Jump to content
Sign in to follow this  
Skjóna

Hjelm til ovalt hode

Recommended Posts

Har kanskje noe med at jeg er på pad å gjøre? Aaaaner ikke. :P

Den er stor i str, ja. Jeg bruker 56-57 til vanlig og den er for stor på innerste hakk, altså 55. Jo, kan måle imorgen. :) Jeg tror 58 i den der er nærmere 60 siden 55 blir for stort for meg. Så lite hode har jeg ikke altså. :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Takk :) Trenger virkelig en ny hjelm, bare å finne en som passer ;) Mamma får bare se å forstå det snart... 

Takk :) Trenger virkelig en ny hjelm, bare å finne en som passer ;) Mamma får bare se å forstå det snart...

Ja, det må hun forstå. :) Hodet ditt er jo viktig å ta vare på. Tror absolutt denne hjelmen vil passe en som bruker 59, men skal ta den helt ut på ytterste hakk og måle imorgen.

Jeg tror jeg skal kjøpe den horselifehjelmen i small. Har egentlig hjelm, men den er blå og jeg er så lei av den :P men jeg har lite hode (54 cm)

Jeg tror jeg skal kjøpe den horselifehjelmen i small. Har egentlig hjelm, men den er blå og jeg er så lei av den :P men jeg har lite hode (54 cm)

Da bør du definitivt ta small, ja. Burde jo hatt det jeg også, men siden M startet på 55 regnet jeg med at den ville passe. Men den gang ei. God hjelm ihvertfall, veldig behagelig å ha på. Teit at den var for stor.

Da bør du definitivt ta small, ja. Burde jo hatt det jeg også, men siden M startet på 55 regnet jeg med at den ville passe. Men den gang ei. God hjelm ihvertfall, veldig behagelig å ha på. Teit at den var for stor.

Den ser ut til å være identisk med hooks sin lami-cell coolmax og den vet jeg passer i small (helt innstrammet haha) men hooks sin koster 699 kr.

Ja, den er temmelig lik. Tror egentlig det er akkurat det samme, bare en annen produsent. De kopierer jo hverandre alle sammen. Kallquist er et bra merke ihvertfall, et av de ledende i Sverige.

Sikkert laget samme sted ;)

Jeg likte egentlig bedre den andre, Condor men tørr ikke kjøpe pga s= 52-56.

Ja, helt sikkert. Bruker du 54 passer vel sikkert 52-56?

Hm... Lett, komfortabel men uten god lufting?  :engel:

Jeg har en relativt oval hodeform og har falt for Charles Owen sin modell som heter Fionas Hat. 

Har lite erfaring med andre hjelmer, men trives veldig godt med CO-FH (men jeg er av den typen som ikke trives med Uvex bl.a, føler meg utrygg når det blåser meg på toppen av hodet :P ). Dog også over ditt budskjett, såeh... Dette innlegget var kanskje ikke helt vitsen  :burlon:

Signerer denne!  :)

Ja, det må hun forstå. :) Hodet ditt er jo viktig å ta vare på. Tror absolutt denne hjelmen vil passe en som bruker 59, men skal ta den helt ut på ytterste hakk og måle imorgen.

Precis ;) kan jo godt forstå at hun ikke skjønner seg på hjelm da. Når hun var på mon alder så var en hjelm en hjelm :P får snakke mer med henne imorgen ;)

Precis ;) kan jo godt forstå at hun ikke skjønner seg på hjelm da. Når hun var på mon alder så var en hjelm en hjelm :P får snakke mer med henne imorgen ;)

Ja, man skal ikke mer enn 10-15 år tilbake før en hjelm var en hjelm på samme måte som en sal var en sal. :P Godt tidene forandrer seg. :) Jepp, snakk med henne du, så skal jeg måle.

• Liker 1

Ja, helt sikkert. Bruker du 54 passer vel sikkert 52-56?

nei når de går til 56 bruker selve skallet å bli for stort. om ikke hadde jeg nemlig hatt lami-cell hjelmen til 599 på hooks nå.

nei når de går til 56 bruker selve skallet å bli for stort. om ikke hadde jeg nemlig hatt lami-cell hjelmen til 599 på hooks nå.

Å sånn ja. Det burde egentlig jeg tenkt over også og bestilt s i stedet. Men turte ikke siden den kun gikk til 56 i tilfelle de skulle være små i str.

