Jump to content
Hegepii

Dressurvideoer

Recommended Posts

Jeg har bare gamle videoer jeg da.... på et ikke så veldigkjempehøyt nivå, men håper jeg får lov til å slenge dem ut likevel :D

Jeg og Embla for litt over to år siden:

Edited by ingvildoline

Her er alle velkomne med videoer! :) Høyt nivå er ikke påkrevd, er ikke på det selv heller :P

Embla er fin, men ser stivt ut å sitte oppå der? Burde vært runda mye mer, og fått mer aktivitet i bakben og rygg, så det ikke ser så stivt og "tungt" ut :) Mykne litt i hendene, og "ta og gi" litt, så kontakten ikke blir så statisk :)

Her er alle velkomne med videoer! :) Høyt nivå er ikke påkrevd, er ikke på det selv heller :P

Embla er fin, men ser stivt ut å sitte oppå der? Burde vært runda mye mer, og fått mer aktivitet i bakben og rygg, så det ikke ser så stivt og "tungt" ut :) Mykne litt i hendene, og "ta og gi" litt, så kontakten ikke blir så statisk :)

Takk for tilbakemelding! :) Var noe stivt ja, vi trente til stevne og hadde hele 10 dager på oss etter at hun hadde stått borte på fôr noen måneder og jeg ikke hadde ridd i det hele tatt, hehe. Skulle hatt noen filmer fra hestene jeg rir nå, dette er jo over to år siden... Ikke det at det ser noe bedre ut nå sikkert, tvert i mot haha :D

Jeg har også dressurfilm, tenk! Konstruktiv kritikk mottas med stoor takk! Rir ikke for dressurtrener noe særlig, og vi er ingen dressurekvipasje, men alle tips og triks kan jo være nyttige :)

Kan vel slenge med egne tanker også da..

Her hadde hun stått i to dager i forveien, så hun er litt hastig i travet på starten. Etterhvert roer hun seg og da ser man tydelig at hun venter mer på mine signaler og blir mer avslappet- og jobber bedre.

Jeg som rytter blir litt pinnerytter, hvertfall i starten, og jeg kan godt slippe frem hånden litt mer (OG RETTE UT HÅNDLEDDENE!! haha ). I tillegg ser jeg at da jeg gjorde holdt-rygging- og frem igjen kunne jeg ventet litt mer så hun får kommet ordentlig inn i holdet, før jeg ber henne om å rygge eller gå frem. Så får jeg bare legge til at jeg rir uten stigbøyler i travet også, for da rir jeg faktisk bedre.. :P

Så får dere bare unnskylde filmingen, den er egenfilmet med en iphone på vantet! :lol:

Ucintha er kjempefin! :) Litt vanskelig å "dømme" ridinga når det blir litt langt vekk, men det er jo fordi det er egenfilming :) Ser ut som om du kanskje er litt anspent i hoftene dine? Og i galoppen ville jeg gjerne sett deg ri litt mer "opp og frem". Ser hun blir litt staccato til tider, som gjerne kunne blitt løst med å lage litt tempooverganger. :)

Men som sagt, litt vanskelig å se så mye når filmen er så langt vekk :P

Et tips til om du evt skal ri dressurstevner: ikke lær hesten å rygge så fort etter et holdt. Man teller til 3 før man rygger, så holdtet blir markert :) Har selv en som gjerne rygger, så han har vanskelig for å stå stille... Vanskelig å lære av når det først er innlært :)

Jeg klarer ikke se filmen til Augustina, jeg?

Ucintha er kjempefin! :) Litt vanskelig å "dømme" ridinga når det blir litt langt vekk, men det er jo fordi det er egenfilming :) Ser ut som om du kanskje er litt anspent i hoftene dine? Og i galoppen ville jeg gjerne sett deg ri litt mer "opp og frem". Ser hun blir litt staccato til tider, som gjerne kunne blitt løst med å lage litt tempooverganger. :)

Men som sagt, litt vanskelig å se så mye når filmen er så langt vekk :P

Et tips til om du evt skal ri dressurstevner: ikke lær hesten å rygge så fort etter et holdt. Man teller til 3 før man rygger, så holdtet blir markert :) Har selv en som gjerne rygger, så han har vanskelig for å stå stille... Vanskelig å lære av når det først er innlært :)

Du ser nok riktig med hoftene. Har medfødt hoftefeil som gjør at selve hoftekula ikke sitter helt inni der den skal (lett forklart! :D ), så sliter fælt med å løsne og er b.la. skeiv, så er mye lengre i hele venstresiden.. :lol: Og tempoet er jeg å enig i, men på hun sliter jeg litt med det på grunn av hoftene mine, selvom det ikke er noe unnskyldning :) Mer tempooverganger er notert, takk for tips :D Og ryggingen- hun rygger ikke med en gang av seg selv, jeg er bare for kvikk til å begynne å rygge henne. Det var det første jeg la merke til da jeg så filmen.....

