Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Renate

Lusitano

Recommended Posts

Hvor hører min hjemme? ;) anyway, starter du en tråd må det bilder til. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei jeg kan vel kaste ut et "par" bilder  :D

Finorio, Lusitano hingst født 28. feb 2010. Moderlivsimportert, født og oppvokst i Norge, mor og helsøster bor på samme plass.

Far er Veiga linjer, mor er Andrade, Finorio ligner mest sin mor foreløpig så får vi se hvordan han utvikler seg, han er en veldig fornuftig type.

Stamtavle: http://www.allbreedpedigree.com/finorio5

Som føllebøll

11013551_10155194799360494_3157859854311

Første gang med vekt på ryggen, var ikke helt planlagt, så skled av igjen og tok på hjelmen og slang beinet over. Null stress. 

1604976_10154839675625494_67520001885678

I høst en gang

1932473_10154839675510494_34448661977578

Første gang på trening med mange andre hester rundt oss, januar. 

10891728_10154978213510494_9661735812698

Samme som over

10891855_10154978212960494_6113793753095

Skill at arms trening i februar

1503286_10155122998145494_26477028223313

Langetøyler

10978692_10155143560590494_1624793830437

10923516_10155143560635494_9095789589433

Working Equitation trening i februar

11018887_10155202089260494_4869944634498

Veldig fornøyde! :P

10250334_10155202090020494_2396908121227

Trening for Andrew Murphy forrige helg

10425128_10155212856220494_8990580434089

10394071_10155212856240494_6038647538409

Så får vi se da, hva det blir av han etterhvert. Med bakgrunn i siste hesten min tenker jeg bare negative tanker hver gang jeg kjenner et feilsteg eller noe annet og er bombesikker på at dødsdommen er like rundt hjørnet. Fingra i øra og later som jeg ikke hører, ser eller kjenner noe slikt *damdidam* 

@smaaen han er bare såååå fin :wub:  hvor stor er han?

Benytter anledningen til å spørre litt ang. denne APSL "registreringen" (registrering/godkjenning?) er det slik at det kun er disse dommerne fra Portugal som har anledning til å godkjenne og få hester registrert i APSL? hvordan foregår dette?

@smaaen han er bare såååå fin :wub:  hvor stor er han?

Benytter anledningen til å spørre litt ang. denne APSL "registreringen" (registrering/godkjenning?) er det slik at det kun er disse dommerne fra Portugal som har anledning til å godkjenne og få hester registrert i APSL? hvordan foregår dette?

Han er ca 162 på stallgangen hjemme, ser 10 cm høyere ut når han er ute å reiser  :P

Tenker du på registrering av hest, eller kåring i avlsforbundet? Det er kun dommere fra portugal som kan avlsgodkjenne hester, vi jobber med å få til en utstilling nå til høsten. Starten av september tenker jeg det blir, vi (i Norsk Lustianoforening) vil legge ut info på facebooksiden vår når vi har detaljene avklart :)

Må bare si at det er en veldig flott hest du har fått deg, @smaaen ! Og så vil jeg benytte anledningen til å skryte av sitsen din, synes den er meget god! :)

Han er ca 162 på stallgangen hjemme, ser 10 cm høyere ut når han er ute å reiser  :P

Tenker du på registrering av hest, eller kåring i avlsforbundet? Det er kun dommere fra portugal som kan avlsgodkjenne hester, vi jobber med å få til en utstilling nå til høsten. Starten av september tenker jeg det blir, vi (i Norsk Lustianoforening) vil legge ut info på facebooksiden vår når vi har detaljene avklart :)

Hm, jeg tror jeg tenker på begge deler? Jeg leste en blogg og der sto det at hesten ikke var reg. i apsl, men at den ville bli det etter en visning med portugisisk dommer?

