Jump to content
shirecaleb

Bomløs dressursal til konkurranse

Recommended Posts

Hvilke bomløse dressursaler er godkjente for konkurranser?

Vet at salen skal se engelsk ut, men jeg syns det er vanskelig å definere, Sensation saler er vel godkjente så vidt jeg vet!? Men den ser ikke mer engelsk ut enn f. eks en Barefoot Lexington.

Startrekk har også en dressurmodell som er "noe" penere å se på enn f.eks Sensation :P 

Måtte google litt jeg, og jeg synes ikke Sensation ser engelsk nok ut. Men aner ikke hvor grensen går. 

• Liker 1

Er 98% sikker på at både Lexington og London er godkjent for dressurkonkurranser. De var i hvertfall det før, men finner ingen info om det på bomfrisal.no sine sider lenger. 

Startrekk Dressur er også godkjent, og om hesten din ikke har for høy manke skal enten den gamle eller den helt nyeste (videreutvikling av den gamle CC og dressursal nr 2, som hadde så forjævlig tynn kanal) passe godt. Sensation ser ut som om de har blitt overkjørt av en traktor, hakket i stykker med en økt og så limt sammen igjen med 15 år gammelt trelim, men skal vistnok være gode å sitte i. Har aldri prøvd, men har virkelig ikke lyst til å ta på en sånn en  :engel:

• Liker 2

Har snakka med de som forhandler Startrekk i Norge & hesten er for bred for Startrekk Dressur fikk jeg til svar (Shirehest)

Så den er utelukket ;)

Hvordan er Barefootsalene å ri i på en bred hest? Eller, hvor stabilt ligger den er vel heller spørsmålet ;p

Edited by shirecaleb

Jeg har Flexion fra Heather Moffett som er godkjent for dressur. Den var iallefall det sist gang jeg sjekket. :)Ansür ser jeg også for meg kan være godkjent.

Edited by Fancy

Har snakka med de som forhandler Startrekk i Norge & hesten er for bred for Startrekk Dressur fikk jeg til svar (Shirehest)

Så den er utelukket ;)

Hvordan er Barefootsalene å ri i på en bred hest? Eller, hvor stabilt ligger den er vel heller spørsmålet ;p

Lillen gikk med en Startrekk dressage CC, den gamle modellen der du kan flytte på putene under. Vil anbefale det til Caleb - bomjern til wintec wide passer hvis han er for bred for det bredeste (må bare bytte skruer).

Barefoot er ok, jeg har en Lexington. Men de ligger ikke veldig stabilt, har lett for å skli til siden på tønneformede hester.

Ang godkjent eller ikke: det siste jeg leste, er at det er opp til hver enkelt dommer i hver enkelt konkurranse. Det finnes så vidt jeg har forstått ikke noe "register" over godkjente og ikke-godkjente saler.

Jeg har hatt XXL bomjern til Lillen, men det er nå for smalt og jeg må kjøpe en bomullsbom. Her ser du salen i bruk uten framsvissel/bom, den vipper opp i bakkant - men heller det enn at den klemmer rundt manken (så lenge den er bomløs). Se bort fra flaksende rytter - hesten er seig etter å ha stått i et år :D

post-401-0-07935800-1399881865_thumb.png

• Liker 1

Lillen gikk med en Startrekk dressage CC, den gamle modellen der du kan flytte på putene under. Vil anbefale det til Caleb - bomjern til wintec wide passer hvis han er for bred for det bredeste (må bare bytte skruer).

Barefoot er ok, jeg har en Lexington. Men de ligger ikke veldig stabilt, har lett for å skli til siden på tønneformede hester.

Ang godkjent eller ikke: det siste jeg leste, er at det er opp til hver enkelt dommer i hver enkelt konkurranse. Det finnes så vidt jeg har forstått ikke noe "register" over godkjente og ikke-godkjente saler.

Jeg har hatt XXL bomjern til Lillen, men det er nå for smalt og jeg må kjøpe en bomullsbom. Her ser du salen i bruk uten framsvissel/bom, den vipper opp i bakkant - men heller det enn at den klemmer rundt manken (så lenge den er bomløs). Se bort fra flaksende rytter - hesten er seig etter å ha stått i et år :D

Hmm... Av bomsal så vurderer jeg Kent & Masters Cob dressagesaddle (http://www.randrcountry.co.uk/horse/saddles/dressage/kent-and-masters-dressage-cob-saddle.html) de kommer jo opp i XX-Vid & er videre i bommene enn Wintec salene, har prøvd å printe ut bomvidde arket fra siden deres for å sammenligne med Calebs form, men har ikke hatt suksess med å printe ut i riktig størrelse ennå. *kløne* ;P

Er usikker på om det er god nok plass til skuldrene!?

