Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Recommended Posts

Et sted burde grensa gått for åpenbar risikoadferd i alle fall. Dårlig mat/ livsstil er langt vanskeligere både fordi det gjelder så innmari mange og fordi det går bra lengre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

At man er overvektig og/eller har dårlige matvaner er også en mye mer komplisert og sammensatt problemstilling enn å ta et (relativt) enkelt ja/nei - ståsted til hjelmbruk.

Ti tommeltotter på Samsung S3

Tror aldri jeg har sett noen få kjeft for å ha ridd uten hjelm, kanskje med unntak av enkelte opphetede diskusjoner på nettet.

Selv synes jeg det er dumt å ri uten hjelm, spesielt når jeg vet hvor lite som skiller liv og død.

Jeg legger meg ikke opp i om voksne mennesker mener at hjernen deres ikke er verdt å ta vare på, men på ridesentre hvor det er mange unge og lett påvirkelige folk synes jeg det sender helt feil signaler.

Jeg tviler på at dette er grunnen til at folk velger å ri uten hjelm. Ingen jeg kjenner sier dette i hvert fall. Er forøvrig helt for at ridesentre bør ha et hjelmpåbud for å sende riktige signaler til de yngre rytterne. 

Man slår da ned på det meste av risikoadferd? Bare at manglende hjelm er kankskje det man ser hyppigst avbildet. Ser man noen har surret leietauet rundt hånden, tredd stigbøylene rund leggene eller bundet seg fast i salen, så sier man da i fra. Hvor mye man enn driter i personen som gjør det. Så ser man aldri folk uten refleks eller sikkerhetsbelte avbildet, så vanskelig å dra i gang en diskusjon på face. Men de gangene en film av grisekjøring er lagt ut, er det fordømmende kommentarer ute og går.

Jeg skulle ønske flere som kommenterer manglende hjelmbruk, "feil" bittbruk og andre dumme ting, særlig når det kommer til hest, kunne latt være. Man er ikke programforpliktet til å kommentere det hver gang noen gjør noe man selv synes er dumt. Så lenge det ikke går utover hestevelferd (slik loven definerer det), barns rettigheter eller andre lovverk - så hold kjeft. La voksne myndige mennesker gjøre sine dumme ting i fred. 

Jeg tviler på at dette er grunnen til at folk velger å ri uten hjelm. Ingen jeg kjenner sier dette i hvert fall. Er forøvrig helt for at ridesentre bør ha et hjelmpåbud for å sende riktige signaler til de yngre rytterne.

Ja, jeg vet jo egentlig det. Men det er nesten slik det føles noen ganger. Kanskje helst hos folk som konsekvent rir uten hjelm uten å se an hest og situasjon..

Jeg skulle ønske flere som kommenterer manglende hjelmbruk, "feil" bittbruk og andre dumme ting, særlig når det kommer til hest, kunne latt være. Man er ikke programforpliktet til å kommentere det hver gang noen gjør noe man selv synes er dumt. Så lenge det ikke går utover hestevelferd (slik loven definerer det), barns rettigheter eller andre lovverk - så hold kjeft. La voksne myndige mennesker gjøre sine dumme ting i fred.

Og så kan de la være å kringkaste dumhetene sine også? Ha på hjelmen når det skal tas bilder som skal ut på webben? Hadde ikke gjort no?

Gidder ikke kommentere manglende hjelmer jeg heller, lar heller vær å kommentere eller like og sånt. Men synes det er greit at debatten kommer opp i blant.

Og gjerne her, i stedet for på noens personlige tråd eller bilde.

Ja, jeg vet jo egentlig det. Men det er nesten slik det føles noen ganger. Kanskje helst hos folk som konsekvent rir uten hjelm uten å se an hest og situasjon..

Selv om du føler det er ikke det noe du kan overføre til å bli intensjonen bak andre sine handlinger. Jeg er ganske så glad i hjernen min jeg, selv om jeg tidvis rir uten hjelm, og ja jeg er fullstendig klar over at ulykker forekommer. Så er nå det en risikovurdering jeg gjør selv. Som per dags dato hvor jeg alltid rir med hjelm fordi unghester kan være uforutsigbare.

@jilmavi, har du lest kommentarfeltene til aviser noen gang?

Det gjør jeg ( min form for selvplaging) og hjelmdebatt er for meg pis åff keik.

Noen ganger er det selvhevdelse ( se jeg rir med hjelm, jeg er vel bra snill) andre ganger er det at man har sett ulykker, hatt ulykke selv, mistet noen i ulykke. Og andre ganger igjen helt andre årsaker.

