Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Recommended Posts

Eg spør rett ut: Kvifor blir enkelte så sinte over at andre, vaksne menneske veljer å ri (eller køyre) utan hjelm?

Like uansvarlig som f.eks å kjøre motorsykkel uten hjelm eller bil uten belte.Risikoen for å skades tar man selv, følgene går minst like mye utover omgivelsene og de pårørende. Egoistisk, dårlig forbilde for yngre og unødvendig. Derfor.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det virkeleg omtanke for eventuelle pårørande? Det tykkjer eg er litt vanskelig å tru, må eg innrømme. For folk blir virkelig heilt frådande, skummande rasande over dette, har eg merka. Det er ingen proporsjonalitet der. Eg har aldri høyrd nokon bli like sint over dei andre tinga som blir nemnd her. Og kvifor bli så sint når ein ikkje sjølv er pårørande?

Fordi man har et ansvar som ridende. Å ri uten hjelm er ekstremt selvsentrert, da man aldri er garantert at det går bra. Hester er fluktdyr og omsetter redsel i bevegelse, så selv den tryggeste hesten kan bli skremt. Jeg har sett det argumenteres heftig for ferdighetsnivå, men selv flinke ryttere blir skadet, og hodet er faktisk viktig å beskytte. På samme måte sier noen at det er opp til voksne folk selv å vurdere om de skal ri med hjelm. Jeg kan forstå hva de sier, men det går ikke bare utover vedkommende dersom det virkelig går galt, men også familie. De andre tingene som LisaFi påpeker, går også i samme kategori for meg. Jeg tror at grunnen til at det opprører mange er påvirkningskreftene det kan ha, og fordi et tenkende og reflekterende menneske vurderer det som kan hende om det skulle gå galt.

Det finnes mange gode grunner til å bruke hjelm, ingen gode grunner for å ikke bruke hjelm, så hvorfor ikke bruke hjelm? Hvis jeg noensinne skal drive stall eller ridesenter skal en av to regler være at hjelm er påbudt ved all ridning samma hvem du er ihvertfall. 

Jeg blir absolutt også sint hvis folk kjører bil uten belte, fyllekjører, kaster glass i naturen, kjører motorsykkel uten hjelm osv. Det er uansvarlig og unødvendig. 

Det finnes mange gode grunner til å bruke hjelm, ingen gode grunner for å ikke bruke hjelm, så hvorfor ikke bruke hjelm? Hvis jeg noensinne skal drive stall eller ridesenter skal en av to regler være at hjelm er påbudt ved all ridning samma hvem du er ihvertfall. 

Jeg blir absolutt også sint hvis folk kjører bil uten belte, fyllekjører, kaster glass i naturen, kjører motorsykkel uten hjelm osv. Det er uansvarlig og unødvendig. 

Utmerket poeng. Dersom man instruerer, er trener eller har ridesenter har man et ekstra ansvar for å bruke hjelm, samt passe på at de som rir der gjør det.

Fordi man har et ansvar som ridende. Å ri uten hjelm er ekstremt selvsentrert, da man aldri er garantert at det går bra. Hester er fluktdyr og omsetter redsel i bevegelse, så selv den tryggeste hesten kan bli skremt. Jeg har sett det argumenteres heftig for ferdighetsnivå, men selv flinke ryttere blir skadet, og hodet er faktisk viktig å beskytte. På samme måte sier noen at det er opp til voksne folk selv å vurdere om de skal ri med hjelm. Jeg kan forstå hva de sier, men det går ikke bare utover vedkommende dersom det virkelig går galt, men også familie. De andre tingene som LisaFi påpeker, går også i samme kategori for meg. Jeg tror at grunnen til at det opprører mange er påvirkningskreftene det kan ha, og fordi et tenkende og reflekterende menneske vurderer det som kan hende om det skulle gå galt.

Men folk blir ikke like hissige om noen velger å røyke, snuse, drikke alkohol, spise veldig usunt, hoppe i fallskjerm eller til og med basehopp, og mange andre risikofaktorer i livet. Så jeg er med jilmavi her, jeg skjønner ikke dette behovet for å bestemme over andres liv og hva som provoserer så ekstremt med akkurat hjelmbruk ved riding (eller, mangel av)

Guest

Fordi det er mine skattepenger som går med til å betale for deg når du er så dum at du tryner av og lander på hodet og blir pleietrengende resten av livet. De pengene kunne blitt brukt på noen som fortjente det, og ikke en idiot som leker med sitt eget liv. Uten dermed å si at jeg ikke har vært og/eller er idiot selv.

Og så irriterer jeg meg over holdningen "jeg er så flink at jeg ikke trenger å bruke hjelm". Hva slags holdning er det å sende videre til barna? Når du blir flink nok så trenger du ikke hjelm lenger?

