Jump to content
julnil

Er Agria til å stole på?

Recommended Posts

Leser i siste equiforum en artikkel om en hest som fikk slitt av senen i en skade, og Agria dekket nesten ingenting da de ikke dekker tilstander på beina i stor grad

Risikerer man å bli sittende med skjegget fullt av postkasser om det skjer noe?

post-2-1401140706,73.jpg

Jeg har ikke så mye erfaring med agria, men når ene hesten på stallen her ble avlivet så kom forsikringspengene uten problemer, samme med kostnadene som kom rundt det. Dette var hjernehinnebetennelse da, så litt annerledes. Mener stalleier sa at ihvertfall travhester får ikke dekket skader i bein, da det er stor risiko for alle mulige beinskader innen sporten, som feks brudd på griffelbein, avrevet/skadet gaffelbånd osv.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

Edited by JiviDream

Vet enkelte har hatt problemer, men har alltid gått knirkefritt for meg. Vi fikk tom igjen på en hest vi egentlig ikke skulle fått for.

Guest

Har hørt så mange utrivelige historier om Agria at jeg ikke engang gidder å sjekke prisen hos dem ved min årlige forsikringsoppdatering. Ingen vits i å ha billig forsikring dersom den ikke er verdt papiret den er skrevet på.

Har hørt flere stygge historier om Agria, også av folk jeg kjenner som har brukt de, og hatt problemer med de.

Jeg gidder ikke engang å undersøke priser osv der noe videre, betaler gledelig mer hos Gjensidige og vet at hesten/hunden min får hjelp uten masse tull, når det trengs. Aldri hatt problemer med Gjensidige.

Har brukt forsikringen på hunden 2 ganger, ene gangen et større beløp; ingen problem og pengene var på min konto dagen etter hendelsen (via ditekteoppgjør hos veterinæren).

Har satt meg godt inn i hva som dekkes og ikke, så føler jeg har gode forsikringer der. De dekker mye om man velger riktig type forsikring, men så er de strenge ift vet.attest og de koster litt mer enn Agria feks. Fortsatt verdt hver krone!

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 1

Svært god erfaring med dem og hund. Fikk dekket alt av operasjoner,rehabilitering og opphold på dyteklinikk. Til og med svømmetrening dekka de..

Sent fra min ST27i via Tapatalk

Jeg har heller ingen dårlige erfaringer med Agria (fikk ikke dekket sykdomsopphold på Bjerke på den ene hesten min, men det var fordi den ble syk i karantenstiden - selvom det var akutt forgiftning). 

Men så har jeg aldri hatt probemer med halthet på hest heller *bank i bordet*

Det siste jeg fikk med meg av endringer var som ts skriver, at halthet er tatt ut av grunnforsikringen. Du må ha tilleggsforsikring for både utredning, behandling - og det er et eget tillegg for medisiner. Om de er til å stole på? Nei, jeg opplevde det absolutt ikke sånn da vi var i pn-helvetet. Mange runder i ulike råd i selskapet for å avgjøre saken, og utrolig stress å måtte forholde seg til når man nettopp har mistet dyra sine - det var på hengende håret at vi fikk igjen noe som helst - og våre var fullforsikret. Neste år ble nerveskader også unntatt forsikringen, så det oppleves som at de gjorde det nettopp pga pn-året som ble så dyrt for dem.

Vi har ekstra halthetsforsikring og utvidet vet+død i agria. Har brukt forsikringen til Siljan flere ganger og aldri hatt problemer med Agria. Har fått dekket mye mer enn jeg har betalt inn på den forsikringen til sammen, uten problemer. Har sendt inn papirene og fått pengene raskt på konto så jeg er fornøyd med dem.

• Liker 1

Så de har en ekstra halthetsforsikring man kan tegne altså?

Ja, det har de. 

1509831_10202436659651955_90528207258355

Edited by Kine

ja se der, den har jo jammen jeg også på mine.

Så med andre ord så er det bare for de som ikke har denne, og tegne halthetsforsikring, så er man safe?

Safe er man vel aldri :P

Jeg har også hørt en del historier om Agria, ala at man ikke får dekket beinbrudd fordi da er hesten halt... Så ekstremt er det nok ikke uansett, håper da ethvert forsikringsselskap godkjenner beinbrudd, men jeg har i hvert fall hørt en del historier. Dog, ikke førstehåndshistorier, men nok til at jeg holder meg til Gjensidige....

