Jump to content
Sign in to follow this  
carambee

Stevnetråden

Recommended Posts

Jeg søkte og fant ikke en egen tråd om stevner generelt? Tenkte vi kunne ha en snikksnakk hvor vi kan spørre om diverse ting rundt det å reise på stevne.

Her kommer de tingene jeg lurer på da...

Ryttermelding, er ikke den grei å få ut så kjapt som mulig? Stevnet jeg skal på til helgen har lagt ut oversikt over de som har bestilt oppstalling og strøm, men ikke ryttermelding.

Når man kommer fredag ettermiddag til et stevne som også har klasser på fredagen, er det vanlig å få lov til å ri etter at klassene er slutt den dagen? Altså aller helst i railen, men i oppvarmingsområdet er jo nedt best.

Teltstall, blir de innmari varme?

Man har jo lås på stevneskapet, men er det noen som låser skapet fast i sprinklene på boksen? Jeg vurderer det, men vil ikke virke helt teit heller. Hihi

Hestwn får jo ingen paddock å stå i, hvor ofte bør man tusle tur med dem? Lørdag skal vi starte så sent som 1727, er det nok med en tusletur på formiddagen? Og så god oppskritting før vi skal varme opp?

Sent fra min SM-T315 via Tapatalk

Ryttermelding: jo, men spørs hvor kjappe arrangørene er. Noen ganger kommer den dagen før.

Trene: Med mindre banen er harvet og klargjort til stevnet kan man sikkert få ri der, men det må hver enkelt arrangør avgjøre.

Teltstall: Drepen :P Ville hatt hesten utenfor i leietau så mye som mulig, det blir hett. Spørs jo hva de er vant til, min hadde bare stått og svetta..

Ifooon

• Liker 1

Ryttermelding: Pleier å komme ut etter at påmelding er stengt. Veldig forskjellig hos forskjellige arrangører når den kommer. Kan hende det står noe i stevneinvitajonen om når den kommer ut. 

• Liker 1

Ang ryttermelding står det at den skal komme rett etter påmeldingsfrist. Det var den 4. Juli..... men fikk svar på mail om at jeg kan ri i på oppvarmingsbanen fredag kveld. Ikke i railen. Forstår jo det da, selv om det hadde vært kjekt å kunne sose rundt der dagen før.

Jeg har min stående på boksen fra vi kommer til vi drar. Forer som normalt. Liten leietur på formiddag/kveld

• Liker 1

Hvordan er det egentlig med fôringer og slikt når man er på stevner over en helg (og leier boks)? Regner med alle passer på og fôrer sin hest og that's it - eller? :P

Jeg hadde oppstalling i hovedstallen istedet for teltstall sist helg. Så da fikk jeg betalt hsn som jobber der til å gi mikkel frokost samtidig med de andre. Hadde han stått i teltstall måtte jeg nok fikset det selv.

Jeg forer alltid selv, eller avtaler med noen bekjente om foring. Liker ikke at ukjente forer hesten, fort gjort og gi feil eller glemme :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå begynner jeg å bli relativt ferdigpakket. Noen smarte ting jeg bør huske på? :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Med denne intense varmen... Skal skal ikke? Er litt i tvil om jeg skal reise på stevne. Er kjøreturen jeg er mest bekymra for. Fikk akkurat vite at søndag er siste dag i fellesferien. Stor sjanse for at trafikken står i stampe når vi skal hjem da :( Gidder ikke dra ned for å kun starte lørdag heller. Kan kjøre en omvei hjemover som vil få oss raskere hjem på søndag da. Svingete veier, men velkjente da de går via drangedal

Gjøør det:p Går nok bra, og svingete veier er ikke så ille hvis de er jevne:)

Kjør på. Kjørt "over stokk og stein" med både en og to hester på hengeren, de tåler det fint. Og stevnet du skal på nå er vel ikke mange timers kjøring unna heller?

Neida. Litt under 2 timer hvis jeg kjører e18, sørlandske altså, ganske svingete den og forsåvidt. Var lenger til hønefoss som vi var sist, nesten like varmt da. Og nå er det lyn og torden her snart tror jeg. Så da er det kanskje lettere luft imårra

Da hadde jeg reist, hvertfall :) hatt noen turer mellom Kongsberg og Seljord (og da snakker vi over fjellet, ikke via Bø) med hest bak, bratt og svingete, men de har nå hvertfall klart seg veldig fint. Og da har de jo allerede stått på henger en tre timers tid fra Lillehammer før den verste biten.

Går nok greit. Er nok bare jeg som har en liten slemming på ene skuldra som sier til meg at det er litt heftig med 2 stevner på 2 uker når vi ikke er vant til det. Tatt det ganske rolig de 2 ukene mellom da.

Drar opp denne igjen for å si at jeg vil ut og staaaaarte.

Syns det er gøy med stevne selv om det går dritt nesten hver gang 😂

Meeen vi må nok finne ut av kroppene våre og bli mer samstemte før vi er klare igjen.

Er så kjipt at det er så få UK-stevner i dette området. 

• Liker 1

Jeg har satt meg mål om 10.september! Da er det uk. Forsåvidt første jeg får mulighet da jeg antakelig får tatt GK ferdig helgen 13-14 august...så kanskje jeg kan komme meg på et par små LC i år, så jeg kanskje tør å ta LB til neste år. får se får se!

• Liker 1

Jeg tenkte å prøve i slutten av august, blir D-stevne rett i nærheten her da.. tipper det blir LB hvertfall. 