Men det er mye mulig at jeg blander det med avlsgodkjenning! ganske sikkert når jeg tenker meg om ;)

Må bare si at det er en veldig flott hest du har fått deg, @smaaen ! Og så vil jeg benytte anledningen til å skryte av sitsen din, synes den er meget god! :)

Oj så hyggelig! Takk for det  :)

Sitsen begynner endelig å komme seg litt igjen, men det er skammelig hvor stor innvirkning det at jeg har sittet å skrevet oppgaver det siste året, og nå jobber på kontor. Skuldrene er helt på avveie og jeg sliter veldig med å få de på plass igjen, men det kommer seg! Håper på at det går seg til når vi får litt mer treningsmuligheter :)

Oj så hyggelig! Takk for det  :)

Sitsen begynner endelig å komme seg litt igjen, men det er skammelig hvor stor innvirkning det at jeg har sittet å skrevet oppgaver det siste året, og nå jobber på kontor. Skuldrene er helt på avveie og jeg sliter veldig med å få de på plass igjen, men det kommer seg! Håper på at det går seg til når vi får litt mer treningsmuligheter :)

Skjønner godt problemstillingen, tør ikke tenke på hvor kråkete jeg vil sitte når jeg kommer i gang igjen. ;) Det kommer seg med terping, heldigvis.

Hm, jeg tror jeg tenker på begge deler? Jeg leste en blogg og der sto det at hesten ikke var reg. i apsl, men at den ville bli det etter en visning med portugisisk dommer?

Men det er mye mulig at jeg blander det med avlsgodkjenning! ganske sikkert når jeg tenker meg om ;)

Hvilken hest? min?

Altså du har ikke lov å kalle hesten lusitano om den ikke er registrert i APSL og for å få den korrekt registrert, må begge foreldre være registrert og ha et LA nummer. Livro de Adultos. Så lenge begge foreldre er avlsgodkjente vil avkommet få et LN nummer, Livro de Nacimientos??, når dette avkommet da blir avlsvurderingert, vil hesten få LA nummer og kunne benyttes i videre avl. 

Brasil de Almeida, 9 år, kåret hingst av Veiga-linjer, som er tyrefekterblod. (Stamtavle).

Han har et helt formidabelt gemytt. Verdig, og virkelig ikke redd for en eneste ting. Han er den følsomste hesten jeg noen gang har ridd, og når han får med seg bakparten og går over ryggen, kjennes det ut som om han løfter deg mykt opp for hvert eneste steg med det store hjertet sitt. Han har en styrke og en kraft han legger inn i hvert steg med rytteren sin, bare rytteren klarer å være presis nok. For han krever også en enorm presisjon fra rytteren sin, og det er min store utfordring, som jeg jobber med konstant. Han skal bli min paradressur-hest, når jeg får fikset de tingene i sitsen min som hindrer meg i å vise ham fram fra sin beste side.

16488664060_af040d1ea5_z.jpg

11102248724_c87a3a73f0_z.jpg

(Foto: Kjersti Enger jensen)

15680148388_85f8205176_z.jpg

15327731013_725310c4fe.jpg

15075105268_2ba9ac3178_z.jpg

15261533452_1a35c329c3_z.jpg

14698588979_72320ea15f_z.jpg

14698717227_c4e2287303_z.jpg

14698648128_74823f8cd8_z.jpg

14885204455_6397ebcf76_z.jpg

14698585449_bb349306a8_z.jpg

16056066263_1c644d9942_z.jpg

8512329663_10095d4319_z.jpg

(Foto: Hege Høibye)

Han kommer alltid vandrende når jeg kommer med hodelaget

15114526948_a794271f50_z.jpg

15877878312_1dd7305087_z.jpg

15692349789_240c8038d1_z.jpg

På sightseeing i Trondheim sentrum mellom slagene under en ridderturnering

16468734417_0a20a95678.jpg

16489054490_0f52d35f34_z.jpg

8905380070_1b01c5b108_z.jpg

I fjor sommer ble han far til sin første rene lusitanodatter, som virker veldig lovende, og til sommeren blir han far igjen. 

Fra bedekningen:

8905410286_876ccb9c9e_z.jpg

8904661573_bacba94867_z.jpg

Resultatet, tre dager gammelt:

16676291292_f5ca686bb8_z.jpg

15210499247_194bfde512_z.jpg

15397006505_df786c4c19_z.jpg

15373980246_3317cc3b83_z.jpg

15210202779_a063bbf109_z.jpg

Han har ei datter fra før, uplanlagt blandingsføll, som i en alder av 6 år allerede tilbyr gode piaffer :D

Hvor hører min hjemme? ;) anyway, starter du en tråd må det bilder til. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den er en iberer, post i vei der du vil! :D

Om en hest av denne rasen ikke er korrekt reg for å være lusitano, hva kalles den da?

