Jump to content
Sign in to follow this  
EliFi

Ansvarsforhold når hest sparker bil?

Recommended Posts

Ja amen i kjerka!!!

Der er den gjengse hesteeier trøtt i timen. Når det kommer til ansvar uten skyld.

Jeg må innrømme, at jeg har satt pris på å spørre en eier om denne har innboforsikring. Når det står en bortskjemt tassefaen på gulvet og etter beste evne prøver å kverke den som våger å prøve å sko den.

"Huh!" Er ofte svaret.

Og da tar jeg i litt, sånn for effektens skyld og sier de må dekke klærne mine om de går istykker også.

Temt hest neste gang jeg ser den da, gitt....

Merkelig dette. Om jeg blir skadet, det gjør ikke noe. Men om det at hesten deres skader meg, betyr at det koster de kroner og øre. Da er det viktig da!!

Husk dette ansvaret gjelder om du er i Spania og hesten din er i Bergen.

• Liker 2

Takk for oppklaringen TheaM [emoji4] jeg mener bileier tok en kalkulert risiko når han kjørte inn i dette området. Det er varslet om at det er beiteområde, og det er hele fire ferister vedkommende kjører over på tur utover i beiteområdet vårt. Hestene har aldri løftet bein mot hverken folk, fe eller biler. Hva som har skjedd er egentlig et åpent spørsmål for meg, og det blir ord mot ord å krangle med bileier om hendelsesforløp. Har vært utover og "gransket" åsted der hvor det angivelig skal ha skjedd, men akkurat der er det veldig få hestespor. Og i hverfall ingenting som tyder på at hestene har kommet opp i full galopp opp bak en bil. Det burde vistes mer på veien.

Og hva om det hadde vært 100 hester i det beiteområdet, med like mange eiere? Hvordan skulle bileier kunnet vite hvem som var eier/ansvarlig for skadene da? Det var nok mine hester der denne gangen, men jeg synes det er rart om ikke det er en forsikring som dekker dette nettopp mtp at det ikke alltid er noen som har "skyld"

I situasjonen.

Jeg føler helt ærlig ikke at dette er min skyld. Folk må forvente at beitedyr går i veien når de kjører inn i et LNF-område med ferister og utmarksbeite. Vil de ikke ta den risken, må de egentlig la være å kjøpe hytte der/kjøre inn i området?!

Har advokat på saken, som syntes det hørtes ut som at vi burde gå for at bileier tar det på sin forsikring forresten [emoji4]

• Liker 2

Det er faktisk ennå snodigere regler i områder med beiterett. 
Dvs at om man parkerer bilen utenfor hytta i et område der det går dyr med beiterett, og bilen totalvrakes av stangende kuer, lakken spises opp av lakkglade sauer og ruter sparkes inn av hester, er det bileiers ansvar. 
Det samme gjelder skade på f.eks hus og hytter i området. Om hytta fylles av innbrudssauer på tokt er det hytteeiers ansvar. 

• Liker 3

Logisk, såååå slitsomt å avhøre sauene skjønner du. Derfor kan man sette dette på en hytteeier istedet.

Siv

cand.nicht.juss

Døgnservice

• Liker 14

Er det rart ikke-hestefolk er scheptiske til hest sier jeg bare... :huh:

Ja, men han løken i bilen stoppet ikke, selv om jeg holdt opp hånden som i stopp-signal...

Hei.

Lignende hendesle skjedde meg i helgen, var på vei hjem fra hytta da det kom 2 hester springende etter bilen min.  Jeg måtte stoppe og slippe hestene forbi.

Da den første hesten var på vei forbi bakfra hoppet den opp med bakfotene og sparket i venste forskjerm på bilen min.

Like etter skaden var intrufet kontaktet vi heste eier og varslet at hestene var ut at beite sitt og hadde skadet bilen min.
Vi var 3 personer i bilen, meg +2 vitner. Og har hendelsen da hesten sparket bilen min på video.

Er jeg som bileier virkelig skade ansvarlig?

Edited by Sondre

Så hestene hadde rømt fra et innegjerdet område, og dere var ikke inne på dette området når ulykken skjedde?

Guest

Ok. Det er opplagt at vi snakker om samme sak hær. Regner med trådstarter bor i soknedal? Vil bare fortelle som vitne i saken, at hestene sto langs vegen da vi kom kjørende. Da vi kjørte forbi dem begynte begge hestene og følge etter. Økte vi farten så økte de farten. Merkelig oppførsel, men d var ivertfall d som skjedde. At du ikke finner spor av galoperende hest forstår jeg ikke, da de sikkert galoperte i nærmere en kilometer før vi stoppet bilen og slapp de forbi. Og akkurat i det de passerer så sparker den ene hesten til bilen. Ingen vits i å tvile på det jeg sier da jeg har videobevis av alt. Case closed!

Det er neppe samme sak, for trådstarter her sier jo at hestene hennes gikk på utmarksbeite :) Det vil si at det er større beiter med kyr, sau i tillegg til hestene, som regel. Det er heller ikke gjerdet på samme vis som innmarksbeite. 

Trådstarter bor i Soknedal ja @Horsie hestene sto ved veien men det er utmarksbeite, ikke "bare en vei" helt random og hestene går på et stort område.

Edited by Nienna

Om det eksisterer film av hendelsen, og det er samme hendelse, som du sier @Horsie – så er det jo ikke verre enn at hestene på filmen sjekkes opp mot trådstarters hester. Da ser man om det er samme hesten som sparker.

Hvorvidt det endrer hvem som sitter på ansvaret i denne situasjonen vet jeg ikke.