Ellers vurderer jeg denne i bomløs (http://www.hastaffaren.se/sv/till-hasten/sadlar/sadlar/bomlosafullflexibla-sadlar/hidalgo-venice-ii-special-island.html) den er iallefall laget for brede hester & kan ikke bli feil sånn sett, men har ikke funnet noen som har en Hidalgo sal ennå, har lest om den på utenlandske forumsider & det er varierte tilbakemeldinger (som med alle typer saler)

Da trur jeg kanskje jeg slår fra med Barefoot salene! :P

(Så fint dere er igang igjen Gry!! :D )

• Liker 1

Takk! :) Han går bedre enn noen gang. Moro!

Hildago-salen så fin ut. Men kun setestørrelse 20"? Mindre sete må bestilles, leser jeg. Du er ikke spesielt mye bredere enn meg, så vil tro 20" blir romslig?

• Liker 1

Ja, må bestille i mindre setestørrelse isåfall, 17,5" tenker jeg passer bedre ;)

Så bra!! :D

• Liker 1

Drar denne opp igjen. Noen oppdaterte tanker om bomløs dressursal som er godkjent på stevne? Og: Er de noe tess?

Saken er at dressursalen til den ene ponnien vår ikke passer lenger. Jeg synes det skjer "hele tiden"... Og da begynte jeg å tenke på om et bomløst alternativ kunne være noe? Både greit for hest og for lommebok? 

37 minutter siden, AstridN skrev:

Drar denne opp igjen. Noen oppdaterte tanker om bomløs dressursal som er godkjent på stevne? Og: Er de noe tess?

Saken er at dressursalen til den ene ponnien vår ikke passer lenger. Jeg synes det skjer "hele tiden"... Og da begynte jeg å tenke på om et bomløst alternativ kunne være noe? Både greit for hest og for lommebok? 

Fra dressurreglementet er det eneste kravet til sal at den skal være av engelsk type med stigbøyler og salgjord. Men, en bomløs sal vil ikke fordele vekten av rytter like godt som en med bom. Hva er årsaken til at dressursalen ikke passer lenger? Kan det gjøres noe med stoppingen eller bør bommen endres? Ellers så må jo salen sjekkes og justeres med jevne mellomrom fordi hesten forandrer seg avhengig av vekst, alder, trening og hold.

Edited by SiljeB

1 minutt siden, SiljeB skrev:

Fra dressurreglementet er det eneste kravet til sal at den skal være av engelsk type med stigbøyler og salgjord. Men, en bomløs sal vil ikke fordele vekten av rytter like godt som en med bom. Hva er årsaken til at dressursalen ikke passer lenger? Kan det gjøres noe med stoppingen eller bør bommen endres? Ellers så må jo salen sjekkes og justeres med jevne mellomrom fordi hesten forandrer seg avhengig av vekst, alder, trening og hold.

Jeg krisemaksimerer sikkert, det var veterinæren som så at tyngdepunktet var kommet for langt bak. Den ble kjøpt hos salmaker i høst. Skal ta den til salmakeren, og kan jo hende det går an å justere den så den passer. Ponnien har nok fått mer ryggmuskler, for sprangsalen er også blitt litt trang, og den kan ikke utvides. Så for meg at vi kommer til salmaker og må kjøpe fire nye saler på én gang 😱😅 

Så bomløs anbefales ikke for dressurridning? Min fôrhest har en bomløs, og det skal sies at jeg hater den (Barefoot). Men det finnes kanskje bedre varianter.

1 minutt siden, AstridN skrev:

Jeg krisemaksimerer sikkert, det var veterinæren som så at tyngdepunktet var kommet for langt bak. Den ble kjøpt hos salmaker i høst. Skal ta den til salmakeren, og kan jo hende det går an å justere den så den passer. Ponnien har nok fått mer ryggmuskler, for sprangsalen er også blitt litt trang, og den kan ikke utvides. Så for meg at vi kommer til salmaker og må kjøpe fire nye saler på én gang 😱😅 

Så bomløs anbefales ikke for dressurridning? Min fôrhest har en bomløs, og det skal sies at jeg hater den (Barefoot). Men det finnes kanskje bedre varianter.