Jeg har hørt mange har vært misfornøyd, men de historiene jeg kjenner godt til er det på grunn av små ting som faktisk står i forsikringsvilkårene. 

Selv har jeg slitt i rundt 2 år med skadet hest uten årsak, har fått tilbake penger på forsikringen for alt utenom en kiropraktisk undersøkelse på Bjerke, noe Agria er veldig klare på at de aldri dekker. Har også en venninne som har en nærmest suicidal hest som har skadet seg hele livet og de får også god behandling og tilbakebetaling fra Agria. 

Man må da ha fullforsikring med utvidet veterinær og halthet. 

ja se der, den har jo jammen jeg også på mine.

Så med andre ord så er det bare for de som ikke har denne, og tegne halthetsforsikring, så er man safe?

Det er vel en klausul på det også, tror ikke de dekker alt. Hørt både førstehåndshistorier og andre som ikke har fått utbetalt til tross for halthetsforsikringen.

http://www.agria.no/images/pdf/no-vilkaar-hest-vilkar-hest.pdf

Hadde agria på kattene. intet problem når katten ble syk, men etterpå ble premien økt drastisk.... Ble vel økt med nesten 1000 kr i året, på en forsikring som var på 1300 fra før. Det er drøyt. I tillegg ble den katten reservert for samme sykdom. Greit nok det, men ikke be meg betale 1000 kr mer i året da, om jeg ikke får dekt det samme som før :rolleyes:  Bytta til Gjensidige jeg.. Billigere, og katten ble merkelig nok ikke reservert mot noen ting, selv om de vet sykehistorien. Spurte om de dekte det den har vært syk for før, og fikk et ja. Såh.. :)

Edited by Hegepii
  • Liker 2

Jeg har Agria på hesten, men har ikke hatt bruk for den enda.

Har Liv, Veterinærforsikring, Spesial og Halthet.

Har DNB på bikkja, og når hun måtte til full utredning hos dyrlegen var det ingen problem å få pengene igjen hos DNB, men tok et par uker.

Jeg er både fornøyd og misfornøyd. Da fullblodsen min ble tatt dekket de alt og jeg fikk betalt tilbake det jeg skulle kjapt, så da var jeg fornøyd.

I senere tid hadde jeg veldig mye tull med de med forsikringen til ucintha, for da hadde selgeren gjort en stor feil da hun hjalp meg med å tegne forsikring som gjorde at forsikringen ble annullert uten forvarsel, som gjorde at jeg tapte mye penger. Hadde inn klagenemda og fikk en advokat til å se på det, men agria fant en slu utvei og klarte og komme seg unna.

Hadde egentlig tenkt til å unngå og tegne ny forsikring hos agria, men samme forsikring andre steder ville blitt det dobbelte i året så det har jeg ikke råd til. Denne gangen virker dog alt ok, og jeg er mer bøye med å følge opp at alt er greit selv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har bare positivt å si om Agria ifm. halthet og beinskader. Har fått dekket alt som har hatt med Tindras ørten skader å gjøre (griffelbeinsbrudd, diverse sprekker, beinhinnebetennelse, gaffelbåndsskade osv). :-)

• Liker 1

Jeg fikk ikke dekket noe da hoppa mi måtte taes. Var snakk om rundt 50-60.000 inkl dyrlegeregninger og avlivning... 
Virker som om hesten må stå med knekt ben eller spjæra buk før man får igjen noe etter min erfaring.
Hesten min var tydeligvis ikke syk nok. Men har fortsatt forsikring på nye hesten...

Jeg har bare positiv erfaring med Agria. Alltid fått dekket både utredning og sprøyting ved halthet. Kjappe er de også!

Obs obs, les det med liten skrift der.

Min venninne har en åring hun skal forsikre og har sendt forespørsler til flere forsikringsselskap. Agria kom med 2 tilbud, et av de var med den ekstra halthetsforsikringen. MEN, den dekker ikke hva som helst DERSOM hesten ikke har vært forsikret siden fra før den var født, altså siden den var i mors mage.

• Liker 1

Har ikke et eneste vondt ord å si om Agria. De har betalt det de skal ved alt fra kjevebrudd til hovbyll til seneskade. Forfangenhet, cushings, undersøkelser for polynevropati. Opphold på Bjerke såvel som hjemmebehandling. Medisinene hesten min må få resten av livet betaler jeg også bare egenandel for. De har aldri mukket. Har selvsagt både halthet og spesial på toppen av veterinærforsikringen. 

