Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

julnil

Lang mane på fjordhesten

Recommended Posts

Vi er jo alle vant til å se fjordhesten med den tradisjonsrike ståmanen, men dann og vann så ser man fjordhester som har vakker lang hårpryd også

Har fått låne disse bildene på facebook av hesten Kerwin https://www.facebook.com/pages/Fjordpferd-Kerwin/875580885802547

post-2-0-54496700-1421176319_thumb.jpg

post-2-0-92736100-1421176317_thumb.jpg

post-2-0-89442700-1421176320_thumb.jpg

post-2-0-11797600-1421176386_thumb.jpg

post-2-0-19606400-1421176322_thumb.jpg

post-2-0-55875100-1421176323_thumb.jpg

post-2-0-72925400-1421176723_thumb.jpg

Flere lang-mane-bilder der ute av deres hester?

Hvor lang tid tar det egentlig å gro ut lang mane? Kjenner meg litt fristet av disse bildene, men ser for meg den GRUUUUSOMME tannbørstetiden :spy:

Åååå det gjør så vondt å si det, men de var så peeene med lang mane :D

Det tar månedsvis moahaha

Da blir Heros seende helt koko ut når jeg skal starte stevner i mai/juni..... :lol: :lol: :lol:

Når det er sagt, så er det mange fjordhester som aldri får noen fin lang mane...

Fjordhester med kort voksetid på manen, synes ikke jeg blir ekstremt vakre.

Må være fjordhest med såpass voksetid at de får lengden tilsvarende de ovenfor her

Veldig pent dersom hesten har anlegg for det! Usikker på om det bare er fordi det ikke akkurat avles med tanke på hårpryd eller hva men synes de aller fleste med lang man ser ut som permanente dokoster.. 

165454bb47.jpg

c6347a168d.jpg

6a3420b764.jpg

2be2efafa0.jpg 

Man holder jeg slik jeg synes er pent, ikke "tradisjon tro" - selv etter endt travkarriere ser jeg mange travere med pigg, synes det er hundstygt, så her er det kortklipt hengende man for alle penga :) Hadde jeg hatt guling med anlegg for å gro lang man..... oooh yessss :D 

Nei, de der halv-lange fjordhest-manene ser grusomme ut, for de er så tykke at det bare blir en klase med hår..

Jeg kan bare ikke noe for det, men jeg synes bare ikke at det er fint [emoji14] Det har ingen ting med tradisjon å gjøre, jeg synes bare at lang man ser fryktelig ustelt ut.

Også er det jo et makkverk å ri med, henger seg opp i tøylene hele tiden.

Skal heller revurdere om det kan være fint på fjording den dagen jeg ser en fjording som har lang man, type sånn ca til knærne :D

Det er særdeles få fjordinger som passer lang man synes jeg. :P Som Amanthea sier, de ser ut som de har en dokost der istedenfor :lol: 
Men fjordinger som passer lang man er veldig pene da! :) 

Var sikker på jeg hadde bilder av en grå en med lang man, men de hadde vist klippet ham før jeg fikk tatt bilde av ham. :P 

Veldig pent dersom hesten har anlegg for det! Usikker på om det bare er fordi det ikke akkurat avles med tanke på hårpryd eller hva men synes de aller fleste med lang man ser ut som permanente dokoster.. 

:rofl: :rofl: :rofl:

MAN. Ikke mane. *får mark* :lol:

Fjording er uten tvil en hesterase som med fordel kan klippes ståman på. Klippes den riktig fremhever den de positive trekkene svært godt. Lang man på stubbnakka hester ser stort sett bare... teit ut.

Ingen av bildene over her er av det jeg kaller spesielt lang man, bare så det er sagt ;) 

Jeg synes det er flott når fjordinger har lang og velstelt man. :)

Men min tidligere fjording hadde så "tynn" man, at han antagelig hadde fått den beryktede "do-kost looken", om jeg hadde prøvd å spare ut de pistrene.... :P;)

Jeg har ikke en fjording med fin lang man, som bildene, men etter å ikke ha klippet henne på 7-8 mnd ser hun altså sånn her ut :P Dokost, altså xD

10300502_10203873775788990_8509477491943

Edit: begynner å se litt søtt ut når den blafrer i vinden :P Men sånn ellers er den ikke voldsomt fin xD

1922156_10203664534918099_56125174221768

Ingen av bildene over her er av det jeg kaller spesielt lang man, bare så det er sagt ;)

Er da ganske normal manlengde for en hest på disse bildene da?

Å ha man til langt ned på knærne er unntaket heller enn normalen.

Og Kerwin så jeg bilde av på FB tidligere i daf. Lekker!

Normal, ja. Ikke "lang". ;) 

Jeg har forøvrig flaskebørsteman på min (dokost er luggen) kaldblods for øyeblikket. Har hver vinter et håp om at den kan få vokse ut uten at den blir delvis bortklødd og må klippes. Savner lange manen som rakk til godt nedenfor albuen.. 

nei, den er jo ikke lang som i "oi den var lang". Men så er det vel ikke det lang man betyr heller i denne konteksten.

Er da ganske normal manlengde for en hest på disse bildene da?

Å ha man til langt ned på knærne er unntaket heller enn normalen.

Og Kerwin så jeg bilde av på FB tidligere i daf. Lekker!

Ja, er dette jeg kaller lang mane, for jeg sammenligner med de fjordhestene med kortere kaos-mane

Man. .  :gaah:

Men jo, altså. Nei. Hester som har flaskebørsteman som ikke engang rekker nedenfor undersiden av halsen bør stort sett klippes i min verden. Tykk-tykk man blir ofte litt for fluffy til at det er pent, og fjordinger flest har sjelden så gode eksteriørmessige trekk at de klarer veie opp for den halmsåten  :lol:

Jeg hadde en halv fjording, med lang og superfin man før :D Han så ut som en litt kort fjording i kropp og farger! Kledde manen godt :)

---

Den fineste fjordingmanen jeg vet om er den Hildmann hadde før!

DSCN1486.jpg

OT men har du kontakt med Emil enda, Marita? :)

Jeg syns ikke ståman er fint på noen rase som helst, ei heller fjording. 

OT men har du kontakt med Emil enda, Marita? :)

Jeg syns ikke ståman er fint på noen rase som helst, ei heller fjording. 

Åjada, han ble jo solgt til ei jeg kjenner, så har kontakt via face :) Skal besøke han snart, bare jeg får surra meg til det :P

Åjada, han ble jo solgt til ei jeg kjenner, så har kontakt via face :) Skal besøke han snart, bare jeg får surra meg til det :P

Visste ikke om han var der enda! :) Men så bra da :)

• Create New...