Men hva mener du med staccato? Sånn at hun .. hva skal jeg si... blir litt sånn "butt" i stegene på en måte? æh, det var vanskelig å forklare.. :P

Skal se om jeg ikke får til film en gang nå i nærmeste fremtid, for både jeg og hesten har blitt mye mykere og mer smidige enn den gang, hvertfall jeg! For ja- i dette tilfellet er det rytteren som lager hemninger for hesten :lol:

Jeg klarer ikke se filmen til Augustina, jeg?

hmm- så rart? den funker her?

Staccato... butt ja kanskje? (Når man hadde musikktimer på skolen vettu, så lærte man at staccato var at man spilte hver note kort og litt som "som slag", og legato var sammenhengende :P)

Altså ikke så mye flyt, men mer som at det ikke er nok aktivitet og fremdrift så hun får rundet seg og kommet i oppoverbakk :)

Edited by Hegepii

Staccato... butt ja kanskje? (Når man hadde musikktimer på skolen vettu, så lærte man at staccato var at man spilte hver note kort og litt som "som slag", og legato var sammenhengende :P)

Altså ikke så mye flyt, men mer som at det ikke er nok aktivitet og fremdrift så hun får rundet seg og kommet i oppoverbakk :)

Aha, jeg skjønner! :D Godt forklart forresten! hihi :)

• Liker 1

Men jeg har et spørsmål til jeg egentlig med det samme jeg får gode råd! For hun er veldig sånn at hun fyrer seg opp når jeg begynner å ri frem som du sier jeg bør- hun er generelt overpositiv og vil helst jobbe så mye som mulig på en gang, og blir veldig hastig og fremover. Noen tips til dette?

Man ser det litt på starten av videoen synes hvertfall jeg- så når jeg rir jobber jeg alltid med å få roet henne først og få henne igjennom og SÅ kan jeg begynne å trykke henne mer frem og få litt mer gang i henne. Hun er ikke sånn som løper av gårde liksom, men hun er så skrullete i personligheten og har mange fluer i hodet. Jeg pleier alltid på starten og bare trave frem, og gallopperer i lett sete for å få hun til å gå fra seg litt, for å så jobbe mer tilbake og få konsentrasjonen på plass, også jobbe frem igjen. Hun har blitt mye finere nå enn det hun var da, og har mye lettere for å ri hun frem uten at hun blir hyper nå også fordi hun er mer avslappet generelt..

Force er også sånn, og da hjelper det faktisk at jeg rir mer frem, og bruker den energien og "hissigheten" hans, får den på min side. Tempovekslinger, overganger o.l. for å snudd det til noe positivt for rytterens del :) Men det kan jo hende hun heller trives med å bli roet ned først, og så frem etterpå, det er jo opp til hver enkelt hest egentlig :)

Om du så videoen min ser man jo han har diverse sånn "byks" og sånt hvor energien bare bobler over, fordi jeg ikke er flink nok til å få omgjort den til samling enda. Men han kan man ikke roe ned først og så forvente ei bra økt. Da får man en halvgammel død dings som subber :P

Edited by Hegepii

Hehe, jeg ser det. Sånn er min å- men jeg trives hvertfall best med å roe hun først, fordi jeg klarer ikke helt putte inn kroppsdelene når hun fjaser av gårde, må liksom ramme de inn først. MEN- så må jeg legge til da, at de få gangene jeg har ridd henne i dressursal, da har jeg lettere for å ri frem og jobbe- for da kommer jeg mer rundt henne og får skjøvet henne frem bakfra på en annen måte, for får liksom mer tak i bakbena. Men nå har jeg ikke dressursalen lenger.. hrmf :P Men jeg rir som regel alltid uten bøyler i travet, og da hjelper det jo.

