Jump to content
Guest

Hva er viktig å se etter når man skal se på hest?

Recommended Posts

Guest

Hei! 

I  morgen skal jeg dra å se på en hest til salgs, og jeg gleder meg veldig! Nåværende eier har vært veldig behjelpelig og svart på alle spørsmålene mine
Men pluttselig ble jeg litt nervøs her... Hva skal jeg egentlig se etter? Hva burde jeg være obs på? Hva er tegn på at noe er fysisk galt, at hesten har skader osv.? 

Hadde satt utrolig stor pris på om noen kan gi meg noen tips til hva jeg skal ha på "lista" mi  :)

Dersom jeg skulle kjøpt hest ville jeg bedt om å få gjøre alt med hesten selv; hente den ute, stelle, sale, ri osv. Ville også gjerne sett hesten under eieren, men da etter jeg red den selv. Ville ridd både på tur og på bane, og om mulig sett hesten bli lastet.

Ville også brukt egen veterinær til sjekken, og visitert hesten enkelt når jeg var der (dratt i bein, sett i øyne, på tenner, hover, løftet på halen, tafset hesten over hele kroppen og slikt). Og jeg ville hatt med meg en erfaren hesteperson, f.eks. min instruktør, til å også gå over og også gjerne ri hesten.

Edited by ingvildoline
  • Liker 1

Guest

Dersom jeg skulle kjøpt hest ville jeg bedt om å få gjøre alt med hesten selv; hente den ute, stelle, sale, ri osv. Ville også gjerne sett hesten under eieren, men da etter jeg red den selv. Ville ridd både på tur og på bane, og om mulig sett hesten bli lastet.

Ville også brukt egen veterinær til sjekken, og visitert hesten enkelt når jeg var der (dratt i bein, sett i øyne, på tenner, hover, løftet på halen, tafset hesten over hele kroppen og slikt). Og jeg ville hatt med meg en erfaren hesteperson, f.eks. min instruktør, til å også gå over og også gjerne ri hesten.

Tusen takk for svar!  :) Hvis jeg liker hesten og bestemmer meg for at jeg vil ha han, kommer jeg nok uansett til å få en vetrinær til å se på hesten da... Før vi skriver kontrakt altså.  Vet du hvor mye det anntagelig koster?  :)   

Tusen takk for svar!  :) Hvis jeg liker hesten og bestemmer meg for at jeg vil ha han, kommer jeg nok uansett til å få en vetrinær til å se på hesten da... Før vi skriver kontrakt altså.  Vet du hvor mye det anntagelig koster?  :)   

Har ikke peiling, har aldri kjøpt hest :)

Litt som det over, men jeg velger å se på eier håndtere hesten selv. Da ser jeg hvilke vaner eier har med hesten, og da er det lett å oppdage evt "avvik", men mange ønsker håndtere hesten i alt selv.

Jeg ser på at hesten er jevnt bygd og symmetrisk, da ser jeg også etter overbein og andre tegn på tidligere skade. Ser at den beveger jevnt med begge bakbein. Hvor jevn den er i kontakten på begge hender, er den lik? Hvordan reagerer hesten på påsaling og oppstigning? Noen andre "utbrudd"?

Generelt se på oppførsel, og ja ville nok tatt den med en sving utenfor gårdsplassen og ja. Lasting er ikke viktig for meg, det er ingen No - Go.

Enig at egen vet.sjekk er viktig :-)

Litt hva jeg tenker. Lykke til med prøving av hest!

Edited by RebeccaK

Har vært med og prøvd hest før og da var det å gløtte litt på høver, klemme litt på rygg, hive inn i boks og se hvordan den oppførte seg der, stelle, sale på og først prøve på bane i alle gangarter og deretter skritte en liten alenetur. Så mye som mulig rett og slett  :ahugegrin: Ting som tidligere skader, tannproblemer langt baki munnen osv. har man jo ikke like god koll på, men man kommer langt med å spørre og grave :) 

Guest

Tusen takk for hjelp! Nå har jeg kommet hjem igjen etter å ha sett på hesten, men kommet frem til at han ikke er den rette for meg. Han hadde en del uvaner jeg ikke satt pris på  :gaah: 

Men lærte masse av det, så en bortkastet tur var det slett ikke :) Tusen takk dere! 

Guest

Ja! :D hvilken hest skal du se da?

En seks år gammel hoppe som er blanding av varmblods og araber  :wub:

Guest

Tusen takk! Jeg klarte jo så klart å glemme kameraet jeg da :forvirret: Men så fort hun kommer skal jeg legge ut bilder! :hjerter:

Edited by Sunspring