Les vilkårene så man vet hva man har krav på og pass på å ha papirarbeidet i orden. De kan ikke gjøre noe annet enn det som står skrevet, så det skal jo være ganske så forutsigbart.

Edited by stinej

Nå har jeg aldri hatt hest forsikret i Agria, men hunder derimot har vi alltid hatt forsikret der. Og vi har jammen brukt den for det den er verdt, og aldri hatt noe problemer. 

Vil bare råde dere til å være litt forsiktig med hva dere skriver her. Fordi forsikringsselskapene gjør research på nett og jeg vet det innlegg fra det andre hesteforumet har blitt brukt som "bevis" mot en kunde i en sak. 

Vil bare råde dere til å være litt forsiktig med hva dere skriver her. Fordi forsikringsselskapene gjør research på nett og jeg vet det innlegg fra det andre hesteforumet har blitt brukt som "bevis" mot en kunde i en sak. 

Hvordan kan det at noen deler sine personlige faktabaserte erfaringer med et forsikringsselskap skade dem i en eventuell konflikt?

---

Jeg har aldri forsikret hest, men har hunden forsikret i Agria og er kjempefornøyd med det. 

Jeg har forsikret Kurt i Agria og hadde min forrige hest der også. Aldri fått brukt den, men foreldrene mine har brukt Agria på hunden deres, og det var null problem. Vet også om mange som ikke har hatt noe problem med Agria :)

Jeg har hørt mange har vært misfornøyd, men de historiene jeg kjenner godt til er det på grunn av små ting som faktisk står i forsikringsvilkårene. 

Selv har jeg slitt i rundt 2 år med skadet hest uten årsak, har fått tilbake penger på forsikringen for alt utenom en kiropraktisk undersøkelse på Bjerke, noe Agria er veldig klare på at de aldri dekker. Har også en venninne som har en nærmest suicidal hest som har skadet seg hele livet og de får også god behandling og tilbakebetaling fra Agria. 

Man må da ha fullforsikring med utvidet veterinær og halthet. 

Regner med at den suicidale hesten er min?  :P

Jeg forsikret hesten min i Agria da jeg kjøpte den ved 8 måneders alder. De ville ikke ha noen veterinærattest på ham, ettersom han var så ung. Han ble forsikret med det som het Utvidet Veterinær, som etter hvert ble endret til Veterinær, Halthet og Spesial. 

Etter det har han: 

-Fått en tømmerstokk på den ene koden og stått på betennelsesdempende i flere uker.

-To måneder senere: Satt seg fast i et gjerde og fått kompresjonsskader i den ene hasen, operert med en uke på klinikk og et halvt år med medisiner og veterinærkontroller.

-Tre måneder senere: Kuttet seg og bristet griffelbeinet. Flere akuttbesøk av veterinær og to røntgenundersøkelser.

-Åtte måneder senere: Snublet i paddock, kuttet seg i en fremkode, sydd og feilbehandlet av vakthavende klinikk to ganger, som førte til forkalkninger på gaffelbåndet. Behandlet med betennelsesdempende av lokal veterinær, deretter undersøkt med røntgen og UL av en fjerde veterinær.

-To uker senere: Falt i en steinrøys og deretter gjennom et strømgjerde på sommerbeite, dype kutt, brannsår og skader på alle fire bein, kroppen og i ansiktet. Sendt inn på klinikk en uke, punktert et ledd og behandlet to ganger etter det. Ble sendt tilbake på klinikk etter en måned fordi sårene ikke ville gro, undersøkelse med røntgen og UL.

-En uke senere: Ny runde med kompresjonsskade og gradvis forsvinnende beinvev i hasen, enda den i følge all tidligere erfaring ikke skulle kunne komme tilbake etter så lang tid. Seks veterinærkontroller på fem måneder, behandlet med fryktelig dyr, eksperimentell antibiotika som ikke er godkjent til bruk på hest, men på kylling og gris. Agria betalte uten å mukke. 

-To uker senere: Falt i boksen og skadet seg, behandlet av lokal veterinær.

-To måneder senere: Uforklarlig halthet på to bein, betennelsesdempende, sprøyting av ledd og seks veterinærkontroller på syv måneder. 

Agria har dekket alt.