Fordi det er mine skattepenger som går med til å betale for deg når du er så dum at du tryner av og lander på hodet og blir pleietrengende resten av livet. De pengene kunne blitt brukt på noen som fortjente det, og ikke en idiot som leker med sitt eget liv. Uten dermed å si at jeg ikke har vært og/eller er idiot selv.

Men det er ingen som skjeller ut folk som er overvektige, røyker, gjør andre ekstremsportsaktiviteter og sier at de da bruker opp skattepengene våre? Skattepengene går da til mye som er selvforskyllt for den det gjelder, men jeg har aldri hørt det argumentet bli brukt til annet enn folk som rir uten hjelm. 

I voltige blir ikkje hjelm nytta grunna sikkerheit.

Dei fleste av oss driv ikkje med voltige, men det er alikevel eit døme på at alle regler har unntak.

Ut over det så drit eg egentlig litt i kva andre vaksne gjer på eiga fritid.

Det der gode rollemodeller eksempelet er eg iallefall møkklei av, eg gjer sikkert hundrevis av ting kvart år som ein tilfeldig forbipasserende sart og formbar person kan insipireres negativt av, det ansvaret bruker eg ikkje energi på å bære rundt på.

Eg går over gata på rød mann, eg glemmer refleks regelmessig, eg har bikkja laus utenfor bandtvangen, eg et sjokolade og er overvektig osv-osv-osv.

Eg bruker hjelm når eg kjører og innimellom ved bakketrening, andre får ta risikovurderinginger sjølv både på hjelm, sikkerhetsvest og anna sikkerhetsutstyr.

Guest

Men det er ingen som skjeller ut folk som er overvektige, røyker, gjør andre ekstremsportsaktiviteter og sier at de da bruker opp skattepengene våre? Skattepengene går da til mye som er selvforskyllt for den det gjelder, men jeg har aldri hørt det argumentet bli brukt til annet enn folk som rir uten hjelm. 

Jeg irriterer meg like mye over det også jeg! Og er selv skyldig der også :P

Har forøvrig sluttet å kommentere hjelmløshet, og velger heller å ignorere uønsket oppførsel ( ;) ). Men siden TS spurte så...

.. Ikke, de får ikke "høre det" disse du nevner først her, altså? Virkelig?

En barndomsveninne av meg drakk alkohol når gravid. Det kunne jeg ikke tåle. Sa ifra hva jeg mente og kuttet ut.

Men folk blir ikke like hissige om noen velger å røyke, snuse, drikke alkohol, spise veldig usunt, hoppe i fallskjerm eller til og med basehopp, og mange andre risikofaktorer i livet. Så jeg er med jilmavi her, jeg skjønner ikke dette behovet for å bestemme over andres liv og hva som provoserer så ekstremt med akkurat hjelmbruk ved riding (eller, mangel av)

Jeg har da sett diskusjoner om fedme, alkohol røyk, osv også. Det er da også temaer som blir debattert i ulike fora.

Nok av folk som skjeller ut de ene og de andra pga skattepenger :P Jeg skjeller gjerne ut de som røyker (foran andre), men da når det går utover andre, og ikke pga skattepenger.  

.. Ikke?

Ikke så høylytt og aggressivt nei. 

Eg går på AAP no fordi eg jobba for mykje for lenge, det er fullstendig sjølvforskylt.

Eg er eit grusomt menneske for eg bruker skattepengene dine-DINE penger på å sitte på rævva fordi eg ikkje roa ned tempoet.

Eg burde ha sett alle faresignaler men eg ignorerte dei i så lang tid at DU må betale for min feil.

Sansynligvis vil du måtte fortsette å betale for meg i iallefall eit par år til.

Mulig det bare er jeg som ikke er vitne til alle disse diskusjonene ang skattepengene. Kan bare ikke forstå hva de skal ha med det hele å gjøre, er jævelig nok for folk som er utsatt for sykdom og ulykker, om ikke folk skal gi de skylden for å bruke opp alle andre sine skattepenger. 

Jeg ser absolutt mange fler debatter om overvektighet, røyking osv enn hjelmbruk, totalt sett.

Men det er klart, hvis man rir uten hjelm og er fornuftig på alle andre måter, så er det klart at da får man høre det på det området man ikke er det på. De som er overvektige eller de som røyker vil nok absolutt påstå at det er de som hører mest klaging på sine ting. 

Fordi at hvis jeg er i stallen samtidig som en rir uten hjelm, hun faller av, Hodet spjæler, og JEG, en uskyldig part blir ufrivillig vitne til noe som kommer til å sitte igjen som en traume resten av livet!

I tillegg til alt som er sagt over her av de som argumenterer for hjelmbruk!