Det vil aldri finnes en enkelt grunn til at folk går av skaftet.

Men hvorfor er det så vanskelig å akseptere at vi er ansvarlige for vår egen sikkerhet, og at vi kan ta selvstendige valg, basert på våre egne vurderinger, enten det er å ri med hjelm, eller uten? Hvorfor kan vi ikke lære opp barna våre til å bli selvstendige individer som kan tenke selv, og velge å ri med hjelm, ikke fordi alle andre rir med hjelm (eller at noen rir uten), men fordi de selv har tenkt en aktiv tanke og foretatt en selvstendig vurdering?

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at andre, myndige og ansvarlige voksne tar en avgjørelse som er annerledes enn det du velger å gjøre?

Er det en prinsipiell forskjell på en dyktig og våken rytter, som rir uten hjelm, og f.eks en turrytter som rir med hjelm og som lunter avgårde på lange tøyler, skravler med ei venninne, og har lite fokus på hesten, som så skvetter fordi det kom en skiløper uten refleks?

Men hvorfor er det så vanskelig å akseptere at vi er ansvarlige for vår egen sikkerhet, og at vi kan ta selvstendige valg, basert på våre egne vurderinger, enten det er å ri med hjelm, eller uten? Hvorfor kan vi ikke lære opp barna våre til å bli selvstendige individer som kan tenke selv, og velge å ri med hjelm, ikke fordi alle andre rir med hjelm (eller at noen rir uten), men fordi de selv har tenkt en aktiv tanke og foretatt en selvstendig vurdering?

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at andre, myndige og ansvarlige voksne tar en avgjørelse som er annerledes enn det du velger å gjøre?

Er det en prinsipiell forskjell på en dyktig og våken rytter, som rir uten hjelm, og f.eks en turrytter som rir med hjelm og som lunter avgårde på lange tøyler, skravler med ei venninne, og har lite fokus på hesten, som så skvetter fordi det kom en skiløper uten refleks?

Kan det være fordi vi bygger ett samfunn på å ta vare på hverandre? Og at det å leke med eget liv, egen helse strider veldig i mot den tankegangen?

Selv om du føler det er ikke det noe du kan overføre til å bli intensjonen bak andre sine handlinger. Jeg er ganske så glad i hjernen min jeg, selv om jeg tidvis rir uten hjelm, og ja jeg er fullstendig klar over at ulykker forekommer. Så er nå det en risikovurdering jeg gjør selv. Som per dags dato hvor jeg alltid rir med hjelm fordi unghester kan være uforutsigbare.

Ja, men da er det jo som du sier. Du ser an situasjonen og ser en øket risiko. Du er dermed ikke den type person jeg refererer til når jeg sier at de ikke bryr seg nok om sitt eget velbefinnende.

Bare for å presisere det jeg sa tidligere, jeg mener ikke at folk har en tankeprosess som følger "det spiller ingen rolle for meg om hjernen min fungerer eller ikke", men det er allikevel det signalet de sender til mange( meg selv inkludert) når de velger å drastisk øke risikoen for alvorlig skade ved et fall. Eks. Ri uten hjelm på unge hester, hester de ikke kjenner, i sprangridning etc..

Nå er jeg ikke av de som kommenterer om folk rir med hjelm eller ei på bilder, for meg er det faktisk opp til hver enkelt hva man gjør - jeg kan ikke fortelle et annet voksent menneske hva de skal gjøre - det jeg kan gjøre er å tenkte hvor ufattelig idiotisk og teit det faktisk er å ri uten hjelm. For meg finnes det ikke et godt argument for å gjennomføre en rideøkt uten hjelm på hodet, på lik linje med at det ikke finnes et godt argument for å kjøre bil uten belte, for å sette seg bak rattet etter en del for mye alkohol enheter etc. Fordi for meg er det merkelig hvorfor man skal utsette seg for en risiko men lett kan eliminere ved å gjøre små grep selv. Men, setter en av mine venninner, søsteren min etc seg på en hest uten hjelm for å ri , da ville jeg sagt ifra - da ville jeg til og med blitt sur, men mot mennesker jeg ikke kjenner velger jeg å tenke i mitt stille sinn hva jeg mener om saken. Men jeg mener forøvrig det burde vært påbud på å bruke hjelm :). Samme gjelder sykling også forøvrig.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Vil-ha-23-arsgrense-pa-forerkort-1851171.html

Og denne forskningen viser hvorfor argumentet om å lære ungene å gjøre sine egne vurderinger ikke holder vann.

Konsekvens av egne handlinger er det SISTE som utvikles i hjernen. Etter vi har blitt voksne på papiret.

