Jump to content
Hegepii

Dressurvideoer

Recommended Posts

En liten videosnutt av Cariñoso. En PRE på 9 år vi har hatt i ca 3 mnd nå. Han har vært veldig lite brukt siden han kom til Norge, så har brukt tiden til å få opp kondisjon og styrke. Han har hatt super fremgang og er en skikkelig arbeidsmaskin :)

• Liker 3

Dressur og dressur, vi humper rundt på en slapsebane av dimensjoner mens Storm ser etter en sjanse til å slippe jobbe :D  Men tror ikke jeg har sett video av meg selv ri på 5 år og det var veldig nyttig!

https://www.dropbox.com/s/duxcx9ddpuqiuz7/2014-02-12%2017.17.58.mov

Dette er fra begynnelsen av Trollspeilet trening når jeg begynner å trave. Målet er ren travtakt (ikke passtøltskrittegreier) og løftet rygg. Jeg har ridd Storm på bane en gang før og han har ikke vært i noe særlig trening hos eier heller de siste månedene, kun loffa rundt på tur, så her er det skikkelig back to basics. Når jeg ser videoen nå så skjønner jeg med en gang hva Hanne snakket om når hun kom å rettet på meg. Storm trekker veldig innover og vil veldig gjerne bare tølte avgårde ut porten med en gang jeg slapper av litt og da blir jeg skjev utover for å prøve å holde han på plass, men istedet blir det bare feil. Jeg sitter fremoverbøyd fordi jeg skulle prøve å få med ryggen (det fikk jeg jo ikke til her), det er veldig uvant for meg og sitte sånn og nå er jeg kjempestøl! Jeg har ikke fått sjenklene godt nok rundt for å løfte magen hans og albuene mine er på vide veier. Dessuten sitter jeg å glor i bakken. Masse å jobbe med, og det er jo bra! 

• Liker 6

Jeg og Rainbow er ute og holder en dressuroppvisning på et ridesenter i byen.. :)

Litt teknisk rusk, og litt rot med musikken, da banen viste seg å være endel kortere enn det jeg hadde øvd på, så måtte improvisere litt,  men jeg er strålende fornøyd med at hesten faktisk er såpass avslappet og rolig. Han storkosa seg han, hadde jo publikum må vite :lol:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10153717345780018&set=vb.645010017&type=2&theater

Syns nå det så bra ut jeg @Katrine! Går da bare framover det der :)

Edited by Romanci
  • Liker 1

Drister meg til å legge ut her. Ble en lang spilleliste med 14 snutter :lol:

Skuldrene mine har begynt med sin egen lille dans visst, ikke sett det før, heller ikke tidligere treneren min hadde lagt merke til at jeg har gjort det før. :lol:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLtFitHO6bVBn0V9LM8qNlwK3S4G1ZhZWy

Edit: Tar gjerne imot både ris og ros altså. Kan legge til at jeg ikke fikk han like godt med bakfra som jeg vanligvis gjør, han var for en gangs skyld litt daff og jeg er litt preget av kameraet så jeg blir litt puslete i ridningen :P

Edited by carambee

https://www.facebook.com/photo.php?v=10202845158357289&set=vb.1451482178&type=2&theater

Rosarno er fortsatt ute av spill etter uhellet under AEG og Carinoso stiller derfor opp som backup hest på ridetimene. Vi har begynt å jobbe litt mer med øvelser nå som han tar veldig greit. Har til og med begynt å introlusere bytter som han tar med knusende ro :) 

Drister meg til å legge ut her. Ble en lang spilleliste med 14 snutter :lol:

Skuldrene mine har begynt med sin egen lille dans visst, ikke sett det før, heller ikke tidligere treneren min hadde lagt merke til at jeg har gjort det før. :lol:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLtFitHO6bVBn0V9LM8qNlwK3S4G1ZhZWy

Edit: Tar gjerne imot både ris og ros altså. Kan legge til at jeg ikke fikk han like godt med bakfra som jeg vanligvis gjør, han var for en gangs skyld litt daff og jeg er litt preget av kameraet så jeg blir litt puslete i ridningen :P

Synes ikke det ser verst ut jeg, men det jeg legger merke til er at du rir så under tempo hele tiden, jeg føler han sliter med f.eks fatningene (kaster seg opp i galoppen) og i versadene (det var versader håper jeg :P ) skulle jeg også ønske det var mer flyt og ikke så stakkato. Ser ut som du kniper til med knærne i perioder, og er litt stum i hånda. De er liksom på samme sted hele tiden(selv om du ffikler litt)  , og noen ganger synes jeg det ser ut som du skulle latt ham strekke seg litt mer, f.eks i versadene.

Voltene er ganske fint ridd, men pass på ordan du sitter på volten :

Husk å ri overgangene ned også, bedre å trykke til litt fra trav til galpp så ikke hele ryggen slippes.

