Jump to content
julnil

Er Agria til å stole på?

Recommended Posts

Tilleggsforsikringene halthet og spesial koster ikke noen formue altså, bare noen hundrelapper i året hver såvidt jeg husker.

Sent fra min XT1032 via Tapatalk

• Liker 1

Tilleggsforsikringene halthet og spesial koster ikke noen formue altså, bare noen hundrelapper i året hver såvidt jeg husker.

Sent fra min XT1032 via Tapatalk

Nei ser det ikke er superdyrt. Så på mine forsikringer, og ser jeg har alle tillegg. Eneste jeg skal gjøre fremover, er årlig å øke bruksverdien

De som hadde Agria Liv, Agria Bruksverdi og Agria utvidet veterinær fikk automatisk alle tilleggsforsikringene på halthet o.l. når det systemet kom.

Eg valde Agria då eg forsikra begge hestane mine. No i sumar, då eine hesten min sto nesten fem veker på Bjerke og reikninga nærast galopperte, las eg ein del anmeldelser av Agria på Facebook for di eg òg hadde høyrt om ein del som var misnøgde med Agria. (For di ingenting er vel meir beroligande enn å lese skrekkhistorier)! Det som slo meg, var at dei som klaga høgast, såg ut til å vere veldig lite innsette i vilkåra dei hadde akseptert då dei teikna forsikringa. Så då gjekk eg inn og las på Gjensidige si side, og der fann eg nøyaktig dei same klagene. «Agria er berre svindel!» «Gjensidige er berre svindel!». :P 

Gjensidige og Agria organiserer forsikringene sine litt ulikt, men alt i alt kan eg ikkje sjå at det er vesentleg skilnad i kva dei tilbyr. Det er vel opp til kvar enkelt å finne ut kva ein har behov for og korleis ein skal få dekt det på best mogleg vis. Det er òg den einskildes ansvar å vite kva som står i vilkåra – dei sender jo ut oppdaterte vilkår før hovudforfall kvart år, så då er det smal sak å lese gjennom og sjå om du må eller vil endre på noko. Og så er det viktig å hugse på at forsikringsselskap tross alt ikkje er veldedigheit heller. ;)

Agria har forøvrig glatt og heilt utan spørsmål betalt den sekssifra reikninga eine hesten min pådrog seg på Bjerke i sumar, i tillegg til at eg har fått refundert dyrlege-, medisin- og bandasjeutgifter i samband med skaden. Null stress, null vanskeligheiter, og takk vere forsikringa slapp eg å avlive ein ellers frisk og rask åring grunna eit sår.

• Liker 10

Jeg ser også at folk klager uten å lese forskriftene og hva forsikringen faktisk dekker. Da min var inn og ut av Bjerke og Veterinærhøgskolen i to år var det vel kun en ting de ikke dekket, og det var en kiropraktisk undersøkelse, noe det også står om i forskriftene så det visste jeg jo. Jeg vet noen har fått kjipe svar fordi forsikringsselskapet ikke dekker undersøkelser når hesten er diagnostisert og målet for undersøkelsen er å finne ut hvilket medikament som skal brukes for eksempel, og det er jo kjedelig. Men min erfaring er veldig god med både agria, bjerke og veterinærhøgskolen, og med direkteoppgjør så er det jo så enkelt som det kan få blitt, når man først står der i den kjedelige situasjonen.  

• Liker 3

Nå har jeg begge hestene mine hos Agria, men har aldri brukt den forsikringa, "bank i bordet", men hunden er også forsikret hos dem, og det har gått knirkefritt de to gangene vi har hatt brukt for den, direkteoppgjør uten problemer :) 

Flott at de stiller :) vet mange er veldig fornøyde med Agria. 

For min del har det bare vært rot der fra ende til annen. 

Da jeg bestilte forsikringen på Ludden, kom papirene med "hoppe, 13 år". Dengang var han vallak, 6 år. All kommunikasjon foregikk skriftlig. Det tok ganske mange runder med dem før de klarte rette opp i dette.