Jeg rir jo aldri for dressurtrener, og det er jo spranghest så at hun på en måte ikke går i den dressur-konkurranseformen er jeg ikke så opptatt av (misforstå meg rett), men er utrolig godt å få input synes nå jeg :) Skal prøve å være flink til å legge ut litt annet enn hoppning, for jeg trenger jo den hjelpen jeg kan få på bakken :) !

Guest

*klar for hogg*

Brego og jeg har vært på vårt første ridekurs i helga! For de som ikke vet; han er en 3 år gammel kaldblodstraverhingst, brukes aktivt i trav, men har hatt løpspause i noen måneder nå grunnet en lei hofte (derav også godteposemagen). Er ridd sånn sirkus 1 gang i uka siden mai, og kun på tur.

Jeg er hardbarka turrytter, ganske flink til å holde meg på, men der slutter vel også talentet mitt. Har snust litt på dressuren tidligere, og var så heldig å få ri noen godt skolerte hester på timer og kurs for noen år tilbake, men har ikke ridd -dressur- de siste 4 år.

Har lagt på lyd på (sånn til advarsel) så dere skulle få slippe å høre instruktørens beskjeder om "lave hender" og "ikke fall bak med sjenklene" :P

Så når jeg sier vi begynner på scratch, så mener jeg scratch :) Vi startet med å lære oss sjenkelvikninger, og overførte etterhvert dette til volter og åttetall i skritt og trav. Kanskje ingen stor bragd for andre, men jeg er godt fornøyd med hva vi fikk ut av kurset :)

(trav fra ca 2:40)

Guest Ancha

En liten video fra når jeg var i Portugal i sommer.

Da jeg var der ble jeg litt småbetuttet av en hingstegutt på 4 år som jeg fikk prøve(til salgs, men min lommebok strakk ikke så langt gitt)

han var en kjempeherlig hest å ri! :wub:

• Liker 1

Treningsvideo fra A og meg :)

Videoen er tatt igår og var egentlig ment som en liten "heads up" til meg, i forhold til hvordan tingene ser ut og sånn. Jeg har jo bare en følelse av hvordan hun går, men ser det jo sjeldent med egne øyner, annet enn hvis det er et program som er filmet - og det er jo litt annerledes enn når man rir trening/oppvarming. Da jeg hadde sett alle klippene som ble tatt igår, synes jeg allikevel det var noen ting som var verdt å vise frem. Våres passage er ikke den beste her og min venstre piruett starter litt dårlig, men så vet jeg også hva jeg kan jobbe med :)

Enjoy!

• Liker 2

Guest

Da jeg var der ble jeg litt småbetuttet av en hingstegutt på 4 år som jeg fikk prøve(til salgs, men min lommebok strakk ikke så langt gitt)

han var en kjempeherlig hest å ri! :wub:

Lekker hest! :-)) hvilket prisnivå ligger den på?

Synes dere er fine jeg, Hilde Victoria. Du sitter veldig godt på han med tanke på at han er så stortgående. Galopparbeidet deres ser veldig fint ut, tror han kommer til å sette seg veldig godt her etter hvert. Jeg savner litt mer "smidighet og flyt" i traversene, men det kommer jo også med trening. :)

Sier meg enig med Chopper :) ser veldig bra ut dette! Ser han skjever panneaksen noe i versadene,og i byttene har dere enda mye å gå på, ellers har dere en fin energi i det hele, og dere er absolutt på riktig vei :) Det er så moro å se en ekvipasje utvikle seg så godt som dere gjør altså!

Edited by Romanci

Tusen takk for kommentar ME :) Ble litt inspirert av å se på en tre-måneder gammel video av oss (den over er fra september/oktober), så jeg tvang sambo til å filme oss i går, gjerne kommentarer på denne også :D Vi leker oss litt med byttene, mye fordi han løsner veldig og synes det er gøy. Men vi jobber mest med enkeltbytter - og å ri PÅ og få han i mer oppoverbakke.. Jammen ikke lett :P

http://youtu.be/waoE4p4nVUY

Og til sammenligning så lagde jeg en film med utklipp fra vår første tid sammen. Fra å være tynn og umuskuløs, til å ikke klare å gå ordentlig trav, til å bli jevnere og bedre. Siste klipp er fra desember 2011. Ikke quote denne filmen, heheheh :D

http://youtu.be/D05tQUc9Sk8

Edited by hildevictoria

Det er så moro å se igjen han altså Hilde Victoria :) hihi!

Btw. Hvem er det som sitter i hjørnet og underviser? (går ut fra at det er det vedkomne gjør? :P )