Derfor må voksne både sette regler OG gå foran med et godt eksempel når det kommer til ridning og hjelm.

Barn er ikke små voksne.

o, apropos Martes siste setning. I Vancouver er det påbudt å sykle med hjelm. Så en del som da syklet med den på styret da. Men ja, der var sykkelhjelm påbudt. Synes ikke det er en dum ide heller

Jeg ser forøvrig ikke på dette som en diskusjon for og i mot hjelmbruk. Ingen her er i mot hjelm, selv om jeg nevnte at det kan finnes grunner til at man iblant velger å la være. Det dette er, er jo en diskusjon på om alle andre skal påtvinges å gjøre det DU mener er riktig, og ikke få lov å ta egne valg.

Nei, det er derfor alle voksne jeg kjenner, og alle ridesentre jeg vet om bestemmer at barn skal ri med hjelm. Vi voksne kan allikevel utstyre dem med selvstendig tankegang i bagasjen. Jeg husker at jeg tok selvstendige avgjørelser fra ung alder, og sjelden gjorde noe fordi andre gjorde det. Mamma og pappa røyket, jeg har aldri røyket. Mange i venneflokken drakk alkohol, jeg smakte ikke alkohol før jeg var 22.

Jeg har heller aldri røykt fordi om begge foreldrene mine røykte under oppveksten min.

Jeg tror derimot ikke jeg og du er representative for et gjennomsnitt av folk av den grunn. :)

Kjenner jeg får litt samme følelsen av denne debatten, som av logikken i amerikanske våpenlover. Retten til å "velge selv" ( og i våpenlovenes tilfelle, forsvare seg selv) tas såpass langt ut at resultatene går i feil retning. Så mange med våpen at det blir flere å måtte forsvare seg mot.

Skjønner ikke behovet for å hevde "retten" til å ta dumme valg.

Tvert imot synes jeg "retten til å ta dumme valg" er viktig, for hvem har rett til å sette seg som dommer over andres valg? Vi lever i et fritt og åpent samfunn, og folk må ha rett til å ta avgjørelser som kan synes dumme for andre.

Jeg betaler gladelig for å yte faktisk hjelp til rusmisbrukere også jeg, selv om de bruker ulovlige substanser.

Er det et dumt valg å gå uten hjelm på isholka? Folk faller, og vi andre må plukke dem opp, og det kan være blod og greier.

Ja, da er vi tilbake til HVOR dumme valg må være for å være uakseptable. Flertaller later til å mene at å droppe hjelm på hest er FOR uakseptabelt så langt.

Det handlar, nok ein gong, ikkje om argument for og mot å ri med hjelm. Alle veit kvifor det er lurt å ri med hjelm, me har òg fått nokre argument for å ri utan. Det eg lurer på (framleis), er kvifor folk tykkjer det er så provoserande at andre vaksne veljer å gjere og tenke annleis enn dei sjølve. For det er jo det dei gjer. Kanskje er det her det ligg? Eller?

For ja, folk blir provoserte. Nokon lurte på kor eg les for å sjå dette. Jo, eg les på Facebook. I grupper, på sider, på andre folk sine tidslinjer. Og så var eg jo medlem på FH lenge. Hugser ikkje de andre korleis hjelmdebattane gjekk der? Det var høg temperatur og harde karakteristikker. Men kanskje de har fortrengt det. (Det kan eg forstå, tatt i betraktning at det var FH ;)).

Som sagt, og for di ein aldri kan vere for tydeleg når ein diskuterer på nett: Eg skjøner kvifor det er lurt å ri med hjelm. Eg tykkjer born burde ri med hjelm, og at føresette skal kunne påleggje dei å gjere nettopp det. Eg rir sjølv med hjelm, kan eg avsløre - til tross for at mange av dei største førebileta mine ikkje gjer det. Men sidan eg ikkje er dei, må eg sjølv ta avgjerda om korleis eg vil forvalte mi eiga sikkerheit, og då veljer eg å ri med hjelm, for di hjelmen gjer at eg vågar å krevje litt meir av hesten. Og det i seg sjølv er noko eg må trene på, for mi eiga del. Det er ikkje noko mål for meg å ri utan hjelm ein dag, forøvrig.