Siden jeg har shetlandsponni som går som selskapsponni, var mitt fokus å få forsikring som dekker sårskader, kolikk og forfangenhet som et minimum.  Fikk vilkår og pris, og ble tålelig fornøyd. 

Så ble Ludden syk. 

Kolikk. Regninga ble ikke ekstrem, men nok til at jeg ville spare de 4000 forsikringa ville gi tilbake. 

Det tok nesten et halvt år før pengene var på konto - de skulle ha beviser på ditt og datt, utvidet(!!!) journal, godtok ikke håndskrevet journal m/regning etc. 

Ludden ble forfangen for et par år siden, og der klatret jo regninga litt. Undersøkelser, smertestillende etc ballet på seg. 

Sendte inn dokumentasjonen, og fikk mail tilbake: "vi dekker ikke forfangenhet og utgifter i forbindelse med dette". 

Passelig irritert, altså. 

Jeg kan vel skylde meg sjøl for å ikke ha lest vilkårene godt nok der, men en tid senere gadd jeg endelig lese igjennom; min forsikring dekket så absolutt forfangenhet. 

Jeg hadde kasta kvitteringene (igjen, dumt av meg) og endte med å bytte forsikringsselskap. 

Da jeg sendte inn oppsigelsen fikk jeg først beskjed om at jeg ikke kunne si opp før hovedforfall, altså om ti måneder!!! 

Endte med at jeg sa at hesten er solgt for å faktisk få sagt opp. 

For min del er Agria helt på trynet, ikke fordi de ikke er til å stole på, men fordi de helt klart har en del ansatte som ikke vet hva de driver med, evt ikke bryr seg. 

Venninne har også hatt mye kluss med dem. Ponnien hennes døde i fjor. Han var også selskapsdyr, ig hadde kun dødsrisiko og veterinærforsikring. Da hun meldte ham død, fikk hun tilbake at hun ikke hadde dødsrisiko, kun veterinær og bein. Altså... Da hun tegnet forsikring var det ikke mulig å tegne uten dødsrisiko. 

Ett eller annet sted underveis har noe krøllet seg i systemet, og hun endte uten dødsrisiko. 

Videre fikk hesten hennes fraktur i tann etter spark i kjeven. Hun fikk sin veterinær til å forhøre seg om den skaden ble dekket. Joda. Det ble den. Opp til Mjøsa, røntgen, fiks og stell på tanna, hjem igjen med foreskrevne medisiner. 

Da klinikken sendte inn for direkteoppgjør, dekket ikke Agria likevel : det var kun ved kjevebensfrakturer de dekket. Og ved akutt skade. 

Kjekt å vite at et spark i kjeven ikke er akutt,liksom. 

Dette føyer seg nok bare inn i rekken av klager og misfornøyde kunder, men årsaken ligger da rett og slett hos kundebehandlerne kan det virke som. 

På den annen side har jeg hatt Gjensidige på Blesen i mange, mange år. De få tilfellene jeg har krevd erstatning der har det aldri væry noe problem, og har kun møtt på dyktige kundebehandlere. Har noen vært i tvil om noe jeg har spurt om, har de videresendt forespørsel umiddelbart, og avgitt svar innen særdeles kort tid. 

Oppgjør har de fikset ved å betale regningene i sin helhet, for deretter å sende meg faktura på egenandel. 

I en periode der jeg var dønn blakk og uten jobb, ordnet de enkelt betalingsutsettelse og små avdrag uten ekstra kostnader. 

Så; aldri mer Agria for min del, med mindre det er en hest som har vært forsikret siden unnfangelsen. 