Om en hest av denne rasen ikke er korrekt reg for å være lusitano, hva kalles den da?

Andalusier er jo et rundt begrep, eventuelt iberer. Også er det jo en hel haug av kryssninger, tres sangres, hispano arabe, Azteka, Spanish-Norman, som har egne navn. 

PRE (Pura Raza Española) og PSL (Puro Sangue Lusitano) har de same reglene på at man ikke kan kalle en hest uten korrekt stamtavle for rasenavnet. Andalusier er vel mest brukt om de spanske uten riktige papirer, men det er jo også ganske mange flere spanske hester enn portugisiske. 

Fantastiske vakre hester!!!! *misunnelig*

Hva er hovedforskjellen på Lusitano og PRE? (Bortsett fra stambøkene.)

Tenker da på ridbarheten og "fysikken"? Synes Lusitanoen ser mer "høyreist" ut enn PRE?

Er det "mye steg" i de, slik som feks Friseren?

Fantastiske vakre hester!!!! *misunnelig*

Hva er hovedforskjellen på Lusitano og PRE? (Bortsett fra stambøkene.)

Tenker da på ridbarheten og "fysikken"? Synes Lusitanoen ser mer "høyreist" ut enn PRE?

Er det "mye steg" i de, slik som feks Friseren?

Stambøkene er vel fra rundt 60 tallet, men avlen var allikevel noe forskjellig i landene. Det jeg har hørt er at spanjolene hadde forbud mot hest i tyrefekting (ta dette med en klypesalt, husker ikke kilde) og hadde større fokus på å avle hester mot show, altså mer showsteg og flash. Lusitanoen har lenge blitt avlet mot tyrefekting og arbeid med kveg, og man får frem en uredd hest som har fornuftige gangarter, som "fungerer" mer enn de er flashy. Typisk eksempel er høye kneløft hos PRE, noe man ikke ser så ofte hos lusitanoen. Når det er sagt er rasene veldig like, og leter du langt nok bak i stamtavlene hos lusitanoen finner du spansk hest hos stort sett alle sammen. 

Nå er det jo en generell trend å skulle avle hester mot dressur, så de blir større med større steg, både PRE og lusitano. Personlig liker jeg best de små barokke typene (altså stikk motsatt av hva jeg selv har  :rolleyes: ) og synes det er veldig trist om disse blir valgt bort til fordel for en litt mellomdistanse hest. Ikke helt barokk og heller ikke helt halvblods. Lusitanoavlen sliter generelt over hele linja da økonomien er katastrofal i portugal. Flere og flere oppdrettere kaster inn håndkle og sender hele besettninger til slakt. 

Hovedforskjellen mellom spanjolene og portugiserne vil jeg i utgangspunktet si er stamboka, i tillegg til at lusitanoen er avlet mye med tanke på arbeid med kveg og okser og må derfor være tøffere enn kanskje spanjolene er. 

Ridbarheten hos lusoen er særdeles god synes jo jeg, er kanskje litt inhabil :P Dog liker jeg de spanske også veldig godt, litt flaks at det ble en lusitano jeg sitter med den dag i dag, i tillegg til at det er vel dumt om jeg sitter i lusitanostyret og har en PRE. :lol:  For meg så er spanjolene og portugisere ganske likestillt og du kan finne store gangartshester, og små barokke i begge rasene. Når det kommer til steg har jeg vel nevnt det før, men lusoen har ikke spesielt store eller flashy steg, de har funksjonelle gangarter. Noen har selvsagt mer enn andre, men generelt er de vel på den litt mer "kjedelige" linja når det kommer til steg. 

Åhh, dere har så fine lusitanoer begge to! De er nydelige hester  :wub:

Hvilken hest? min?

