Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Recommended Posts

@julnil, hadde jeg ansett ridning som så skummelt og farlig at jeg ikke følte meg trygg uten hjelm uansett hvilken hest, så hadde jeg ikke hatt mye rideglede. Men man er forskjellige. Jeg har slitt med redsel, men stoler jeg på hesten er hjelmen irrelevant i den sammenheng. Og stoler jeg ikke på den, får ikke en hjelm meg til å bli tryggere. For det er jo veldig mye som kan gå galt selv om man har hjelm.

Jeg og mannen min kjører ofte motorsykkel sammen, jeg elsker det selv om følgene er katastrofale om noe skulle gå galt.

Jeg har MASSE kjøreglede, selv om jeg ALDRI ville kjørt uten hjelm og kjøreklær på.

Det å ikke ville sitte på en hest uten hjelm, betyr ikke at man er redd og mangler rideglede.

For meg betyr det at jeg verdsetter mine nærmeste, og ikke vil påføre dem en unødig smerte (opp i alt unødige vi gjør i livet) om jeg kan unngå det ved å ha på hjelmen som ikke plager meg

Jeg legger like mye vekt på passiv og aktiv sikkerhet jeg, ser ikke hvorfor det ene utelukker det andre. For min del: Trygge hester som er godt innkjørte, med en oppmerksom kusk med hjelm bak.

Jeg ønsker at andre også bruker hjelm, enkelt og greit fordi jeg bryr meg, verken mer eller mindre. Så får det være opp til andre om de er enige eller ikke.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Poenget i denne debatten er ikke  hvorfor DU bruker hjelm, da hadde problemstillingen vært "hvorfor bruker du hjelm?". Spørsmålet her er hvorfor er det så viktig for noen at andre bruker hjelm? Hvorfor er det så viktig at man ser seg nødt til å ty til til tider ganske dårlig og hetsende retorikk, stille spørsmål ved andres intelligens, og til og med legge ansvaret for andres ulykker over på de som ikke bruker hjelm? 

Det andre spørsmålet er hvor den aktive sikkerheten kommer inn i bildet. Hvor mange ulykker kunne man inngått, hvis folk faktisk hadde hatt kontroll på hestene sine, og hva hvis man hadde lagt inn like mye fokus på aktiv sikkerhet?

Der er Morgenbladartikkelen @jilmavi lenker til veldig interessant, og reiser mange gode spørsmål og viser til forskningsresultater som er ganske overførbare til ridning.

Jeg husker ikke startinnlegget, så svarte bare på det siste som kom opp

For min del så må fremmede mennesker gjerne ri uten hjelm, for mitt liv blir å gå videre uten noen form for endringer, om følgende av det er død eller hjerneskade for disse.

Bekjente gir jeg meg også bæng i vil jeg tro, utover det at jeg blir å riste på hodet.

Jeg kan egentlig bare bestemme over meg og mine barn, og så kan jeg oppfordre de jeg er glad i til å ha på hjelm.

Hvis jeg rir eller sykler uten hjelm så tør jeg ikke ri eller sykle like fort, eller hoppe like høyt. Jeg hadde ikke turt å ri feltritt uten hjelm. Så jeg rir jo tryggere når jeg ikke bruker hjelm. Men nå har det seg sånn at jeg elsker å ri fort og hoppe, jeg elsker å ri feltritt. Så da bruker jeg hjelm og tar litt større sjanser i ridningen. Det gir meg mye glede. Samme som @julnil sin kjøreglede.

(men jeg tar likevel forholdsregler ved å trene på å ha kontroll over hesten, osv. Og selger hester som ikke oppfører seg trygt i terrenget.)

Når man GÅR tur er vel sannsynligheten for et fall langt lavere enn når man rir eller når man sykler. Man får nå bare veie sannsynlighet opp mot konsekvens, og videre vurdere om det er verdt det, hva man nå enn velger. Jeg trenger ikke bli enig med noen som helst, hva jeg trer eller ikke trer på hodet får være et resultat av egen refleksjon (selv om innspill fra andre innvirker på avgjørelsene mine dann og vann). 

Når man GÅR tur er vel sannsynligheten for et fall langt lavere enn når man rir eller når man sykler. Man får nå bare veie sannsynlighet opp mot konsekvens, og videre vurdere om det er verdt det, hva man nå enn velger. Jeg trenger ikke bli enig med noen som helst, hva jeg trer eller ikke trer på hodet får være et resultat av egen refleksjon (selv om innspill fra andre innvirker på avgjørelsene mine dann og vann). 

Og om vi skal trekke slikt skikkelig langt, så bør vi bare stoppe å gjøre noe.... men da lever vi jo ikke

Lev med måte, tenker jeg, og ha omsorg for de du er glad i (min leveregel).

Men det betyr ikke at jeg ikke plutselig kan ha slukket lysene i morgen pga en uforutsett hendelse. Ting KAN skje uansett hvor forsiktig man er, og ting kan gå bra uansett hvor uforsiktig man er.

Lev

*var ikke ment som et innlegg direkte til deg Issa, altså, du bare satt meg på en tankerekke :) *

Gammel, men like aktuell alltid. Hvorfor skulle det være sånn at aktiv sikkerhet skulle oppheve behovet for passiv sikkerhet, eller at passiv sikkerhet brukes av dem som er dårlige på aktiv sikkerhet? Ser ikke helt hvorfor det skal være enten eller. Det bør være både- og. 

Det har jeg også tenkt på. Det ene utelukker ikke det andre. Både og er absolutt det beste.

Jeg gjør det jeg kan for å lage trygge hester, og ikke sette oss i direkte farlige situasjoner. Men velger allikevel å bruke hjelm for de situasjonene som kan oppstå som jeg ikke kan rå over, samme hvor godt forberedt jeg og hesten er.

Jeg skulle ønske flere rideskoler og ridesentre hadde fallteknikkskurs jeg. At det var en del av grøntkort for eksempel slik at man fikk opplæring i hvordan man skal håndtere kroppen i et fall.  

• Create New...