Jump to content
liiss

Instruktører som avslutter ridetimen før tiden

Recommended Posts

Er dette vanlig?

Spør fordi jeg og ei venninne er på helgetrening for en dyktig tilreisende instruktør, som vi er utrolig fornøyde med! Men vi merker oss begge at timene våre avsluttes når vi kun har fått ridd halve tiden vår.
Vi rir fre-søn og betaler 1600,- for 3 økter à 40 minutt alene. Synes det er litt kjipt når timen da avsluttes etter 20 minutter.
Vi varmer oss ferdig opp før timen, og jobber effektivt og får gjort utrolig mye på de 20 minuttene da, men likevel..

Når hun avslutter sier hun feks "nå har han jobbet så bra, nå er han ferdig for dagen." Og jeg forstår jo at det er ønskelig å avslutte når hesten er FERDIG, og har prestert bra. Men tenker at det da kanskje bør være slik at vi ikke begynner rett på det tyngste, men at timen heller er lagt opp til at hesten skal klare å gå alle de 40 minuttene, ikke bare 20..

Synspunkter på dette tas imot med stor takk :D 

Har tidligere ridd for en instruktør, som på forhånd sa, det kan hende vi går over tiden noen ganger, og kansje vi slutter før en annen gang, for hun ville vi skulle slutte når det gikk bra, og vi kunne si oss fornøyde, jeg så aldri noe problem med det den gang iallfall :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har tidligere ridd for en instruktør, som på forhånd sa, det kan hende vi går over tiden noen ganger, og kansje vi slutter før en annen gang, for hun ville vi skulle slutte når det gikk bra, og vi kunne si oss fornøyde, jeg så aldri noe problem med det den gang iallfall :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Guest

Vi avslutter også når vi er fornøyde - av og til kan det gå over tiden, men som oftest er både hesten og jeg mentalt slitne før tiden er gått. Så lenge vi har oppnådd det vi kom for ser jeg ingen problemer med det :) Og så slipper man jo også at instruktøren ikke er klar til å starte timen til riktig tid dersom h*n får noen minutter fri mellom hver time.

Syns det er litt drøyt å avslutte timen halvveis faktisk. Helt ok at man må avslutte når hesten krever det, og at man jobber med det hesten trenger, men går jo an å legge opp hele timen sånn at den kan fullføres. Om dette skjer hver gang, alle timene, kan du jo høre om å få ri 20-minuttersøkter og heller betaler det halve...

Edited by Issa
  • Liker 13

Ja jeg er helt enig i at det er fullstendig greit å gi seg når man ser at det er nok. Vil ikke sitte å sprengri hesten i 40 minutter bare fordi det er så lenge timen varer. Samtidig ønsker jeg jo å få utbytte av de minuttene jeg betaler for. Derfor jeg tenker at instruktøren kanskje bør legge opp økten annerledes? For hesten min er jo absolutt kapabel til oppvarming + 40 minutters økt, så lenge man tar hensyn til form og kondisjon.

• Liker 1

Syns det er litt drøyt å avslutte timen halvveis faktisk. Helt ok at man må avslutte når hesten krever det, og at man jobber med det hesten trenger, men går jo an å legge opp hele timen sånn at den kan fullføres. Om dette skjer hver gang, alle timene, kan du jo høre om å få ri 20-minuttersøkter og heller betaler det halve...

Jeg er veldig enig med deg. Man betaler jo for å utnytte tiden man har.

Du kan ikke få to økter på 20 min da? Sånn gjør jeg det på hundekurs, om hunden min ikke er helt i slaget, er veldig ung eller er i en hormonperiode får han heller 2 x 10 min i stedet for 1 x 20 min den dagen på kurs :)

Dette kommer så utrolig an på økten. Jeg har selv avsluttet en 45min økt etter 25 min og vært fornøyd med det, rett og slett fordi de 25minuttene var så intense og ble avsluttet så inni helskotten bra.

Det er lite poeng for både deg, hesten og instruktøren å holde på med ting som fungerer når man heller kan jobbe med noe som ikke er på plass.

Hverken du eller instruktøren vet på forhånd hvor lang tid noe slikt vil ta. Er det da bedre å kaste bort tjue minutter på noe som allerede virker, for så å kanskje måtte avslutte uten å få til det som faktisk krever arbeid fordi økten er over og det tar for lang tid?

Det går,.som noen nevnte lenger opp her, å be om halve økter istedet om dette er noe som gjentar seg gang på gang.

Likevel tenker jeg at man må se.litt på hva man gjør i slike økter, og heller se utbyttet av dem enn faktiske minutter. Om instruktøren klarer å gi så intensiv instruksjon at det tar tjue minutter å få.til.noe en.annen ville brukt en time.på... vel, da ville.jeg vært overvettes lykkelig over å ha funnet en slik instruktør som vet hva som.funker/ikke.funker istedetfor å måtte prøve og feile halbe timen for å.få.til noe.matnyttig ;)

Enig!