• Liker 1

Jeg står jo midt oppi Bjerkesak nå og skal hente hest og dermed ordne oppgjør på Fredag.Regner ikke med et blir noe krøll.Ikke hatt problemer med forsikringen tidligere når jeg har trengt den.
Det jeg hadde problemer med var da de skrev opp 4 av hestene mine to ganger og dobbeltforsikret dem.Da jeg oppdaget det spurte jeg om å få igjen pengene,var snakk om noen lapper for det hadde var en stund,men ikk faktisk ikke igjen ei krone enda det var Agria som hadde gjort feilen,Vært en del slurv og tull med tegning av nye forsikringer også,men nå har jeg bgynt å bli nøye med å kn ringe Aasa (som jeg kjenner) når noe skal ordnes og da hjalp det.
Reagerte litt da jeg fikk papirene på kattene mine her i går da.De er like gamle ,født på samme dag,kastrert på samme dag,huskatter begge to,men Albus er nesten 300 dyrere å forsikre enn Tonks...
De gikk også opp flere hundrelapper på prisen fra sist,uten noen forklaring.

Jeg har brukt Agria på alle hestene jeg har eid og det har vært veldig uproblematisk. Veterinær har sendt inn direkteoppgjør på at som ikke er rutineting og alt har gått gjennom smertefritt. Jeg har lastet opp noen kvitteringer selv på hjemmesidene deres uten problemer. Jeg prøver helst å unngå å snakke med noen som jobber der, og da går det ihvertfall fint :P De få gangenen jeg har snakket med noen blir jeg bare irritert, liker ikke "selger-typer". Men så lenge jeg eller veterinær kan bare sende inn ting elektronisk og få penger igjen automatisk så har jeg ingenting å utsette på de. 

Ellers har jeg inntrykk av at hvis man ikke har "full pakke", så er det vanskelig å få dekket ting. Så det er litt lureri syntes jeg, at de deler det opp i flere forsikringer, når man egentlig må kjøpe flere for å få det dekket (altså for å få noe igjen på forsikring bør man ha både vanlig veterinær og halthet eller hva de kaller det)

Jeg har Agria, og sendte inn en del til dem i går som jeg er veldig spent på hvordan blir behandlet. Hesten var halt i 14 dager med hoven som problemet, 5 veterinærer konkluderte med hovbyll. I fjor dekket de det, men det var direkteoppgjør og det har ikke veterinærene her.. 15k brukte jeg på dette. Ikke en grusomt høy sum sånn sett, men for meg akkurat nå så er det en god del. 

Jeg har kunn vanlig vet opp til 80k, samt død på henne. Jeg ville ikke ha halthet for da måtte hun bøyes opp alt det der, og da hadde de sikkert funnet noe. Men de skal dekke når det er hov (var ikke ledd, tok røntgen just in case av det og det så helt fint ut), og dette bar jo helt klart hov 😊 Krysser fingrene. Min behandler der har jeg bare god erfaring med, men så er det bare to ganger (tre med denne) at jeg har snakket med dem på tre år da så kan ikke si noe på det. 

Tipper forsikringen hennes blir å øke en del nå 🙄 Men jeg leser alltid vilkårene når jeg får regningen i posten og har tatt vare på alle papirene i en egen perm. 

Edited by Anananas

Har aldri hatt noen problemer med dem, alt utbetalt som de skal og null stress, hyggelig dame jeg har som kontakt der også.

En gang gjorde de en feil jeg måtte påpeke, men det ble rettet opp og alt i orden. Det eneste de ikke har dekket er ting som det står i kontrakten at de ikke skal dekke.

Tror mange er misfornøyde fordi de ikke leser godt nok :lol: Også lest på fb-sidene til diverse forsikringsselskap, og der et det mange mennesker som er sinte og som ikke har satt seg godt nok inn i situasjonen.

Agria har derimot en helt forjævlig kundeservice. Da unghesten min fikk PN i 2012, nektet de at den hadde fått PN. Nei, de trodde ikke noe på at det var slik, for deres egen veterinær hadde lagt merke til at det i den første rapporten fra veterinærhøyskolen, hadde blitt notert ned at symptomene lignet litt på wobbler ved første øyekast, men at det uten tvil var polyneuropati. Deres egen veterinær mente at PN var så sjeldent at vår hest ikke hadde det, og at det dermed var mer sannsynelig at det var wobbler... Dette førte til påfølgene flere måneder med diskusjon frem og tilbake, da de mente vi prøvde å svindle dem (wobbler ble ikke dekket av forsikringen, de hadde ingen reservasjoner mot PN. Det har de nå :P ). Veterinærhøyskolen ble beskyldt for løgn, vi ble beskyldt for løgn, de prøvde også å si at hesten ikke var død (what?), og det tok oss 3 jævla måneder å få dem til å akseptere dødsårsaken. Hurra.