Da var hjelmen målt. Den er mellom 60 og 61 cm på ytterste hakket, så da bør den passe deg. Ikke så dårlig gjettet heller da jeg gjettet 60 cm. :)

Dytter opp denne for å fortelle at hjelmjakten endelig er over! Valget falt på casco mistrall og den er helt utrolig god! Bestilte den for over en måned siden, men den var forsinket fra leverandør og kom først igår. Har prøvd den to rideturer nå og den passer helt supert! Kunne kanskje hatt str S i stedet for M, men den er veldig regulerbar og da vil den passe med pannebånd under til vinteren og. Ikke virker selve skallet så stort heller. Luftig og god er den også. Elsk elsk elsk. :D

• Liker 2

Drar opp denne igjen jeg. Noen som har tips  til en lett hjelm med god ventilasjon som passer til ovalt hode? Må være justerbar. 

5 timer siden, Nina&Ida skrev:

Drar opp denne igjen jeg. Noen som har tips  til en lett hjelm med god ventilasjon som passer til ovalt hode? Må være justerbar. 

Har en ventex fra hooks som iallefall passer smalt hode. Flashline fra hooks er også smal. Begge regulerbare. 

• Liker 1

Jeg bruker Casco-hjelmer, og er veldig fornøyd med de.

Bytter litt på dissa to:

https://www.heimer.no/rytter/for-sikkerhets-skyld/hjelm/ridehjelm-casco-choice-2-vg1

https://gnlequestrian.com/kask-casco-choice-brown-titan-horseshoes.html

Jeg har lite og ovalt hue, begge dissa er lette og gode. Pluss for god refleks 👌

Edited by Matilde B.
Glemte en link
  • Liker 1

Den passer mitt ovale hodet bra. Dog jeg har jo så lite hode at jeg blir helt borte inni en sånn 🙄 var "hun med hjelmen" til jeg fikk meg annen hjelm 😂 har nå en uvex professional eller hva den nå heter. Den som ser litt fluete ut. 

Liker uvex til mitt ovale hode. Det som ikke passer på meg er bl.a. casco og lamicell.

11 timer siden, Nina&Ida skrev:

Takk for svar! Noen som vet hvordan passformen er på Whitaker hjelmene?

Jeg har whitaker vx2 og er fornøyd med den, men vet ikke helt om jeg har ovalt hode? Når jeg måler hodet mitt med en linjal er det i alle fall lenger forover enn sideveis, men er ikke alle hoder det? 😅

Den har jo i alle fall litt justeringsmulighet bak.

Men vanskelig å kjøpe hjelm uten å prøve. Jeg tok sjansen på å bestille en av de rimeligste uvex hjelmene, og jeg så ut som en sopp med den på og måtte returnere den og lærte å dra i butikk og teste hjelm før kjøp. 😛

51 minutter siden, stinej skrev:

Jeg har whitaker vx2 og er fornøyd med den, men vet ikke helt om jeg har ovalt hode? Når jeg måler hodet mitt med en linjal er det i alle fall lenger forover enn sideveis, men er ikke alle hoder det? 😅

Den har jo i alle fall litt justeringsmulighet bak.

Men vanskelig å kjøpe hjelm uten å prøve. Jeg tok sjansen på å bestille en av de rimeligste uvex hjelmene, og jeg så ut som en sopp med den på og måtte returnere den og lærte å dra i butikk og teste hjelm før kjøp. 😛

Du merker at du har ovalt hode når du i de fleste hjelmer får mellomrom på sidene og trykk i pannen ;) . Det var et mye større problem for meg før enn det er nå, så tror hjelmprodusentene har blitt mer obs på å lage den type hjelm. Før var det kun champion som satt som støpt, nå har jeg Kavalkadehjelm og Charles Owen. 

Merkelig det der, for eg har veldig rundt hovud og har problem med å finne runde nok hjelmar. Synest dei fleste er ganske ovale i fasong. OneK er runde, så styr unna dei iallfall :)

Uvex er for rund. Tror jeg har veldig rart hode 😂 Nei, må vel krype til korset og dra ut for å prøve. Ser Høøks har -20%  på hjelmer nå også 😊

Lami-cell synes jeg var litt mer oval enn Uvex, så jeg gikk for den. Veldig lett og luftig hjelm 😊

• Liker 1