Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Recommended Posts

Folk blir nok også sinte på de som rir uten hjelm, fordi de er glad i de. 

Det kan eg òg skjøne, viss det er personer ein er glad i. Men å bli rasande på folk ein kjenner ved namn? Eller ikkje i det heile take? Eg nektar å tru at det handlar om skattepengar.

Jeg opplever forøvrig ikke at det er et stort problem at folk blir "sinte". Jeg tror de eller fleste er enig i at det er unødvendig og ufornuftig og at de holder seg til en "husk hjelmen neste gang"-kommentar i beste mening. Folk som blir helt fra seg av sinne må vel være i mindretall?

Jeg syntes det er unødvendig og dumt og teit med folk som rir uten refleks og uten hjelm. Eier av både hesten jeg rir og eier av hesten Marita rir, rir uten hjelm og vi rister på hodet av de. De får gjøre som de vil og vi har aldri kjeftet på noen, men siden det også er barn og unge på samme stall syntes jeg at det er ganske uansvarlig. De to er fra turryttermiljø og begynte å ri som voksne som en friluftsaktivitet. Jeg og mange andre er oppvokst på rideskoler og ridesentre der det aldri er noen som rir uten hjelm noen sinne, så det å ri med hjelm er helt naturlig. 

Nå ble jeg sittende å tenke litt over hvorfor jeg blir så sint når folk tar unødvendige sjangser. 

Bilde av rytter uten hjelm. Kjenner jeg blir irritert. Hvorfor? Tror ikke det finnes et konkret svar..  Tenker de ikke? Bryr de seg ikke? Driter folk i seg selv? For min del gir jeg faen i hvorvidt man er et godt forbilde eller ei, selv om noen rir uten hjelm klarer jeg helt fint å ta på min egen uten å tenke at jeg burde sikkert prøve å ri uten jeg og. 

Nei, jeg prøver å tenke over nøyaktig HVA det er som gjør det irriterende, og jeg tror det er mangel på respekt, ikke bare for de rundt, men for seg selv. Hvorfor jeg bryr meg? Bryr meg når det er folk jeg kjenner, bryr meg mindre om jeg ser en random person i et blad uten hjelm. 

Det kan eg òg skjøne, viss det er personer ein er glad i. Men å bli rasande på folk ein kjenner ved namn? Eller ikkje i det heile take? Eg nektar å tru at det handlar om skattepengar.

Dette høres ut som en enkelthendelse og et unntak. Det er kanskje en som har mistet noen h*n er veldig glad i i en ulykke som kunne ha blitt forhindret ved bruk av hjelm og at det derfor er en hjertesak. For noen er dette veldig personlig. 

Guest

For å spikke flis: ingen er blitt kalt skattesnyltere her. Unødig bruk av penger er ikke det samme som å lure til seg ressurser en ikke har krav på.

Jeg har selv blitt reddet av hjelmen i en ulykke, og da snakker vi en ren -ulykke- hvor verdens snilleste hest beklageligvis snublet i sine egne bein. Hjelmen ble delt i to, og jeg fikk så kraftig hjernerystelse at jeg mistet synet av og på i 3 dager etter hendelsen. Hadde det ikke vært for hjelmen hadde jeg i beste fall vært død, i verste fall grønnsak. Så jo, jeg blir provosert når jeg ser folk rir uten hjelm. Det sender så mange signaler til den yngre generasjonen at jeg klarer ikke å finne det forsvarlig på noe som helst vis. Det er helt ok å argumentere med at voksne mennesker tar egne avgjørelser, men en 13-årig verdensmester klarer ikke nødvendigvis å tenke så langt selv.

Derfor er det viktig å lære barna sine å tenke selv, ikke følge andre blindt.

Hm, jeg blir så nysgjerrig på hvor du leser, deltar, hvem du omgås for å finne folk som blir sinte og outrerte over dette temaet. For jeg har aldri sett det. At folk er villige til å ta diskusjonen er ikke det samme som at de er sinte, vel?

Det handler om mange ting, som flere har påpekt. Omtanke for personen direkte, pårørende, ønske for seg selv om ikke å måtte "rydde opp" etter andres fall og uhell eller påvirkningen av synet av en stygg skade som Marita nevnte. Videre at voksne som folk ser opp til også har et ansvar som rollemodell (jeg passer meg for å ha bil, utstyr og kjøring i orden med min jobb, jeg vet jeg blir sett..). Og unødvendige, lettforebyggelige skader som også gir unødvendige utgifter til storsamfunnet som en del av det store bilder. All cons, no pro's, som Eva påpekte.