Altså du har ikke lov å kalle hesten lusitano om den ikke er registrert i APSL og for å få den korrekt registrert, må begge foreldre være registrert og ha et LA nummer. Livro de Adultos. Så lenge begge foreldre er avlsgodkjente vil avkommet få et LN nummer, Livro de Nacimientos??, når dette avkommet da blir avlsvurderingert, vil hesten få LA nummer og kunne benyttes i videre avl. 

Nei, det var en blogg i forbindelse med en lusitano som skulle selges. 

Men da tror jeg at jeg forstår litt mer, takk for svar! :-)

Stambøkene er vel fra rundt 60 tallet, men avlen var allikevel noe forskjellig i landene. Det jeg har hørt er at spanjolene hadde forbud mot hest i tyrefekting (ta dette med en klypesalt, husker ikke kilde) og hadde større fokus på å avle hester mot show, altså mer showsteg og flash. Lusitanoen har lenge blitt avlet mot tyrefekting og arbeid med kveg, og man får frem en uredd hest som har fornuftige gangarter, som "fungerer" mer enn de er flashy. Typisk eksempel er høye kneløft hos PRE, noe man ikke ser så ofte hos lusitanoen. Når det er sagt er rasene veldig like, og leter du langt nok bak i stamtavlene hos lusitanoen finner du spansk hest hos stort sett alle sammen. 

Nå er det jo en generell trend å skulle avle hester mot dressur, så de blir større med større steg, både PRE og lusitano. Personlig liker jeg best de små barokke typene (altså stikk motsatt av hva jeg selv har  :rolleyes: ) og synes det er veldig trist om disse blir valgt bort til fordel for en litt mellomdistanse hest. Ikke helt barokk og heller ikke helt halvblods. Lusitanoavlen sliter generelt over hele linja da økonomien er katastrofal i portugal. Flere og flere oppdrettere kaster inn håndkle og sender hele besettninger til slakt. 

Hovedforskjellen mellom spanjolene og portugiserne vil jeg i utgangspunktet si er stamboka, i tillegg til at lusitanoen er avlet mye med tanke på arbeid med kveg og okser og må derfor være tøffere enn kanskje spanjolene er. 

Ridbarheten hos lusoen er særdeles god synes jo jeg, er kanskje litt inhabil :P Dog liker jeg de spanske også veldig godt, litt flaks at det ble en lusitano jeg sitter med den dag i dag, i tillegg til at det er vel dumt om jeg sitter i lusitanostyret og har en PRE. :lol:  For meg så er spanjolene og portugisere ganske likestillt og du kan finne store gangartshester, og små barokke i begge rasene. Når det kommer til steg har jeg vel nevnt det før, men lusoen har ikke spesielt store eller flashy steg, de har funksjonelle gangarter. Noen har selvsagt mer enn andre, men generelt er de vel på den litt mer "kjedelige" linja når det kommer til steg. 

Har du noen gode nettsider å anbefale når det kommer til kjøp av lusitano? jeg har et par sider jeg har kikket på, men det er lite der under 10 000-15 000 Euro. Hvor kan man få tak i litt ferskere hester som kanskje er litt rimeligere? Virker rart om det ikke skulle finnes noen, iom. at økonomien der nede er noe skakkjørt som du sier..

jeg har nemlig sett meg ut en bra berider og har planen klar  :rødmer:

Har du noen gode nettsider å anbefale når det kommer til kjøp av lusitano? jeg har et par sider jeg har kikket på, men det er lite der under 10 000-15 000 Euro. Hvor kan man få tak i litt ferskere hester som kanskje er litt rimeligere? Virker rart om det ikke skulle finnes noen, iom. at økonomien der nede er noe skakkjørt som du sier..

jeg har nemlig sett meg ut en bra berider og har planen klar  :rødmer:

Såvidt jeg har forstått så er det lite marked og de fleste kjenner de fleste. Alle man tar kontakt med får % av kjøpssum, så enten er det innarbeidet fra før, eller hesteeier legger til de % den du kontakter gjennom ønsker å ha. Enten kan man ta direkte kontakt med oppdrettere, men da får en jo bare sett de hestene de har og de vil jo gjerne skryte de opp i skyene, eller en som jobber med å forhandle hester. Personlig ville jeg tatt kontakt med de jeg har fått kontakt med der nede. Både Sean og Gina kjenner til mange som selger hest og hva slags type hest jeg ville vært ute etter. Gina har også Theresa Burton i Lusitano Horse Finder på stallen sin og hun har jo veldig mye kontakter. Selv synes jeg det hun har på nettsiden sin er litt opp og ned og ikke alltid hesten ser ut til å passe hva prisen er. Det er jo bare å sende en mail og oppgi hvilken prisklasse du er ute etter og hva slags hest så er det godt mulig hun har noe å tilby. Hadde jeg ikke kjent til Gina og Sean hadde jeg nok prøvd å se hva jeg fant gjennom Theresa. 

Såvidt jeg har forstått så er det lite marked og de fleste kjenner de fleste. Alle man tar kontakt med får % av kjøpssum, så enten er det innarbeidet fra før, eller hesteeier legger til de % den du kontakter gjennom ønsker å ha. Enten kan man ta direkte kontakt med oppdrettere, men da får en jo bare sett de hestene de har og de vil jo gjerne skryte de opp i skyene, eller en som jobber med å forhandle hester. Personlig ville jeg tatt kontakt med de jeg har fått kontakt med der nede. Både Sean og Gina kjenner til mange som selger hest og hva slags type hest jeg ville vært ute etter. Gina har også Theresa Burton i Lusitano Horse Finder på stallen sin og hun har jo veldig mye kontakter. Selv synes jeg det hun har på nettsiden sin er litt opp og ned og ikke alltid hesten ser ut til å passe hva prisen er. Det er jo bare å sende en mail og oppgi hvilken prisklasse du er ute etter og hva slags hest så er det godt mulig hun har noe å tilby. Hadde jeg ikke kjent til Gina og Sean hadde jeg nok prøvd å se hva jeg fant gjennom Theresa. 

Den nettsiden til Theresa har jeg vært innom, mye fint der! Men jeg merker at jeg har dårlig grunnlag for å vurdere hva som er riktig priset. Jeg har tidligere vært mest involvert med Lipizzanere og prisnivået der, men Lusitano er nytt for meg.

Hvem er Gina og Sean, har de noen nettside eller er det bare noen du kjenner gjennom lusitanoforbundet?

Den nettsiden til Theresa har jeg vært innom, mye fint der! Men jeg merker at jeg har dårlig grunnlag for å vurdere hva som er riktig priset. Jeg har tidligere vært mest involvert med Lipizzanere og prisnivået der, men Lusitano er nytt for meg.

Hvem er Gina og Sean, har de noen nettside eller er det bare noen du kjenner gjennom lusitanoforbundet?

Sean har vært i norge et par ganger nå og undervist i Working Equitation, han jobber hos Gina i portugal. Jeg bodde hos Sean da jeg var der i høst og fikk undervisning av Gina så kjenner de på den måten. Dette er stallen https://www.facebook.com/CentroDeTreinoQuintaDosBarros?pnref=lhcog det står litt om Gina på siden til Theresa http://www.lusitanohorsefinder.com/dressage-teacher-georgina-rogers/ 

Sånn generelt så vil jeg jo uansett råde til å være kritisk, siden ting er som det er ønsker jo folk å selge mest mulig hest. Vit hva du ser etter og få hestene sjekket. Jeg mener ikke at alle prøver å lure deg, selv om det er jo en del av de og, men selger man hest så selger man hest og det er lurt å være kritisk som kjøper, uansett hvem man kjøper av. 

Dato for Feira (utstilling og avlsvurdering) blir 12. september. Vi har ikke bestemt sted enda, men kommer med nærmere beskjed når vi vet :)

Brasil og jeg har vært modeller for Fargekatten. Det var en skikkelig kul opplevelse å være på den andre siden av kameraet :D

Takk for at du holdt ut med meg og alle nervene mine. 

17246329108_b724a575e3_z.jpg

17432123132_cfc0bc2141_z.jpg

17432117532_84c8b663cd_z.jpg

17247831859_094dea1441_z.jpg

16813796003_e56595fa2f_z.jpg

17246502270_6db6732e34_z.jpg

Dette må være en av de nydeligste hesterasene jeg vet om!  :wub:

• Create New...