Jump to content
smulemor

Din drømmeblanding

Recommended Posts

Hvis man ser bort i fra lover og regler, hvaomatte, hvisomatte osv, hva er din drømmekombinasjon av raser og hvorfor ? bilder er obligatorisk ;)

min måtte være en kombinasjon av percheron fra amerikanske linjer (mer ridehestmodell) og PRE. jeg digger PRE men de er litt i spinkleste laget for min smak, har også vannvittig sans for percheronen både utseende og lynnemessig.

Tenk dere en kombinasjon av dette og dette

begge rasene har bruksegenskaper jeg verdsetter og jeg må innrømme jeg er veldig nysgjerrig på hvordan en slik kombinasjon hadde endt opp :)

Hvis jeg virkelig sto helt fritt til å velge, og om resultatet ble en garantert perfekt mix, tror jeg faktisk at jeg ville gått i samme baner som deg. Men jeg ville nok foretrukket norsk døl fremfor percheron. 
Resultatet skulle såklart blitt en "midt-i-mellom-greie" med lettheten og samlingspotensialet fra den iberiske, samtidig som dølens tyngde ville roet ned det sydlandske temperamentet noe, og lagt til litt mer kroppslig tyngde og bredde. 

For mange tiår siden prøvde de jo å lage "norsk varmblod" ved å bedekke dølahopper med ridehesthingster. 

Jeg synes et slikt prosjekt hadde vært spennende også i dag jeg, for å lage litt tyngre ridehester med roligere hode.  :)

Har sett enkelte blandinger mellom tyngre arbeidsrase og lettere ridehestrase, synes mange av de blir bra. 

Utenom det så har jeg ikke så mange tanker tror jeg, da jeg er rase-entusiast.

Sett mange heldige blander og mange uheldige blander, også individer fra samme blandingen som havner i hvert sin kategori  :P

Og smulemor, at det der er en percheron hadde jeg aldri gjettet!

Er den iblandet noe? (overrasker meg ikke, når det er snakk om amerikanere...)

Da måtte det vært en blanding av lusitano og varmblods ridehest. Fordi jeg elsker lusitanoens eksplosivitet og levende, til tider tøffe og uredde gemytt, samtidig som at dressur liksom er min gren, da. 

Tres sangres er jo også interessant.

Hvis man ser bort i fra lover og regler, hvaomatte, hvisomatte osv, hva er din drømmekombinasjon av raser og hvorfor ? bilder er obligatorisk ;)

min måtte være en kombinasjon av percheron fra amerikanske linjer (mer ridehestmodell) og PRE. jeg digger PRE men de er litt i spinkleste laget for min smak, har også vannvittig sans for percheronen både utseende og lynnemessig.

begge rasene har bruksegenskaper jeg verdsetter og jeg må innrømme jeg er veldig nysgjerrig på hvordan en slik kombinasjon hadde endt opp :)

Jeg kjenner ei som har nettopp denne blandingen! (Vel om precheronen var av amerikansk linje er jeg usikker på)

Har ikke møtt denne personlig siden ho også har flere hester som ho har hatt med seg på treninger & kurs istedenfor. Har sett bilder da & hørt mye om den, vakker hest, var opprinnelig ment for kjøring såvel som ridning, men den var noe usikker foran vogn mener jeg å huske & det har bare blitt med ridningen.

En finfin enhjørning krysset med en meget hårfager døl [emoji56][emoji7]

Siden det var lov å se bort ifra alt [emoji11]

• Liker 9

Og smulemor, at det der er en percheron hadde jeg aldri gjettet!

Er den iblandet noe? (overrasker meg ikke, når det er snakk om amerikanere...)

er ikke helt skker på hvorfor de er så ulike at i mitt hode så er det omtrent snakk om to ulike raser. synes resultatet er blitt bra så lenge de tar hensyn til individet når de blander gener :)

Jeg kjenner ei som har nettopp denne blandingen! (Vel om precheronen var av amerikansk linje er jeg usikker på)

Har ikke møtt denne personlig siden ho også har flere hester som ho har hatt med seg på treninger & kurs istedenfor. Har sett bilder da & hørt mye om den, vakker hest, var opprinnelig ment for kjøring såvel som ridning, men den var noe usikker foran vogn mener jeg å huske & det har bare blitt med ridningen.

jøss, du har tilfeldigvis ikke bilde av den ?

er ikke helt skker på hvorfor de er så ulike at i mitt hode så er det omtrent snakk om to ulike raser. synes resultatet er blitt bra så lenge de tar hensyn til individet når de blander gener :)

jøss, du har tilfeldigvis ikke bilde av den ?

post-569-0-08437300-1407307186_thumb.jpgpost-569-0-13133200-1407307194_thumb.jpgpost-569-0-40270200-1407307203_thumb.jpg

Mener på at denne er 6 år nå.

Edited by shirecaleb

Dette er en blanding som ofte er brukt som Dysthester i USA. Søk på Spanish-Norman, det er det de kaller mixen. Alt skal jo være større og bedre der borte, de ser bare bort i fra at alle kilder tilsier at hestene i middelalderen som ble brukt til ridderturneringer var 150-160 :P

15.jpg

Personlig liker jeg ibererne slik de er i sine respektive raser, ville eventuelt gått for Hispano-Arab eller Tres sangres. Dog tror jeg at de forbedringene man kan få ved disse mix'ene også finnes i individene i de ulike iberiske rasene. 