Ser ingen grunn til å isolere enkeltargumenter i en sånn diskusjon. Totalen er for meg i alle fall overveldende.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hm, jeg blir så nysgjerrig på hvor du leser, deltar, hvem du omgås for å finne folk som blir sinte og outrerte over dette temaet. For jeg har aldri sett det. At folk er villige til å ta diskusjonen er ikke det samme som at de er sinte, vel?

Det handler om mange ting, som flere har påpekt. Omtanke for personen direkte, pårørende, ønske for seg selv om ikke å måtte "rydde opp" etter andres fall og uhell eller påvirkningen av synet av en stygg skade som Marita nevnte. Videre at voksne som folk ser opp til også har et ansvar som rollemodell (jeg passer meg for å ha bil, utstyr og kjøring i orden med min jobb, jeg vet jeg blir sett..). Folk klarer ikke alltid å oppdra ungene sine til å tenke selv. For det store flertall er man godt voksen før man klarer å tenke konsekvens av egne handlinger, derfor har voksne ansvar for hvilke inntrykk de etterlater hos barn og unge. Og unødvendige, lettforebyggelige skader som også gir unødvendige utgifter til storsamfunnet som en del av det store bilder. All cons, no pro's, som Eva påpekte.

Ser ingen grunn til å isolere enkeltargumenter i en sånn diskusjon. Totalen er for meg i alle fall overveldende.

.. Ikke, de får ikke "høre det" disse du nevner først her, altså? Virkelig?

En barndomsveninne av meg drakk alkohol når gravid. Det kunne jeg ikke tåle. Sa ifra hva jeg mente og kuttet ut.

At det er generelle diskusjoner om overvekt, usunn mat, røyk etc, jada. Men legger man ut et bilde uten hjelm på forum eller facebook er man nesten garantert minst en frekk kommentar om manglende hjelm. Jeg har absolutt ikke merket samme tendens til at folk skriver frekke ting direkte under bilder der folk er overvektige, har en snus under leppa, spiser en sjokolade, har på hoppdressen før et fallskjermhopp eller lignende. Og det er forskjellen synes jeg, når det gjelder hjelmbruk tar folk det merkelig nok personlig, også når det gjelder mennesker de ikke kjenner godt og er glade i.

En som drikker alkohol i svangerskapet skader potensielt et barn, ikke bare seg selv, så det blir jo en helt annen diskusjon. For jeg regner med at det var fosteret du var bekymret for?

En tanke:

Er det kanskje slik at noen legger ut bilde av at de rir uten hjelm, noen kommenterer det, bildeutlegger svarer sint /ampert at h*n gjør som h*n vil (i mangel på andre argumenter for å ri uten, for jeg er enig i at det ikke finnes gode argumenter der), og så er diskusjonen i gang med "sinte" mennesker på begge sider fordi de ikke føler de blir hørt i sine argumenter .

Eller?

Ti tommeltotter på Samsung S3

Det finnes forresten argumenter for å ikke alltid bruke hjelm. Kanskje ikke argumenter dere synes veier opp for risikoen, men argumenter likefullt. Som at det ser bedre ut på fotosession i bunad eller ballkjole. Eller hvis man spiller inn en film fra middelalderen. Hvis man har nakkesmerter eller hodepine er det ofte problematisk med hjelm. Hvis det er 25 minusgrader er det ofte mer behagelig med en tykk lue enn en tynn man får under hjelmen. Eller om det er 30 pluss er det klamt og svett med hjelm, uansett hvor lett og luftig den er. Og så er det faktisk utrolig deilig å en gang i ny og ne kjenne vinden i håret mens man galopperer.

Jeg har også til gode å se at folk kaller andre for hjerneskada fordi de fortsetter å røyke eller å spise usunt, det kommer ofte opp i kommentarer på hjelmbruk. 

Jeg har da absolutt fått kommentarer på at jeg er stor, og hestene mine små, f.eks.

Dere som gjerne vil ri uten hjelm overproblematiserer at dere blir "stigmatisert" her. Alt mulig annet blir også kommentert. Om noen er for tynne, for tykke, trener med feil teknikk, har på seg farger og mønster man ikke kler osv.

Jeg synes det er et sunnhetstegn at hjelm er så naturlig for majoriteten at det er vanlig at mangel på hjelm blir kommentert. Alt annet ville vært absurd.

