Jump to content
Bitten&Betty

Underlag i boksen

Recommended Posts

Hvilket underlag har dere i boksen til hesten? Spon (grov/fin/), torv eller halm. Eventuelt en kombinasjon av flere?

Hva mener dere er det beste å bruke, og hvorfor? Hva er enklest å holde rent?

Noen som har talle/tissematte? Hvis ja, hva mener dere er positivt med det? Noen som ikke liker talle?

Og sist men ikke minst, hva er mest økonomisk av de forskjellige alternativene?

Jeg kjører flis, "mellomgrov" :) Har prøvd meg på torv, syntes boksene ble så mørke av det (liker lyse "luftige" bokser), så det prøveprosjektet forsvant ut. Jobbet en gang i en stall som hadde halm, og det fikk jeg aldri helt teken på gitt, så det orker jeg ikke å prøve på hjemme.

Har prøvd talle et år, gikk greit det, men nei... liker best flis jeg. Lett og jobbe med, boksene blir lyse og koselige, lukter godt gjør det også :)

Det at jeg får flis gratis også, hjelper jo helt klart på avgjørelsen ;)

Har prøvd talle med flis, og det likte jeg ikke. Stinka ganske mye. Torvmatter har jeg og fått prøvd og det er sikkert noen hester det fungerer på men ikke min siden han er glad i å grise i boksen, så det ble helst bare gjørmete og våt. Når jeg flytter på ny stall i September så kan jeg ikke si at jeg gruer meg til vanlig gummimatter og flis igjen :P Mye enklere å holde styr på, men høvene har holdt seg veldig flotte ved bruk av torv. Fått masse skryt på de så håper de holder seg like flott med vanlig flis.

Spon, den er inkl i leia, så tar det man får :P

Men liker godt den vi har, den er passe grov, og enkel å møkke med, og støver lite :)

Har gummimatter, og lager talle i boksen av flis, men bruker forsjellige typer flis. Legger et lag av en sånn supertynn flis, som støver en del, men suger til seg på en fantastisk måte. Har så vanlig flis fra FK over der igjen, og blander i med en sånn veldig grov flis som vi kjøper på fyllinga til 20kr sekken ellernoe. Blir en veldig god blanding som ikke støver, som tar til seg mye fuktighet og som lukter veldig godt! :) Har ikke hatt prblemer med ammoniakklukt her, men så tar jeg ut alt sikkert 2-3 ganger ila vinterhalvåret, spyler underlaget og mattene, og legger helt nytt. :)

Jeg har spon til begge mine. Pissematte til den ene, og vanlig til den andre. Men har vurdert å lage pissematte til henne også.

Halmpellets! Er det som er inkludert i leia, så da tar man jo det ;) Men er egentlig ganske fornøyd med det. Har tissematte/talle, og for min super-renslige hest er det et godt alternativ. Gir et godt underlag syns jeg.

Lett å møkke er det også! :)

Edited by Lykke

Her blir det et lite talle-lag i hvertfall. Hatt det de siste par årene og det har fungert godt. Rene og tørre hester og fint underlag.

Halm ! Men naar jeg skal ha de hjemme blir det pellets fordi det blir saa fryktelig mye halm som hoper seg opp i dynga..

Tenkte prove pellets og om jeg ikke liker det blir det nok flis. Litt dyrt med flis her og ikke saa vanlig bruke, noen bruker det paa stallen om hesten deres spiser mye av halmen.

En oppdretter i Belgia sa til meg at man ikke burde bruke flis for da spiser hesten den og doer :D

Halm ! Men naar jeg skal ha de hjemme blir det pellets fordi det blir saa fryktelig mye halm som hoper seg opp i dynga..

Tenkte prove pellets og om jeg ikke liker det blir det nok flis. Litt dyrt med flis her og ikke saa vanlig bruke, noen bruker det paa stallen om hesten deres spiser mye av halmen.