Og den opplevelsen skyldes ikke at vi ikke leste vilkår godt nok, eller for dårlig dokumentasjon fra vår side (gud bedre så mange utfyllende rapporter og attester de fikk fra forskjellige veterinærer på høyskolen).

Så etter det velger jeg ikke Agria igjen. Ja, mye har nok skjedd på 5 år, men der mistet de en kunde, altså. Blir gjensidige her, der skal begge hester, bikkje, bunad (hehe) og bil (etterhvert) inn. Flott kundeservice som trår til når det teller.

Jeg ser jeg har skrevet her for noen år siden. Er fortsatt knallfornøyd, bruker som regel "din side" på nettsiden for å sende inn papirer og synes det sklir veldig greit. Aldri noe tull, og som regel rask saksbehandling. 👍

Ja jeg syntes de har rask behandlingstid. Sist fikk jeg svar etter 1 døgn. I går fikk jeg beskjed om at det kan ta opp til 20 behandlingsdøgn (arbeidsdager regner jeg med 😛) og fikk mail i dag om at de trenger flere journaler. 

Jeg var ikke så fornøyd. Fikk dekket det meste uten problemer, men siden akhal teke ikke finnes i registeret deres valgte de da for eksempel å sette henne som dyreste type hest (vel vel, tiden viste jo at det gjorde de vel rett i 🤐). Og de er SVINdyre. Fikk ikke lov å si opp forsikringen da den gikk opp flere tusen til i året, fordi det får man kun lov til en gang i året, og fikk heller ingenting igjen på livsforsikringen fordi de mente at hun kunne stabbe rundt på et beite og være sint av smerter resten av livet, det var ikke avlivingsgrunn.  Så lenge de "klarer å holde følge med andre hester på beite" er de friske nok i følge Agria. Jeg hadde ikke bruksforsikring, fordi jeg fikk beskjed da jeg forsikret henne som åring om at en åring har jo ikke bruksverdi, det kunne jeg først tegne etter hun var innridd og dermed per def en brukshest. Men innen den tid var hun jo allerede i stykker. Og det har jeg ellers forstått i ettertid at ikke stemmer, at man KAN ha bruksforsikring på unghest.

Min neste hest kommer jeg nok ikke til å gidde å ha livsforsikring på, kun veterinær.

Var veldig fornøyd med Agria på hund, da. 

Man kan vel forøvrig være misfornøyd med noe selv om det har stått om det i vilkårene? Og dermed foretrekke et annet forsikringsseskap? 

Men forskjell på å ikke være fornøyd, og beskyldninger om svindel selvsagt.

Problemet er vel der hvor folk er kjempemisfornøyde når det står svart på hvitt at det ikke dekkes. Da har man ikke lest godt nok om man prøver å få igjen på det. Jeg for eksempel visste jo at livsforsikringen ikke dekket avlivingen jeg måtte gjøre, det er selvsagt surt og jeg var sur på meg selv som sa opp bruksforsikringen året før helvete startet, men sånn er det nå. 

• Liker 4

Er det ikkje vanleg at ein berre kan seie opp ved hovudforfall om du ikkje skal skifte forsikringsselskap, så sant ikkje hesten døyr (eller du sel han, det har eg ikkje sjekka)? Eg har andre forsikringer i Gjensidige og dei har same regel der. Ein får vel òg beskjed om premieauke før hovudforfall, det får eg i alle fall. Då har eg jo tid til å gjere endringer i forsikringa.

