Jump to content

Gnagsår av barbakridning

Recommended Posts

Jeg vet ikke helt hvor denne hører hjemme, men saken er

Stedatteren min rir på rideskole og de har en ihuga idé om at barbakridning er nøkkelen til det meste. Jenta får skikkelige gnagsår i ræva av det, typ åpne sår mellom rompeballene. Hver gang. Hun sier hun ikke kniper, og hun rir med helt ordinære bomullstruser og ridebukse uten helskinn. Det har visst ikke noe å si om hesten har mye eller lite ryggrad oppi dagen.

Noen idéer om hvorfor hun får gnagsår og hvordan hun kan unngå det? Mitt forslag er at hun ikke skal ri barbak men heller ri med sal uten stigbøyler. Det er ikke rideskolen veldig med på. Jeg ser ikke helt tapet, men så er jeg rimelig imot barbakridning uansett og syns verken det gagner den muskelløse rideskolehesten eller den lille rytteren uten god kjærnemuskulatur som da sittet og dumper på den muskelløse hesten. Men det er nå MEG da.

Si til rideskolen at ungen får gnagsår i stumpen av å ri barbak, og siden dere betaler dem for en tjeneste bør de tilpasse dette slik at ungen slipper å bli skadet av det. Det være seg enten sal uten stigbøyler eller en form for barbakpad. Dersom rideskolen ikke går med på dette, forteller dere skolen at da finner dere et annet sted å ri.

Eller gå direkte til en annen rideskole.

• Liker 2

Jeg har hatt samme sår, da etter å ha ridd fire hester to dager på rad. Hinsides vondt, tar tid å lege, og det kommer fint igjen. Jeg rir aldri barbak av den enkle grunn at jeg er livredd for å få sånt sår igjen :P (Ridde forøvrig med sal da jeg fikk dette, men merker fort om det begynner å bli gnagsår.)

Åh, husker vi måtte ri barbak av og til på rideskolen jeg gikk også. Ikke ofte, men kanskje hver 20.time eller noe. Var man uheldig og fikk utdelt en spiss hest fikk vi sår i ræva vi også. Helt jævlig. Enkelte av de hestene var så muskelløse og spisse i ryggen at det var en gru.

Så stå på krava og krev at hun skal få ri med sal uten stigbøyler eller eventuelt barbakpad. Hvorfor er den rideskolen så hyppe på barbakridning egentlig? Helt enig med deg ang barbakridningen, det gagner hverken muskelløs skolehest eller liten rytter.

Spør om hun kan få ri med saueskinnspad og en enkelt gjord, det har reddet meg når jeg har ridd barbak, får selv lett sår ved barbakridning på hest uten skikkelige muskler (eventuelt bælfeite, men de jeg heldigvis ikke så ofte borti). Nå er det kanskje ikke sikkert at rideskoler har slikt, men mulig en sjabrak med skikkelig padding eller lignende?

Sånn utenom barbakproblemet, sikker på at bomullstrusen holder seg "på plass"? Hvis mine vanlige truser prøver å oppføre seg som stringtruser kan jeg nemlig få antydning til gnag akkurat der hvor rumpeballene skiller lag når jeg står vanlig ( :lol: )

• Liker 4

Er ikke bare barn som sliter med det der, kjenner flere voksne og, jeg :P Men da er som regel problemet at man rir med stringtruse.. Har selv erfart at det er auau.

Prøv med boxer istedenfor vanlig truse (holder seg bedre på plass) + helskinnsridebukse? Den er stivere i stoffet som oftest, og vil ikke evnt. eeeeh...grave seg inn i stumpen? :lol:

Og de burde da bruke sal på rideskolen, mest for hesten sin del, men jaggu for barna sin del også.

Hvis problemer er at ho blir sår mellom rumpeballene så ville jeg vel tro at som et par andre sier over her, at det mest sannsynlig er noe med trusa som gjør det? Så jeg ville prøvd med annet undertøy boxer f.eks. 

Jeg tror forresten at det kan fungere å smøre med zinksalve på forhånd for å forhindre at det blir vondt, og jeg tror det hjelper også i ettertid, når man alt har fått "sår", for at det skal gjøre mindre vondt :)

Haha snilt av deg :D

Jentas mor har heldigvis snakketøyet i orden, men er ikke hestekyndig, så nå har jeg videreformidlet alle synspunktene til henne så hun kan ta med seg i dialog med rideskolen. Er de totalt modbydelige bytter vi rideskole etter semesteret :)