Jump to content
Guest MacGyver

En merkelig opplevelse.....

Recommended Posts

Guest MacGyver

Jeg er ca 7 mnd på vei, og jeg har ikke ridd Vesla de siste 3 mnd......

I det siste har jeg stresset og kavet med all slags mulige ting som skulle vært gjort i nittenpilogbue, og jeg har blitt så plaga av kynnere.

Forleden dag fikk jeg den nye Iberica Plus salen som jeg bestilte fra England...så dro jo selvfølgelig rett i stallen for å prøve den på Vesla. Og når jeg da fikk salen på så var hun jo egentlig klar til å dra på tur! Jeg smekka på ho rattet, og så kom jeg meg opp på ryggen med hjelp av en krakk og en gårdseier :lol:

Vesla er vanligvis ei energibomba, og etter 3 mnd i ro så jeg for meg at det kunne bli vel heftig.....men neida :D Dama tok det så rolig som aldri før! Hun tuslet rolig dit rattet svingte, og ikke redd for noe....

Så da kan jeg jo bare fortsette å ri da :D :D :D

Noen andre som har opplevd dette?

• Liker 2

Nja, jeg hadde ikke gjort det med mindre du er i stand til å komme deg av kjapt og vet du har kontroll på tempoet. Hvis hun plutselig skvetter og du går i bakken går det som regel greit, men plutselig gjør det ikke det. Er utrolig mange meninger om dette, jeg er 4,5 mnd nå og hadde tenkt meg på hesteryggen om et par ukers tid hvis jeg orker:p

Ifooon

• Liker 1

Jeg hadde ikke ridd 7 mnd på vei, det er bare ikke verdt risikoen.

Hva om du får deg en smell, og fødselen starter?

En ting kan jeg love deg, at du ønsker deg IKKE en for tidlig født baby

• Liker 1

Guest MacGyver

Nå var det ikke snakk om en times tur da....kanskje vi ruslet rundt i skogen i 10-15 min....ikke ute på traffikert vei liksom.

Er vel like mange meninger om dette som der er mennesker..... :)

Guest MacGyver

....og etter den turen har jeg ikke hatt kynnere, de forsvant umiddelbart!

Grunnen til at jeg måtte ha hjelp opp var at man ikke skal legge trykk i stigbøylene på salen. Hoppet lett av! :)

Vi hadde en hest på stallen som var helt ekstrem til å lese situasjoner og folk. Med eieren sin løp han ut, bukket og var rett og slett "en håndfull" å ri. Masse tempo, masse energi som helst skulle ut i løpet av sekunder. Når hun ble gravid gikk det et par mnd før hesten plutselig var rolig, fislet seg bortover og nektet blant annet å galoppere.

Med andre ryttere (erfarne riktignok) fortsatte han som før, mens med sin gravide eier var han nå blitt ekstremt forsiktig. Når hun begynte å få litt skikkelig mage (5-6 mnd), nektet han såvidt å trave. Hun fikk han til å trave noen steg av gangen. Tok han til og med ut på jordet for å se om han ville øke tempoet litt, men han fortsatte i rolig trav og tok noen få steg i rolig galopp før han roet ned.

Denne hesten er også helt eksepsjonell med funksjonshemmede ryttere, han glemmer alt av "farer" og energioverskudd når den døve forrytteren hans kom b.la. Hun kunne ri ham barbak hvor som helst uten at han gjorde noen ting.

Dette var riktignok en meget spesiell og smart hest, men allikevel. Han skjønte at nå måtte han oppføre seg. Tror eieren red fram til 7-8 mnd, etter det kom hun ikke opp lenger (svær dølahest på nærmere 165). :P

• Liker 5

FjåseB gjorde akkurat som Vesla di da jeg skulle ha førstemann. Så jeg rei faktisk en god del under det svangerskapet. Som takk for at han hadde vært så grei når jeg var gravid heiv han meg av i ei snøfonn på første turen etter at veslemor var ute da :P Vet ikke om dyr kan sanse at man har bolle i ovnen jeg, men mistenker det. oppfordrer alikevel ikke til store stunt ;) Og forresten: GRATTIS! Så gøy :D

• Liker 2

Brandur merket ikke'no, han var like bjarne før, under og etter graviditeten. Han klemte meg også inn i en vegg med ræva si, da jeg var en 3-4 mnd på vei. Heldigvis hadde jeg ingen mage enda og jeg fikk ganske kjapt bokset han vekk. Toskete hest.