Jeg blir faktisk irritert over at folk er så dumme at de VELGER å potensielt ta livet av seg selv ved å droppe hjelm, røyke, spise seg i hjel (ev. ikke spise) osv. Det irriterer meg, men jeg har faktisk ikke noe med det. 

Likevel må jeg få lov til å mene at det er rett ut latterlig å ri uten hjelm, når vi VET hvor jævlig det kan gå. Uhell kan skje hvem som helst, og det er det som er poenget.

Som @Eva påpeker , det finnes mange gode grunner til å ri med hjelm, ingen for å ri uten hjelm - hvorfor da ikke gjøre det?

Guest

Nok av folk som skjeller ut de ene og de andra pga skattepenger :P Jeg skjeller gjerne ut de som røyker (foran andre), men da når det går utover andre, og ikke pga skattepenger.  

Det må da være lov å ytre sin mening? Jeg synes det er kjipt å sponse rehabiliteringsoppholdet til en tankeløs 21-åring som ikke brukte hjelm kontra en stakkars 67-åring som sklei på isen og brakk hofta. Min mening.

Det må da være lov å ytre sin mening? Jeg synes det er kjipt å sponse rehabiliteringsoppholdet til en tankeløs 21-åring som ikke brukte hjelm kontra en stakkars 67-åring som sklei på isen og brakk hofta. Min mening.

Veldig enig her. I alt du skriver.

OG jeg irriterer meg grenseløst over de idiotene som kjører svin i trafikken, uten å tenke på at det ikke bare er seg selv de kan ende opp med å ta livet av. 

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke vil bruke beskyttelse når det finnes, akkurat som jeg ikke skjønner hvorfor folk konsekvent går ut uten refleks. Det reddet faktisk liv, og da er det ren logikk å bruke det.

Alle de som brekker nakken eller ryggen ved å falle av hesten da? som ikke har brukt sikkerhetsvest? Er de også skattesnyltere?

Jeg bare lurer jeg og jeg ser poengene, har bare ikke skjønt hvorfor alle slenger frem denne skattegreia i fleisen på de som velger å ri uten hjelm. 

Vi kan fremme mange hvis, dersom, om, osv. Ja, det er andre faremomenter som bør diskuteres, men det reduserer ikke viktigheten av hjelmen.

Av samme grunn som jeg blir grinete av voksne folk som driter i å bruke belte.. det er kanskje deg det går utover i førsten, men det er alle rundt deg som må sitte igjen med smerten dersom noe skjer. Og det er så utrolig dårlig. 

Altså. Nei. Eg går ikkje på det lenger. Vaksne menneske må få lov til å ta eigne val. Det er fullt lov å tykkje at dei er dumme val, som ikkje er gjennomtenkte, eller at dei er egoistiske val, og seie det. Utan å gå til personangrep, forsåvidt. Men argumenta som kjem fram, er at det er egoistisk for di det kan gå utover andre. Ikkje personen sjølv (vedkomande fortener det vel sikkert? Jaja), men andre, uskuldige. Og eg trur ikkje lenger på at det er det som ligg bak når alle blir så sinte for at nokon andre - som dei ikkje eingong har eit personleg forhold til - rir utan hjelm. For di så jævleg altruistiske er ikkje folk. Det må vere noko anna, som folk ikkje vil seie rett ut.

Her om dagen såg eg nokon kommentere i sinne på eit album som vart lagt ut på FB, der ein gjeng vaksne folk rei utan hjelm. Resonnementet var at det er farleg å leggje ut bilete av folk som rir utan hjelm på nettet, for di andre folk kan finne på å velje å ri utan hjelm og deretter skade seg. Det er, for meg, heilt hårreisande kor langt enkelte går i å leggje ansvaret over på alle andre enn seg sjølv. Korleis i heile verda kan det vere nokon andre sitt ansvar dersom EG, eit myndig menneske, veljer å ri utan hjelm og deretter skadar meg?

Alle de som brekker nakken eller ryggen ved å falle av hesten da? som ikke har brukt sikkerhetsvest? Er de også skattesnyltere?

Jeg bare lurer jeg og jeg ser poengene, har bare ikke skjønt hvorfor alle slenger frem denne skattegreia i fleisen på de som velger å ri uten hjelm.

Det er bare det at hodeskadene er det så innmari enkelt å beskytte seg ganske bra mot. Så enkelt at det blir bare dumt å la være. Og derfor det er snakk om skattepengene osv også- fordi det er så lett å beskytte seg mot.

Jilmavi: jeg mener du legger for mye i det nå. Folk blir irriterte fordi det er dumt. Skader som er lette å forebygge ved bruk av hjelm ER unødvendige. Både for den det gjelder og alle andre som blir påvirket, både nære og fjerne.

• Create New...