Men har du gjort henne oppmerksom på at hun faktisk avslutter timen halvveis? Jeg nevnte det for en instruktør jeg red for, og hun hadde rett og slett feilberegnet tiden og syntes det var pinlig - dermed fikk alle (var en gruppe på 3) ta igjen tiden senere i kurset..

• Liker 2

Det er ingen hester som ryker med av 40 minutters trening.

La oss si det er det som skjer. I løpet av 20 minutter har man fått trent rett og godt, altså. Kan ikke instruktøren de siste 20 minuttene instruere i å ri de ned, tøying, trening uten høy puls,snakke om videre trening fram til neste time og slikt?

Uansett bør instruktøren være klar over at man betaler for en viss tid. Og den tiden bør brukes på den som betaler for tiden.

Pluss minus 5 minutter er det nok ingen som dåner av. Men halve tiden det er faktisk drøyt.

Siden du er superfornøyd med treneren må du jo ta dette opp. Kommunikasjon er løsningen på de fleste utfordringer.

• Liker 14

Men hvor står det skrevet at en treningsøkt kun er fysisk? 

For mange hester spiller også det mentale en stor rolle. Om hesten er sliten i hodet men ikke i kroppen er det lite poeng i å tyne gampen bare for å få minuttene man har betalt for? 

• Liker 6

Jeg har som prinsipp at jeg avslutter når hesten har gjort bra/ riktig/ føles igjennom osv. Det er mitt signal til hesten om at det er dette jeg ønsket.

Om hesten er "igjennom" når jeg stiger opp er det naturlig å begynne med nye momenter/ øvelser og da tar det gjerne litt tid å få på plass ting.

Som lærer (i annet fag) kan jeg noen ganger velge å avslutte praksisdelen av et undervisningspass tidligere om jeg merker at eleven er sliten eller mentalt utenfor/ ikke tilstede osv, men da for å ta en samtale, teoribit, legge plan videre for egentrening, momenter å fokusere på ved egentreningen osv.

Kanskje kan flere trenere få bedre resultater hos elevene sine ved å bruke mer tid på hjelp til arbeidet eleven selv skal gjøre mellom timene. For eksempel når det for hestens skyld er naturlig å avslutte ridepasset.

• Liker 9

Når jeg har undervist har jeg alltid tenkt at vi avslutter når målet med timen er nådd, enten helt eller delvis. Det kommer jo an på hesten, en hest som er stiv går nødvendigvis ikke perfekt etter 45 minutter, så da må man finne noe som går sånn høvelig greit før man avslutter. Noen ganger blir rytteren gåen før hesten, da går det an å spørre om rytter vil man skal sitte litt på hesten hvis man føler den kunne trengt å jobbes litt mer med osv.

Synes jo at om hesten går kjempebra etter 15 minutter f.eks så bør man kanskje vurdere å enten lære hesten noe nytt, lære rytteren noe nytt osv. 

• Liker 3

Synes absolutt du skal få ri ut tiden din. Å avslutte 5 min før tiden er OK, å kun få ri halve tiden blir for lite synes jeg. Har hesten vært kjempe flink etter 20 min, så kan man da alltids gi den en 5 minutters skrittepause, for så å ri resten av timen - da gjerne med fokus på noe den kan, eller noe rytter sliter med hvis første delen har vært mentalt eller fysisk utfordrende. Ville spurt instruktøren om dette jeg, om du kan få utbytte for de siste 20 minuttene på en eller annen måte også. Du betaler tross alt for det. 

• Liker 2

Gode instruktører instruerer ikke nøyaktig etter klokka.

Men å kun instruerer i 20 min. HVER gang... Ja, da hadde faktisk jeg begynt å lure også...

• Liker 3

Jeg opplever også innimellom når jeg underviser at både rytter og hest er helt "kake" før tiden er omme. Men jeg bruker ofte å gi dem en liten pause før de er helt oppbrukte, for så å gi en siste lille innsats på slutten av timen. Og om vi skulle bli ferdige før tiden, så er det også svært nyttig å ta en liten prat om f.eks videre trening osv osv.

Nå underviser jeg hovedsaklig 30 min økter, så da har jeg sjeldent det problemet, men det kan forekomme med veldig unge eller utrente hester. Men som regel ser jeg fort hvordan form hest og rytter er i, og legger dermed opp økten deretter, med nok pauser osv.

Ekvipasjen skal få tiden sin, men for noen kan det være vel så nyttig med en bit teori på slutten av økten.

• Liker 2

Tidligere red jeg 45 min treninger og da hendte det ofte at hesten var skikkelig gåen etter 35 minutter og vi avsluttet da så det ikke skulle gå for langt. Nå rir jeg 30 minutters økter (annen trener) og det virker være akkurat passe, selvom øktene er skikkelig intense.

Om man alltid blir avsluttet for tidlig går det også ann å spørre om det skyldes at hesten er sliten. Man vet ikke før man spør :-)