• Liker 1

Sikter oss inn på august/september vi også. Nå begynner ting å falle på plass og jeg kan ri mer sammenhengende. Se om jeg får tatt han ned til klubbens stall og ri der noen ganger for å se hva han syns om å være på tur og jobbe på annet sted. Så får vi sjå.

Drar opp denne her igjen- for å høre hva dere tenker ;)

Har meldt oss til stevne til helga. Står nå påmeldt til LB:2 og LA:3. Det er første gang med LA, så planen har vært at LB blir hovedprioritert, og kjennes hun bra ut, tar vi LA og. Om hun derimot ikke kjennes helt på plass ut, dropper vi det. Men, så er det slik at i LB er det forpartsvending, noe vi aldri har fokusert på. Hun tar det, men de er regelrett helt elendige. (hun har mye lettere for bakpartsvending)

Øvelsene i LA er ikke noe problem, utenom kanskje overgang fra skritt til galopp. Fare for at det blir et travsteg der. Rei igjennom i dag, og programmet i LA kjentes bra ut. (interesant nok blei det enda bedre når vi rei hele programmet på en hånd, jeg får av en eller annen grunn en mye mer effektiv sits på en hånd, enn to :rolleyes: )

Hadde dere gjort som planen først var: ri LB først, og ha LA som bonus? Eller hadde dere kanskje droppet hele LB? Rent individuelt føler jeg faktisk at LA er lettere for oss (mer interesant program, og ikke de hersens forpartsvendingene). Vi er ingen premieplukkere, så målet er ikke å vinne noe, men den stoltheten gjør at jeg ikke har lyst  starte LA om det virker til at vi overhodet ikke er klar for det...   I utgangspunktet hadde jeg tenkt at jeg bare skulle droppe hele stevnet, men så er det og slik at jeg av ulike grunner ser for meg at det blir lite stevne det neste året :) Og dermed hadde det og vært så gøy om vi debuterte i LA før vi gav oss. 

"Problemet" vårt er jo at vi kan være knallgode hjemme, så kommer vi på stevner så blir det bare ræl. Har ridd LB til alt fra 51- 60,5 dette året. Noen dager er så regelrett elendige når vi kommer innenfor railen, at vi ikke en gang klarer å holde galoppen. Sånn sett kunne vi sikkert bare holdt oss til LC for selve stevneerfaringen. Men så kommer jo frøken fryd inn i bildet, hvor hun viser stadig at program som LC er kjempekjipe, mens programmer med mer øvelser holder hun mer skjerpet (og meg). Skal sies at hun er øvelsessterk. (trave rett frem derimot:lol:

Har du pleid å ridd to klasser før? Vet du om hun pleier å bli bedre etterhvert? Eller om hun blir sliten? 

Hvis du ikke tror det vil hjelpe på LA å ha ridd en klasse før, hadde jeg droppet det og heller fokusert på LA. Hvis hun er helt krise kjenner du det jo på oppvarmingen, hvis ikke kan du jo like gjerne prøve (og evt feile!)  LA som LB :P

Men det er jo mange hester (og ryttere!) som presterer bedre når de har vært inne der en runde først, og i så fall er det jo verdt det. 

Edited by Hanna

1 minutt siden, Hanna skrev:

Har du pleid å ridd to klasser før? Vet du om hun pleier å bli bedre etterhvert? Eller om hun blir sliten? 

Hvis du ikke tror det vil hjelpe på LA å ha ridd en klasse før, hadde jeg droppet det og heller fokusert på LA. Hvis hun er helt krise kjenner du det jo på oppvarmingen, hvis ikke kan du jo like gjerne prøve (og evt feile!)  LA som LB :P

Men det er jo mange hester (og ryttere!) som presterer bedre når de har vært inne der en runde først, og i så fall er det jo verdt det. 

Det pleier værken å blir bedre eller verre. Virker ikke så sliten etter to runder. Men nå skal det jo sies at hun har full vinterpels, og er derfor litt påpasselig på å presse for mye ut av henne nå. Er egentlig ganske sikker på at LB går rett i dass, men er mindre fallhøyde å feile i LB enn LA :P 

LA er vel mulig litt mer øvelsestett? det pleier jo å være en god fordel for ibererne, de er stort sett ikke veldig glad i lange langsider, og diagonaler som kun går rett frem uten noe som helst som skjer :P Så ut i fra det du sier ville jeg bare gått for LA jeg, og er dere ikke "der" innenfor railen så er dere ikke. Det er jo som du sier ikke for å plukke premier, og da tror jeg rett og slett et noe mer krevende program gjerne er bedre for ibererne, de må tenke mer og det liker de. 

3 minutter siden, smaaen skrev:

LA er vel mulig litt mer øvelsestett? det pleier jo å være en god fordel for ibererne, de er stort sett ikke veldig glad i lange langsider, og diagonaler som kun går rett frem uten noe som helst som skjer :P Så ut i fra det du sier ville jeg bare gått for LA jeg, og er dere ikke "der" innenfor railen så er dere ikke. Det er jo som du sier ikke for å plukke premier, og da tror jeg rett og slett et noe mer krevende program gjerne er bedre for ibererne, de må tenke mer og det liker de. 

LA er mye mer øvelsestett. Det var et ordentlig gøy program, med kontragallopp, mye økninger, ingen lange, kjipe linjer (som jo har vært litt av problemet i de lavere klassene) Tror Chiquita kan vise seg bedre i LA enn lavere klasser, men vi er jo ikke i nærheten av de store, stabile brune :lol: