Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Lykke

FAQ Distanse

Recommended Posts

Tenker det er greit med en FAQ tråd - da stort sett de samme spørsmålene går igjen. 

Tror jeg har fått med meg de viktigste, kommer dere på mer får dere spørre. :) 

Nyttige lenker: 

NRYF sin Grenside for Distanse: http://www.rytter.no/Ryttersport/Grener/Distanse/Hvaerdistanse.aspx

NRYF Distansebrosjyre: http://www.rytter.no/LinkClick.aspx?fileticket=yqJvyQdUFew%3d&tabid=632
NRYF skjemabank: http://www.rytter.no/OmNRYF/Skjemabank.aspx

NRYF Reglement for Distanse, 2016: http://www.rytter.no/wp-content/uploads/2014/12/kr-viii-2016.pdf

Terminliste: http://www.horsepro.no

Kart over distanseritt i 2016: https://www.google.com/maps/d/embed?mid=znfBld7jDmdw.kAYR3KVqmZOI

Hva trenger jeg for å delta?

Hesten: Førstegangsregistrering i NRYF sitt konkurranseregister, Vaksiner (Grunnvaksine: 2 vaksiner med 21-92 dager imellom, oppfriskningsvaksine hvert år), oppført i PASSET. Vaksinekort eller vaksiner registrert på nettet godkjennes ikke. Hesteisens er påbudt i klasser fra LB. 

Rytter: Medlemskap i klubb tilknyttet NRYF. I LD kreves IKKE Grønt kort. Fra og med LC må rytter ha Grønt kort, og fra og med LB rytterlisens. 

Hvem kan starte distanse? MÅ man ha araber?

Alle kan starte distanse. Selv om araberne er de som hevder seg i toppen kan man helt fint delta med alle hesteraser. 

Hvor godt trent må hesten være?

En hest som går i jevnlig trening klarer helt fint LD 20Km

Hvordan deles klassene inn? Kan rytter over 18 år starte ponni? 

Klassene deles inn i Clear round, og Fri fart. Clear round er LD og LC, alt under 50km. Fri fart er fra 50 km og oppover. 
Det er ikke inndeling etter hest/ponni, eller kjønn. Ekvipasjen skal se harmonisk ut. Rytter over 18 kan starte ponni. 

Må jeg ha spesielt utstyr for å ri distanse?

Nei, du kan fint starte i det du rir i til vanlig. Det viktigste er at hesten passer både hest og rytter, samt gir rytter kontroll over hesten. Bittløst er tillat, barfot og boots er tillat.
Pisk, hjelpetøyler (Unntak: Løpende martingal) og sporer er forbudt.

Hvordan foregår veterinærsjekken? 

Hesten sjekkes før og etter ritt, og mellom etappene ved ritt med flere etapper. (Fra 40km) 
Hesten skal ha en puls under 64, samt mønstres i trav. Den skal mønstres i hodelag i Clear round klassene. 
Høyere opp i klassene blir sjekken mer omfattende. 

Hvor finner jeg en oversikt over når og hvor det er ritt, og hvor melder jeg meg på? 

Du finner terminliste på www.horsepro.no - Der melder man seg også på. Informasjon angående påmelding ligger i stevneinvitasjonen.

Hvilken gangart rir man i? 
Man bestemmer gangart selv. I Clear round klassene skal tempo være mellom 8kmh og 15 kmh. Det viktigste er å holde et jevnt tempo, og unngå å ri i rykk og napp.  Enkelte steder kan det være påbudt skritt.

Kan jeg gå av hesten underveis? 

Ja, så lenge du rir over startstrek og målstrek. Du kan ikke stoppe, ri tilbake, gå av eller krysse ditt eget sport når det er 1km igjen til mål.

Hvor mye koster startavgiften? 

Det varierer noe, men pleier å ligge på mellom 100 og 250 kr for LD 20km

Hva er den laveste klassen? 

LD er lavest. LD er klasser mellom 5km, og under 40 km. Stort sett pleier det korteste å være 20km, men enkelte steder arrangeres det også 10km. 

Hvordan vet jeg hvor jeg skal ri? 

Løypene er merket, hvordan løypen merkes varierer fra arrangør til arrangør, og dette vil bli informert om på ryttermøte. Du får også utlevert et kart. Det lønner seg å ha dette med i løypa! 

Hva er ryttermøte?

Ryttermøte er en gjennomgang av rittet. Det gis beskjed om det er noe spesielt å holde seg til, som påbudt skritt, kryssing av vei, hvor det er vann og lignende. Kartet gjennomgås.

Hva burde jeg øve på før ritt?

Passeringer - At hesten din kan passere andre og bli passert. Det er vanlig folkeskikk å si "Løype" når man vil passere, eller spørre om det er greit. 
Mønstring - Hesten skal mønstres korrekt for veterinær.

Å ta puls - Så du kan følge med på om den er under 64 og du kan gå i vet.sjekken. 

Må jeg ha med egen nummervest?

Nei, nummervest lånes som regel ut av arrangør, i bytte mot hestens pass. Du får tilbake passet når du leverer inn vesten. 
Må du ha med egen står dette spesifisert i ryttermelding! 

Jeg har sett at hestene får tall på rumpa - Må jeg ha med egen tusj å skrive på hesten min med? Og går det bort?

Nei, du trenger ikke egen tusj. Hesten får nummer etter at den er godkjent gjennom vet.sjekken. Det brukes husdyrmarkeringstusj helt ufarlig og går bort etter en stund. 

Hva er egenerklæringsskjema? Det står at jeg må ha det med

Det er et skjema, der du skriver under på at alle hestene på stallen hesten din står oppstallet på er friske for smittsomme sykdommer. Skjemaet finner du i NRYF sin skjemabank http://www.rytter.no/OmNRYF/Skjemabank.aspx

Må jeg ri i hvit ridebukse og stevnejakke? 

Nei, velg en ridebukse som er behagelig å ha på seg over lengre tid. Hvit farge er ikke nødvendig. Nødvendige klær for dårlig vær er tillatt. Du skal ri med skjorte eller genser med høy hals/krage. Ikke hette. Antrekket skal ikke skade distansesportens anseelse. 

Hei. Supert med en slik tråd. Kan du eller noen andre skrive ned hva som skjer gjennom stevnedagen?

Jeg må ha alt planlagt og skal ha kontroll på alt og blir skikkelig stressa hvis det er ting som skjer jeg ikke
vet om x) Men har veldig lyst til å prøve meg i distanse, har hest til det og vi er i god nok form men det er
disse dumme stevnenervene altså. Startet litt sprang når jeg var 12-13 men dårlige erfaringer var det nok
av og da ville jeg ikke mer og det sitter litt i enda ^^,

Har aldri vært på ett distansestevne og de er så lang unna som oftest så blir langt å dra kun for å se på.

Vil gjerne høre om hvordan en generell stevnedag foregår :)

Hei. Supert med en slik tråd. Kan du eller noen andre skrive ned hva som skjer gjennom stevnedagen?

Jeg må ha alt planlagt og skal ha kontroll på alt og blir skikkelig stressa hvis det er ting som skjer jeg ikke

vet om x) Men har veldig lyst til å prøve meg i distanse, har hest til det og vi er i god nok form men det er

disse dumme stevnenervene altså. Startet litt sprang når jeg var 12-13 men dårlige erfaringer var det nok

av og da ville jeg ikke mer og det sitter litt i enda ^^,

Har aldri vært på ett distansestevne og de er så lang unna som oftest så blir langt å dra kun for å se på.

Vil gjerne høre om hvordan en generell stevnedag foregår :)

Det kan jeg fikse :) 

Det hele begynner med ankomst til stevneplassen, Gå i sekretariatet FØR du laster hest av hengeren. Der betales startavgift, de sjekker vaksiner, du får kart og en nummervest mot at de beholder hestens pass som pant. 

Vi pleier å ankomme rundt en halvtime før veterinærkontrollen åpner, så vi har tid til å leie litt. 

Hesten må ha under 64 i puls før start også. :)

Husk også å ha på nummervest når du viser hest. Dersom noen skal vise for deg (det er lov) skal vedkommende ha på vesten. 

I veterinærsjekken tas først pulsen, før veterinæren går over og kjenner etter ømheter, ser etter sår, sjekker slimhinner. 

Så er det mønstring.  Godkjennes hesten er den klar for start. 

Etter vetsjekk sales det på. Så er det ryttermøte (Det lønner seg å sale på før måte, så man kan varme opp rett etterpå) Det lønner seg også å ha noen til å holde hesten mens rytter er på ryttermøte, der ruten blir forklart, og eventuelle ting man må passe på nevnes. 

Etter ryttermøte - Oppvarming. Så start. Stort sett er det massestart. Man rir så en oppmerket løype. Som regel er det satt opp Groomepunkter der hestepasser kan møte en med vann, både som drikke og avkjøling (helle over hesten - vaskemiddel-flasker fungerer supert) 

Dersom man rir ritt som er delt inn i flere etapper kommer man inn til delmål mellom etappene. Der er det av med sal og kjøle ned hesten, så pulsen kommer under 64. (Gå i vet.sjekk når den er under 60) Vi kjøler ned ved å helle vann over hals, og svampe på mage og mellom bakbein og bein. Unngå kryss. Husk også at om hesten fryser går pulsen opp - Så et dekken over krysset kan være lurt.  Ikke la hesten spise - Det får pulsen opp. La den drikke, det får pulsen ned. Tisse får også pulsen ned, husk at de gjerne ikke vil tisse der det er hardt, så ta hesten med på mykt. Kjøl - Lei - Kjøl - Lei, og når den er under 60 går du i vet.sjekk :) Du har 20 minutter på deg ved etappemål til å komme deg i vet.sjekk. Der er det likt som før ritt - Sjekk puls - Ømheter - Slimhinner - Mønstring. Etter (godkjent) vetsjekk er det pause, lengde er fastsatt av arragøren. Her kan hesten spise, drikke og slappe av. Du får en ut-tid når du kan ri ut igjen, så sal opp så du rekker å varme opp litt. 

I ritt på 20km er det bare en etappe, så etter 20km kommer man til mål. Da er det av med sal, og kjøle ned hesten, så pulsen er under 64. Man har 30 minutter på det når man har passert mål. 

Så er det inn i veterinærsjekk igjen - samme som tidligere. 

Etter ritt får hesten igjen mat, drikke, dekken, bandasjer. Lei den, før premieutdeling. :) 

Bytt nummervest mot pass - Og vel hjem :) 

Tusen takk for fin beskrivelse Lykke :)
Pleier alle å ha pulsklokke til hesten eller teller man på gamle måten?

Tusen takk for fin beskrivelse Lykke :)

Pleier alle å ha pulsklokke til hesten eller teller man på gamle måten?

Høyere opp i klassene har alle pulsklokker. Men et stetoskop gjør jobben like godt (om ikke bedre), samt at man jo kan telle på blodåra også. (Men klikker går rett og slett raskere og enklere) Ofte er det mulig å låne av andre, eller få hjelp før vetkontroll til å sjekke. :)

Hvordan ser normale løyper ut? Er det kun grus, asfalt, eller er det skogsløyper/stier? Lurer litt på å starte 20 km i ila året:)

Tror du kan risikere det meste av underlag.

• Create New...