Sånn generelt ville jeg fortsatt i LB til du får alt på plass, og hvis du ikke alt gjør det så legg inn noen kontrabuer på langsiden f.eks på trening for å forberede til LA. Kunne tenkt meg å sett film av økninger og mellomtrav også en gang:)

Synes ikke det ser verst ut jeg, men det jeg legger merke til er at du rir så under tempo hele tiden, jeg føler han sliter med f.eks fatningene (kaster seg opp i galoppen) og i versadene (det var versader håper jeg :P ) skulle jeg også ønske det var mer flyt og ikke så stakkato. Ser ut som du kniper til med knærne i perioder, og er litt stum i hånda. De er liksom på samme sted hele tiden(selv om du ffikler litt)  , og noen ganger synes jeg det ser ut som du skulle latt ham strekke seg litt mer, f.eks i versadene.

Voltene er ganske fint ridd, men pass på ordan du sitter på volten :

Husk å ri overgangene ned også, bedre å trykke til litt fra trav til galpp så ikke hele ryggen slippes.

Sånn generelt ville jeg fortsatt i LB til du får alt på plass, og hvis du ikke alt gjør det så legg inn noen kontrabuer på langsiden f.eks på trening for å forberede til LA. Kunne tenkt meg å sett film av økninger og mellomtrav også en gang:)

Har aldri startet, så holder meg forsåvidt verken i LB eller i noe annet. LA er galoppen langt unna. 

Som sagt så fikk jeg han ikke frem i det hele tatt denne dagen, sånn ellers har jeg spurt de som ser oss live, og de sier at vi generelt ikke er under tempo, men det ser mer under tempo ut på film enn i virkeligheten visstnok.

Se gjerne siste videoene i tråden vår, der har vi bakbeina litt mer med.

Ja, henda mine er veldig låst til manken/forsvisselen. Jobber med saken :P

Og ja, jeg sliter med overgangene ned, han går mindre imot når enn før, så det er fremgang, men vi kollapser veldig. Jeg skyver beina mine ut i overganger ned istedet for å holde sjenkel inntil, og jeg klarer ikke gjøre noe med det :( Sikkert fordi jeg samtidig kniper meg fast med knærne.

Skal få lagt inn litt økninger neste gang vi filmes. Om jeg får det til. :P

Edit: Ja de versadene der. De virka ikke de heller. Alt funka generelt dårlig den dagen. Har i det siste klart å få litt mer flyt der, spesielt på høyre hånd har det blitt veldig stakkato og han går ofte ned i skritt stakkar (sikkert fordi jeg henger fast i han)

Edit2: Link til innlegget med video fra tirsdag http://cpanel20.proisp.no/~equifaay/ipboard/index.php?/topic/2207-magiske-mikkel-og-renate/?p=251921

Edited by carambee

Åja, da blander jeg deg med noen andre, var så sikker på at du hadde startet noen ganger:)

Så de andre filmene, (og husk at jeg ikke er noen trener, jeg kommenterer utifra at jeg er dressurdommer) og han er mer aktiv i travet, men aktiviteten er ikke egentlig problemet, jeg ville bare hatt ham til å få bakbeina mer innunder seg så du får overtramp eller hvertfall at hoven treffer i forhoven sitt spor ca. 

Åja, da blander jeg deg med noen andre, var så sikker på at du hadde startet noen ganger:)

Så de andre filmene, (og husk at jeg ikke er noen trener, jeg kommenterer utifra at jeg er dressurdommer) og han er mer aktiv i travet, men aktiviteten er ikke egentlig problemet, jeg ville bare hatt ham til å få bakbeina mer innunder seg så du får overtramp eller hvertfall at hoven treffer i forhoven sitt spor ca. 

Skjønner. Men da ender vi nok med å ruse avgårde på fremparten :P Han er nok litt for stram i overlinja enda? Nå ønsker hun jeg rir for at jeg skal ri han litt kort, men når jeg tutler for meg selv legger jeg han litt lenger og rir litt mer på. Skal prøve å se i speilene om jeg klarer å få mer undergripen da. Mistenker dog at traven hans er litt sånn, de er jo litt trampete disse cob'ene. 

Edited by carambee

Sidan eg ikkje rir sjølv for tida (gravid) så er det kjekt å sjå andre ri femåringen min. Her rir ei venninde som hjelper oss ein del. Eg syns han er ganske så flink til å vera ridd så lite som han har. Må overtales mykje og ofte til å faktisk jobbe, men kven liker vel ikkje å gjere som dei sjølv vil ;-) Han vart satt i gang i januar etter to mnd pause, så kom februar uten baneforhold - og no ila mars har vi kome oss på ny stall med ridehall. Ergo - han er ikkje i form og har ikkje styrken og balansen til å trø inn bak og holde nesa si i lodd. Men det kommer seg med treningen satser vi på. Han er også ganske ufokusert også her, med mykje som skjer på ny plass. Må leike litt hingst og sjekke ut alle som kjem inn - og hvertfall - gud forby - om nokon skulle forlate hallen! Det er forferdelig … :-P

Håper det går greit å dele dropbox link:

https://www.dropbox.com/s/5e4wm5fa9s8jd4n/IMG_2468.MOV

• Liker 2

Sidan eg ikkje rir sjølv for tida (gravid) så er det kjekt å sjå andre ri femåringen min. Her rir ei venninde som hjelper oss ein del. Eg syns han er ganske så flink til å vera ridd så lite som han har. Må overtales mykje og ofte til å faktisk jobbe, men kven liker vel ikkje å gjere som dei sjølv vil ;-) Han vart satt i gang i januar etter to mnd pause, så kom februar uten baneforhold - og no ila mars har vi kome oss på ny stall med ridehall. Ergo - han er ikkje i form og har ikkje styrken og balansen til å trø inn bak og holde nesa si i lodd. Men det kommer seg med treningen satser vi på. Han er også ganske ufokusert også her, med mykje som skjer på ny plass. Må leike litt hingst og sjekke ut alle som kjem inn - og hvertfall - gud forby - om nokon skulle forlate hallen! Det er forferdelig … :-P

Så fin den er!! Hva slags rase? Likte veldig godt ridestilen til hun som sitter på :)

Welsh cob?

Så fin den er!! Hva slags rase? Likte veldig godt ridestilen til hun som sitter på :)

Stemmer julnil - han er ein welsh cob. Og ja, ho er ein veldig dyktig rytter - så eg føler meg heldig som får hjelp av ho :-)

• Liker 1

Trengte bare å lese dette for å vite at det er en welsh cob :lol: Ser jo ut som en super start dette :) Og misunner den stabiliteten til rytter. 

Tja, det er vel meir typisk for rasen å ha stor grad av "will to please". Han her har nok fått viljen sin litt for ofte, så det ligger nok mest (les: bare) på meg ;-)

Men ja, han blir nok ein fin fin dressurponni etter kvart :-D

Tja, det er vel meir typisk for rasen å ha stor grad av "will to please". Han her har nok fått viljen sin litt for ofte, så det ligger nok mest (les: bare) på meg ;-)

Men ja, han blir nok ein fin fin dressurponni etter kvart :-D

Etter det jeg hører er det mer "arbeidsvillig som få, men da skal de gjerne bestemme selv hva de skal gjøre". 

Det ser kjempefint ut, @carambee ! Sideførende begynner dere å ha riktig så god kontroll på og travet hans er taktfast og fint. Han mangler enda litt mer trøkk i bakbeina, men det blir stadig bedre synes jeg. Pass på at du ikke "slipper" setet ditt i overganger og øvelser. Sitt og ri takten til enhver tid, ikke la han få sjansen til å leke tog. Jeg synes du korrigerer han veldig fint i sjenkelvikningene når han ikke svarer, kort og konsist. Det tror jeg han, til tross noen små protester, trives godt med. :)

• Liker 1

Det ser kjempefint ut, @carambee ! Sideførende begynner dere å ha riktig så god kontroll på og travet hans er taktfast og fint. Han mangler enda litt mer trøkk i bakbeina, men det blir stadig bedre synes jeg. Pass på at du ikke "slipper" setet ditt i overganger og øvelser. Sitt og ri takten til enhver tid, ikke la han få sjansen til å leke tog. Jeg synes du korrigerer han veldig fint i sjenkelvikningene når han ikke svarer, kort og konsist. Det tror jeg han, til tross noen små protester, trives godt med. :)

Takktakk. Føler virkelig at det begynner å skje ting sideveis. Blir litt ujevnt men det er bare jeg som på være litt kvikkere på å oopdage når han sniker seg unna. For venstre kommer bakpart foran innimellom, men heller det enn at han går imot sjenkel.

Samme med setet i overganger, jeg konser så på å slappe av og komme ned i salen og så er jeg litt for treg på å ri videre i ny gangart. Som jeg sa til Sanne: jeg blir stadig overrasket når jeg får svar med en gang, og da er jeg ikke klar til neste moment.

Hun jeg rir for ukentlig sa i går at jeg måtte passe på å ri selv om jeg er ferdig. At han er på plass en halv volte etter overgang galopp- trav fx selv om jeg har tenkt å ta en skrittepause. Vi er litt late både jeg og Miklus :-P

Er en utfordring det der med å slappe av uten å bli slappfisk altså

Knotrer på min S3

• Liker 1

Jeg skal være litt kjip og si at jeg synes det ser ut som dere har stagnert litt.. Det ser ikke ut som han er avslappet, og du lener deg mye på hjelpetøylene istedenfor å ri ham gjennom. Det blir så kort trav og lite tempo at jeg tror det er hovedgrunnen til at flyten blir så dårlig. I sidebevegelsebe har du liten kontroll på utvendig skulder, og det blir hovedproblemet. Han er for bøyd gjennom halsen, og da får du ikke fanget opp skulderen. Det ser ut som bakparten er problemet pga det, men du knekker i siden og mister ham.

Jeg hadde kastet de hjelpetøylene og begynt å fokusere på å ri ham med setet og bakfra, men uten å hemme ham ved å holde så igjen. For når han dropper kontakten tar det lang tid før du får ham på plass igjen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 2