De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, gidder ikke svare på kommentarer om hjelmbruk. Man er klar over risikoen, men man har tatt et valg. For meg har valget ofte vært i sammenheng med riddersport, teater eller film og tv-inspilling, der er valget å ri uten hjelm eller ikke være med. 

En som drikker alkohol i svangerskapet skader potensielt et barn, ikke bare seg selv, så det blir jo en helt annen diskusjon. For jeg regner med at det var fosteret du var bekymret for?

Og hvor stor er forskjellen om barnet mister en mor eller far som knuser skallen ved fall fra hest?

Likheten ved problemstillingene er jo at begge er helt unødvendige.

Poenget her er vel mer det at man er vant til at det kommer kommentarer, det får man ta som man ønsker. Det er bare veldig ofte det blir veldig mye mer aggressivt enn en vanlig kommentar om manglende hjelm. 

De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, gidder ikke svare på kommentarer om hjelmbruk. Man er klar over risikoen, men man har tatt et valg. For meg har valget ofte vært i sammenheng med riddersport, teater eller film og tv-inspilling, der er valget å ri uten hjelm eller ikke være med.

Riddersport, teater og film synes jeg kan være argumenter for å la være en gang i mellom. Spesielt om du kanskje tar hjelmen på ved hverdagstrening og turer ut i det fri, kort sagt "når mulig"?

Jeg har da absolutt fått kommentarer på at jeg er stor, og hestene mine små, f.eks.

Dere som gjerne vil ri uten hjelm overproblematiserer at dere blir "stigmatisert" her. Alt mulig annet blir også kommentert. Om noen er for tynne, for tykke, trener med feil teknikk, har på seg farger og mønster man ikke kler osv.

Jeg synes det er et sunnhetstegn at hjelm er så naturlig for majoriteten at det er vanlig at mangel på hjelm blir kommentert. Alt annet ville vært absurd.

Bare så det er sagt rir jeg med hjelm. At jeg argumenterer for at voksne folk skal få lov å velge selv betyr ikke at jeg er i mot hjelm eller at jeg ikke bruke hjelm. Og det vet jeg gjelder flere som argumenterer for valgfrihet i denne tråden.

Hvis du har fått sånne ekle kommentarer synes jeg det også er veldig frekt, og leit at du har opplevd.

Får begynne å svare på sånne kommentarer at "jeg bruker i alle fall hjelm"...? :D

Det finnes forresten argumenter for å ikke alltid bruke hjelm. Kanskje ikke argumenter dere synes veier opp for risikoen, men argumenter likefullt. Som at det ser bedre ut på fotosession i bunad eller ballkjole. Eller hvis man spiller inn en film fra middelalderen. Hvis man har nakkesmerter eller hodepine er det ofte problematisk med hjelm. Hvis det er 25 minusgrader er det ofte mer behagelig med en tykk lue enn en tynn man får under hjelmen. Eller om det er 30 pluss er det klamt og svett med hjelm, uansett hvor lett og luftig den er. Og så er det faktisk utrolig deilig å en gang i ny og ne kjenne vinden i håret mens man galopperer.

Argumenter finnes det for alt, finnes sikkert noen for å drikke alkohol under svangerskapet også (siden det alt er nevnt). Men ingen gode argumenter slik jeg ser det.

Å ta oppstilte bilder i bunad er noe annet enn å -ri-. Å spille inn film er også noe annet, og ikke noe som den gjengse hobbyrytter er med på uansett.

For meg er det viktigere å beskytte hodet enn å ikke fryse på ørene eller svette under hjelmen. Du prioriterer tydeligvis annerledes.

jeg synder jeg også altså, f.eks. så kjører jeg uten hjelm, selv om ulykker kan skje der også. Men jeg dytter det ikke bort med dårlige argumenter, jeg står for at det er det dumme valget men at jeg der og da velger å ta den risikoen.

Og hvor stor er forskjellen om barnet mister en mor eller far som knuser skallen ved fall fra hest?

Likheten ved problemstillingene er jo at begge er helt unødvendige.

Men da er vi tilbake til at man burde fordømme all risikoadferd. Jeg vedder på at flere barn mister en forelder hvert år pga usunn livsstil enn pga hjelmløst fall fra hest.

Riddersport, teater og film synes jeg kan være argumenter for å la være en gang i mellom. Spesielt om du kanskje tar hjelmen på ved hverdagstrening og turer ut i det fri, kort sagt "når mulig"?

Akkurat nå rir jeg ikke uten da jeg kun rir unghester, det ligger en risikovurdering bak hver ridetur. Og det er stort sett i forbindelse med show og eventer jeg rir uten hjelm, på kjente hester. 

Argumenter finnes det for alt, finnes sikkert noen for å drikke alkohol under svangerskapet også (siden det alt er nevnt). Men ingen gode argumenter slik jeg ser det.

Å ta oppstilte bilder i bunad er noe annet enn å -ri-. Å spille inn film er også noe annet, og ikke noe som den gjengse hobbyrytter er med på uansett.

For meg er det viktigere å beskytte hodet enn å ikke fryse på ørene eller svette under hjelmen. Du prioriterer tydeligvis annerledes.

jeg synder jeg også altså, f.eks. så kjører jeg uten hjelm, selv om ulykker kan skje der også. Men jeg dytter det ikke bort med dårlige argumenter, jeg står for at det er det dumme valget men at jeg der og da velger å ta den risikoen.

Hvor tar du det fra at jeg rir uten hjelm Katrine?

Jeg blir ikke sint når jeg ser folk ri uten hjelm, men jeg blir mer redd. Uavhengig av om jeg kjenner vedkommende eller ikke. Hjelmen reddet livet mitt for noen år tilbake, og jeg ønsker at folk skal bruke hjelm av samme grunn.

Om noen vil la være å bruke hjelm, så legger ikke jeg meg borti det, men jeg sier derimot ifra om noen jeg vet bruker hjelm til vanlig plutselig sitter på hest uten. Jeg har nemlig glemt av å ta på hjelmen noen ganger selv (fort gjort om man er litt stressa), og har da satt pris på at andre har kommentert det sånn at jeg kan hoppe av hesten og hente hjelmen min :)

En jeg kjenner rir konsekvent uten hjelm, og en av hovedargumentene er at han mener at man blir flinkere til å holde seg på hesten om man ikke har hjelmen å støtte seg på. Det kan nok stemme i noen tilfeller, men i rene ulykker not so much.

Så lenge det ikke er et påbud med hjelm her i landet så er jeg forresten enig i at folk får velge selv. Jeg er ikke den som kommenterer negativt på hjelmløse bilder på facebook. Jeg lar heller være å kommentere eller like det bildet i det hele tatt, som jeg også gjør med andre ting jeg ikke synes noe om.

Men jeg synes kanskje ikke det hadde gjort noe med et påbud. Når vi har det for bilbeltebruk, så hvorfor ikke for ridning med hjelm?

Men da er vi tilbake til at man burde fordømme all risikoadferd. Jeg vedder på at flere barn mister en forelder hvert år pga usunn livsstil enn pga hjelmløst fall fra hest.

Det synes jeg var veldig svart-hvitt fra en som argumenterer for en side i saken som hevder at motparten i saken er kategoriske og ute av stand til å se nyanser eller enkeltvurderinger?

Men for å ta tråden, åpenbar risikoadferd som f.eks basehopp og aktiviteter med lignende risikonivå mener i alle fall JEG at burde være en "ungkarssport" og noe man plikter å avstå fra om man f.eks har ansvar for barn. Irriterer meg også over at storsamfunnet skal bruke penger på å plukke opp disse egoistiske adrenalinjunkiene fra bergvegger og fjellhyller, sette redningspersonal i stor fare for å få hentet ut døde kropper så pårørende får en grav å gå til osv.

Et sted burde grensa gått for åpenbar risikoadferd i alle fall. Dårlig mat/ livsstil er langt vanskeligere både fordi det gjelder så innmari mange og fordi det går bra lengre.

Hvor tar du det fra at jeg rir uten hjelm Katrine?

Beklager, jeg så først etter at jeg postet at du skrev du red med hjelm. Jeg tolket deg som at du synes argumentene du skrev var argumenter du synes er gode nok for at du skulle velge å ri uten. Slik tolker jeg deg forsåvidt fortsatt, altså at du synes de argumentene er gode nok, men at du da tydeligvis allikevel rir med hjelm.

Tror aldri jeg har sett noen få kjeft for å ha ridd uten hjelm, kanskje med unntak av enkelte opphetede diskusjoner på nettet.

Selv synes jeg det er dumt å ri uten hjelm, spesielt når jeg vet hvor lite som skiller liv og død.

Jeg legger meg ikke opp i om voksne mennesker mener at hjernen deres ikke er verdt å ta vare på, men på ridesentre hvor det er mange unge og lett påvirkelige folk synes jeg det sender helt feil signaler.

• Create New...