• Liker 1

Hva er Tres Sangres?

Prøvde å google, men alt kom opp på spansk :P

Edited by KatrineH

Lekker :)

Dette er en blanding som ofte er brukt som Dysthester i USA. Søk på Spanish-Norman, det er det de kaller mixen. Alt skal jo være større og bedre der borte, de ser bare bort i fra at alle kilder tilsier at hestene i middelalderen som ble brukt til ridderturneringer var 150-160 :P

15.jpg

Personlig liker jeg ibererne slik de er i sine respektive raser, ville eventuelt gått for Hispano-Arab eller Tres sangres. Dog tror jeg at de forbedringene man kan få ved disse mix'ene også finnes i individene i de ulike iberiske rasene. 

hispanoen og "treeren" er også flott men de mangler den ekstra massen som jeg skulle likt å funnet en kombinasjon av :)

Skal søke litt på den miksen du nevner over, ikke at jeg har planer om å importere men det er jo lov å drømme ;)

Hva er Tres Sangres?

Prøvde å google, men alt kom opp på spansk :P

En blanding mellom engelsk fullblods, fullblods araber og iberer. Enten krysset anglo araber med iberer, eller hispano araber med fullblods.

hispanoen og "treeren" er også flott men de mangler den ekstra massen som jeg skulle likt å funnet en kombinasjon av :)

Jeg skjønner du ønsker masse når du vil ha inn Percheron ja :P

Personlig er det nok av iberere jeg sliter med å få bena rundt, særlig når de blir litt eldre og får lagt seg ut og satt skikkelig muskler, så tror ikke jeg trenger noe mer masse i de.  :lol:  Og jeg liker de litt lette, så de er enkle å få til å bære seg fint i piruetter så jeg kan denge på andre i rustning  :ahugegrin:

• Liker 2

Jeg skjønner du ønsker masse når du vil ha inn Percheron ja :P

Personlig er det nok av iberere jeg sliter med å få bena rundt, særlig når de blir litt eldre og får lagt seg ut og satt skikkelig muskler, så tror ikke jeg trenger noe mer masse i de.  :lol:  Og jeg liker de litt lette, så de er enkle å få til å bære seg fint i piruetter så jeg kan denge på andre i rustning  :ahugegrin:

Nå fikk jeg noen syke bilder i hodet :lol:

• Liker 4

de er også rålekre og pleier å slå ganske heldig ut etter hva jeg har skjønt ?

Ja, såvidt jeg har sett (kun bilder og film, da) blir de ikke så dumme! Har fremdeles Meeg til Kaja som var på FH i minne, hun var rålekker. Et lite google-søk viser fine resultater:

05_hartpury_parsons_walter_01.jpg

Flying%20W%20Farms%20Elegance%20at%20May

jepp, de har også den ekstra massen jeg liker. minuset er at de ofte blir ganske høye

Veldig glad i den massen. De er kraftige uten å se ut som en trekkhest. Jeg er veldig glad i høyden, da :P Har så lange bein.

Ønsker meg en blanding av araberens lynne, letthet og eleganse sammen med litt mer av iberernes evne til samling - sånn hvis man fikk velge hvilke trekk man fikk fra hvilken side! Luso- eller hispanoarabere er ikke helt uvanlige i hhv portugal og spania, og de er visst brukbare også. En sånn vil jeg ha en dag. 

ad0eba4ab07bbbd8199b74a0401f9ec7.jpg

Frieser blandet med quarter, hurra for en frieserblanding som ikke ser helt fæl ut! 

Eller en fjording x noe høyt og flekkete noe slik at flekkene blir kuuule  :ahugegrin: 160-ish, kraftig og fin! 

• Liker 4

For ett arbeidsjern til ranch arbeide og hobby ridning kunne jeg tenke meg en standardbred x quarter krysning. Dvs Fia med en eller annen passende hingst :) Sikkert bare jeg som vil ha en slik, men jeg tror den vil fungere bra til å jobbes med.

Eller en fjording x noe høyt og flekkete noe slik at flekkene blir kuuule  :ahugegrin: 160-ish, kraftig og fin!

Finnes nok av fjordhest * tinker blandinger rekende rundt. Massive og med blakke flekker. Men med tinker-kropp, og det liker jeg ikke....

Når jeg var yngre ønsket jeg meg en fjording fullblods krysning. Gråblakk. Men de finnes jo i Frankrike, og synes ikke den er så fin som hodet mitt ville tro den skulle bli.

Finnes nok av fjordhest * tinker blandinger rekende rundt. Massive og med blakke flekker. Men med tinker-kropp, og det liker jeg ikke....

Når jeg var yngre ønsket jeg meg en fjording fullblods krysning. Gråblakk. Men de finnes jo i Frankrike, og synes ikke den er så fin som hodet mitt ville tro den skulle bli.

Huff nei liker ikke gypsy cob så nææh :P Noen blandinger blir skikkelig heldige da, mens andre blir helt fæle :P

Min gamle grå er jo 20 år nå og skal nok ikke ha noen flere føll. Men superridetraver med superegenskaper og superhelse krysset med en storrammet PRE? Verdt det... :)