Når det er sagt, så er det eit par ting som kjem fram her som eg reagerer på. Bortsett frå argument som at nokon kan kome til å få traumer av å oppleve at andre skadar seg utan hjelm, eller alt ein kan gjere galt i eit svangerskap eller når unge menneske burde få ferdes i trafikken åleine, som er absurd, irrelevant og irrelevant i den rekkjefølgja, så slår det meg at konsensusen er at andre ikkje burde få lov til å velje annleis enn den kompakte majoritet. Det er delvis rett at samfunnet byggjer på at me tek vare på kvarandre. Men i eit fritt og ope samfunn må individa (dei myndige, sjølvsagt) òg få lov til å ta val sjølv. Det er lov å vere usamd, og det er lov å seie frå, men valet må til sjuande og sist liggje hjå individet sjølv. Og individet må ta ansvaret for seg sjølv. Ingen andre kan ta det ansvaret, og endå viktigare: Ingen må ta det ansvaret fra nokon. For i ansvar ligg det noko endå større: Når eg må ta ansvaret for meg sjølv, blir eg meir sjølvstendig, og får auka sjølvverde og sjølvtillit.

Tenker du da på et eventuelt påbud? Er det det du reagerer på i denne debatten?

Jeg er både for at noen ting skal være påbudt eller forbudt, samtidig som at jeg ikke vil at staten skal bestemme alt for oss. Men vi har jo enkelte slike påbud/forbud allerede. En ting er slike påbud/forbud som hindrer ulykker (prate i telefon mens man kjører), en annen er slike som ikke påvirker om ulykken skjer eller ikke, men som kan ha påvirkning på utfallet av ulykken (eks bilbelte).

Bruk av hjelm faller under den siste kategorien. Har staten mer "rett" til å tvinge meg til å tenkw sikkerhet i bilen enn på hesten? Er det i så fall fordi bil favner "alle", mens hest favner bare noen?

Edit for å si at dette hovedsakelig er tankespinn, ingen spesifikke meninger

Ser ikke hvor dette hovedsaklig har blitt en for/ mot diskusjon heller, egentlig.

Vi har vel alle her inne innimellom både tenkt og ytret at enkelte individer burde beskyttes mot seg selv. Både i forhold til nettvett og personlige valg. Kanskje burde de som ser på det å "ha rett" til å ri uten hjelm, kjøre bil når de er trøtte og slitne, bruke olabukse og kjøre uten hansker på tung mc bare heller bli begrenset av flere regler så de kan beskyttes mot egne dumheter?

Eksempler på at samfunnet har sett det som nødvendig å beskytte de som ikke forstår bedre eller bare driter i det, er som tidligere nevnt regler om bruk av bilbelte, forbud mot håndholdt mobiltelefon, hjelm på motorsykkell mm, i situasjoner der man utsetter seg selv og andre for risiko.

Om man trenger å "få velge" slike ting selv for å øke selvstendighet, egenverdi og selvtillit så tenker jeg at da er det noe grunnleggende galt der.

Man trenger vel slett ikke få velge alt selv selv om man er voksen og myndig. Og om man tar dumme valg så kan man i alle fall la være å kringkaste det og fronte sin rett til å " være så dum man bare vil", spesielt om man har en herskare av unge, lettpåvirkelige følgere og fans.

Synes forresten at det er flott at Charlotte Dujardin velger å ri GP med hjelm fordi hun kan, ikke fordi hun må. Et fantastisk forbilde.

En ting er sikkert, å klare å lære unger til å gjøre som vi sier og ikke som vi gjør krever i mange tilfeller rimelig oppegående og ressurssterke foreldre. Rimelig sikker på at en statistikk ville vist at barn av mindre ressurssterke foreldre har større sjanse for å ende opp som dem, det være seg røykete, navere, latsabber, folk som driter i hjelm og refleks.. Just sayin. Føler vi har et kollektivt ansvar for de som ikke klarer å tenke selv i alle tilfeller, men mulig det bare er meg..

Godt sagt!

Eg er overbevist om at vegen til eit bedre samfunn ligg i å kreve meir av individa heller enn å skulle mikrostyre alt ned til minste detalj.

Folk er jo for pokker snart ute av stand til å ta ansvar for ein einaste liten ting, det er alltid "nokon" andre sin feil.

"Nokon" burde ha tatt ansvar og ordna opp før ting blei eit problem.

Born er da slettaldeles ikkje så dårleg utvikla at dei ikkje evner å tenke ein einaste sjølvstendig tanke før fullvaksen alder.

Om dei er det så kjem det heller av mangelen på krav og forventning enn av at dei har dårlege rollemodeller.

Kritisk tanke og ansvar for egne avgjerdsle er ein tidkrevende og vanskelig prosess, den blir ein million ganger værre av å fjerne alle muligheter til å oppleve konsekvenser.

Innimellom så er det ikkje så negativt for samfunnet at ein og anna apekatt slår seg forderva.

