og til gjør man «baklengs» hvis det er en god grunn for det. 

Så vil jeg igjen klage på de DuMME DUMME nye bittreglene som gjør at vi ikke kan ri på det smale fine stabile ez-control men må putte inni noe hun ikke liker i stedet hvis vi vil delta på dressur. Det er så teit det, at jeg har nesten ikke ord. Ikke later det til at utstyrskomiteen tar til seg rettelser fra kjente tann og munnveterinærer som Berven og Schmedling heller. Tulleopplegg.  Send heller inn stewardene for å måle lengde på trinsebitt! 

Min kommentar var generell @LisaFi - og ikke spesielt myntet på videoen din :)
Og min erfaring tilsier også mye av det du nevner. Dersom hesten ikke er "framover", får de fort spenninger og ujevnheter i bevegelsene. Hvis de får henge over ryggen, henge i fronten etc.
Treningshesten jeg har hatt i sommer er ett supergodt eksempel på dette, den trengte rett og slett å få ristet litt løs i et høyere tempo med en løs kontakt - for å så klare å sette seg sammen og være bedre til kontakten.
Men det er selvfølgelig viktig at jeg da lar hesten gå i en løs og åpen kontakt - og at den ikke får gå og spenne seg mot kontakten mens jeg ratter avgårde, da oppnår jeg ingen ting.

Sikkert ikke alle som har sett videoen -  så jeg legger den ut her også;
Snutt nr 2 er 4.ridetur, så selvfølgelig er ikke kontakten der jeg ønsker, men hesten har i alle fall "åpnet slusene", og begynt å svinge gjennom kroppen.

• Liker 2
On 30/07/2019 at 22:53, LisaFi said:

Dette blir litt off topic, men :P 

Jeg kjøpte nettopp eZ control og var glad for at det var i 14mm i den størrelsen jeg skulle ha 🙈 Jeg vet ikke om jeg er såå fornøyd da, jeg synes fremdeles han fungerer bedre på noen av de andre bittene vi har. Men det er greit nok, og det er ganske annerledes enn de andre vi har, så jeg tenker at det uansett er fint for variasjonens del. Mitt knirker noe vanvittig da, jeg blir nesten litt sprø av å høre på det.. Opplever du det samme?

Hester liker jo litt forskjellig 🤔 den ene liker ditt og den andre datt. Men om det knirker i "hengslene" kan du dyndke dem litt i matolje og tørke vekk overskuddet. Litt som å smøre en dør 😅 gjort det med flere bitt, også muffebitt. Må gjenta en gang innimellom men bedre enn den knirkelyden - gjør meg gal. 

• Liker 1

Aldri hatt knirkelyd i jeg nei. :) 

Blivira har en utrolig vanskelig munn, hun glemmer nok aldri ulvetennene som aldri ble tatt ut når hun var unghest, som faktisk knuste ved bittbruk og ble plukket ut i biter flere år etterpå.. i tillegg har hun smal underkjeve og innmari kraftig tunge- lite plass for bitt.  Så med de nye bittreglene ble det enda en disadvantage med å være HEST målemessig, men i det minste segmentet (hun er knapt 150). 😢

57 minutter siden, Edith skrev:

Ikke helt oppdatert jeg, men kan en ikke ri med ez-control i dressur? Det er min hest sitt foretrukne bitt også, mitt har aldri knirker. 

De i 10,5 er visst for tynne. 14 mm sier reglene, men først i str 11,5 og over kommer de i 14  mm. Ellers er de 12 mm tjukke. 

• Liker 1
22 hours ago, Issa said:

Hester liker jo litt forskjellig 🤔 den ene liker ditt og den andre datt. Men om det knirker i "hengslene" kan du dyndke dem litt i matolje og tørke vekk overskuddet. Litt som å smøre en dør 😅 gjort det med flere bitt, også muffebitt. Må gjenta en gang innimellom men bedre enn den knirkelyden - gjør meg gal. 

Takk for tips, jeg skal teste det! Den lyden er så irriterende 😬 😂

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Driver å leker med terre a terre om dagen. Her fikk jeg en redop og noe som begynner å nærme seg mer mezair enn terre a terre, så det er moro. Så nå må vi bare få flyten framover i tillegg til samlinga så blir det bra 😛 

• Perfekt 1
  • Wow 3

Film fra stevnet i dag med kulegule Tina. Veldig fornøyd med veldig mye, og så litt som ble ganske katastrofe 😂 men vi hadde høljeregn og storm i kastene så kan virkelig ikke klage på hesten da, og andreplass på første stevne er helt greit 😄 

• Liker 4
  • 2 months later...

Nå har vi for alvor begynt å snuse på byttene så nå kan vi faktisk ri skikkelige passader, inkludert bytter. Ikke helt så kontrollert som jeg skulle ønske enda, men det kommer seg. Jeg sliter litt med å komme nok opp og frem med innvendig sitteknoke for å gi plass til han så han får innvendig bakben bedre plasser og der med en bedre piruett. Rir med padn fordi da mister jeg balansen så veldig mye mer enn når jeg rir uten og har stigbøyler, så får vi se om det blir bedre med litt trening. 

• Liker 2
  • Perfekt 3

Vi utvikler oss ganske heftig om dagen. Tidligere har jeg slitet med å komme meg ut av doinkadoink stadiet, spesielt når vi fekter, da har Finorio gått helt inn i seg selv og bare bukket, så må jeg roe ned, starte på nytt og prøve å komme på, på nytt og være veeeeeldig eksakt med hvor nesa hans peker og at han ikke kan hoppe ut gjennom utvendig skulder. Her ser  man at jeg kan gå inn i terre a terre, men også ut (yay), og bruke det i fektingen. Han bytter også veldig mye enklere, derfor også et par steder hvor han ikke egentlig skal det 😛 men det kommer seg og gjorde lite i denne lille snutten. Tror arbeidet med byttene har gjort at han klarer å komme seg bedre ut av samling og kunne forlenge ut av terre a terre og piruett og dermed virkelig klare å overgangen skikkelig begge veier. Det har vi ikke fått til skikkelig enda. Vi jobber ganske intensivt nå før jeg reiser hjem til jul og han får en liten juleferie for å tenke og hvile kroppen på det nye nivået :D

• Wow 3
  • 1 month later...

Mer snedige øvelser fra oss. Etter å ha blitt kjeftet på nok av Wolfgang har jeg endelig fått skuldrene mine godt nok tilbake og plutselig ble det litt lettere å få løft i front i mezair. Klarte også å gjøre overganger mellom terre a terre,/mezair, carriere, galopp, terre a terre/mezair (nesten falcade) og holdt. Når det blir godt kontroll på det blir det veldig moro! :D

• Yay 1
  • Perfekt 2
  • Wow 2
  • 3 months later...
  • 1 month later...