En oppdretter i Belgia sa til meg at man ikke burde bruke flis for da spiser hesten den og doer :D

:lol: :lol:

Hva er talle?

Bruker spon, kvaliteten er litt variende mtp støv og grov/fint, pga det blir spadd i sekker selv og hentet i ny og ne av snille foreldrene til stalleier :) Men boksene blir definitivt mye lysere og triveligere enn andre alternativer jeg har sett. Halm er vel det jeg evt kunne tenkt meg å prøve.

Har prøvd torv og var kjempefornøyd med det. Utrolig deilig å møkke i, god lukt og skaper godt innemiljø. Desverre ble det vanskelig å få tak i og dermed dyrt. Nå bruker jeg flis med matte, det fungerer fint, men vil veldig gjerne prøve pellets.

Her går det i flis. Har vært borti et par tilfeller av torv som jeg syns har virket helt greit, men har flis og møkking inkl. i stalleia og flisa vår er somregel veldig bra, så klager ikke. Talle har jeg ingenting til overs for, men det har nok mest med en på gamlestallen som skrøt av tallen i hue og ræva(for de som var på fh... heh) mens ingen i stallen ville ha hesten sin ved siden av denne boksen, stinka lang vei og jeg fikk vondt for å puste om jeg skulle møkke for henne.

Da er ikke tallen skikkelig, den skal ikke lukte.

Da er ikke tallen skikkelig, den skal ikke lukte.

Haha nei, den var helt forferdelig, men ifølge eier var det sånn det skulle være.

Haha nei, den var helt forferdelig, men ifølge eier var det sånn det skulle være.

Dett i desa hun eller? Ha, ha! Nei, tallen skal jo unngå lukt, ikke være årsaken til den. Men å lage en god talle krever, etter min erfaring, at man bruker nok flis når man lager den. Man bruker mer flis enn på vanlig boks med gummimatte i begynnelsen, så bruker man mindre etterhvert. :)

Talle med flis over der. Aldri plaget med lukt, mykt og godt underlag og fin og lys overflate. Sparer nok mye på dette økonomisk også. Går ikke så mye flis så lenge jeg er flink til å møkke jevnt og trutt.

Bruker fin støv fri spon fra en lokal forhandler. Har prøvd torv og spon blanding før siden den lokale forhandleren har det inne, men falt til bake til spon, selv om jeg synst toven var heilt grei :)

Nå har Balder flytta så det blir vel fin flis på han til vinteren. Spørs vel hva jeg gjør med han, men jeg antar det blir det.

Tykt lag med støvfri flis i utegangshallen her, ingen talle. Hestene elsker hallen sin. De sover inni der om natten og kommer ut fulle av flis når jeg kommer med frokost om morgenen. :) Også tisser de inni der, men ikke der de ligger da. Veldig renslige begge to, heldigvis.

Bruker det som er tilgjengelig på stallen; flis. Synes det er greit, enkelt å holde rent.

Har hatt talle i stall før, og syntes det var greit. Litt jobb med å få den "satt", men det funket godt når den var iorden.

Har vært borti halmpellets også, det var også kjekt, virket det som. Det var i stallen der en kamerat av meg arbeidet, så lite personlig erfaring da.

Halm har jeg ingenting til overs for når det gjelder møkking. Makan til vanskelige møkkeforhold. :P

Gummimatter og sagflis. Fungerer veldig bra bare man passer på at det ikke får samla seg tiss under mattene.

Jeg synes halm er veldig strevsomt å møkke i,og talle blir jeg ikke helt komfortabel med. Vet ikke hvorfor.

Har veklset litt mellom spon og torv men siden torv er inkl. i stalleien der jeg står nå, blir det torv. Trives egentlig best med det også. Lukter lite og høvene hennes blir så mye bedre når hun står på torv i forhold til spon også. Min er ganske renslig av seg og roter ikke så mye rundt - så det pakker seg ganske godt etter en stund uansett selvom jeg ikke kjører "skikkelig" talle.