Eg har ikkje sagt at ein treng å få velje alt. Men det er skilnad på trafikkregler og å ha valet for korleis me skal ivareta sikkerheita kring hestar, som tross alt eit fåtal av oss er.

Katrine, du er inne på noko interessant. Burde staten tvinge oss til å tenkje på sikkerheita når me rir og omgås hestar? Har staten den kompetansen? Kanskje. Men her er saka: Hjelm er passiv sikkerheit. Det er det same som bilbelte er passiv sikkerheit. Altså, bilbelte er bra. Men alle passive sikkerheitstiltak er ting som utfyllar det me kan kalle aktiv sikkerheit. Å lære seg å køyre godt, å kjenne vegen, føret, underlaget, ta omsyn til årstid og omkringliggjande faktorer som elgfare og slike ting; å ikkje køyre når ein ikkje er i form til det eller opplagt nok, å halde fartsgrensa (kor mange her gjer det til einkvar tid, tru?), slike ting er aktiv sikkerheit. Og dei er dei viktigaste. Så har ein dei passive tiltaka til når ulykka er ute. Men førebyggjing er og forblir det beste alternativet. Det same gjeld for hest. Mi viktigaste sikkerheitsinvestering når eg rir og omgås hestar, er å sørge for at eg er så atletisk som eg kan vere, at eg har ein fungerande sits som gjer at eg blir mykje tryggare på hesteryggen, å vite nok om hestar generelt og dei hestane eg omgås spesielt til at eg kan vurdere risikoen og ta eit informert val når eg skal gjere noko. Eg leier framleis hestane i tau, rir med hjelm, bruker hanskar, slike ting. Men eg ser heile tida folk som har investert alt i passiv sikkerheit og ingenting i aktiv sikkerheit, og det beste ein kan håpe på då er ei falsk tryggleik. Eg skulle gjerne sett at folk var meir oppmerksomme på det her. Og difor lurer eg då, når folk heng seg opp i hjelmen heile tida.

Barn har ikke fullt utvikla hjerne til å tenke handling- konsekvens før de er riiimelig store. Det er et fysisk, biologisk faktum, og ikke så forferdelig mye å mene fram og tilbake om.

Jeg er nokså liberal både personlig

politisk, men innser at om jeg skulle gå ut ifra at alle i samfunnet er i stand til å vurdere ting sånn som jeg gjør, da går jeg på en kjempesmell (ref eksempelvis kommentarfelt i vg, div saker).

Så " av hensyn til resten" avstår jeg fra en del friheter jeg greit skulle klart å vurdere selv, og finner det ålreit at det er regler for saker og ting. Fordi det gagner flertallet.

Kunne jo hevdet min rett til å prate i mobilen når jeg kjører fordi jeg kjører teknisk jævlig bra, har et killer trafikkoverbkikk og klarer å skjønne når jeg virkelig bør la være fordi trafikken er for krevende. Men det avstår jeg fra, av hensyn til flertallet.

Å ikke kunne se såpass stort på det framtrer for meg som rimelig selvsentrert.

Forøvrig enig i at det å opparbeide seg en bra sits som gjør at du ikke så lett faller av, gode rutiner og hesteforståelse også gjør mye for sikkerheten. Men siden dette dessverre ikke er en selvfølge er det enda viktigere at man ikke fronter det å ri uten hjelm som "beviset" for at man kan alt det der.

Litt som å bevise at man er sprek og fit ved å kjøpe x2u tights å sprade rundt i på kjøpesenteret. * fnis*

Sånne ting vil aaaaalltid bli plukket opp og brukt i feil retning av feil folk.

Da tror jeg heller at jeg foretrekker svinedyre hjelmer med fancy design som "mote" og showoff any day framfor.. :)

Men det handlar ikkje om mote eller show off. Det handlar om ansvar og fridom til å ta val sjølv. Og det irriterer meg greit mykje at så mange tykkjer det er uproblematisk å skyve ansvar vekk frå der det skal vere, hjå det einskilde individ. Eg gidd ikkje ta noko kollektivt ansvar for folk som ikkje kan tenkje sjølv, sorry. Dei får lære seg å tenkje sjølv, eller ta konsekvensane.

Om folk tykkjer det gjer meg sjølvsentrert, greit nok. For meg er det denne vilja til å gjere alt ansvar kollektivt som er uforståeleg, og ikkje minst usunn.

Hva om du blir utsatt for en som sovner bak rattet fordi h*n tviholder på å kjøre fordi h*n ikke er full eller ruset? Egne valg, hæh?

Skjønner du blir irritert, jeg blir (nesten) også irritert motsatt vei. Endel "fighter" forundrer det meg mektig at folk er villige til å ta.

• Create New...