• Liker 1

Klart du kan vere misnøgd sjølv om du har lese vilkåra, og då er du vel smart nok til å velje eit anna selskap, får ein tru. :) Som sagt ser det ut til at mange av dei som er misnøgde med forsikringa si, uansett kva selskap det er, ikkje har lese så godt. Sjølv om det heilt sikkert skjer at selskapa gjer feil og har tilsette som ikkje kan jobben sin godt nok, det er det vel i alle bransjer.

• Liker 1

Veldig fornøyd med Agria de gangene jeg har måttet bruke forsikringa. Nå snakker jeg kun med Aasa, hun gir også beskjed en mnd eller to før hovedforfall så jeg kan endre på ting. 

Regner med å ta bort livsforsikring på de aller fleste til høsten. For det man betaler for den kan jeg heller sette sv de pengene på en sparekonto til ny hest.. 

Er først og fremst veterinærforsikringa som er mest aktuell å ha synes jeg.. 

(det minte meg på st jeg må ringe Aasa og fikse vet.forsikring på Frida 😂) 

• Liker 2

Og jeg må sende inn kviteringer på alt bandasjemateriellet mitt og bootsa og de greiene :lol: agria har dekka alt med mine hester i hvert fall. Fra lungebetennelse/astma til verkebyll. 

Agria har rotet mye med mine to, med ganske like navn, og plassert skader og fakturaer i hytt og pine.

Nå ønsker de ny uttalelse av vet på en kronisk skade, høl i huet og masse bry for meg...

Mye mer fornøyd med gjensidige, både prismessig og saksbehandling, samt at de har en mye gunstigere egenandelsordning.

Kan desverreikke bytte, da den ene dekningen ikke lar seg overføre...

Ja fornøyd både på hest og hund, fikk brev hvor de da kondolerte for tapet av hunden å hva de hadde betalt ut( mista vår 5 mnd valp av Polynevropati 1 uka i fellesferien) til hesten hadde j all forsikring å halthet untatt livs, gått bra det også på begge hesta j har hatt der så tommel opp👍

På 2.8.2017 at 12.51, Emsy skrev:

Tror mange er misfornøyde fordi de ikke leser godt nok :lol: Også lest på fb-sidene til diverse forsikringsselskap, og der et det mange mennesker som er sinte og som ikke har satt seg godt nok inn i situasjonen.

Agria har derimot en helt forjævlig kundeservice. Da unghesten min fikk PN i 2012, nektet de at den hadde fått PN. Nei, de trodde ikke noe på at det var slik, for deres egen veterinær hadde lagt merke til at det i den første rapporten fra veterinærhøyskolen, hadde blitt notert ned at symptomene lignet litt på wobbler ved første øyekast, men at det uten tvil var polyneuropati. Deres egen veterinær mente at PN var så sjeldent at vår hest ikke hadde det, og at det dermed var mer sannsynelig at det var wobbler... Dette førte til påfølgene flere måneder med diskusjon frem og tilbake, da de mente vi prøvde å svindle dem (wobbler ble ikke dekket av forsikringen, de hadde ingen reservasjoner mot PN. Det har de nå :P ). Veterinærhøyskolen ble beskyldt for løgn, vi ble beskyldt for løgn, de prøvde også å si at hesten ikke var død (what?), og det tok oss 3 jævla måneder å få dem til å akseptere dødsårsaken. Hurra.

Og den opplevelsen skyldes ikke at vi ikke leste vilkår godt nok, eller for dårlig dokumentasjon fra vår side (gud bedre så mange utfyllende rapporter og attester de fikk fra forskjellige veterinærer på høyskolen).

Så etter det velger jeg ikke Agria igjen. Ja, mye har nok skjedd på 5 år, men der mistet de en kunde, altså. Blir gjensidige her, der skal begge hester, bikkje, bunad (hehe) og bil (etterhvert) inn. Flott kundeservice som trår til når det teller.

Dekker de ikke pn lenger altså?  Der visste jeg ikke.