Nå er han fem år, og de har aldri protestert på noe. Jeg sier ikke at de liker meg som kunde, det ville ikke jeg gjort heller, men de betaler og er alltid hyggelige.  ;)

Det eneste de ikke har dekket er de åtte månedene hvor det ser ut som om hesten har vært frisk, da tennene så sånn her ut: 

Han ble behandlet annenhver uke i de åtte månedene av tannspesialist. Det ville de ikke dekke, men igjen: det står i forsikringsavtalen at de ikke dekker skader på tenner bortsett fra to spesifiserte typer diagnoser.

Om jeg hadde villet bytte forsikringsselskap nå, ville han nok fått reservasjoner på alt bortsett fra ørene. Ingen av skadene er permanente, bortsett fra ørsmå forkalkninger/arrdannelse på gaffelbåndet, en liten skygge på griffelbeinet, og en noe møllspist knokkel på haseleddet. Men selv om ingen av disse skadene har noe å si for bruken av hesten, så må jo forsikringsselskapet være fullstendig tullete for ikke å reservere nesten alle kroppsdelene ved ny avtale. 

Men jeg er kjempefornøyd med Agria, så det er ingen vits i å bytte. Jeg tror det har mye med hvilken kundebehandler man får også, min er helt fantastisk og gjør livet mitt veldig mye lettere. 

Med tanke på dette med livsforsikring og erstatning ved død, så har jeg forstått det sånn at man ikke får igjen penger med mindre hesten ikke kan stå på beina, altså brudd, kolikk eller, som tidligere nevnt, hjernehinnebetennelse.

En venninne av meg hadde faktisk en eldre hest (20+) som ble avlivet pga. en akutt gaffelbåndsskade, men fordi han hadde klart å brekke griffelbeinet samtidig, en skade som er fullstendig ufarlig og ville kunne blitt fikset, så fikk hun igjen forsikringssummen på ham.

Vi har snakket om å avlive min mange ganger de siste årene, og flere jeg kjenner har også avlivet pga forfangenhet, cushings og diverse haltheter, og fikk ikke igjen en krone. Jeg bryr meg katta om jeg får igjen penger hvis det står om liv og død, det viktigste er jo at ting blir gjort på best mulig måte for hesten, men det er klart at når man først har forsikret den, så er det jo hyggelig å få igjen penger. 

Jeg blir litt matt over folk som klager på de slemme forsikringselskapene. Klart de har begrensninger på ting som går igjen, og at det blir dyrere hvis man også vil dekke for det. Når man kjøper en forsikring så må man faktisk lese alle sidene med liten skrift.

På hest må man faktisk ha ekstra dekning for tilstander i beina, og man må ha dekning for medisiner. Ikke all type behandling som gis dekkes, da skal det være vitenskapelig bevist at det funker osv.

Har man en livsforsikring betyr det ikke at man får igjen hestens verdi uansett årsak til avlivning. Kunne den levd som gressklipper så må man ha bruksverdiforsikring for å få penger til ny hest hvis man velger å avlive.

Dette er ikke noe nytt, og ei på stallen tapte mot gjensidige ang erstatning etter avlivning på en hest med 10 lang skade i nedre del av dype bøyesene. Hesten sto konstant og hvilte et forben, likevel mente gjensidige at avlivning ikke kvalifiserte som dyrevernsmessig. Så ikke bare Agria som kan være kjipe

Sent fra min SM-T315 via Tapatalk

Edited by carambee
  • Liker 2

Agria er flinke og gjør opp for seg. 

Problemet er at de ikke dekker de skader hester ofte får. Med mindre du er villig til å betale en halv formue i diverse "tilleggs forsikringer".

Jeg hadde en utvidet veterinær og livsforsikring på 45 000,- på min tidligere islandshest.

Han fikk en stygg sparkskade og dette kostet meg 10 000,- pluss. Jeg fikk tilbake ca. 2000,- av Agria. 

Den gangen jeg tegnet forsikringen, så hadde de "glemt" å fortelle meg at man også må ha en tilleggforsikring vedrørende medisiner og medisinsk utstyr.

Hva f.... er vitsen med en utvidet veterinære forsikring da?

Livsforsikringen gjaldt kun ved "kolikk eller brann".  :blink:

Så om du bestemmer deg for å bruke Agria, må du forsikre deg om at du virkelig får dekket alle slags sykdommer, medisinsk utstyr osv.

Og ikke tro at forsikringsagenten gjør jobben for deg. De har betalt for å sørge for at selskapet må betale ut minst mulig ved sykdom på hesten din.

Edited by GunnE