Det er ikke det at man ikke anbefaler bomløs til dressurridning, men en sal med bom fordeler vekten av rytter mye bedre. For min del gjør det at jeg så langt det er mulig vil velge en sal med bom til min hest uten at det betyr at jeg tror hester som blir ridd over lengre tid i bomløs sal i større grad tar skade av det. Uansett hvilken sal man har er det i alle fall viktig at salen passer, med eller uten bom. :) Når ponnien har fått mer musklatur er det jo ikke unaturlig at den har lagt seg ut en bomstørrelse. Hvilke saler har dere til ponnien pr. i dag? Jeg har sal med utskiftbar bom til min hest og synes det er veldig praktisk. Så lenge hesten min passer en slik type sal kommer jeg til å ha sal med utskiftbar bom fordi det gir så mange tilpasningsmuligheter som ikke koster skjorta. Kanskje dette er et alternativ for deres også?

7 timer siden, SiljeB skrev:

Det er ikke det at man ikke anbefaler bomløs til dressurridning, men en sal med bom fordeler vekten av rytter mye bedre. For min del gjør det at jeg så langt det er mulig vil velge en sal med bom til min hest uten at det betyr at jeg tror hester som blir ridd over lengre tid i bomløs sal i større grad tar skade av det. Uansett hvilken sal man har er det i alle fall viktig at salen passer, med eller uten bom. :) Når ponnien har fått mer musklatur er det jo ikke unaturlig at den har lagt seg ut en bomstørrelse. Hvilke saler har dere til ponnien pr. i dag? Jeg har sal med utskiftbar bom til min hest og synes det er veldig praktisk. Så lenge hesten min passer en slik type sal kommer jeg til å ha sal med utskiftbar bom fordi det gir så mange tilpasningsmuligheter som ikke koster skjorta. Kanskje dette er et alternativ for deres også?

Skjønner! Takk for forklaring. Jeg er litt usikker på hvordan dressursalen til Siriol er... Skal sjekke ut. Sprangsalen vet jeg ikke kan vides ut. Vi får ta med ponnier og saler til salmakeren og håpe det ikke blir altfor ille 😅  

Hun låner ellers en bomløs til turbruk, og det fungerer veldig bra. Men den blir litt for tykk/høy til dressur. 

14 timer siden, AstridN skrev:

Skjønner! Takk for forklaring. Jeg er litt usikker på hvordan dressursalen til Siriol er... Skal sjekke ut. Sprangsalen vet jeg ikke kan vides ut. Vi får ta med ponnier og saler til salmakeren og håpe det ikke blir altfor ille 😅  

Hun låner ellers en bomløs til turbruk, og det fungerer veldig bra. Men den blir litt for tykk/høy til dressur. 

Ta en prat med salmaker. Det er jo også lov å si at man har et begrenset budsjett. De fleste av oss har jo det. 😊

• Liker 1

Gjelder å prøve og spå framtiden 😅 er hesten litt tynn og eller muskelfattig under prøvingen, kan det være lurt å velge en litt videre sal, og passe opp i starten. Er den feit, så kanskje slanke den litt før prøving.. Mine skal ha plass til pels på vinteren så på sommeren må jeg bruke pad. Men er glad i utbyttbart bomjern altså, veldig praktisk 😅 

• Liker 2

Jeg bruker mye barefoot london, og brukte den og i dressur. Som den bomløse salen den er, er det minimalt med støtte, så ikke noe særlig altså. MEN, jeg brukte den lenge, og startet flere stevner, før det tilslutt ble vedtatt at jeg ikke kunne bruke den lengre. Ikke engelsk nok.... bare så du er klar over akkurat den iallefall☺

• Liker 1

På 14.3.2019 at 14.47, AstridN skrev:

Det finnes flere hybrider nå enn tidligere i alle fall. Nå er jeg ekstremt dårlig på å vite merker og navn på alt mulig, men komposittbommer, lærbommer og justerbare bommer er det mange av. Er feks Bates utelukket for dere?

På 15.3.2019 at 18.23, GryCat skrev:

Det finnes flere hybrider nå enn tidligere i alle fall. Nå er jeg ekstremt dårlig på å vite merker og navn på alt mulig, men komposittbommer, lærbommer og justerbare bommer er det mange av. Er feks Bates utelukket for dere?

Takk for alle innspill! 

Jeg er lite bevandret i salverdenen, hva er spesielt med Bates? :)

27 minutter siden, AstridN skrev:

Takk for alle innspill! 