Guest

Tråden er startet samme kveld som når skaden skjedde ser jeg. Nei d er ikke gjerdet langs vegen, men dette er jo også en ganske traffikert hytteveg. Vi så kyr og sauer også, men d var flere kilometer fra dær vi traff på hestene. Var også flere biler som måtte bråstoppe pga av hestene. Føler meg ganske sikker på at vi snakker om samme sak hær.

Vi har video ja, aner ikke hvordan man laster opp video hær men..

For min del trenger du ikke å laste opp video her. Saken inkluderer ikke oss mange brukerne på forumet, men bilfører, vitner og hesteeier(e). 

Video kan du laste opp på youtube.com for deretter å dele link der du ønsker.

En kompis av meg har sau på seter. Der oppe går det både ku og sau. Om de vil ta med seg bilen opp på sætra så må de kjøre den inn på inngjerdet område på deres tomt. Om den står utenfor og en ku setter seg på den, vel, synd for dem. Er redd det er bileiers ansvar uansett, i hver fall sånn jeg forstod det på han. :) Kjempesynd når det blir skader på bilen selvfølgelig, og vanvittig surt for bileier, men da er det kanskje risken man tar når man kjører inn på beiteområde? :)

Tråden er startet for å vite hvilke ansvarsforhold det er når skade på bil skjer forårsaket av hest, og da på gitte betingelser (beitemark ol). Det er revnende likegyldig hva andre her på forumet måtte mene og synse om det lastes en video opp her som kanskje vises en hest som treffer en bil. Spesielt når det muligens er sakens to parter som skriver i tråden.

Da foreslår jeg heller at partene tar dette på privaten, og heller oppdaterer tråden når saken evt er avklart med forsikringsselskap/de involverte.

At en gjeng med forumister måtte mene "at hesten treffer eller ikke treffer" er jo ikke med på å avgjøre noen ting.

• Liker 12

Guest

Det er jo ikke beiteområde... Herregud! Kjører jo ikke igjennom gården til noen heller. Det er en helt vanlig hytteveg som det kjører maaaange biler på i helgene. Det er heller ikke de som eier det aktuelle område der det skjedde. Dette blir garantert ikke vårt ansvar uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg tror nok bileeier blir sittende med ansvaret her. Hadde det skjedd langs en vanlig vei, altså ikke gjennom utmarksbeite, og hestene hadde stukket  av fra beite slik det ble skissert her, ville det kanskje stilt seg annerledes. Som Stelpa skriver, er det bilisters ansvar når de kjører inn i beiteområder (utmarksbeite er fortsatt beite). Kan ikke se for meg at dette bare gjelder ku og sau, og ikke hest?

Altså har hestene rømt? Dette ville jo da hesteeier ha visst i og med at hester ikke på magisk vis rømmer inn igjen på riktig beite. Et utmarksbeite er ikke en grønn eng med et gjerde rundt. Om hestene faktisk var på rømmen stiller saken seg kanskje annerledes.

Jeg er ikke helt sikker i min sak, men jeg tror fortsatt det blir bileiers ansvar, videoen til tross. Om de faktisk var på et utmarksbeite (som jo kan være et helt fjell for den saks skyld) skal det mye til at det ikke blir bileiers ansvar. Men dere er jo forsikret? I så fall tror jeg kanskje at dere ikke mister noen forsikrigsbonus pga dette? Er vel i hvert fall sånn med vilt, er det ikke?

• Liker 2

Guest

Det er jo ikke utmarksbeite...merkelig at det skal være så vanskelig å forstå det? Hestene hadde rømt fra en inngjerding og sto midt i hyttevegen.

1) det er ingen tvil om at hesten sparket bilen. Men det som har skjedd på forkant vet jeg ingenting om. Hesten min er i så dårlig form at jjeg får meg ikke til å tro at den har galloppert en kilometer.

2) Du tar nok litt feil der, dette er først og fremst et beiteområde med hytter. Det stemmer at de hadde brutt seg ut av sætervollen som ligger i utmarka, men i prinsippet har det ingenting å si, fordi vi har all rett og mulighet til å ha hester beitende i utmarka der, om vi hadde ønsket det. De har også tidligere beitet i utmarka. Dessutene er det også flere enn meg som har hester beitende i utmarka der, samt storfe og sau. Du tar feil når du sier at vi ikke er grunneier, for det er vi. Det er et sameie på 20 000 dekar, der vi er største grunneier med full beiterett. Dvs at om vi hadde villet, så hadde vi sluppet hestene der åkkesom. Setervollen de var på, ligger også i sameiet. Du kan gjerne ta kontakt om du lurer på hvem som er grunneiere, så skal jeg sende deg en oversikt. Vi forholder oss heretter til forsikringsselskapet, og regner med at det blir oppgjort ryddig med dem :)

• Liker 6

Horsie: Det der er regelrett feil, du må sette deg inn i eiendomsforholdene før du uttaler deg. 

Det er ikke en hytteveg, men en setervei som riktig nok fører til hytter, men som også av navnet fører til setrer hvor det er naturlig at det følger med dyrehold. De fire feristene du kjører over betyr at du kjører inn i et beiteområde. 

• Liker 1

TS sier jo at de er på utmarksbeite. Utmarksbeite har ikke nødvendigvis et tydelig gjerde. Hytter kan veldig fint ligge inne på utmarksbeite, og da vil jo også veien gå gjennom beite, uansett hvor mange som kjører der. 

Selv om det ER en inngjerding der vil det jo ikke si at hestene hører hjemme i den? Kan være en midlertidig innhegning mens man f.eks rir/pusser en annen hest, og har kontroll på begge. Likevel vil jo det ikke ha noe å si om inngjedingen er i utmarka og man kan ha hestene beitende i utmark også. 

Edited by Lykke