Edited by Issa
  • Liker 3

Guest MacGyver

Hjertelig takk for det Sol :)

...toskete hest, ahahhahaha Issa!!!

• Liker 1

Jeg tror noen hester bare senser slike ting, at vi mennesker ikke er helt 100% som vi har pleid og være. Har ikke barn selv og dermed ikke vært gravid, men knekt foten 2 ganger. Første bruddet var værst- gips og hele pakka lenge. men da jeg endelig skulle kreke meg på hesteryggen første ridetur på mange mnd etter bruddet, ja da var B veldig grei. Jeg var jo skitnervøs for at bl.a. salen skulle skli rett rundt(bomløs) da jeg skulle på så sto sikkert på krakken 10min før jeg kom meg på ryggen hans. Og B han sto og ventet og ventet  :)  For ikke og snakke om alle kjøreturene med krykkene med på tur, spente for hesten som normalt- løs like i nærheten av der vognene sto. Og han ventet da til jeg satt i vogna. Krykkene mine da var skjeken  :D

Søstra mi fikk unge i april. Hun red ikke mye i svangerskapet, men håndterte jo hesten sin daglig. Lykke var ekstremt opptatt av magen hennes, allerede på et veldig tidlig tidspunkt. Stod og snuste og gned mulen opp og ned av den. Så hun merket at dyr var noe annerledes. :-)

Jeg tror helt klart og at hester senser sånne ting :)

Da jeg knakk ankelen etter avstigning beskytta hesten meg mot alle andre hestene som kom galopperende i mål (distanseritt). Ingen tvil om at han hadde full fokus på at jeg skulle være trygg, og har aldri sett en hest oppføre seg sånn før!

Trente en spinnvill traver før i tiden som de fleste skygget unna. Kunne ikke skritte normalt, og var generelt stressa. Men satte du en unge oppå eller en gravid dame, da gikk hesten såvidt på frem, og nektet å trave skikkelig. Galopp kunne man bare glemme. Så ja, tror absolutt de merker mer enn vi tror :)

Så har du den kaldblodsen jeg hadde før som like greit brøytet seg forbi meg når jeg skulle leie han hjem, etter å ha gått på trynet i grusen og kunne såvidt gå. Så det er nok individuelt :P

Jeg brukte Irja, første hesten min, til litt terapiridning. Hun var en klok hest. Med meg kunne hun være en riktig håndfull å ri, men satt man en liten unge på ryggen hennes, eller en ustø mann med downs syndrom, så var hun så forsiktig, så forsiktig...

Husker en gang, hadde henne med på et stort arrangement som runderidningshest. Plutselig, ut av det blå og totalt uten å advare oss, begynte arrangøren å kjøre fyrverkerishow.. Fjordingen vi hadde med tok helt av, ungen han hadde på ryggen falt av, og det kunne blitt en veldig farlig situasjon... Irja leet ikke et øre. Hun var på jobb. Jeg løftet av den lille jenta og fikk henne utafor gjerdene for syns skyld, men jeg hadde nok ikke trengt det. For en hest..!!

• Liker 2

Jeg red ikke når jeg var gravid men det var pga bekkenløsning som tok knekken på meg. Garsy endret oppførsel hun snuste leeenge på magen. Ulla brydde seg ikke da men man ser så vell at når det er barn rundt henne så er hun varere på hvor hun setter bena og mye roligere. André sønnen vår elsker å gi gullerot å ulla tar i mot med ytterste av leppene samt luestjeling er morro for hest og guttungen;)

Kan love dere at hormonella-faen ikke merket NOE av graviditeten så lenge man befant seg på ryggen hennes eller i nærheten av magen hennes. Den var akkurat like klin kokos som den hadde vært hele vinteren, før graviditeten. At jeg faktisk satt og red på det der med poden i magen er for meg et stor mysterium, og sier bare litt om hvor blåøyd man kan være før ungen er født og man enda ikke vet hva man har å miste ..

Slutta dog etter avtale med sambo å ri 1. juli, da var jeg nesten 5 mnd på vei.

Du sier noe, jeg har også mer enn en gang lurt på hvorfor jeg red rundt på min "det der". Idioti og/eller uvitenhet.