Eneste jeg synes er dumt er at jeg føler det er nødvendig å ha all kommunikasjon skriftlig. Har vært borti en litt kjip episode som ikke omhandlet mine egne hester, der eier ikke fikk livsforsikringen ut pga noe agria hadde anbefalt de å gjøre. (Det var snakk om å vente med å betale et forfall fordi det skulle gjøres noen endringer. Agria ble spurt, per tlf, om det ville ha noen konsekvenser for forsikringene. Men de anså da forsikringen som en nytegning etterpå - selv på de hestene det var ingen endring hos. Og ettersom forsikringen var "nytegnet" hadde hesten en allerede eksisterende diagnose de ikke ville dekke for.)

Fikk heller ikke noe varsel om den relativt store prisendringen som kom for en tid siden. Snakket med de på tlf - men "referatet" jeg fikk på mail etterpå stemte ikke. Der beskrev de at de hadde frarådet et par av endringene som ble gjort, og det var ikke tilfellet.

Men for all del. Jeg har brukt de for det de er verdt. Kommer ikke til å bytte heller nå som hestene begynner å bli såpass gamle.

Er enig i det mange skriver her riktignok, man må ha lest villkårene sine, og det nøye. :)

Ikke så fornøyd de siste årene.

Premien er 4 doblet i løpet av 5 år på tross av at bruksforsikringen er fjernet. Hadde heller aldri brukt forsikringen. Prikken over det hele er at de øker prisene mye en gang i året og at en ikke får si opp forsikringen når de setter opp prisen. Dette kan bare gjøres en gang i året. Har fått en kjip diagnose i løpet av årene (ikke noe Agria er informert om, eller noe forsikringen er brukt til). Resultatet er at det ikke lar seg gjøre å bytte selskap. 

Jeg har hatt hestene forsikret i Agria i 11 år. Fikk ikke penger når Katie måtte tas, selv om veterinær mente hun måtte slaktes av dyrevelferdsmessige grunner. Men når Jubi måtte inn på røntgen nå pga at hun fikk en grein i hodet og fikk en kul så dekket de alt.

De har også dekket alt på hunden.

Men anbefaler dere å lese godt, for grunnforskningen dekker ikke så mye, men du kan legge på tilleggsforsikring,  så da dekker de det meste.

Da har jeg fått oppgjøret fra Agria på øyet til Egget.
Ryddig,kjapt og uten noen problemer.De dekket alt det de skulle uten spørsmål.Skal også sende inn regningene fra veterinæren min her hjemme i forbindelse med skaden.Er jo et par tusenlapper å ta med seg det også.
Meget fornøyd!

• Liker 1

På 5.8.2017 at 22.25, Torhild skrev:

Jeg har hatt hestene forsikret i Agria i 11 år. Fikk ikke penger når Katie måtte tas, selv om veterinær mente hun måtte slaktes av dyrevelferdsmessige grunner. Men når Jubi måtte inn på røntgen nå pga at hun fikk en grein i hodet og fikk en kul så dekket de alt.

De har også dekket alt på hunden.

Men anbefaler dere å lese godt, for grunnforskningen dekker ikke så mye, men du kan legge på tilleggsforsikring,  så da dekker de det meste.

Jeg fikk heller ikke når jeg måtte avlive av samme grunn..

Har inntrykk av at det er mye vanskeligere å få igjen på livsforsikring enn veterinærforsikring. Synes de fleste som er misfornøyde er det på grunnlag av ikke utbetalt livsforsikring ved avliving selv om det er pga dyrevernsmessige hensyn. Synes selv veterinærdelen er viktigst, men med en dyrere hest og dyrere livsforsikring blir det jo mer betydelig. Men det virker som man bør ha en bruksverdi forsikring hvis man skal forvente å få igjen noe om hesten ikke dør av noe akutt, men "bare" må avlives pga vondter/halting som den kunne overlevd med uten å brukes. 

Edited by stinej
skrivefeil

For å få igjen på livsforsikringen virker det som det er kolikk, beinbrudd type skader som av dyrevernsmessige årsaker krever avliving akutt. Ikke i de sakene der hesten kan være plenklipper.