Jeg er lite bevandret i salverdenen, hva er spesielt med Bates? :)

Bates/Wintec og Kent&Masters/Thorowgood er salmerker med bomjern som kan byttes og salene har generelt gode muligheter til tilpasning og er grei kvalitet uten å være spesielt dyre og er lette å få tak i. Bates og Kent&Masters er lærsaler mens de andre er syntet. Jeg har Bates dressursal selv nå og er godt fornøyd med den til min Isis med litt svai rygg. Til fjordingen med rett rygg hadde jeg en Thorowgood :)

• Liker 1

14 timer siden, Eva skrev:

Bates/Wintec og Kent&Masters/Thorowgood er salmerker med bomjern som kan byttes og salene har generelt gode muligheter til tilpasning og er grei kvalitet uten å være spesielt dyre og er lette å få tak i. Bates og Kent&Masters er lærsaler mens de andre er syntet. Jeg har Bates dressursal selv nå og er godt fornøyd med den til min Isis med litt svai rygg. Til fjordingen med rett rygg hadde jeg en Thorowgood :)

Skjønner! Rico har en K&M dressursal, skjønner nå at det var et smart kjøp! 

Vi ble "lurt" til å kjøpe med en billig wintec-sal til Siriol da vi kjøpte henne, det viste seg at den verken passet henne eller var behagelig til noen hest, så den har vi til pynt i kjellerstua, tror ikke vi går for det merket igjen! Men jeg skal huske på de andre, og passe på å snakke med saltilpasseren om at utskiftbar bom er smart :)

2 timer siden, AstridN skrev:

Vi ble "lurt" til å kjøpe med en billig wintec-sal til Siriol da vi kjøpte henne, det viste seg at den verken passet henne eller var behagelig til noen hest, så den har vi til pynt i kjellerstua, tror ikke vi går for det merket igjen! Men jeg skal huske på de andre, og passe på å snakke med saltilpasseren om at utskiftbar bom er smart :)

Det er stooor forskjell på wintec og feks en Bates new dressage, selv om de er fra samme fabrikk. Bare styr unna Bates Caprilli, den ligner wintec mer. 

• Liker 1

8 timer siden, AstridN skrev:

Thorowgood er jo lik Kent and Masters bare at det er syntet. Der får man mye sal for pengene altså om hesten skulle passe en slik sal. 😊 Hadde selv Thorowgood til min i flere år før jeg byttet til Kent and Masters for et år siden og har vært kjempefornøyd! 

• Liker 1

Thorowgood er gode saler til OK pris ja :)
Holdt på å kjøpe en T8 her i fjor, tror den kosta... 5500...?

Siriol bør ha en grei rygg å finne sal til, hun er lang og har dermed "god plass", ikke spesielt markert manke og ganske rett i profilen om jeg husker rett. 

• Liker 2

2 timer siden, Elisabeth E skrev:

Thorowgood er gode saler til OK pris ja :)
Holdt på å kjøpe en T8 her i fjor, tror den kosta... 5500...?

Siriol bør ha en grei rygg å finne sal til, hun er lang og har dermed "god plass", ikke spesielt markert manke og ganske rett i profilen om jeg husker rett. 

Det er godt å høre! :)

Var på Fossum/Horze i høst for saltilpassing og kjøp av nye saler, drar vel tilbake dit nå. Noen som vet om de har godt utvalg av slike rimelige, praktiske saler der? Eller er det noen andre i området med bedre utvalg?

21 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Høøks fører Thorowgood, ellers er jeg stor fan av finn.no ;)

Det prøvde vi i fjor! Fikk anbefalt noen modeller av en saltilpasser, fant på Finn, kjørte rundt og lånte og prøvde saler med hjelp fra en kyndig person på stallen. Ingen av dem passet :thumbsdown: Og jeg har jo ikke peiling selv. Så dere med mer erfaring får ha Finn for dere selv :teehee:

• Haha 1

40 minutter siden, AstridN skrev:

Det er godt å høre! :)

Var på Fossum/Horze i høst for saltilpassing og kjøp av nye saler, drar vel tilbake dit nå. Noen som vet om de har godt utvalg av slike rimelige, praktiske saler der? Eller er det noen andre i området med bedre utvalg?

Jeg brukte Fossum i fjor høst. Ville egentlig kjøpte brukt, men de hadde ikke noe særlig brukt som passet til min hest i alle fall! Jeg var bra fornøyd med hjelpen, men jeg endte jo opp med ny sal som var litt over budsjettet (var litt desperat etter sal på det tidspunktet :P ).